Tulevaisuuden Google ei ole pelkkä hakukone. Se on arkipäivän henkilökohtainen personal trainer joka kertoo, mitä sinun kulloinkin pitäisi tehdä.
Jotta Google voisi antaa neuvoja, sen on tunnettava sinut läpikotaisin. Kuka olet, mitä teet, mitä harrastat, mistä pidät, ketkä ovat ystäviäsi, missä juuri nyt liikut. Kaikki.
Taas niitä Järvisen pelotteluja? Ei suinkaan. Aloituskappale on hieman väritetty versio siitä, miten Googlen toimitusjohtaja Eric Schmidt visioi yhtiönsä tulevaisuuden suunnitelmia toimittajille muutama päivä sitten. Tarkista vaikka itse tästä Wall Street Journalin artikkelista.
Sanatarkka lainaus: "I actually think most people don't want Google to answer their questions," he elaborates. "They want Google to tell them what they should be doing next."
Anteeksi vain Eric, mutta ajatus kaupallisesta, amerikkalaisesta nettipalvelusta, joka tuntee elämäni läpikotaisin, kuulostaa suorastaan karmaisevalta. Minulle riittää aivan hyvin, että Google antaa järkeviä vastauksia. Yhtään sen enempää ei tarvita.
Jo nykyisellään Google osaa tuhat ja yksi asiaa. Mutta se ei riitä osakkeenomistajille, jotka vaativat yritykseltä kasvua. Siksi Googlen pitää ulottaa lonkeroitaan yhä syvemmälle meidän jokaisen elämään. Uusia ideoita tarvitaan myös sen vuoksi, että hakukoneen rooli nettikäytön kulmakivenä saattaa jatkossa hävitä.
Artikkeli muistuttaa myös, miten käyttäjistä on tullut huomaamattaan Googlen vankeja. Vaikka Googlen urkinta muuttuisi hyvinkin röyhkeäksi, vaihtoehtoa sille ei ole. Ja vaikka sellainen syntyisi, kymmenen vuoden sähköpostit Gmailissa, täydellinen hakuhistoria iGooglessa ja Picasa-kuvapalveluun ladatut digikuvat varmistavat, ettei vaihto kilpailijalle ole helppoa. Ja vaikka se onnistuisi, henkilökohtaiset datasi jäävät joka tapauksessa Googlen omaisuudeksi.
Aivan kuin pisteenä i:n päälle Schmidt ehdotti, että tulevaisuudessa nuoret saattavat vaihtaa rutiiniluontoisesti nimeään aikuisiksi tullessaan. Vain nimenvaihdolla he onnistuvat mitätöimään nuoruuden nettimokansa ja luomaan itselleen puhtaan menneisyyden.
Ehdotus on paitsi lapsellinen, myös täydellisen tehoton. Nimenvaihdot ovat helppoja jäljittää, eivätkä Googlen omat palvelut edes kysy oikeaa nimeä. Ne tunnistavat käyttäjän evästeen ja sähköpostiosoitteen perusteella. Ihan sama, mihin vaihdat nimesi, Google tuntee sinut kyllä.
Jos tämä todella on Googlen visio tulevaisuudesta, tulee mieleen vanhan elokuvan fraasi: "Be afraid, be very afraid".
7 kommenttia:
Noh ehkä tuo on sitä tulevaisuuden yhteisöllisyyttä... Tulee kuitenkin muistaa että on kaksi ääripäätä joista molemmat on yhtä hyödyttömiä. Toinen ääripää on se että kukaan ei tiedä kenestäkään mitään eli tämä salamyhkäisyys mitä varsinkin kylmän sodan aikana viljeltiin ja toinen on se tulevaisuuden - aivan yhtä hyödytön - kaikki tietää kaikista kaiken...
Ei kysymys ole siitä mitä kukakin tietää kenestäkin. Kysymys on vain ja ainoastaan siitä, onko siitä tiedosta mitään hyötyä. Jos kaikki tietää kaikista kaiken, tiedosta ei ole enää mitään hyötyä jolloin automaattisesti seilataan taas päinvastaiseen suuntaan. Mitä tulee salamyhkäisyyksiin sun muihin, niin eikö Petteriä sitten pelota se että kuka tahansa saa sun verotiedot ja tulotiedot paikallisesta verotoimistosta. Henkilöturvatunnus näytetään oikeuden pöytäkirjoissa, jotka myös on julkista materiaalia jnejne...
Pointti on se, että ei edes tietotekniikkaguru Petteri Järvinen voi millään pysyä minkäänsortin savuverhon takana. Sunkin nykyinenkin elämäs on ihan julkista tietoa. Ja täysin Suomen lakien mukaisesti. Taisitpa jossain oikeudenkäyntifarssissa mukana lähiaikoina ollakkin. Kaikki suomalaiset luki siitä iltapäivälehdistä. Ja silti ketään ei kiinnosta. Kukaan ei muista sitä enää viikon päästä. Haittasiko moiset uutiset pyrkimyksessä kokoomus-puolueeseen? Ai ei vai? Eli tietoa kiertää pitkin maapalloa mutta sillä ei ole mitään merkitystä!
Ja Googlea siis pelkäät.
Ironian huippua on se, että tämänkin artikkelin kirjoitit Googlen omistamaan blogger-palveluun. Olet aivan itse hylännyt omat nettisivusi. Sääli - sielä artikkelit oli huomattavasti tasokkaampia (johtuen varmaan siitä että ne julkistettiin myös eri lehdissä). Täällä on selkeästi pelkkää hömpän hömppää...
(=
Kovin valvonta taitaa tulla ihan muualta kuin Googlen taholta.
http://riknik.weebly.com/1/post/2010/08/internet-users-under-heavy-monitoring.html
@Markus: en ole huolissani itsestäni, vaan tavallisista nettikäyttäjistä. Heidän henkilökohtainen elämänsä on Googlen tiedossa ja toimitusjohtaja kertoo avoimesti, miten tietoja aiotaan hyödyntää. Googlella on myös se tieto, jonka käyttäjä kuvittelee luottamukselliseksi (hakuhistoria, sähköpostit, Google docsin dokumentit ym.) ja johon toiset nettikäyttäjät eivät pääse.
Väittämättä muuten vastaan, niin Gmailista on helppo lähteä pois (sivun viimeinen otsikko);
http://www.dataliberation.org/google/gmail
Google on pörssiyhtiö, jonka osakkeita voi kuka hyvänsä ostaa. Googlen osalta on ainakin selvää mistä on kyse kun yksityisyyttä loukataan - tarkoitus on yksinkertaisesti tehdä rahaa. Ostamalla Googlen osakkeita voi saada osansa tästä kakusta.
Olen paljon enemmän huolissani valtioiden harrastamasta tunkeutumisesta yksityiselämään, passien sormenjäljistä netin monitorointiin ja verottajan tunkeutumiseen pankkitileille. Motiivit kun ovat paljon hämärämmät - ja vieläpä yleensä hyödyllisten idioottien hyvin tarkoituksin läpi ajamia.
Mikä ettei jonkun vuoden päästä Google-robotti samalla kun olisi pölynimuri, niin mönkisi kotiemme lattioilla ja WLANnin kautta hakisi talletettuja Google-hakujamme, ja näin kertoisi, että millaista ruokaa minun tulisi nyt valmistaa ja syödä.
Toki robotin pölypussin vaihtaisi edelleen robotin masteri.
Google ei suinkaan ole ainoa, jonka visio on käsitellä käyttäjän kaikke dataa, analysoida ja tehdä bisnestä sillä. Nokian näkemys tulevaisuudesta löytyy Youtubesta suoraan heidän esittelyvideoltaan: http://www.youtube.com/watch?v=I2A8fSRZ32Y
On ehkä järkevämpää kysyä yleisemmin, että kenelle annat ja luotat tulevaisuudessa tietojasi vastineeksi saamistasi palveluista? Onko se Google, Nokia+Yahoo, Microsoft, Facebook, LinkedIn, bonus-/kanta-asiakas-/luottokorttiyhtiöt, teleoperaattorit, Suomen valtion virkamiehet (verotustiedot, sormenjäljet, auton sijainnit), satunnaiset startupit (esim. Sports Tracker, Endomondo jne.)?
Kaikki nämä haluavat hyödyntää ja analysoida tietojasi ja käyttäytymistäsi ja kaikki tekevät jo sitä nytkin. Yksittäisen firman nostaminen tärkeimmäksi pelotteeksi palvelee vain sitä tarkoitusta, että kaikki nuo muut saavat edistää samoja tavoitteitaan huomaamatta.
Kun meillä on jo nyt teleoperaattoreita, joiden edustajia on tuomittu työntekijöiden puhelintietojen urkinnasta ja virkamiehiä, jotka ovat käyttäneet rekistereitä tarpeettomasti luvatta niin tuntuu, että oikeat uhkat yksityisyydelle ja tietojen väärinkäytölle löytyvät täältä huomattavasti lähempää kuin amerikkalaisen pörssiyhtiön suunnalta.
Lähetä kommentti