keskiviikko 25. elokuuta 2010

Digitaalinen Suomi, uusi liikennepolitiikka - ja liikenteen tietosuojalaki

Liikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut tulevaisuuskatsauksen puolueille. Se löytyy netistä LVM:n sivulta.

Katsauksessa esitetään kolme skenaariota tulevaisuuden Suomelle: Edistyvä, Aktiivinen ja Rohkea. Pumaska on kiintoisaa luettavaa, esimerkiksi Yleisradion rahoitukselle esitetään kolme eri vaihtoehtoa. Edistyvä Suomi jatkaa tv-maksun perimistä, Aktiivinen ja Rohkea Suomi -vaihtoehdoissa tulot kerätään arvonlisäveroa korottamalla tai mediamaksulla.

Tässä tarkastelen vain autoilun maksuja (s. 8). Edistyvä Suomi ottaa ruuhkamaksun käyttöön Helsingin seudulla viimeistään vuonna 2016, Aktiivinen Suomi siirtyy tiemaksuun koko maassa vuonna 2020 ja Rohkea Suomi ottaa käyttöön valtakunnallisen tiemaksun viimeistään vuonna 2017. Vain Edistyvässä Suomessa maksu rajoittuu siis pääkaupunkiseudulle, Aktiivinen ja Rohkea Suomi ulottavat sen koko maahan. Pitäisikö olla yllättynyt?

Kaikissa malleissa aiotaan siirtyä auton hankinnan ja käytön (käyttömaksu, polttoainevero) verottamisesta kohti käytön verottamista. Polttoaineen veronkorotus ei riitä, sillä kuten paperissa sanotaan: Polttoaineveroon liittyy kuitenkin se ongelma, että sen suuruutta ei voida vaihdella ajan tai paikan mukaan. Esimerkiksi ruuhkaongelmia ei voida helpottaa korottamalla polttoaineveroa, koska verosta tulisi kohtuuton siellä, missä joukkoliikenteen riittämättömän palvelutason vuoksi on käytännössä pakko liikkua henkilöautolla.

Tiekohtaiset, ajasta ja paikasta riippuvat maksut voidaan toteuttaa vain kamera- tai gps-valvonnalla. Kameroita onkin jo pystytetty ympäri Suomea, ja niitä hyödyntävä keskinopeuskokeilu alkoi pari päivää sitten. Periaatteessa asia on jo selvä, vaikka muodollista päätöstä ei olekaan tehty.

Tähän liittyen paperissa on mielenkiintoinen uusi tieto: "Annetaan laki liikenteen yksityisyyden suojasta". Se sisältyy kaikkiin kolmeen vaihtoehtoon. Rohkea Suomi -vaihtoehdossa on vielä rohkeampi lisäys: Avataan koko liikennejärjestelmää
koskeva liikennetieto digitaalisessa ja reaaliaikaisessa muodossa kaikille palveluntuottajille vuoteen 2015 mennessä.


Liikenteen yksityisyyden suoja... tulevaisuuden Lex Pursiainen (LVM:n kansliapäällikkö, tämänkin paperin isä)?

Sinäkin voit antaa palautetta paperista. LVM suorastaan toivoo sitä, sillä sivun lopussa on teksti Halukkailla on mahdollisuus kommentoida luonnosta ja lähettää palautetta 31.8.2010 mennessä osoitteeseen info@lvm.fi Valitettavasti tämän jälkeen tulleita kommentteja ei voida enää ottaa huomioon.

Palautteen antamiselle on siten ruhtinaallinen VIIKKO (laskettuna tiedotteen päiväyksestä) aikaa. Kehotan jokaista tutustumaan paperiin ja todellakin antamaan palautetta.

Ei kommentteja: