tiistai 18. kesäkuuta 2024

Pankkien hauskat mainokset tietoturvan puolesta

Tietoturva-alalla on ikuinen ongelma: miten tavoittaa ohjeilla ne, joita asia ei liiemmin kiinnosta - ainakaan ennen kuin huijaus osuu omalle kohdalle. Entä jos loputtomien varoitusten ja sääntöjen sijaan kokeiltaisiin huumoria? 

DNA:lla on parikin mainiota radiomainosta. "Kirottua, DNA kirottua!" alkaa pahanörtti86:n avoin kirje yhtiölle. Siinä huijari valittaa, miten aiemmin tehokkaat huijaukset ovat lakanneet toimimasta DNA:n uusien turvapalvelujen myötä. DNA:n jinglen jälkeen tulee vielä huijarin närkästynyt kommentti "tää ei ollut mikään mainos". Loistava yksityiskohta, onnittelut copywriterille. 

Nordealta silmiin osui asiallinen tv-mainos. Kuvallinen kerronta saa muistamaan ohjeet paremmin kuin nettisivulta luetut varoittavat bulletpointit.

Nordean tietoturvan tv-mainos.

Näillä mainoksilla pankit itsekin myöntävät, että huijaukset ovat vakava ongelma, ja että nykyinen turvallisuustyö ei tuota riittävästi tuloksia. Yleensä yritykset mainostavat omia tuotteitaan ja palveluitaan, joten tällaiset varoitusmainokset ovat hyvin poikkeuksellisia.

Mutta missä on Yleisradio? Eikö kansalaisten tietoturvatietämyksen kasvattaminen olisi juuri sen tehtävä, osa julkista palvelua? Yle voisi palata vanhaan käytäntöön ja esittää yleishyödyllisiä tietoiskuja vaikka joka ilta ennen pääuutislähetystä. Ne tavoittaisivat hyvin keski-ikäiset ja sitä vanhemmat ihmiset, jotka ovat erilaisten huijausten kohdeyleisöä. Tietoturvan lisäksi voisi käsitellä muitakin digimaailman ja sähköisen asioinnin aiheita, joita kyllä riittää.

Siitä määrästä viihdettä, jota Yle nyt tuottaa, voisi hyvin lohkaista palan kansan sivistämiseen. Opettaminen ei ole vanhanaikaista, vaan kuten pankkien oma mainonta osoittaa, erittäin tarpeellista ja hyödyksi kaikille.