Kirjoittaessani pari vuotta sitten Tekoäly ja minä -kirjaa pohdin, voiko tekoälyllä olla tietoisuus ja voiko se ajatella kuten ihminen. Ehkä ei vielä, mutta voidaanko joskus rakentaa sellainen kone? Silloin tekoäly olisi nykyistä paljon aidompaa älyä.
![]() |
Lauri Järvilehto: Konemieli -kirjan kansi (2025). |
Olen insinööri, enkä osannut vastata kysymykseen. Kuvittelin, että tutkijat ovat näissä asioissa pidemmällä, ja tietävät enemmän. Luettuani kirjan Konemieli (Lauri Järvilehto, 2025) joudun toteamaan, etteivät tutkijatkaan tiedä. Joidenkin mielestä ihmismieli on ainutlaatuinen, eikä sitä voi mallintaa tietokoneella. Toisten mielestä on vain ajan kysymys, ennen kuin kone alkaa ajatella ja osoittaa tietoisuutta (josta kirja käyttää termiä "mieli").
On liki pelottavaa, että tiedämme näin vähän aiheesta, jota olemme kilvan kehittämässä riskeistä ja seurauksista piittaamatta. Entä jos ylitämme huomaamatta jonkin kriittisen rajan ja tekoäly alkaa käyttäytyä liian ihmismäisesti?
Filosofit ja tutkijat ovat kehittäneet monia teorioita ihmismielen olemuksesta. Järvilehdon kirjassa ne jaetaan kuuteen luokkaan: dualistinen, materialistinen, laskennallinen, modulaarinen, systeeminen ja emergenttinen.
Kirjan mukaan parhaiten mieltä selittävät kaksoisprosessointiteoriat, joiden mukaan ihmismieli koostuu kahdesta osasta: tietoinen systeemi 1 ja tiedostamaton systeemi 1. Mikään teoria ei silti vastaa kaikkiin kysymyksiin eikä selitä kaikkia havaintoja. Mielen perimmäinen olemus ja toiminta on yhä arvoitus.
Kirjassa on monia pysäyttäviä ajatuksia, kuten tämä: Jos tekoäly pystyy pian kaikessa vuorovaikutuksessa ihmismäiseen toimintaan, meidän pitäisi suhtautua siihen kuten ihmiseen. Tai tämä: Jollei ajattelulle ole jotain välttämätöntä biologian tai fysiikan sanelemaa syvärakennetta, mikään ei estä rakentamasta koneita, jotka simuloivat ajattelua riittävällä tarkkuudella ts. toimivat yhteiskunnassa kaikin osin kuten ihminen (s. 175). Tai tämä: Jos aivotoiminta on vain mutkikkaiden algoritmien toimeenpanemista, onko väliä tuottaako algoritmit biologinen hermoverkko vai piisirulla prosessoitu neuroverkko (s. 160)?
Järvilehto tuntuu uskovan alan huimaan kehittymiseen jatkossakin, sillä toistuvasti hän epäilee, että tämä tekniikan oleellinen rajoitus saattaa olla jo poistunut siihen mennessä, kun kirja tulee painosta tai vastaanottaja lukee sen. Ei tekoälykehitys sentään niin nopeaa ole.
Vaikka Järvilehdon kirja ei anna lopullista vastausta kannen kysymykseen "Onko ajattelu ihmisen yksinoikeus?", se saa lukijan ajattelemaan ja pohtimaan omaa kantaansa.