torstai 3. huhtikuuta 2008

Taksilla Helsingistä Jyväskylään

Taksinkuljettaja kertoi eilisestä työpäivästään: aamupäivällä ajo Helsingistä Jyväskylään ja iltapäivällä takaisin, yhteensä lähes 800 kilometriä. Eikä kyyditettävistäkään ollut vaivaa, sillä he matkustivat tavaratilassa.

Kyyditettävinä oli kaksi venttiiliä, joita tarvittiin pikaisesti Jyväskylässä. Kun kallis kone (ja sen mukana ehkä koko tuotantolinja) seisoo, jokainen tunti on arvokas. Siksi varaosat kannattaa lähettää vaikka taksilla.

Edestakaisen matkan hinnaksi tuli 400 euroa, mikä ei kuulostanut edes paljolta, sillä Finnair myy edestakaista lentoa Jyväskylään 217 eurolla. Kun siihen lisää taksihinnat molemmissa päissä, ero on yllättävän pieni. Lentomatka on tietty nopeampi, mutta sidottu Finnairin aikatauluihin.


Toinen juttu takseista: löytyisikö alalta sen verran yhteishenkeä, että nettiin saataisiin taksiportaali? Yritäpä löytää paikallisen taksin tilausnumero netistä - ei ole helppo tehtävä, varsinkaan jos on kiire. Ensimmäisenä mieleen tuleva osoite www.taksi.fi vie Turun tilataksikeskukseen. Ihan kiva, että ovat ehtineet varata parhaan osoitteen itselleen, mutta mahtaako siitä olla paljon iloa? Suurin osa sivulla kävijöistä tulee sinne tahattomasti eikä ilahdu löytämästään.

Paikallisia taksikeskuksia löytyy mm. osoitteilla www.vantaantaksi.fi, www.taksitampere.fi, www.taksilahti.com ja - yllätys, yllätys - www.lahitaksi.fi (Espoo). Saisiko ala luotua yhteisen sivuston, jonka kansisivulla olisi linkit eri kaupunkien paikallisiin tilausnumeroihin? Olisi mainio ja tarpeellinen palvelu kaikille taksin käyttäjille.

Entä milloin tulee mahdolliseksi tilata taksi www-sivulta? Tekstiviestitilaus onnistuu, mutta sekin vain Helsingissä (numero 13170).

Kalliista gps-järjestelmistä, kameravalvonnasta ja tilauskeskuksista huolimatta taksien asiakkaille näkyvä puoli toimii yhä 1970-luvun tapaan puhelintilausten kautta. Olisiko aika modernisoida tätäkin puolta?

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

ERITTÄIN hyvä ajatus näin nykyaikaisessa teknologisessa yhteiskunnassa. Eikä edes vaikea toteuttaa nykytekniikalla.