lauantai 31. toukokuuta 2025

Drone-lentokieltoalueet yleistyvät, joskus syitä vaikea ymmärtää

Yksi syy siihen, että halusin kuvata Suomen kirkot dronella, oli halu ehtiä ennen kuin rajoitukset käyvät ylipääsemättömiksi. Vielä aloittaessani 2020 lentäminen oli melko vapaata, maksimikorkeus oli 150 metriä. Sen jälkeen Suomi joutui ottamaan käyttöön EU-säännöt, joissa maksimikorkeus laski 120 metriin (400 jalkaa) ja lennättäjille tulivat pakolliset tentit.

Jotain sentään vapautuikin. Ennen EU-aikaa dronejen käyttö esim. Jyväskylän kaupungissa oli kokonaan kielletty Tikkakosken lentokentän vuoksi. Nyt lentäminen on sallittua 120 metriin asti, lähiseuduillakin 50 metriin asti. 

Aivan viime aikoina Flykin drone-kartalle on ilmestynyt lukuisia uusia lentokieltoalueita. Joidenkin perusteluja on vaikea ymmärtää. USA ja Britannia saivat Kaivopuiston lähetystöjen päälle lentokiellot ensimmäisenä, nyt kielto on myös Saksan (Kuusisaari) ja uusimpana Ukrainan lähetystön (Kulosaari) kohdalla. Yllättäen Venäjän suurlähetystön päällä kieltoa ei kuitenkaan ole.

Drone-sääntely on sinällään perusteltua, koska ilmatilassa alkaa olla yhä enemmän liikennettä. Perinteisen ilmailun lisäksi tulossa on muitakin lentolaitteita, jopa matkustajia kuljettavia sellaisia. Ilmailusäännökset ovat kansainvälisiä ja niitä on kiittäminen hyvästä turvallisuudesta. Mutta mikä on drone-lentokieltojen käytännön merkitys?

Maakunnissa on yllättäviä kieltoalueita, jotka yleensä paljastavat, että kohdalla on jokin puolustusvoimien tukikohta tai asevarasto. Jos kieltoalueella halutaan suojata toimintaa, julkinen kieltoalue tuskin auttaa asiaa.

Myös Helsingin Kauppatorin edustan satama-altaaseen on tullut lentokielto. Ilmeisesti sille ei ole mitään muita perusteita kuin se, että Katajanokan terminaali ja Olympiaterminaali ovat satama-alueita. Onko matkustajaliikenteessä jotain kriittistä?

Vielä kummallisempia ovat vasta ilmestyneet kieltoalueet tunnelien suuaukkojen päälle (mm. Kehä I, Pasila, Karkunvuoren tunneli Tampereen lähellä). Miksi juuri suuaukot (ja jossain tapauksissa maan sisällä kulkeva tunneli) ovat kiellettyjä alueita? 

Jos joku haluaa tehdä pahaa droneilla, hän tuskin noudattaa lentokieltoja. 

Mikä on "Punavuoren toimipiste"?

Eniten ihmetyttää uusi kieltoalue Helsingin Punavuoren kohdalla. Sen ainoa selite on "Punavuoren toimipiste". Minkä toimipiste?

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olisiko Ratakadun Supo?

Petteri Järvinen kirjoitti...

Supo ei ole enää muutamaan vuoteen ollut Ratakadulla vaan Katajanokalla, ja sen talon kohdalla on oma lentokieltoalue. Nykyään senkin nimi on hämäävästi "
Katajannokan toimipiste UAS".

Anonyymi kirjoitti...

No miksi niille kieltoalueille pitäisi päästä kuvaamaan?
Pakollinen tentti ei koske niitä joilla on alle 250g kameraton drone. Muille vähäinenkin ymmärrys mm. lennättämisen turvallisuusasioiden hallinnasta ei ole kuin hyväksi, joten kannatan tenttiä.

Anonyymi kirjoitti...

Eipä ole enää juuri droneja näkynyt maisemissa.

Tommi Helanteräs kirjoitti...

Kyllä nämä lentokieltoalueet ovat, että niistä on järki kaukana. Niitä saanee vain hakemalla. Aina tuo Flykin kartta ei edes toimi kaikilla alueilla. No Traficomista löytyy. Itse en ollut tietoinen, että tunnelit olivat lentokiellossa, Kuka nyt muuten käy niissä lennättämässä, tulee aika helposti entinen drone

Kun täällä Länsi-Suomessa vain kuvaan, niin vielä on vapaata lääniä. Raumalla käsittämättömin kielto on merivartiostoasema. Asema näkyy Google kuvissa yritti ajaa mistä suunnasta tahasa, näkyy ilmakuvissa, pihaankin voi ajaa, kuvata vastarannalta (30m). Mutta sitten tulee se paha drone - joka vakoilee ja voi pudottaa pommin. Myös Rauman satama-alue on lentokiellossa, tosin läheiseltä mäeltä saa paremmat kuvat.

Anonyymi kirjoitti...

Niinhän se on, että julkinen lentokieltoalue on aika varma merkki että lentokieltoalueella on jotain kuvaamisen arvoista. Ja epäilemättä pahoissa aikeissa oleva lennättäjä lähinnä nauraa lentokiellolle.