Elon Musk on heittänyt ilmaan ajatuksen Twitterin muuttamisesta maksulliseksi. Miehen toiminta luo jatkuvaa epävarmuutta, kun hänen aikeistaan on mahdoton ottaa selvää. Ensin hän halusi ostaa Twitterin, teki tarjouksenkin, mutta yritti sitten perua kaupat. Lopulta hänen oli pakko ostaa Twitter, ja nyt se pitäisi saada jotenkin kannattavaksi.
Monet nettipalvelut ovat muuttuneet maksullisiksi ja se on OK. Sosiaalinen media on erikoistapaus, koska siinä käyttäjät tuottavat sisällön. Some olemme me. Miksi meidän pitäisi maksaa omasta työstämme? Rahavirtojen pitäisi kulkea päinvastaiseen suuntaan. Yhtiön pitäisi tehdä rahansa mainoksilla tai muuten työtämme hyödyntämällä, ei meitä laskuttamalla.
Facebookista on toivottu maksullista versiota ja sen tulosta on vahvoja merkkejä. Facebookissa maksullisuus nähdään hintana yksityisyydestä. Twitterissä ei ole samaa urkinnan ulottuvuutta, mikä on käyttäjien oma etu.
Ehkä Musk hermostuttaa ihmisiä tarkoituksella heittelemällä ilmaan puolivalmiita ideoita. Jos palvelusta tulisi maksullinen, iso osa sen käyttäjistä lopettaisi. Osa siksi, että bottiarmeijoiden pyörittäminen maksullisena tulisi kalliiksi, osa siksi ettei omista luottokorttia tai yksinkertaisesti pysty maksamaan.
Sitten on niitä, jotka lähtisivät periaatteellisista syistä. Muskilla on ambivalentti suhtautuminen tekoälyyn ja hän aikoo tehdä X:stä kaikki yhdessä -palvelun, joka toimisi myös maksualustana. Villi veikkaukseni on, että käytöstä maksaminen onnistuisi vain Muskin oman maksujärjestelmän kautta. Se toisi Muskille vähintään kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Bottien ja häiriköiden väheneminen olisi periaatteessa hyvä asia. Jos Twitter olisi edelleen julkinen osakeyhtiö, voisin harkita maksamista, sillä itselleni palvelu on aidosti hyödyllinen - joskin koko ajan yhä rasittavampi, kun osa käyttää sitä vain megafonina oman sanomansa tuuttaamiseen päivästä toiseen. Näitä someaktiiveja ei kiinnosta keskustelu eivätkä he vastaa kommentteihin, Twitter on heille vain äänitorvi.
Pörssiyhtiön on oltava läpinäkyvä ja avoin. Muskin hallussa oleva yhtiö on salaperäinen ja suljettu. Emme tiedä, tekeekö se nytkään tappiota vai voittoa. Pörssiyhtiön konkurssi ei voi tulla yllättäen, yksityisessä omistuksessa oleva yhtiö voi kaatua vaikka huomenna. Twitterin osaomistajina häärivät saudirahoittajat eivät ainakaan lisää luottamustani yhtiötä tai sen aikeita kohtaan. Pörssiyhtiön on ajateltava osakkeenomistajien etua. Elon Muskille riittää, että hän ajattelee X:ssä omaa ja saudien etua.
Maksullisuus johtaisi siihen, että viranomaiset lopettavat kanavan käytön. He eivät voi viestiä palvelussa, jonka käytöstä kansalaiset joutuvat maksamaan. Luultavasti myös moni yritys harkitsisi käyttöä uudelleen.
Ratkaisevaa on, millainen käyttäjäkunta maksulliseen Twitteriin/X:ään jäisi. Sitä on mahdoton ennakoida. Luultavasti juuri sen vuoksi Elon Musk kokeilee kepillä jäätä ja tarkkailee reaktioita. Osa hänen ideoistaan on vain yksinkertaisesti pähkähulluja, kuten julkinen tappeluhaaste Zuckerbergille, josta hän itse vetäytyi.
Ongelmana on kilpailevan palvelun puute. Mastodon, BlueSky ja Metan Threads ovat joko liian pieniä tai eivät toimi EU-alueella. Siksi jaloilla ja näppäimistöllä on vaikea äänestää.
Tuntien Muskin tavan tehdä nopeita ja äkkinäisiä liikkeitä en yhtään ihmettelisi, vaikka maksullisuus toteutuisi. Riskiä riskin päälle - katsotaan, miten käy.
5 kommenttia:
"Sitten on niitä, jotka lähtisivät periaatteellisista syistä."
Itse kuulun niihin jotka jo lähtivät samoista periaatteellisista syistä kun sekoilu alkoi. Suljin taannoin joskus vuonna 2009 avatun twitter-tilini enkä ole sitä sen koommin kaivannut. Satunnaisesti ehkä avaan johonkin uutiseen upotetun linkin twitteriin, mutta en enää osallistu keskusteluun tai tuota minkäänlaista sisältöä sinne.
Twitteristä/X:stä on tullut vuosien mittaan sellainen Cloaca maxima, että itse totesin jo ajat sitten siitä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä, ja tein oman ratkaisuni - suljin tilini.
Kaikki-yhdessä-appsit on tosiaan se pääasiallinen asiointitapa Aasiassa. Se tosin johtuu paljolti myös siitä, että sielä kännykät on halvemmasta päästä ja huonolla prosessorilla ja muistilla. On parempi tehdä "web-käyttöliittymä", jota ohjataan palvelimelta kuin tehdä appsi, jota puhelin pyörittää. Toinen syy on tietysti se kyttääminen. Se on helpompaa tehdä kun kaikki on keskitetty yhteen paikkaan. Sielä on koko ihmisen identiteetti ja asiointi käytännöllisesti katsoen tarjottimella.
Täällä lännessä idea on aivokuollut. Itse asiassa, sitä on jopa yritetty ja itse Steve Jobskin halusi asian app storen sijaan ennemmin web widgetteinä. Ajatteli app storen olevan liian kallis ja raskas ylläpitää. Loppu on historiaa, Jobs taipui app storeen ja tänä päivänä se on se applen aito rahakone. Tässä on myös se syy, miksi tuota keskitetty-appsia ei tule koskaan. Se tallaisi Applen ja Googlen (ja microsoftin, sonyn yms) jalkoihin, sekä tietysti vaatisi kaikki toimijat tekemään työn joka on jo tehty. Ei pankit ala rakentamaan jotain web-roskaa kun heillä on jo ne appsit maksettuna, palvelevana ja rakennettuna. Lännessä myös puhelimet on kalliimpia ja tehokkaampia, joten ongelmaa ei ole. Eikä käyttäjäkään halua ensin avata luurin lukitusta, sitten avata web-appsin liittymää (Vaikka sitä X:ää), sitten sen jälkeen rullata siihen palveluun. Miksi hitsissä? Kun se appsi on siinä jo heti kuvakkeena siten kuin koskaan haluat luurin avattua. Tuohan olisi turhaa tuplatyötä.
Päälle vielä Muskin epäluotettavuus, tempoilu yhteistyökumppanina. Eihän mikään toimija Muskin viritykseen tule. Sieltähän lähtee mainostajatkin tällä hetkellä hirveällä kiireellä pois. Miksi mainostaa edes palvelussa, missä ensin mainostaja on maksanut mainoksen näkyvyydestä ja sitten mainoksen katselijat dumpataan maksumuurin taakse? Katselijoiden siis pitäisi maksaa siitä että näkee ne mainokset joista mainostaja on jo maksanut? Idiootti. Ja itse asiassa tuo voi olla jopa sopimuksen vastaista toimintaa mainostajien näkökulmasta. Samoin maksumuuri vaikuttaa tietysti myös lehdissä näkyviin upotteisiin. Olenkin ihmetellyt, miksi lehtitaloista on tullut niin laiskoja, että viittaa twitteriin joka toisessa uutisessa upottaen sen twiitin tajuamatta, että kyseinen asia hajoaa jos twitter hajoaa. Siten uutisen arkistointi muuttuu kelvottomaksi. No twitter on nyt hajonnut jo X-nimeämisen myötä.
Itse olen suositellut lähtemään twitteristä vielä kun se on mahdollista. Siinä on se 30 päivän aika ja se mekanismi saattaa hajota, tai mennä maksumuurin taakse (puolet asioista on jo hajonnut). Kuitenkin on ehkä viisaampaa putsata itsensä sieltä pois, toivoen että se tietovaranto myös häviää sieltä aikojen kuluttua. Jos Twitter X mikä lie ehtii hajota ennen sitä, et voi enää poistaa myös itseäsi sieltä. Sekä mitään siihen liittyvää. Nyt vielä hakukoneet ehtii putsaamaan asiat pois.
Ei haittaisi allekirjoittanutta, sillä olen kirjoitellut sinne ihan vain kieliposkessa. :‑J
Ei haittaa minua en ole ikinä käyttänytkään mutta mielenkiinnolla seuraan mitä tuosta seuraa.
Toiseksi tuohon lehtien twitter/x linkitykseen tuli mieleen että
typerää kuin kirjoittaa uutiseen " Eilen tapahtui ..." tai "huomenna alkaa ..."
Kun tuo julkaistaan klo 12 se on oikein 12 tuntia jonka jälkeen väärin
Lähetä kommentti