Kävin äskettäin tapaamassa Uberin Suomen-toimintojen johtajaa Joel Järvistä (ei sukua). Agendalla ei ollut mitään erityistä, vain juttelua palvelun nykytilasta ja tulevaisuudesta. Yhtiön toimisto on Helsingin ydinkeskustan toimistohotellissa Forumin talossa ja se työllistää neljä henkilöä. He hoitavat lähinnä markkinoinnin ja asiakaspalvelun tehtäviä.
Uberin Suomen toimintojen alkamisesta tulee marraskuussa kuluneeksi kaksi vuotta. Asia julkistettiin sopivasti Slushin yhteydessä.
Kuluneet kaksi vuotta ovat olleet myrskyisiä. Useimmissa Euroopan maissa Uberin toiminta on joutunut arvostelun ja Ranskassa jopa väkivaltaisten mielenosoitusten kohteeksi. Joel kertoi, että maakohtaisten vertailujen tekeminen on vaikeaa, sillä pohjoismaiden ulkopuolella taksitoimintaa säädellään kaupunki- tai aluekohtaisesti. Vain pohjoismaissa ja Balttiassa taksitoiminnasta on kansallinen laki.
Syyskuussa hovioikeus tuomitsi kaksi suomalaista Uber-kuljettajaa sakkoihin. Toinen oli ansainnut kuukaudessa 2800 euroa, toinen kolmessa ja puolessa kuukaudessa yli 12 000 euroa. Isoja summia, sillä Joelin kertoman mukaan valtaosa suomalaisista kuljettajista (joita on "satoja") ajaa alle 10 tuntia viikossa.
Aiemmassa blogissani kummastelin sekavaa alv-käytäntöä. Kuljettaja seuraa itse, jäävätkö hänen tulonsa alle alv-velvollisuuden rajan (10 000 euroa/v), ja lisää tarvittaessa veron loppusummaan. Kirjanpitoon verollista kuittia ei tarvita, ei liioin kulukorvauksen maksamiseen.
Maailmalla Uber toimii yli 400 kaupungissa. Suomessa kyytejä voi tilata vain pääkaupunkiseudulla, eikä toimintaa suunnitella laajennettavaksi Tampereelle tai muihin Suomen suuriin kaupunkeihin. Nykyisessä epäselvässä tilanteessa (liikennekaaren valmistelu kesken, kuljettajia sakotettu) laajentaminen ei olisi järkevää.
Joelin mukaan Uber on teknologiayhtiö, joka harjoittaa Suomessa sinänsä laillista kyytien välityspalvelua. Kuljettajat vastaavat itsenäisesti toiminnastaan. Yhtiö ei pidä takseja kilpailijoina, vaan yhteinen vastustaja on yksityisautoilu.
Yhtiön tavoitteena on automatisoida kuljetuspalvelu kokonaan, mikä tarkoittaa siirtymistä robottiautoihin. MIT Technology Review kertoo Pittsburghiin perustetusta koeajokeskuksesta, jossa autoja kehitetään yhteistyössä läheisen Carnegie Mellon -yliopiston kanssa. Juttu What to Know Before You Get In a Self-driving Car on kiinnostava ja kannattaa lukea loppuun asti, sillä hypestä huolimatta teknologia ei ole vielä lähellekään valmis.
Suomi joutuu ottamaan uudelleen kantaa kyydinjakopalveluihin eikä voi laskea sen varaan, että robottitaksien yleistyminen ratkaisee asian.
Uberin Suomen-johtaja Joel Järvinen. |
Kuluneet kaksi vuotta ovat olleet myrskyisiä. Useimmissa Euroopan maissa Uberin toiminta on joutunut arvostelun ja Ranskassa jopa väkivaltaisten mielenosoitusten kohteeksi. Joel kertoi, että maakohtaisten vertailujen tekeminen on vaikeaa, sillä pohjoismaiden ulkopuolella taksitoimintaa säädellään kaupunki- tai aluekohtaisesti. Vain pohjoismaissa ja Balttiassa taksitoiminnasta on kansallinen laki.
Syyskuussa hovioikeus tuomitsi kaksi suomalaista Uber-kuljettajaa sakkoihin. Toinen oli ansainnut kuukaudessa 2800 euroa, toinen kolmessa ja puolessa kuukaudessa yli 12 000 euroa. Isoja summia, sillä Joelin kertoman mukaan valtaosa suomalaisista kuljettajista (joita on "satoja") ajaa alle 10 tuntia viikossa.
Aiemmassa blogissani kummastelin sekavaa alv-käytäntöä. Kuljettaja seuraa itse, jäävätkö hänen tulonsa alle alv-velvollisuuden rajan (10 000 euroa/v), ja lisää tarvittaessa veron loppusummaan. Kirjanpitoon verollista kuittia ei tarvita, ei liioin kulukorvauksen maksamiseen.
Maailmalla Uber toimii yli 400 kaupungissa. Suomessa kyytejä voi tilata vain pääkaupunkiseudulla, eikä toimintaa suunnitella laajennettavaksi Tampereelle tai muihin Suomen suuriin kaupunkeihin. Nykyisessä epäselvässä tilanteessa (liikennekaaren valmistelu kesken, kuljettajia sakotettu) laajentaminen ei olisi järkevää.
Joelin mukaan Uber on teknologiayhtiö, joka harjoittaa Suomessa sinänsä laillista kyytien välityspalvelua. Kuljettajat vastaavat itsenäisesti toiminnastaan. Yhtiö ei pidä takseja kilpailijoina, vaan yhteinen vastustaja on yksityisautoilu.
Yhtiön tavoitteena on automatisoida kuljetuspalvelu kokonaan, mikä tarkoittaa siirtymistä robottiautoihin. MIT Technology Review kertoo Pittsburghiin perustetusta koeajokeskuksesta, jossa autoja kehitetään yhteistyössä läheisen Carnegie Mellon -yliopiston kanssa. Juttu What to Know Before You Get In a Self-driving Car on kiinnostava ja kannattaa lukea loppuun asti, sillä hypestä huolimatta teknologia ei ole vielä lähellekään valmis.
Suomi joutuu ottamaan uudelleen kantaa kyydinjakopalveluihin eikä voi laskea sen varaan, että robottitaksien yleistyminen ratkaisee asian.
14 kommenttia:
Ei täällä tarvita sellaisia yrittäjiä, jotka eivät ole korviansa myöten velassa. Pankkimaailma sanelee ehdot politiikalle ja tuossa politiikassa suositaan ja ohjataan yrittäjiä isoihinkin lainanottoihin. Tällä tavallahan pankit saavat laitettua hirttosilmukan yrittäjän kaulan ympärille. Nykyisten taksiautoilijoiden on hankittava uutta kalustoa ja ajettava yötä päivää elannon saamiseen perheellensä ja maksaakseen uuden työkalunsa. Uberihan muuttaisi tätäkin asiaa täysin ja se ei miellytä pankkisektoriakaan. Suomi tulee rypemään häpeässä ja köyhyydessä niin kuin Viro teki aikoinaan. Tässä maassa estetään ja pysäytetään kaikki bisnekset jotka voisivat tuoda vähäisintäkään tuloa pienellä pääoman investoinnilla, se on vaan jo nähty kun näitäkin blogeja lukee. Sitä saa mitä tilaa ja Suomi on kyllä tilannut itselleen köyhän ja karun tulevaisuuden, se on varma asia.
https://www.youtube.com/watch?v=fgQPj90OrQE
https://www.youtube.com/watch?v=N2hRS-vM6Ms
Näistä linkeistä selviää mitä kuskit tienaa uberin kotimaassa?
Entisenä taksikuljettajana voin kertoa että vaikuttavat aika tosilta. Nykyisen lainsäädänön ollessa voimassa tuo uberillä tienaaminen on aika mahdotonta? Eli jos kaikki yrittämisen velvoitteet ja verot poistetaan varmaan toimisi myös suomessa??
uberin halpuus perustuu siihen että:
- ei makseta mitään veroja
- ei oteta vakuutusta joka kattaisi moisen toiminnan
Eli vaikka taksilaki muuttuisi ei tuosta tulis silti mitään'
Ei se ole pelkästään suomessa kiellettyä (ja se on yksiselitteisesti kiellettyåä suomessa, vähän ihmetyttää firman käytäntö uhrata kuskeja). Yhdysvalloissa on useampia kaupunkeja joissa se mahdotonta. Esimerkiksi Austinissa kaikkien jotka tarjoavat maksua vastaan kyytejä tulee reksiteröityä Poliisille ja jättää sormenjälkensä. Joten Uber ei toimi siellä
Ja bisneksiä yriteään laajentaa tässäkin tapauksessa...
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/varusteleka-yritti-myyda-kaljaa-netissa--viranomainen-kyllahan-taman-on-pakko-olla-kiellettya/wZTev6PU
No toi tapaus on taas selkeästi oikein. Tosin en ymmärrä mitä sillä saavuttaa. Se asiakashan tuli jo kauppaan ja voi ostaa kaljansa sieltä?
Tää on sitä reilua bisnestä ja politiikkaa, tässä voi tulla sitä täälläkin kiljuttua ISOA laskua meille suomalaisille!!! http://www.talouselama.fi/uutiset/karu-arvio-suomen-menetykset-venaja-pakotteista-nousseet-jo-miljardeihin-6582444
https://www.youtube.com/watch?v=L4aqUtqNzeQ Jep jep, Uber tienaa ja artisti maksaa?
Kuin tässä kävi näin? Money talks...
https://www.youtube.com/watch?v=pxA-dNKO_s0
Eiköhän uber pyri maksimoimaan tulojaan. Aika epäilyttävää. Onko suomen tilanteesta kokemuksia?
Suomessa yrittämisen tukeminen on hyvin valikoitua ja suunnattua. Esim. valmiiden markkinointi- ja bisnesjärjestelmien esim. MLM-/verkostomarkkinointi bisneksien kimppuun on näihin päiviin asti hyökätty Suomessa ihan laskelmoidusti ja suunnitellusti (siltä se ainakin näyttää kun on seurannut seurannut asioita ihan aitiopaikalta). Zinzinon saama lailisuuslausunto Suomessa on todiste siitä, että tämänkin sektorin kelkka on nyt vihdoinkin kääntymässä täällä erittäin tukahduttavasti pien- ja keskisuuria yrittäjiä kohtaan toimivassa Suomessamme. Samantyyppisestä asiasta on kysymys Uberinkin kohdalla, joku/jotkut tahot säätävät taustalla, jotta Uberin kaltainen yrittäjyys ei pääsisi rantautumaan tähän valtioon. Ja tätä valtiota sitten oikein kehutaan oikeudenmukaiseksi, avoimeksi ja kehitystä tukevaksi valtioksi, ja PASKANMARJAT on vaan pakko todeta tähän lopuksi.
Britanniassa oikeus linjasi, että Uber-kuljettajat ovat työntekijöitä eivätkä yrittäjiä. Niinpä heille kuuluu vähimmäispalkka ja lomaoikeus.
Mikä tekee Uberin toimintamallista mahdottoman. Koko hommanhan perustuu riskin siirtämiseen kuljettajille. Hassua että tätäkutsutaan jakamistaloudeksi. Ihan normaalia taksitoimintaa jossa vaan on aavistuksen erimekanismit ja veronkierto selvästi pinnalla
Kuka on Uber-kuljettajien työnantaja joka maksaa heille palkan? Eiks loppuasiakkaat maksa suoraan kuljettajille kyytimaksut ja missä luuraa se työantaja? Kenen kanssa Uber-kuski tekee sopimuksen ja minkälaisen sopimuksen?
Tässä vastauksia: http://novahierosolyma.fi/vainovalkea/2016/10/30/johtaako-ihmiskuntaa-mielisairas-eliitti/
No britannissa työnantanja on Uber, ainakin tuon ennakkopäätöken mukaan. Eli Uber on silloin vossikka-firma eikä vain välityspalvelu
Lähetä kommentti