Vaalikampanjointi huipentuu ensi viikolla ja ehdokkaat markkinoivat itseään sosiaalisessa mediassa. Taidoissa tuntuu kuitenkin olevan pahoja puutteita. Mainoksia kohdennetaan väärille ihmisille eikä Facebookin pelättyä mikrokohdentamista hyödynnetä.
Katselin muutamia Facebook-feedini mainoksia ja klikkasin oikeasta ylänurkasta avautuvaa valikkoa:
|
Miksi näen tämän mainoksen? |
Sen jälkeen Facebook näyttää perustelut mainoksen valinnalle:
|
Mainosnäytön perustelut. |
Kauppakeskuksen tapauksessa ikähaarukka 18-64 ja asuinpaikka Helsingin lähellä kuulostavat sopivilta. Vaikka kauppakeskus sijaitsee Espoossa, sinne on helppo tulla myös Helsingistä metrolla. Ikärajoitus herättää silti ihmetystä, alle 18-vuotiaat notkuvat kauppakeskuksissa ehkä liikaakin, mutta ovatko 65-vuotiaat jo liian vanhoja, jotta he kiinnostaisivat edes mainostajia?
Vaalikampanjoista löytyy varmaan tarkempaa kohdistamista. Tai niinhän sitä voisi luulla.
Ennen testiä kävin eri puolueiden Facebook-sivuilla antaakseni vinkin, että minulle voisi mainostaa. En ole tietoisesti klikannut yhdenkään ehdokkaan mainosta, mutta ilmeisesti kaveripiirin vuoksi FB näyttää paljon kokoomusehdokkaiden mainoksia.
Ensimmäisenä Liike Nyt -yleismainos:
|
Liike Nyt kalastelee kokoomuslaisia |
Liike Nyt yleismainos on kohdistettu Kokoomuksesta "kiinnostuneille" (mitä se sitten tarkoittaakaan) ja 18-60-vuotiaille, jotka asuvat tai ovat äskettäin olleet lähellä Helsinkiä. Yläikäraja herättää tässäkin kummastusta. Eikö Liike Nyt usko agendansa kiinnostavan yli 60-vuotiaita?
|
Ben Zyskowicz |
Ben Zyskowicz kohdistaa mainoksensa yli 40-vuotiaille, jotka asuvat lähellä Helsinkiä. Tässä tulee vastaan Facebookin rajoitus: mainosta ei ilmeisesti voi kohdistaa pelkästään helsinkiläisille (jossa Ben on ehdokkaana), vaan se näytetään myös lähiseudun kunnissa (säde halutun kaupungin ympäriltä) -- siten myös itselleni espoolaisena.
|
Mia Nygård |
Mia Nygårdin mainos alkaa "Rakas Stadilainen!" (iso alkukirjain kieliopillisesti väärin, #typonipo), mutta mainos näytetään vähintään 23-vuotiaille, jotka asuvat tai ovat
äskettäin olleet lähellä Helsinkiä. Kukapa ei olisi käynyt lähellä Helsinkiä? Itsekin olin viikolla seminaarissa Finlandia-talossa, jossa oli 1200 ihmistä eri puolilta Suomea. Nyt he kaikki saattavat nähdä Mian mainoksen, ja ihan turhaan, koska eivät voi äänestää häntä.
|
Pirkka-Pekka Petelius |
Pirkka-Pekka Petelius ei ole turhan tarkka kohdentamaan sanomaansa: kuka tahansa äänestysikäinen uusimaalainen kelpaa.
|
Keskusta mainostaa yli 49-vuotiaille. |
Keskusta mainostaa itseään kaikille yli 49-vuotiaille suomalaisille: "Hoiva, työ ja sivistys. Näistä on Suomen arvoiset teot tehty". Hätäinen johtopäätös on, että Keskusta tavoittelee vain kypsiä äänestäjiä. Tässä kuitenkin näkyy mikrokohdentamisen ansa: en voi tietää, näytetäänkö alle 50-vuotiaille toisenlainen mainos, jossa puolue käyttää ihan muita sloganeita.
|
Stadilainen Timo Huhtamäki kalastelee kokoomuslaisia vihreisiin. |
Helsingissä ehdolla oleva vihreiden ehdokas Timo Huhtamäki mainostaa itseään mm. Kokoomuksesta kiinnostuneille. Pelkkä käynti Helsingissä riittää mainoksen näyttämiseen.
Mahdollisuus mainostaa kilpailevasta puolueesta kiinnostuneille on jotain uutta. Aiemmin toisen puolueen kannattajia on voinut tavoittaa korkeintaan puoluelehteen laitettavalla ilmoituksella, mikä olisi herättänyt kiusallista huomiota ja päätoimittaja olisi saattanut hylätä sen.
Erikoisin kriteeri on Liike Nytin Pekka Rantasella:
|
Harrastus? |
Facebook näyttää kriteeriksi vain sanan
harrastus yksilöimättä, mikä harrastus mahdollisesti on ollut mainosnäytön laukaisijana.
Risto E. J. Penttilä haluaa tavoittaa ihmisiä, joiden kaverit tykkäävät heidän sivuistaan:
|
Kaverit ratkaisevat. |
Kyse ei siis ole kohteista, joita olet itse klikannut, vaan joista kaverisi ovat kiinnostuneita.
Selkein targetointi on Wille Rydmanilla:
|
Wille Rydman mainostaa täysi-ikäisille helsinkiläisille miehille |
Wille haluaa näyttää mainosvideonsa vain täysi-ikäisille, Helsingissä (tai lähiseudulla) asuville miehille. Herää kysymys, onko hänellä erilainen mainosvideo naisille? Juuri tässä on mikrokohdennetun täsmämarkkinoinnin petollisuus: ei voi tietää, millä lupauksilla ehdokas kehuu itseään toisille katsojille.
Kun mainonta personoituu eikä ole enää julkista, mainoksissa voidaan luvata mitä tahansa ilman, että siitä jää kiinni.
Tämän lyhyen vertailun perusteella vaikuttaa siltä, ettei Facebook tarjoa kovinkaan kehittyneitä työkaluja mainosten kohdentamiseen -- eivätkä ehdokkaat osaa hyödyntää niitäkään kunnolla.
On sitten ihan toinen juttu kuinka paljon Facebook itse tietää meistä. Mainostajille näytettävät valinnat ovat vain jäävuoren huippu. Pinnan alla tapahtuu paljon sellaista, mitä emme näe. Kun ehdokas on valinnut kohderyhmän, Facebook käyttää piiloon jääviä lisäkriteereitä valitakseen, keille kohdeyleisöstä mainokset näytetään. Siksi Tietoja-ikkunassa lukee epämääräisesti "...ovat kiinnostuneita kohteesta... määräytyy mm. sivuista tykkäämisen ja mainosten klikkaamisen
kaltaisen toiminnan perusteella".
Olen ottanut käyttöön myös Vaalivahti lisäohjelman, joka selaimessa tarkkailee vaalimainoksia puolueittain.
|
Vaalivahti tuloksia. |
Kyse on vain yhden koneen tuloksista, joten ne eivät edusta kaikkia näkemiäni mainoksia, mutta osoittavat ainakin sen, että Facebook valitsee mainoksia koko puoluekirjolta. Myös SDP:n ehdokkaan mainos on näytetty, mutta koneella, jossa ei ole vaalivahtia.
Lopuksi vielä havainto, jonka mukaan Facebook mainostaa itsenäisesti (ja ilmeisesti maksutta?) ennakkoäänestystä.
|
Facebook mainostaa ennakkoäänestystä. |
Yhdysvalloissa havaittiin, että Facebookin äänestyskehotuksella oli oikeasti vaikutusta äänestysaktiivisuuteen.
Minkälaisia mainoksia sinä olet nähnyt? Onko joukossa kekseliästä kohdentamista tai selviä huteja?
PS. Kun olin aikani katsellut mainostajien tietoja, Facebook antoi varoituksen:
|
"Sinut on väliaikaisesti estetty" |
"Vaikuttaa siltä, että käytit tätä toimintoa väärin etenemällä liian nopeasti..." - täh?? Mutta Facebookin päätöksistä ei voi valittaa, eikä niitä liioin perustella mitenkään. On pakko alistua FB:n oikkuihin.
Seuraavana aamuna toiminto oli taas käytettävissä.
(Tekstiä muokattu 12.4.2019, Risto E.J. Penttilän mainos lisätty)
5 kommenttia:
"mikrokohdentamisen ansa: en voi tietää, näytetäänkö alle 50-vuotiaille toisenlainen mainos, jossa puolue käyttää ihan muita sloganeita."
Tuossa piilee riski äänestäjien kuluttajansuojan kannalta. Haluaisin nähdä puolueen ja ehdokkaan KAIKKI mainokset ja tehdään arvion siitä, onko kyseessä yritys huijata äänestäjiä.
Ymmärtääkseni EU-vaaleihin Facebookille on tulossa mainosarkisto, josta voi tarkastella kaikkia ehdokkaan mainoksia. Muita tulevia vaaleja ajatellen ehdokasta pitäisi velvoittaa kansallisella lainsäädännöllä julkaisemaan kaikki mainoksensa joko omalla tai vaalirahoituksen raportointisivulla.
Iso Omena mainostaa pelkästään pysäköinnillä, tottakai se on rajattu yli 18-vuotiaille! Ehkä alle 18-vuotiaille näytetään mikrokohdennettuna eri mainos? Yläikäraja on toki outo, veikkaisin, että mainostaja ei vaan ole miettinyt sitä yhtään.
Torilla tapahtuva "poliittinen markkinointi" on edelleen tehokkainta vaalikarjan villitsemistä.
Kansanedustaja paljastaa: mies tarttui torilla rintoihin kesken talouspolitiikasta keskustelun – "Mistä minä häntä syyttäisin?"
https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Mies-tarttui-kiinni-rinnoista-keskell%C3%A4-Kuopion-toria/724026
Yli 65 vuotiailla ei yleensä enää ole lapsia perheessä ja siten eivät ehkä niin käy kauppakeskuksissa.
Lähetä kommentti