Jokainen on kuullut vanhan vitsin siitä, miten huonosti autot toimisivat, jos ne olisivat tietokoneita: vaatisivat jatkuvia päivityksiä, hyytyisivät ilman syytä tielle ja airbag kysyisi kolarin sattuessa "Are you sure"?
Vitsi ei kuitenkaan naurata, sillä autothan ovat tietokoneita. Modernissa autossa on satakunta prosessoria valvomassa toimintoja. Eikä elektroniikka ole pelkkää luksusta, vaan välttämätöntä. Kehittyneen ohjausjärjestelmän ansiosta autojen kulutus on laskenut dramaattisesti suhteessa painoon ja päästöt ovat pienentyneet.
Vitsi palasi mieleeni kun luin päivän Hesarista Kimmo Aholan vieraskynän. Sen varsinaisena aiheena oli ubi-tekniikka, mutta samassa yhteydessä Ahola piikitteli tietokonealaa huonosta laadusta:
Valmistajat eivät edes yritä tehdä tietotekniikkaa, joka toimisi yhtä luotettavasti kuin auto, eivätkä asiakkaat edes oleta saavansa sellaista. Tuskin on toista toimialaa, jolla voidaan myydä tuotteita, jotka vaativat asiakkaalta yhtä paljon huolenpitoa ja toimivat yhtä epävarmasti kuin tietokone.
Olin viime viikolla Rovaniemellä ja otin lentokentältä taksin. Auto oli tuore mersu, hankittu vuoden alussa ja ajettu karvan verran yli 60 000 kilometriä. Kuljettaja kertoi, että auto oli ollut korjattavana jo neljä kertaa. Viimeisimmän käynnin syynä oli hajonnut bensapumppu. Nykymallissa se on kuulemma tehty muovista. Toki viat menevät takuuseen, mutta tuotantovälineen seisottaminen pajalla näkyy silti kuskin lompakossa.
Jos vahvan laatumielikuvan omaava Mercedes-Benz kärsii tällaisista ongelmista voi perustellusti sanoa, että autoala on hyvää vauhtia ottamassa tietotekniikan kiinni. Tietotekniikassa laatu on melkeinpä parantunut - ainakin hintakehitykseen suhteutettuna. Samaa ei voi sanoa autoista.
Ehkä vitsi pitää jatkossa kääntää päälaelleen: jos tietokoneet olisivat autoja...
3 kommenttia:
Eihän mersu ole enää aikoihin omannut vahvaa laatumielikuvaa...
Tietysti voitaisiin myös kysyä, että ovatko kuluttajat valmiita maksamaan kestävistä tuotteista. Kaikki hajoaa joskus, mutta usein halpa tuppaa leviämään ennemmin kuin myöhemmin.
Kulutus suhteessa painoon _voi_ olla laskenut, mutta bensiinin kulutus suhteessa ulkomittoihin on noussut 80-luvun lopusta. Diesel-puolella ollaan ehkä saavutettu "säästöä" luotettavuuden kustannuksella. Ennen vuotta 1993 valmistetut diesel-mersut ovat lähimpänä ikiliikkujaa mihin ihmiskunta koskaan pääsee markkinatalouden puolella, ts. huono tuote.
Lähetä kommentti