Helsingin kaupunginhallitus teki eilen maanantaina merkittävän päätöksen: äänin 8-6 se päätyi kannattamaan ruuhkamaksujen käyttöönottoa.
Kaupunki toivoo liikenne- ja viestintäministeriön nyt aloittavan lainvalmistelun, joka toisi autoihin pakolliset gps-paikantimet. Niillä voitaisiin mitata, missä autot liikkuvat, ja rahastaa automaattisesti Helsinkiin tulevia autoilijoita. Periaatteessa kaikki toteutusvaihtoehdot ovat vielä pöydällä, mutta käytännössä gps siintää jo päättäjien mielessä. Vaikka se on vaihtoehdoista kallein toteuttaa, se on periaatteessa aukoton järjestelmä. Todellinen teknounelma, siis. Pienellä softapäivityksellä siihen voidaan lisätä muitakin toimintoja, kuten täydellinen nopeusvalvonta ja etsittävien autojen jäljitys.
Ajatuskin tällaisesta pakollisesta vakoilulaitteesta omassa autossa puistattaa. Viestinnän tunnistetietojen suojelussa Suomi vetää tiukkaa linjaa, mutta paljon pahempi yksityisyyden loukkaaminen näyttää kyllä kelpaavaan päättäjille.
Edes toimittajat eivät ole nyt vaatimassa yksityisyyden ja perusoikeuksien turvaamista. Heistä valtaosa asuu Helsingissä ja kulkee ydinkeskustan työpaikkoihin kävellen, bussilla tai ratikalla. Uusi valvonta ei koskisi heitä.
Onko tiemaksun oikea kohdistaminen niin tärkeä arvo, että se oikeuttaa kenties vakavimpaan yksityisyyden loukkaamiseen mitä Suomessa on tähän asti nähty? Vai nouseeko tätä vastustamaan Lex Nokian kaltainen kansanliike? Kumpi oli oikeasti suurempi uhka yksityisyydelle?
34 kommenttia:
Autoissahan on jo väline isovelivalvontaan. Jokaisen kiesin etu- ja takapäässä on kilpi, jossa on yksilöllinen tunniste, jolla ajoneuvo kytketään kansalaiseen. Kyltti näkyy kaikille ilman mitään teknisiä apuvälineitä ja sen avulla ajoneuvon liikkeitä voidaan jäljittää. Mitä uutta?
Niin... herääkin kysymys, miksei rekisterikilpien kuvaus riitä Helsingille?
Gps-valvonta on aukotonta ja kattavaa myös kameratolppien välillä. Jostain syystä Helsinki haluaa tällaista.
liittyy tohon..
http://www.indect-project.eu/
"Kyltti näkyy kaikille ilman mitään teknisiä apuvälineitä ja sen avulla ajoneuvon liikkeitä voidaan jäljittää. Mitä uutta?"
Näkyy silloin, kun on joku katsomassa, ei muulloin.
Kerropa minulle missä ajoneuvo xyz-123 on ollut viimeisen kolmen vuoden aikana, joka hetki? Ai et tiedä? GPS-paikanninpa tietää ja kertoo.
_Se_ on uutta: Automaattinen ja 24/7 ehnkilökohtainen kulunvalvonta, kuin rikollisella.
Mutta ellei käsitä, niin ei käsitä. Siis: on vihreä.
Helsingin ruuhkamaksujen valvontaan ei kyllä tarvita gps-paikantimia. Esimerkiksi Oslossa toimii vastaava systeemi automaattisesti ihan muulla, paljon halvemmalla tekniikalla.
Tässä taitaa olla takana eräiden tahojen märkä uni siitä, että autoilua voitaisiin alkaa seurata ja verottaa gps:llä mitattavien ajokilometrien mukaan. Samalla tietysti hinta voitaisiin määritellä siitä riippuen, missä ajetaan, ja mihin aikaan.
Hienoa! Aivan mahtavaa. Isoveli näkee missä ollaan hakemassa kannabista, jos autoissa GPS paikantimet. Sen takia, helpoittaa poliisin työtä.
Säälittävintä asiassa on se, että Tiehallinnolla on aukoton, automaattinen kameravalvonta jo nyt kaikilla pääteillä ja erityisen tiuha verkosto on Helsingissä ja Helsingin ympäristössä.
Tälläisen ruuhkamaksun toteuttamiseen ei siis tarvita _minkäänlaisia uusia investointeja_, valvontalaitteistot ovat jo olemassa ja ahkerassa käytössä. Toki laitteisto on rakennettu ylinopeudesta automaattisakottamista varten, mutta se on toinen asia, joka tulee viimeistään ensi vuonna käyttöön, jos poliisin ilmoitukseen on luottamista ja miksipä ei olisi.
"Tässä taitaa olla takana eräiden tahojen märkä uni siitä, että autoilua voitaisiin alkaa seurata ja verottaa gps:llä mitattavien ajokilometrien mukaan."
Tästä ei ole kyse, "ajokilometrien mukaan" veroa maksetaan jo nyt bensiinissä.
Kyse on a) liikkumisen seurannasta á la Stasi ja
b) ylinopeudesta automaattisakottamisesta eli rahasta.
Tässä järjestyksessä. Ylinopeussakkoja jaetaan yli 200 000 vuosittain (>95% kaikista sakoista) ja ne tuottavat reilusti yli 100M euroa nettona valtion kassaan. Tähän on budjetoitu 10% vuosittainen lisäys ja jotenkinhan se on saatava, koska se on budjetissa.
Fasistinen valvontakoneisto ja EU:n alhaisimmat nopeusrajoitukset, maan koosta huolimatta, ovat ne keinot joilla rahantulo taataan.
Tällainen GPS-laite pitäisi ilmeisesti olla joka ikisessä Suomeen rekisteröidyssä ajoneuvossa. Aika montaa saattaa turhauttaa laitteen ostaminen, varsinkin kun yli puolella Suomen autokannasta harvoin ajetaan Helsingissä.
GPS:n käyttöönoton myötä poliisille tulisi uusi valvontakohde: löytyykö liikenteessä olevasta autosta vaadittu GPS-laite.
Entäs kun laite menee rikki? Sen hajotessa saattaa myös kadota siihen mennessä kerääntyneet ajotiedot. Tätä tapahtumaa auton omistaja saattaa haluta edesauttaa! Poliisille voi selittää laitteen juuri hajonneen, vaikka se ei olisi toiminut pitkään aikaan.
Voikohan jollain laitteella estää GPS:ää vastaanottamasta signaalia satelliitista? Tällöin GPS on sitä mieltä, että autolla ei ole ajettu.
Arvioin, että GPS:n tarkkuus ei riitä lyhytaikaisten nopeudenylitysten valvontaan; pidemmän tiepätkän keskinopeusvalvontaan kylläkin.
Mitenkähän maksuun tarvittavat tiedot siirretään laitteesta ulos? Mobiilidata vai laitteen vieminen johonkin purettavaksi? Puretaanko ajoreitti laitteesta ulos, vai laskeeko laite laskun itse ja raportoi ulos vain maksettavan summan? Jälkimmäinen olisi yksityisyyden kannalta parempi.
Näistä huolimatta GPS-järjestelmällä on omat mahdollisuutensa. Ruuhkamaksut voitaisiin määrittää katukohtaisesti juuri ruuhkapaikkoihin.
Eikö Osmo Soininvaarallakin ole joitain tämän asian kanssa tekemistä.
Osmohan käsittääkseni haluaa pyörälijöille "uutta maailmaa" liikenteessä ja autoilijoille hankalampaa asemaa kuin nyt on.
EU pohtii gps-laitteiden määräämistä pakollisiksi uusissa autoissa. Virallisena perusteluna on turvallisuus: onnettomuuden sattuessa auto voi kertoa sijaintinsa pelastuslaitokselle. Bonuksena saadaan sitten luotua infrastruktuuri seurantaa ja maksamista varten.
GPS:n tarkkuus riittää hyvin nopeusvalvontaan. Tarkoitus ei ole korvata valvontakameroita kaupungeissa, vaan laskuttaa niitä jotka ajavat esim. sisääntuloväylillä ylinopeutta.
Mitäs jos jenkit päättävät estää satelliittiensa käytön tai ne menevät muuten vaan epäkuntoon? Voisi tulla mielenkiintoisia tuloksia GPS-ränkylän tietoja purettaessa.
No entäs sitten GPS jammerit?
Miten järjestelmä voi seurata sinua, jos se ei tiedä sinun liikkuvan?
Vai tuleekohan noista sitten tutkanpaljastimen kaltaisia kiellettyjä laitteita...
http://www.navigadget.com/index.php/2007/07/31/gps-jammer-against-tracking-devices
Jotta rekkareita kuvaamalla päästäisiin GPS-tason tarkkuuteen pitäisi kamerat olla joka kadunkulmassa, mikä lienee mahdoton ratkaisu. Kamerat esim. pelkillä tuloväylillä eivät riitä koska ne eivät paljasta miten paljon auto liikkuu kaupungin alueella.
Irakilaiset häiritsivät jenkkien gps-täsmäpommeja 2003 ilmapommitusten aikana. Laitteisto oli kaiketi venäläistä alkuperää. Olisikohan niistä mobiiliversioita :-)
Ehkä EU pakottaa käyttämään omaa Galileo-paikannuspalvelua, nykyinen riippuvuus jenkeistä on vaarallista.
Jos tietullit halutaan ottaa käyttöön, on kohtuutonta yrittää tehdä järjestelmästä absoluuttisen tarkkaa. Kertaveloitus sisään kaupunkiin ja toinen ulos olisi täysin riittävä tarkkuus.
Sinänsä erikoista, että Helsigin keskustaan on juuri rakennettu joukko uusia parkkihalleja. Keskustassa pysäköintitilaa riittää, joten ainakaan sillä tulleja ei voi perustella. Jos autoilijan pitää ensin maksaa tulli ja sen jälkeen kallis pysäköinti hallissa, ei ole ihmekään jos kaupat siirtyvät Kehä III:n taakse isoihin halleihin. Onko tämä helsinkiläisten näkökulmasta toivottavaa?
Kamera sisään- ja ulostuloväyillä ei ole riittävä tarkkuus, koska myös autoilu kaupungin sisällä aiheuttaa haittoja, tietenkin siis myös helsinkiläisten omat ajot. Ja ne tulisi saada näkymiin auton käytön hinnoissa.
Bensavero ei riitä koska se on Lieksassa ja Kruununhaassa samansuuruinen. Lieksassa autoilu maksaa liikaa ja Helsingissä liian vähän.
Kamera sisään- ja ulostuloväyillä ei ole riittävä tarkkuus, koska myös autoilu kaupungin sisällä aiheuttaa haittoja,
Minusta kamera sisään ja ulos on riittävä tarkkuus. Suhteellisen yksinkertainen toteutus ja riittävä tarkkuus. Jos halutaan mennä pidemmälle, kustannukset nousevat moninkertaisiksi ja syntyy isoveli-järjestelmä. Onko tämä saavutetun lisätarkkuuden arvoista? Pitäisikö kaupungin sisäisiä ajoja edes mitata?
Kameraratkaissa on paljon huonoja puolia jotka voidaan uuden tekniikan ansiosta hoitaa. Kuten se että juuri kamerarajan toiselle puolelle jäävä kauppa tai yritys joutuu kovin eriarvoiseen asemaan. Myös joukkoliikenteessä ollaan menossa siihen suuntaan, että matkan pituus määrää matkan hinnan. Nythän yksi pysäkinväli vyöhykerajan yli tuplaa matkan hinnan.
Antakaa kun arvaan: autoilijoiden pitää itse kustantaa se gps-paikannin? Ihan niin kuin pitää itse kustantaa yhtä ja toista viiden viimeisen vuoden aikana keksittyä hyödytöntä, jotka hyödyttömyydestään huolimatta kuitenkin tuhoavat elämän muilta paitsi vaurailta kansalaisilta.
Paljonko se paikannin maksaa?
Minulle on ihan sama vaikka pantaisiin päähän ajatusten seurantalaite, jos sitä ei tarvitse kustantaa omalla rahalla.
Terv. Anna-Liisa
Yhtenä keinona GPS:n väärinkäytösten estämiseen olisi valvonnassa tehtävä täsmäytys auton matkamittarin kanssa.
Veikkaisin, että ankara GPS-järjestelmän vastustus vielä nousee, kun aletaan ymmärtää, mitä kaikkea se tuo tullessaan.
Järvinen: "GPS:n tarkkuus riittää hyvin nopeusvalvontaan."
GPS näyttää nopeuden melkein aina oikein, mutta se ei sakkojen määräämiseen riitä. Ongelma koskee siis lyhyitä kiihdytyksiä.
Anna-Liisa: "Minulle on ihan sama vaikka pantaisiin päähän ajatusten seurantalaite, jos sitä ei tarvitse kustantaa omalla rahalla."
Joudut joka tapauksessa kustantamaan laitteesi muodossa tai toisessa, ellei niitä sitten kasva puissa ilmaiseksi. Yhteiskunta maksajana tarkoittaa aina sen kansalaisia.
Pari näkökantaa:
1) GPS:n käyttö sinänsä ei paljasta ulkopuolisille mitään auton sijainnista. Tiemaksua varten sijaintia ei edes tarvitse siirtää autosta pois vaan hinta voidaan laskea autossa, kunhan järjestelmä tarjoaa eri alueilla käytettävät hinnat. Laskettu hinta pitää sitten jollain tavalla siirtää laskuttajan serverille, mutta tässä ei paikkatietoa enää tarvita. Sama pätee nopeuden valvontaan.
2) Jonkinlaisia yrityksiä hämätä tai häiritä nopeudenvalvontaa tai tiemaksun keräämistä varmasti tulee esiintymään tällaisessakin järjestelmässsä. Tämän estäminen tai vaikeuttaminen tulee olemaan jonkinasteinen haaste, mutta tyydyttävään tulokseen päästäneen.
3) Tällaisen järjestelmän käyttö nopeudenvalvonnassa ei pitkällä aikavälillä tuo lisää sakkotuloja vaan päinvastoin poistaa ne kokonaan. Riittää, että autoihin asennetaan nopeudenrajoitin, joka saa tiedon kunkinhetkisestä nopeusrajoituksesta.
GPS-järjestelmä pitäisi asentaa kaikkiin autoihin tai sitten jotenkin pitäisi estää muita kuin järjestelmässä olevia autoja pääsemästä Helsinkiin.
Kaikkiin autoihin laitetta tuskin saadaan. Joten joku järjestelmä GPS:n lisäksi pitäisi rakentaa, jotta muut eivät pääse alueelle tai jotta heitäkin voitaisiin veloittaa jollain tavalla.
Tehdään siis kaksi järjestelmää tai rajoitetaan Suomalaisten liikkumista rankasti omassa maassaan.
Annetaan järjestelmän kehitys Nokian ja Tiedon yhteisprojektiksi.
Nokia ei saa aikaiseksi GPS-vastaanotinta, joka löytäisi satelliittiin auton liikkuessa ja Tieto ei saa ikinä tehtyä järjestelmää, joka saisi datan kerättyä. Win-win.
Jaska:
Tehdään siis kaksi järjestelmää tai rajoitetaan Suomalaisten liikkumista rankasti omassa maassaan.
Nyt puhutaan siis sohvalla varustetun metelöivän peltikasan siirtelystä paikasta toiseen. Ei sitä pidä sekoittaa liikkumisen vapauteen. Joku liikuntavammainen tai halvaantunut on tietenkin eri asia mutta tuskinpa nämä maksut heitä koskisivat.
Galileo-järjestelmä kaiketi on kohta taivaalla valmiina käyttöönotettavaksi 2010?
Sitten kun kansalaisia sakotetaan G-järjestelmällä esim. ylinopeuksista, niin mitä sitten tehdään kun kansalaiset noudattavat nopeusrajoituksia? Ryhdytäänkö sakottamaan alinoudella ajamisesta?
Kun kerran tuollainen järjestelmä on taivaalle saatu, niin aivan varmasti siitä seuraa lukuisia pieniä "kiusoja" kansalaisten elämään kaikenkarvaisten automaattisten maksujen perinällä.
Tässä onkin sitten jo hyvä syy hommata gps-häirintälaite autoon :P
"Nyt puhutaan siis sohvalla varustetun metelöivän peltikasan siirtelystä paikasta toiseen. Ei sitä pidä sekoittaa liikkumisen vapauteen. Joku liikuntavammainen tai halvaantunut on tietenkin eri asia mutta tuskinpa nämä maksut heitä koskisivat."
No tokihan "ruuhka-alueelle" jatkossakin pääsisi julkisilla pienhiukkaspöllyttelijöillä ja jopa junalla. Kyllä tällainen järjestelmä silti merkittävä rajoitus liikkumisen vapauteen olisi. Monella satunnaisella matkaajalla voisi olla tarvetta liikkua omalla autolla Helsinkiin, vaikka ei mitään vammaa olisikaan.
Luultavasti myös rajoitusalueen sisään jäävät kauppiaat toivoisivat, että satunnainen shoppailija pääsisi isommillekin ostoksille tai muista syistä omalla autolla rahansa tuhlaamaan.
Tarvetta olisi siis järjestää paikantimen hankkimisen lisäksi joku toinen tapa maksaa ruuhkamaksu.
Onhan se kotimaanmatkailu omallakin autolla ympäristöystävällisempää kuin lentomatkustus. :)
Teemu:
Nyt puhutaan siis sohvalla varustetun metelöivän peltikasan siirtelystä paikasta toiseen. Ei sitä pidä sekoittaa liikkumisen vapauteen. Joku liikuntavammainen tai halvaantunut on tietenkin eri asia mutta tuskinpa nämä maksut heitä koskisivat.
Kyllä siinä tarvitaan valitettavasti muitakin kuin liikuntavammaisia, että saadaan kaupunkilaisille esim. ruokaa pöytään. Eivät läheskään kaikki henkilöautotkaan ole maantiellä huvia ajelemassa, vaikka niin on eräissä piireissä tapana provosoinnin vuoksi väittää.
Anonyymi:
Kyse on a) liikkumisen seurannasta á la Stasi ja
b) ylinopeudesta automaattisakottamisesta eli rahasta.
Suosittelen kohtaan b) äärimmäistä kiusantekomenetelmää: Aja nopeusrajoitusten mukaisesti. Sitten kyllä isoveljeä harmittaa ;-)
Hahaha, on keksitty jo laite, joka tuupataan tupakansytyttimeen ja se estää gepsisignaalin toiminnan. Tuokaan systeemi ei ole siis aukoton! Onhan tietysti mahdollista hipaista jakoavaimella lähetintä.
Se maaginen palikka vielä.
http://www.navigadget.com/index.php/2007/07/31/gps-jammer-against-tracking-devices
Tietojeni mukaan Suomi on RFID-tekniikan kehittämisessä eturintamassa. Miksei tällaiseen sovellukseen voisi käyttää huomattavasti halvempaa järjestelmää, jossa autossa pitäisi olla vain likipitäen ilmainen RFID-tunnistetarra?
Ilmeisesti tämäkin pitää ratkaista kalleimmalla mahdollisella menetelmällä vain sen vuoksi, että Suomi voisi esittää olevansa huipputeknologiamaa.
En minäkään ymmärrä hinkua satelliittivalvonnan perään. Kaikkialla maailmassa tietullit hoidetaan tuulilasiin liimattavalla tarralla tai lisälaitteella, joka veloittaa ajosta porttien läpi. Mikä ihmeen hinku suomalaisilla on tehdä tästä rahastuksesta isoveljen koelaboratorio?
Tämän päivän (13.11.2009) Hesarissa on laittamaton kommentti, joka kuvaa ministeriön suhtautumista asiaan (ylijohtaja Juhani Tervala):
Meillä on hyvin selkeä näkemys, että tekniikka on jotain taivaalta tulevaa. Ei mitään lippulappuja, vaan älykästä tekniikkaa.
No justiinsa! Meillä on näkemys...
Meillä on hyvin selkeä näkemys, että tekniikka on jotain taivaalta tulevaa.
Kun korkea virkamies noin sanoo, niin mitäpä siinä osaa poliitikko vastaan pullikoida. Samojen virkamiesten käsissä on asian valmistelu, esittely ja toteutus, joten heidän näkemyksellään on Suomessa ihan ratkaiseva merkitys.
Kyllä tässä maassa näkyy rahaa olevan, kun vaan jotain oikein hienoa ja komeaa keksitään, oli se miten järjellistä tahansa.
Lähetä kommentti