Kolumni julkaistu Tivi-lehdessä 8.3.2024 otsikolla Osta auto nyt ennen kuin teslaantuminen valtaa markkinat – jälleenmyyntiarvo saattaa jopa nousta.
Moderni auto on täynnä pieniä tietokoneita, mutta itse ajaminen ei ole vuosien saatossa paljonkaan muuttunut. Hyvä niin, sillä autoilu on viimeinen vapauden linnake, jossa ihminen kokee vielä hallitsevansa asioita.
Auton käyttöliittymä on hyvin standardoitu ja liikennesäännöt melkeinpä kiveen hakattuja. Mitä enemmän kilometrejä jää taakse, sitä paremmaksi kuljettaja kehittyy. Vanha kokemus ei käänny ihmistä vastaan, kuten alati muuttuvassa digimaailmassa helposti tapahtuu.
Autoilu on kuitenkin uhattuna. Software Defined Vehicle eli sdv-ajattelu näkee auton teknisenä alustana, jolle toimintoja lisätään ja niitä muutetaan elinkaaren aikana ohjelmallisesti. Auto integroituu yhä tiukemmin muuhun digitaaliseen arkeen, jolloin mukana tulevat tietotekniikasta tutut riesat.
Uusissa autoissa mittarit on korvattu jättisuurta puhelinta muistuttavilla näyttöpinnoilla. Kytkinten sijaan toimintoja hallitaan kosketusnäytöltä, jotka jokainen valmistaja toteuttaa muista poikkeavalla tavalla.
Näyttö on keskeinen osa sdv-ajattelua, koska sitä on helppo muuttaa ohjelmallisesti. Kosketusnäyttöjen ergonomia ei kuitenkaan yllä perinteisten painikkeiden tasolle. Näytöissä on usein viiveitä ja käyttöliittymässä softabugeja, kun taas vanhoja nappuloita pystyi käyttämään rukkaset kädessä ja ilman, että katsetta piti irrottaa tiestä.
Osa bugeista ja rautaongelmista korjaantuu it-laitteista tutuilla päivityksillä. Muista siis jättää sähköauto paitsi latautumaan niin myös päivittymään. Ja kun päivitys on meneillään, autoa ei voi käyttää, joten please wait. Auton mennessä jumiin muista reboot.
Tammikuun CES-messuilla Volkswagen ilmoitti tuovansa ChatGPT:n uusiin malleihinsa jo tänä vuonna. Se opastaa auton käytössä ja tarjoaa juttuseuraa pitkällä matkalla.
Tekoäly tekee äkkijarrutuksia sekä nalkuttaa puolison tavoin pienistäkin ylinopeuksista ja kuljettajan vireystilasta. Nämä ominaisuudet ovat jatkossa pakollisia EU-maissa myytävissä uusissa autoissa.
Turvallisuuden kannalta ominaisuudet ovat ihan hyviä, mutta ne erehtyvät luvattoman usein.
Uutena piirteenä autoihin tulee kuukausimaksullisia palveluita, joihin olemme jo tottuneet Netflixin ja Spotifyn käyttäjinä.
BMW ilmoitti elokuussa 2022 tekevänsä penkinlämmittimistä maksullisen lisäpalvelun. Lämmitin asennetaan tehtaalla valmiiksi, mutta sen käyttö maksaa 18 euroa kuukaudessa. Ominaisuuden saattoi ”ostaa omaksi” 700 euron kertamaksulla.
Kohun jälkeen BMW päätyi hylkäämään idean, mutta maksutapa tekee varmasti paluun, sillä autotehtaan kannalta siinä on paljonkin järkeä. Tuotanto yksinkertaistuu, kun lisävarusteet rakennetaan jokaiseen autoon jo tehtaalla ja maksu peritään vasta, jos niitä haluaa käyttää.
Luvassa on tilauksia, salasanoja ja tietenkin hakkereita, jotka murtavat suojaukset saadakseen ominaisuudet käyttöönsä ilmaiseksi.
Autoasi varten tarvitset joka tapauksessa jälleen uuden mobiilisovelluksen, tilin ja salasanan. Niiden kautta valmistaja – ja jonain päivänä myös verottaja – voivat seurata liikkumistasi, laskuttaa siitä ja kohdentaa sinulle markkinointia.
Viis avaimista, mutta ethän unohda autosi salasanaa!
Porsche ilmoitti lopettavansa tänä vuonna Macan-mallin myynnin EU-maissa, koska se ei täytä uusia kyberturvallisuuden vaatimuksia. Mekaanisesti kestävä auto voi vanhentua ja muuttua turvattomaksi, kun valmistajan softapäivitykset loppuvat.
Digiriippuvuus tulee lyhentämään autojen elinkaarta tavalla, joka on tuttua puhelimista ja tietokoneista. Jos älyautoja olisi tehty jo 2000-luvun alussa, niissä olisi edelleen hakukoneena Altavista. Somepalveluna toimisi Myspace tai Irc galleria ja hallintasovellus toimisi Symbianissa.
Monet edellä kuvatuista ilmiöistä ovat jo arkipäivää Teslan omistajille. Enemmistö heistä on tyytyväisiä, mutta kaikkia kehitys ei miellytä.
Kannattaa toimia nopeasti ennen kuin kaikki autot teslaantuvat. Ostamalla auton nyt saa kulkupelin, jonka ylläpito ei vaadi insinörtin pätevyyttä ja jonka käyttöikä määräytyy mekaniikan eikä elektroniikan perusteella.
Hyvin pidettynä tällaisen auton jälleenmyyntiarvo saattaa jopa nousta vuosien mittaan.
Lisäyksiä 13.3.2024: Tuoreen uutisen mukaan Mersun digipalvelut lakkaavat pitkälti toimimasta 3G-verkon alasajon vuoksi.
Volkswagen myöntää mokanneensa ja palauttaa fyysiset napit autoihin (26.6.2023).
Twiitti auton kosketusnäyttöhelvetistä.
7 kommenttia:
BMW:n maksullinen penkinlämmityshän on lopulta hyvä idea.
Suomessa sitä lämmitinitä tarvitaan talvikuukausina noin viitenä kuukautena vuodesta (5kkx18€/kk = 90€).
Viisas sijoittaja kun saa loppurahalla (700€ -90€ = 610€) paremmpaa vuotuista tuottoa, kuin tarpeettomana panttina penkissä ja käyttämättömänä persiin alla.
Olen omassa autossa (Mii) OBD-lukijalla ottanut GPS:n pois päältä. Muistan kyllä minne parkkeerasin autoni, Volkswagen groupin ei tarvitse tietää sitä.
Ainoa haittapuoli tässä on että jos kuitenkin haluan etänä pistää autoon lämmityksen päälle, se lakkaa toimimasta muutaman kuukauden kuluttua. Oletettavasti protokolla käyttää GPS:n kelloa johonkin viestien validointiin. Tällöin pitää GPS kytkeä päälle muutamaksi minuutiksi jotta kellon saa tahdistettua.
Kosketusnäytöt ovat kyllä hirveitä. Onneksi muutamat valmistajat eivät ole aivan näin uskovaisia siihen - BMW:n hanikkaohjain toimii edelleen, ja Skodakin tuntuu tykkäävän nappuloista.
Eiköhän joku kehitä autoille OpenWRT:hen verrattavan, helpohkosti asennettavan custom-firmwaren, kun painetta on tarpeeksi.
Siis eihän tuo kaikkien lisävarusteiden asentaminen tehtaalla ja käyttö maksua vastaan ole järkevä kun ajattelee energian kulutusta, enemmän massaa kuluttaa enemmän energiaa
Ei tuossa maailma pelastu
Kas vain, nyt Audi ilmoitti tällaisesta:
"Functions on demand tarkoittaa siis, että esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin, adaptiiviset kaukovalot sekä kaksialueinen automaatti-ilmastointi sekä useat muut ohjelmistopohjaiset varusteet siirtyvät lisenssin taakse. Ne voi ostaa käyttöjärjestelmän sovelluskaupan kautta eri määräajoiksi tai sitten jatkuvaksi. Vaihtoehtoina on ainakin kuukausilisenssi, puolen vuoden lisenssi, vuoden lisenssi tai kolmen vuoden lisenssi. Näiden, kuten myöskään ainaislisenssin hinta ei ole tässä vaiheessa tiedossa.
Vaikka uudistus voi ensi kuulemalta tuntua heikennykseltä, on siinä oikeasti jopa järkeä. Viime aikoina on nimittäin herätty siihen, että uusissa autoissa on paljon ”turhia” varusteita, joita monet autoilijat eivät tule käyttäneeksi, mutta joutuvat niistä kuitenkin maksamaan. Uudessa Audi A3:ssa monista varusteista maksavatkin vain he, jotka niitä tarvitsevat."
Mutta hetkinen - jos varusteet on jo tehtaalla rakennettu autoon, miten pelkän softalisenssin myyminen säästää jotain? Kustannus on niissä mekaanisissa osissa ja rakentamisessa, softaa voi kopioida rajattomasti.
Mekaanisia nappuloita voi ajaessa painella melkeinpä siirtämättä katsetta tiestä, koska nappula löytyy aina tutusta paikasta. Kosketusnäyttöjen yhtenä käytettävyysongelmana on, että vaatii enemmän huomiota katsoa ensin, mikä menu siellä sattuu olemaan päällä ja missä se scrollbar on menossa, jotta voi varmistua että painaa oikeaa kohtaa näyttöruudussa.
Samaten kosketusnäyttöjen herkkyys fyysisiin kytkimiin nähden aiheuttaa ongelmia: Jos painamisen hetkellä auto osuu tien kuoppaan, tuskin painaa väärää fyysistä kytkintä, mutta kosketusnäytön tapauksessa kun sormi osuu hieman sivuun, näyttö rekisteröi väärän toiminnon painalluksen.
"Jos painamisen hetkellä auto osuu tien kuoppaan, tuskin painaa väärää fyysistä kytkintä, mutta kosketusnäytön tapauksessa kun sormi osuu hieman sivuun, näyttö rekisteröi väärän toiminnon painalluksen."
Teslakuskilla on tuolloin muutakin mietittävää... ;-)
YouTube(Hitting A Pothole In A Tesla Cost $2600)
Hitting An Ashole Tesla earns more. Hai onks siul As-kortti, miul on mersu ;)))
Lähetä kommentti