Neljä vuotta sitten Ollilan työryhmä esitti asteittaista siirtymistä kilometriveron käyttöön. Ehdotus sai paljon kielteistä julkisuutta -- eikö meitä nyt jo valvota ihan riittävästi, pitääkö seuranta ulottaa vielä autoiluunkin?
Asian tiimoilla on ollut muutama vuosi hiljaista, mutta kilometrivero ei ole hävinnyt minnekään. Sille ei oikeastaan ole vaihtoehtoja. Kun bensaveron tuotto alkaa laskea, vastaava rahasumma on kerättävä jostain muualta liikenteestä. Uudet tekniikat tekevät keräämisen entistä helpommaksi.
Sinä, joka kannatat itseään ajavia robottiautoja tai sähköautoihin siirtymistä, oletko tullut ajatelleeksi, että se tarkoittaa myös jatkuvaa ajamisen seurantaa ja siitä laskuttamista? Kun sähköautot alkavat yleistyä, polttoaineveron runsaan kahden miljardin tuotto alenee, ja on kompensoitava sähköautoilua verottamalla.
Vero ei voi kohdistua yksinomaan ajoneuvoon, koska bensa-auton eliniän aikana kuluttaman polttoaineen koko verotuotto pitäisi lisätä sähköauton hintaan. Myöskään sähköveroa ei voi korottaa, koska se nostaisi kotitalouksien ja yritysten kustannuksia.
Parhaiten polttoaineveron korvaisi lisämaksu, joka perittäisiin sähköautojen lataamisesta. Silloin sen tuotto riippuisi ajon määrästä, aivan kuten polttoaineveron nyt. Ongelmana on kuitenkin mahdollisuus ladata autoja taloyhtiön pihassa tai omasta kotipistorasiasta, mikä tekisi veron kiertämisestä houkuttelevaa.
Ainoaksi ratkaisuksi taitaa jäädä kilometripohjainen vero. Sähköautojen seuranta tulee muutenkin olemaan helppoa, koska GPS-järjestelmät ja tietoliikenneyhteydet ovat niissä valmiina. Robottiautoissa asia on vielä yksinkertaisempi, sillä ne suorastaan vaativat reaaliaikaista seurantaa toimiakseen.
Vanhaa asiaa, mutta on sentään jotain uuttakin: Satelliittinavigointijärestelmien tehokas hyödyntäminen Suomessa -toimenpideohjelman luonnos sisältää ajatuksen yhdistää mainoksia autojen liikkumiseen. Valtio voisi siis myydä kansalaisten liikkumistietoja mainostajille, samoin kuin se nyt myy väestörekisteristä osoitetietoja suoramarkkinoijille. Mainoksia katsomalla voisi saada alennusta kilometriverosta. Mitä Facebook edellä, sitä Suomen valtio perässä.
Ehkä kyse on yksittäisen virkamiehen kyseenalaisesta neronleimauksesta, jota ei kannata ottaa vakavasti, mutta silti se avaa silmiä huomaamaan, millainen maailma älyliikenteen visioiden takana odottaa.
GPS-seurannan tulo autoihin on vain ajan kysymys. Ehkä sitä muistellaan jonain päivänä samalla nostalgialla kuin turvavöitä ja nopeusrajoituksia nyt: molempia vastustettiin aikoinaan kekseliäillä argumenteilla, joiden tarkoituksena oli vain jatkaa entiseen tapaan. Ehkä lapsemme pitävät autojen (ja ihmisten) reaaliaikaista seurantaa modernin yhteiskunnan välttämättömyytenä.
Eikä kyse ole pelkästä Suomesta, vaan koko EU tulee ajamaan tällaista modernia hanketta ja näyttämään mallia koko autoilevalle maailmalle. On kiinnostavaa nähdä, minkä tien amerikkalaiset valitsevat, ja miten GPS-seuranta sovitetaan yksiin EU:ssa nyt vallitsevan tietosuojaeetoksen kanssa.
Kaikista perusteluista huolimatta ajatus siitä, että autoni raportoisi koko ajan viranomaiselle, missä se ja minä liikumme, tuntuu vastenmieliseltä ja pelottavalta. Etenkin kun sen perimmäisenä motiivina on vain rahan kerääminen. Totta, älypuhelin tekee samaa, mutta siihen on hyvä syy: tukiaseman on pakko tietää, missä puhelin sijaitsee.
Autoseurantaan ei ole pakottavaa syytä. Siksi me kansalaiset voimme vastustaa sitä viimeiseen asti.
Asian tiimoilla on ollut muutama vuosi hiljaista, mutta kilometrivero ei ole hävinnyt minnekään. Sille ei oikeastaan ole vaihtoehtoja. Kun bensaveron tuotto alkaa laskea, vastaava rahasumma on kerättävä jostain muualta liikenteestä. Uudet tekniikat tekevät keräämisen entistä helpommaksi.
Sinä, joka kannatat itseään ajavia robottiautoja tai sähköautoihin siirtymistä, oletko tullut ajatelleeksi, että se tarkoittaa myös jatkuvaa ajamisen seurantaa ja siitä laskuttamista? Kun sähköautot alkavat yleistyä, polttoaineveron runsaan kahden miljardin tuotto alenee, ja on kompensoitava sähköautoilua verottamalla.
Vero ei voi kohdistua yksinomaan ajoneuvoon, koska bensa-auton eliniän aikana kuluttaman polttoaineen koko verotuotto pitäisi lisätä sähköauton hintaan. Myöskään sähköveroa ei voi korottaa, koska se nostaisi kotitalouksien ja yritysten kustannuksia.
Parhaiten polttoaineveron korvaisi lisämaksu, joka perittäisiin sähköautojen lataamisesta. Silloin sen tuotto riippuisi ajon määrästä, aivan kuten polttoaineveron nyt. Ongelmana on kuitenkin mahdollisuus ladata autoja taloyhtiön pihassa tai omasta kotipistorasiasta, mikä tekisi veron kiertämisestä houkuttelevaa.
Ainoaksi ratkaisuksi taitaa jäädä kilometripohjainen vero. Sähköautojen seuranta tulee muutenkin olemaan helppoa, koska GPS-järjestelmät ja tietoliikenneyhteydet ovat niissä valmiina. Robottiautoissa asia on vielä yksinkertaisempi, sillä ne suorastaan vaativat reaaliaikaista seurantaa toimiakseen.
Vanhaa asiaa, mutta on sentään jotain uuttakin: Satelliittinavigointijärestelmien tehokas hyödyntäminen Suomessa -toimenpideohjelman luonnos sisältää ajatuksen yhdistää mainoksia autojen liikkumiseen. Valtio voisi siis myydä kansalaisten liikkumistietoja mainostajille, samoin kuin se nyt myy väestörekisteristä osoitetietoja suoramarkkinoijille. Mainoksia katsomalla voisi saada alennusta kilometriverosta. Mitä Facebook edellä, sitä Suomen valtio perässä.
Ehkä kyse on yksittäisen virkamiehen kyseenalaisesta neronleimauksesta, jota ei kannata ottaa vakavasti, mutta silti se avaa silmiä huomaamaan, millainen maailma älyliikenteen visioiden takana odottaa.
GPS-seurannan tulo autoihin on vain ajan kysymys. Ehkä sitä muistellaan jonain päivänä samalla nostalgialla kuin turvavöitä ja nopeusrajoituksia nyt: molempia vastustettiin aikoinaan kekseliäillä argumenteilla, joiden tarkoituksena oli vain jatkaa entiseen tapaan. Ehkä lapsemme pitävät autojen (ja ihmisten) reaaliaikaista seurantaa modernin yhteiskunnan välttämättömyytenä.
Eikä kyse ole pelkästä Suomesta, vaan koko EU tulee ajamaan tällaista modernia hanketta ja näyttämään mallia koko autoilevalle maailmalle. On kiinnostavaa nähdä, minkä tien amerikkalaiset valitsevat, ja miten GPS-seuranta sovitetaan yksiin EU:ssa nyt vallitsevan tietosuojaeetoksen kanssa.
Kaikista perusteluista huolimatta ajatus siitä, että autoni raportoisi koko ajan viranomaiselle, missä se ja minä liikumme, tuntuu vastenmieliseltä ja pelottavalta. Etenkin kun sen perimmäisenä motiivina on vain rahan kerääminen. Totta, älypuhelin tekee samaa, mutta siihen on hyvä syy: tukiaseman on pakko tietää, missä puhelin sijaitsee.
Autoseurantaan ei ole pakottavaa syytä. Siksi me kansalaiset voimme vastustaa sitä viimeiseen asti.
17 kommenttia:
"Ainoaksi ratkaisuksi taitaa jäädä kilometripohjainen vero."
Eiköhän laiteta kaikille Yle-veron kaltainen liikennevero ? Sama maksu, ajoit sitten sadan metrin kauppareissun kerran viikossa tai jatkuvasti Helsingistä Inariin ja takaisin.
PS. Vaatiiko roboauton ajaminen ajokorttia ?
Et kai Petteri Järvinen ihan oikeasti rinnasta turvavöiden ja nopeusrajoitusten vastustamista silloin joskus tähän GPS -kyttäyksen torjumiseen. Ja vielä liikkumistietojen myynti mainostajille! No, eiköpähän noiden paikannustietojen manipulointiin kehitetä sopivia vipstaakeja, niin että järjestelmän tietojen mukaan autosi on seissyt kotipihassa Herttoniemessä koko ajan, kun itse asiassa käväisit sinä aikana vaikkapa Sevettijärvellä. Tuossahan olisi ropellipäänörteille kaikenlaisia mahdollisuuksia kusettaa järjestelmää mennen tullen.
Voisihan tuon GPS seurannan sijaan edellyttää autoon latausjärjestelmään sähkömittaria, jonka lukeman perusteella esim. katsastuksen yhteydessä voi autolle määrittää veron.
Petteri, miksi puhun termillä "GPS-seuranta"?
Eikö olisi parempi puhua paikannussatelliitti seurannasta tms. koska onhan olemassa Glonass, Galileo, Beidou jne.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Satelliittipaikannus
Mahtaakohan olla EU:ssa tällasia suunnitelmia vai mahtaako olla vain sitä perinteistä suomalaisten virkamiesten ja poliitikkojen vuodattamaa satutarinaa "kun katsos kun eu..."
SAKSA on kuitenkin EU:n suurin mahti, jopa yksi MAAILMAN suurimmista mahdeista. Saksalaiset ovat myös vainoharhaisia yksityisyyden suojastaan, kuten sinä Petteri Järvinen olet itsekin maininnut (käteismaksut yms). Miten tässä EU:ssa voitaisiin valmistella SATELLIITTISEURANTAA autoihin, kun EU:n suurin mahti(kansa) olisi taatusti asiaa vastaan! Ihan ylimpiä poliitikkoja myöten.
Ei EU:ssa mikään muu kansa olisi niin tyhmä, että jonkin verojen takia suostuisi autoihinsa laittamaan moista seurantaa. Jos suomella on ongelma verokarttumansa kanssa, se ei taatusti muuta EU:ta kiinnosta pisaran vertaa, onhan ne nyt juuri tänään taas vaiheeksi kieltämässä meiltä puun polttamisen... Tämä on vain suomalaisten omaa tyhmyyttä ja huonoa suunnittelua jota kyllä tässä maassa riittää ja on aina riittänyt.
Suomessa on myös tällainen kuvottava ilmiö, että nämä ilmiöt tosiaan popsahtavat kuin jokin syöpä aina ne jostain tulee esille niin pitkään kunnes se ennalta päätetty lopputulos saavutetaan. Tämä satelliittiseuranta vain yhtenä esimerkkinä. Sitten kun päätös on tehty, siitä ei tosiaan eroon päästä kuin syövästäkään... Oli se kuinka surkeaa, haitallista ja tyhmää tahansa. Täällä pitäisi laittaa asioihin jonkin sortin karenssiaika, ettei sitä samaa asiaa jauheta tyyliin vuosikymmeneen jos siitä on jo luovuttu. Eihän tällainen mitään demokratiaa ole kun asioita ajetaan kuin käärmettä pyssyyn niin pitkään kunnes se on sielä pyssyssä, haluttiin sitä tai ei...
Kun bensaveron tuotto alkaa laskea, vastaava rahasumma on kerättävä jostain muualta liikenteestä.
Ei ole pakko. Voidaan:
- kerätä tuloverona
- kerätä alvina
- ja se A1 ratkaisu. Karsia julkista kulusta
Jahas. Ja mikä estäisi laittamasta etäluettavaa sähkömittaria autoon. Saavathan autot muutenkin jatkuvan nettiyhteyden.
Niiden mittareiden toiminta on havaittu kodeissakin luotettavaksi.
Minä voisin antaa ilmaiseksi ideoita maailman nörteille, jotka näköjään katsovat oikeudekseen esittää päättäjille vain sellaisia ideoita, jotka sopivat Ison Veljen valvontasydeemille.
Sähköauton kulutusmittari on oiva idea, aivan kuten kotitalouksissa nyt. Etäluettava suoraan maantiellä ja lasku perään.
Käytän termiaä GPS-seuranta, koska se on kaikille tuttu "satelliittipaikannuksen" sijaan (eivät ne jatkossa välttämättä ole edes satelliitteja). EU-järjestelmä tietenkin perustuu Galileoon, ei jenkkien, Venäjän eikä Kiinan järjestelmiin.
Saksalaiset ovat tarkkoja yksityisyydestään ja vapaasta autoilusta, ilman nopeusrajoituksia. Mielenkiintoista nähdä, miten maa saadaan mukaan. Toisaalta raskas liikenne on jo Saksassa satelliittiseurannassa.
Et kai Petteri Järvinen ihan oikeasti rinnasta turvavöiden ja nopeusrajoitusten vastustamista silloin joskus tähän GPS -kyttäyksen torjumiseen.
Minä en rinnasta, mutta olen nähnyt miten julkista mielipidettä muokataan. Lue vanhoja Tekniikan Maailmoja, niistä löydät ihan samanlaisia argumentteja turvavyöpakkoa vastaan.
Olisitko osannut 10 vuotta sitten kuvitella, että lähes jokaisella kansalaisella on taskussaan laite, jolla hänet voidaan paikantaa?
Onko poistuvan veron tilalle aina pakko keksiä uusia veroja tai maksuja? Eikö valtiokin voisi opetella elämään suu säkkiä myöten.
Minäpäs pidän kolmessa eri A-puhelimessa sijainnin seurantaa päällä, mutta en jaa sitä kuin silloin, jos lähden jonnekin pidemmälle retkelle, ja silloinkin annan sen vain yhdelle seurattavaksi. Googlen Sijaintihistoriasta voin itsekin tarkistaa, milloin olen mennyt kotiin -- kas, kun se tupaa välillä unohtumaan johtuen siitä, että laillisilla terveysjuomillani tuen suomalaisten terveyttä....
Minulla ei näillä näkyminen ole minkäänlaista halukkuutta jakaa sijaintihistoriaani Ison Veljen kanssa, joten toivoisin nörttien kehittävän ideoita, joista Iso Veli on mahdollisimman kaukana.
Kyllä minä itsekin keksisin monia tapoja, millä kansalaisia voisi seurata, mutta kunnioitan latinan kielistä lajinimeäni sen verran, etten hiisku niitä kellekään. Ihmisen lajinimi on jo niin maahanpoljettu, että mulla on työ ja tuska pitää sitä yllä :-(
"Onko poistuvan veron tilalle aina pakko keksiä uusia veroja tai maksuja? Eikö valtiokin voisi opetella elämään suu säkkiä myöten."
Kaikissa menestyvissä valtioissa syntyvää varallisuutta ohjataan eri mekanismeilla (joista verotus on yksi esimerkki) mm. koulutukseen, terveydenhoitoon, tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja infrastruktuurin yllä. Maailmasta löytyy myös sellaisia valtioita, joissa näin ei kovin onnistuneesti tehdä – harva meistä haluaisi asua sellaisessa. Yrittäjäkään ei luo tyhjästä, vaan on monipolvisen ketjun tulos.
Jos ja kun bensaveron euromääräinen tuotto valtiolle vähenee, voidaan valtion rahoitusvajetta parantaa vähentämällä yritystukea. Pienille kasvuyrityksille toki tuen sallisin mutta suuret firmat tulkoon toimeen omillaan.
Tietullit on ratkaisu. Niitä on käytössä jo monessa maassa, joten mitään uutta teknologiaa ei tarvita.
KehäIII:lle yksi vyöhyke ja KehäI:lle toinen, ja kalliimpi. Siinä samalla toteutuisi Vihreiden märkä päiväuni muuttaa asfaltit kukkakedoiksi.
Miksi ei kävisi sinetöity matkamittari, myös sähköautoihin. Tietenkin polttoaineverosta tulisi luopua. Vuosikatsastuksessa luetaan kilometrit ja lähetetään lasku. Käsittääkseni Ruotsissa on joku vastaava systeemi jo nyt. Ei GPS ole mikään välttämättömyys.
Nyt on syytä erittäin vakavasti harkita vahvan GPS jammerin hankkimista kotiin, vielä kun se on laillista. Sen voi sitten lykätä auton takakonttiin tai penkin alle ja halvat kilometrit voi alkaa!
Alkaa myöskin selvitä, miksi Suomi on niin kovasti lähtenyt mukaan avaruus-aikaan useilla sateliitella. Jenkeillä on GPS, Venäjällä Glonas, ja meille tulee kai VPS (verotus positioning system).
GPS-jammerit ovat laittomia Suomessa jo nyt.
Suomen mitättömällä satelliittiohjelmalla ei ole mitään tekemistä paikannuksen kanssa. Oma järjestelmä maksaisi kymmeniä miljardeja, kun taas EU:n oma Galileo suorastaan etsii käyttökohteita.
Lähetä kommentti