tiistai 10. huhtikuuta 2012

Ostaako Facebook seuraavaksi Spotifyn?

Facebookin Instagram-kauppa ällistyttää muitakin kuin allekirjoittanutta. Eräät kommentoijat ymmärtävät hankintaa paremmin, vaikka itse palvelulle PC Magazine antoikin vain kolme tähteä ("Photos too small. Effects are gimmicky" - agree!).

Facebookin ostos kummastuttaa erityisesti siksi, että sillä on omasta takaa lähes miljardi käyttäjää, jotka jakoivat viime vuonna 140 miljardia digikuvaa. On hieman vaikea nähdä, mitä miljardin arvoista Instagram pystyy uudelle omistajalleen tuomaan.

Sen sijaan Spotify-musiikkipalvelu olisi sopinut Facebookille erinomaisesti. Facebook jakaa tekstit, kuvat ja tiedot, mutta siltä puuttuu kokonaan musiikki. Ja jos Zuckerberg todella tavoittelee nuorisoa (kuten Instagram-kaupasta voisi päätellä), musiikki pitää saada mukaan.

Ellei Facebook osta Spotifytä, Google tai Apple saattavat tehdä sen. Googlen oma videopalvelu epäonnistui, joten se osti vuonna 2006 Youtuben 1,6 miljardilla. Huimasta hinnasta huolimatta kauppa on ollut ilmeisen kannattava. Googlella on oma musiikkipalvelu, mutta kuinka moni on kuullut siitä? Eikä se edes toimi USA:n ulkopuolella:


Jos Instagram-kaupan tavoitteena oli estää palvelua päätymästä Twitterille tai osaksi Google Plussaa (joka sekään ei ole menestynyt kovin hyvin), Spotifyn osto samalla perusteella olisi hyvinkin paikallaan.

Ilmeisesti jotain on jo tekeillä kulissien takana. Spotifyn ohjelmapäivityksen mukana tuli jokin aika sitten muutos, joka kytkee sen Facebookiin. Kuuntelijan soittamat biisit näytetään automaattisesti Facebook-kavereille, mikä tulee monelle yllätyksenä. Onneksi toiminnon voi kytkeä pois päältä, kunhan vain löytää oikean asetuksen:


Blogipalautteissa mainittiin, että uusien Spotify-käyttäjien on pakko rekisteröityä myös Facebookiin. Kokeilin asiaa ja toden totta, näin näyttää olevan:


Tämä ei ole enää kivaa. Facebook on ihan hieno palvelu, mutta jokaisella pitäisi olla oikeus itse valita, haluaako mukaan. Facebook-jäsenyyden asettaminen täysin ulkopuolisen palvelun käytön ehdoksi on huolestuttavaa.

Tuleeko tällainen toiminta yleistymään pörssilistautumisen jälkeen? Vai onko Spotify-kauppa jo sovittu ossapuolten kesken? Miksi Zuckerberg sitten sanoi, ettei yhtiö tule tekemään toista näin merkittävää yrityskauppaa?

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Itse olin aikoinaan melkein alusta asti Facebookissa, mutta lähdin pois "yleisten syiden" takia jo pari vuotta sitten. Liityin kuitenkin takaisin muutama kuukausi sitten, mutta tein ns. rajatun ja piilotetun profiilin, jossa ei ole minusta mitn informaatiota eikä profiiliani voi hakea. Facebook-"kavereita" ei luonnollisestikaan ole ja profiilin ainoa olemassaolon onkin vain peruste on muutamien bändien ja artistien seurailu Facebookin kautta.

Spotify on ollut käytössä jo parisen vuotta (mm. Logitech Squeezebox), joten Facebookin suunnitelmat Spotifyn integroimisesta eivät sinänsä aiheuta käytännön pulmia. Vaan kohtapa varmaan FB pakottaa hankkiman kavereita, jottei profiilia käytettäisi "väärin"..

Ongelmallisempaa Spotifyssä on ollut jo jonkin aikaa levy-yhtiöiden kasvava taipumus poistaa artistejaan kyseisestä palvelusta. Toivottavasti Zuckerbergiltä liikenee muutama roponen soittokorvauksiin?

Petteri Järvinen kirjoitti...

Tässä toinen hyödyllinen ostokohde Facebookille: Bambuser.

Jos niin käy, kyllä meitä suomalaisia harmittaa. Meilläkin oli vastaava palvelu, Floobs, joka valitettavasti kaatui pari vuotta sitten.

Ruotsalaiset osaavat nämä hommat paremmin. Tai sitten heillä vain on enemmän rahaa.

Anonyymi kirjoitti...

Vastaus kysymukseen on EI.
Spotify ei ole myynnissä. Yhtiön pääomistaja on tehnyt erittäin selväksi tämän yleisesti mediassa. Yhtiö on ja tulee olemaan oman onnensa kehittäjä pitkälle tulevaisuuteen.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Miljardi taalaa pystyy kääntämään kenen tahansa pään, varsinkin jos oikeuksista ja korvauksista tulee riitaa levy-yhtiöiden kanssa. Toisaalta juuri se vähentää myös Facebookin kiinnostusta.

Bambuser tai Pinterest olisivat myös loogisia ostoskohteita.

Anonyymi kirjoitti...

Tuo, että ohjelma tekee oletusarvoisesti jotakin, mitä ei
käyttäjä välttämättä ymmärrä ei ole hyvä juttu.
Käyttämällä ohjelmaa esim se kertoo
asioita eteenpäin.
Monesti ainakaan tavallinen käyttäjä ei tajua,ymmärrä katsella
asetuksia. Kiitos, että kirjoitat
näistä asioista.

Anonyymi kirjoitti...

Facebookia tarvitaan nykyään jopa AutoCADin aktivointia varten. Yliopisto-opiskelijat saavat ladata ilmaisen AutoCADin ja aktivointivaihtoehtoja on kaksi: sähköpostilla aktivoiminen tai Facebookin kautta. Yritin sähköpostiaktivointia mutta vahvistusviestiä ei ikinä tullut joten aktivoiminen piti tehda Facebookin kautta.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Ahaa, tämä onkin uutta minulle. Ilmeisesti Facebookin todennus koetaan niin luotettavaksi, että sillä voidaan erotella opiskelijat toisistaan ilman uusia salasanoja. Mielenkiintoista... olenkin sitä mieltä, että Facebook on Internet 2.0 -- se tarjoaa infran, josta avoimessa netissä voidaan vain uneksia. Parempi infra mahdollista uudenlaiste palvelut.