lauantai 3. toukokuuta 2008

Ruudun vangit, osa 4: matkapuhelin aiheuttaa riippuvuuden

Yle on esittänyt ohjelmasarjaa Ruudun vangit, jossa joukko suomalaisia luopuu muutamaksi viikoksi televisiosta, internetistä ja matkapuhelimista. Sattumalta silmiini osui sarjan neljäs jakso, jossa koehenkilöiltä vietiin kännykkä.

Ei siis koko puhelinta, vaan pelkkä kännykkä. Osallistujat saivat tilalle vanhan lankapuhelimen, jolla pystyivät edelleen soittamaan tuttavilleen. Mutta siitä ei ollut paljon iloa, koska ihmiset eivät muistaneet kenenkään numeroita. Kaikki oli tallennettu pois otetun kännykän muistiin. Lisäksi ongelmia syntyi siitä, etteivät kaverit voineet soitella muutoin kuin henkilön ollessa kotona.

Jaksoa katsellessani tunsin itseni todella vanhaksi. Vielä 15 vuotta sitten kaikki hoitivat asiansa lankapuhelimella. Ellei jotain ihmistä saanut kiinni, niin ei sitten. Seuraavana päivänä soitettiin uudelleen.

Yksi koehenkilöistä, nuori mies nimeltä Alex Winstén, jätti tässä vaiheessa kokeen kesken: ”Mä en aio jatkaa täss’ näin, koska tää pilaa mun yksityiselämän. Se että muijaa rasittaa tää niin paljon, et mä en haluu sille pahaa. Tää pilaa mun yksityiselämän. Piste.”

Nuori nainen nimeltä Karoliina kertoi videopäiväkirjassaan, ettei kyse ollut pelkästä puhelimesta -- mutta kun sen mukana meni myös kello! Tilalle annetusta viisarikellosta ei ollut paljon iloa, sillä sen osoittimia oli vaikea tulkita:

”Torstaiaamu, eilen lähti puhelin, jossa oli mun kello. Kun mulla on tällainen kello käytössä [näyttää pientä viisarikelloa kameralle] ... Ihan vain huomiona tässä välissä et mä oon vittu ihan sekaisin mun aamurutiineista ja aikatauluista, koska mun pitää katsoa kelloa TÄSTÄ näin, TÄSTÄ. En mä osaa kattoa tämmöisiä viisareita, en mä jotenkin hahmota ollenkaan. Et ku mä näin kännykästä, että mä avaan sen kliks näin, siinä lukee 820 niin mä tajusin et kello on 8:20 ja seuraavaks mun pitää tehdä nää asiat. Näin. Nyt mä katson tästä et kello on ... 18 yli 8 niin mä joudun oikein hahmottaa ja kattooo... Mä tulen myöhästymään tänään varmaan koulusta koska niinku mä en saa yhtää... mulla on Hesarikin vielä ihan kesken ja mun pitäs lähtee... jossain vaiheessa koht tai siis... aikataulut ihan päin vittua.”

Hmm... näyttää siltä, että tämän päivän nuoret ovat todella riippuvaisia tekniikasta eivätkä enää pystyisi elämään ilman moderneja viestintälaitteita. Olen iloinen operaattorien ja koko ict-alan puolesta -- sehän takaa, että bisnestä riittää -- mutta myös huolissani ihmisistä.

Pitäisikö kännyköiden kylkeen vaatia varoitustarrat: "Matkapuhelin voi vaarantaa terveytesi ja aiheuttaa riippuvuuden"?

1 kommentti:

Jumalan sana, Mestarin sana.. kirjoitti...

Pitäisikö samanlainen varoitustarra saada myös sähkövalaisimiin ja juoksevaan veteen? Harva niistäkään suostuu luopumaan.