torstai 15. toukokuuta 2008

Kuka kytki suojauksen päälle?

Kopiosuojaus on mielenkiintoinen asia. Nyt ihmettelen, kuka kytki suojauksen päälle Yleisradion lähettämissä tv-ohjelmissa vuonna 2003. Ketjussa oli kolme lenkkiä, joista jokainen kiistää tietävänsä mitään koko asiasta.

Vuosina 2002-2004 nauhoitin Nokian 210 -digiboksista ohjelmia DV-kameran av-sisääntulosta, koska sen kuvanlaatu ylitti selvästi tavallisen VHS-videonauhurin. Usein Sonyn DV-kamera antoi kuitenkin ilmoituksen COPY INHIBIT eikä kytkeytynyt nauhoitukselle, sillä analoginen kuvasignaali sisälsi kopiosuojauksen.

Törmäsin samaan ilmiöön viime joululomalla, kun kävin työläästi läpi yli sata VHS-kasettia ja siirsin niistä parhaat pätkät mpeg2-tiedostoiksi kiintolevylle. Käyttämäni Panasonicin vhs/dvd-yhdistelmä väitti erästä videokasetilla ollutta oopperaa ja Päivärinnan keskusteluohjelmaa suojatuiksi niin, ettei digitointi onnistunut. Ruudulle tuli vain virheilmoitus "Copy protect signal was detected. Cannot record". Sama suojaus oli jostain syystä tarttunut myös muutamalle VHS-kasetille. Se ei ollut estänyt alkuperäistä nauhoitusta, mutta esti nyt ohjelman siirron kasetilta ulos!

Kuka tai mikä oli suojannut Yleisradion ohjelmia? Ja miksi ihmeessä?

Otin jo lokakuussa 2002 yhteyttä antennijakelusta vastaavaan Digitaan, jonka silloinen johtaja Pauli Heikkilä oli hyvin perillä teknisistä kysymyksistä. Minulla oli herännyt epäily, että Suomessa testattiin kaikessa hiljaisuudessa broadcast flag -tyyppistä ratkaisua, jolla tultaisiin myöhemmin rajoittamaan ohjelmien nauhoittamista digi-tv:stä. Pauli selvitti asiaa organisaation sisältä ja antoi lopulta huojentavan vastauksen: ainakaan Digita ei lisännyt signaaliin mitään kopiosuojausta.

Kysyin asiaa myös Yleisradion tekniseltä johtajalta. Hän sanoi, ettei myöskään Yle ollut missään vaiheessa käyttänyt kopiosuojausta. Olisikin ollut aika outoa suojata Päivärinnan keskusteluohjelmaa, kun sitä edeltänyt ulkomainen elokuva ei ollut suojattu. Kopiointi keskeytyi täsmällisesti juuri, kun ohjelma vaihtui.

Lopulta tulin siihen johtopäätökseen, että Nokian 210-digiboksi oli itse lisännyt suojauksen ulostulevaan videosignaaliin. Tuttavalta löytyi vastaava ilmiö LG-merkkisestä tallentavasta digiboksista.

Kerroin havainnoistani Tietokone-lehden kolumnissa maaliskuussa. Sen jälkeen Nokian 210-digiboksin ohjelmistokehitykseen osallistunut Kyösti Koivisto lähetti palautetta (julkaistu Tietokone-lehden numerossa 6/2008) ja kertoi, ettei digiboksi voinut lisätä suojausta, koska kyseisen mallin Macrovision-piiri oli disabloitu.

Olin palannut takaisin lähtöruutuun: ohjelmaa lähettävä Yle ei käyttänyt suojausta, ohjelmaa jakeleva Digita ei lisännyt suojausta eikä ohjelmaa vastaanottaneen Nokian digiboksin suojauspiiri ollut edes käytössä. Kuitenkin sen oli pakko olla joku näistä kolmesta.

Palautteessaan Koivisto epäili, että joko Yle tai Digita oli saattanut lisätä suojauksen vahingossa. Digilähetysten tekniikka oli tuolloin vielä uutta, eivätkä edes alan ammattilaiset tainneet ymmärtää kaikkien vipujen vaikutusta.

Olisi kiinnostavaa kuulla muiden kokemuksia asiasta. Jos olet saanut epämääräisiä "copy inhibit" tai "copy protect signal detected" -ilmoituksia yrittäessäsi kopioida digi-tv-nauhoituksia medialta toiselle, jätä palautetta tähän blogiin tai lähetä viestiä sähköpostilla.

4 kommenttia:

Osmo kirjoitti...

Jos Macrovision on boksista disabloitu, eihän kukaan muu voi asettaa sitä päälle. Macrovisionhan on analoginen signaali, joka pitää luoda analogisignaalia luodessa. Se ei voi tulla itsestään DA-muunnoksessa läpi. Kysymys on siitä onko boksi lisännyt suojauksen omin päin ohjelmistovirheen takia vai lähetyksen ohjaamana.

Macrovisionin käyttö edellyttää lisenssimaksuja. Jos boksi sen tarkoituksella lisäisi, pitäisi valmistajan maksaa siitä Macrovisionille. Tällöin luulisi boksin manuaalissa olevan Macrovisionin logon.

Toki vika voi myös olla tallentavassa laitteessa, joka erehtyy luulemaan signaalia suojatuksi.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Kyse ei olekaan Macrovisionista (ainakaan siitä vanhasta, mikä perustui videonauhurin AGC:n sotkemiseen) vaan mahdollisesti CGMS:stä (http://en.wikipedia.org/wiki/CGMS-A).

Tähän viittaisi sekin, että ko. VHS-kasetin ohjelman voi polttaa CGMS:ää tukevalle dvd-ram-levylle, mutta sitä ei edelleenkään saa dvd-ramilta ulos.

Anonyymi kirjoitti...

Luultavasti videotallentimesi tulkitsevat kuvasignaalin mukana lähetetyt ns. wss-bitit cgms-a-kopioinninestokoodeiksi. Molemmat sijoitetaan kuvasignaalin kentänvaihtojakson loppuun eli aktiivisen kuva-alan yläpuolelle.

Wss:illä signaloidaan kulloinkin lähetettävän ohjelman kuvasuhde (4:3, 14:9, 16:9 jne). Mennävuosina varsinkin MTV:n lähetteen wss-bittejä vaihdeltiin sangen villisti, ja eritoten kesäisin (lähetyskeskuksen kurittomat kesälomatuuraajat?).

Nykyään homma lienee automatisoitu, koska elokuvat jatkuvat mainoskatkojen jälkeenkin yleensä oikealla kuvasuhteella. Jos siis tallenteesi kuvasuhde muuttuu elokuvan ja Päivärinnan välillä, veikkaisin wss-bitteväärän kopioinninestoilmoituksen aiheuttajiksi.

Leo Backman

Petteri Järvinen kirjoitti...

Wss-signalointi kuulostaisi toistaiseksi parhaalta selitykseltä. Pitää kokeilla, liittyykö nauhoituksen keskeytyminen juuri kuvasuhteen vaihtumiseen.

MTV3:n wss näkyi ainakin ennen 31.8.2007 selvästi kuvan ylimmän juovan vasemmassa reunassa valkoisina täplinä, ellei sitten television overscan peittänyt sitä.