Edellisessä kirjoituksessa iäkäs uhri teki virheen, kun lähti keskipäivällä vanhasta muistista pankkiin selvittämään huijausepäilyä. Hänen tapauksessaan konttori ei ollut auki, mutta useimmille käynti konttorissa ei ole edes mahdollinen, koska niitä ei käytännössä ole. Lisäksi huijarit iskevät usein iltaisin, etenkin perjantai-iltaisin, koska tietävät, että asian selvittely pankissa alkaa vasta viikonlopun jälkeen.
Seitsemällä pankilla on kuitenkin yhteinen sulkunumero 020 333, johon soittamalla pystyy sulkemaan sekä luotto/pankkikortit että verkkopankkitunnukset. Jos siis epäilee haksahtaneensa huijaukseen, nopea soitto numeroon voi vielä pelastaa tilanteen. Numero kannattaa ohjelmoida puhelimeen valmiiksi kansainvälisessä muodossa +358 20 333, jotta se toimii myös vahingon sattuessa ulkomailla.
Kyse on vanhasta luottokorttien sulkunumerosta, joten se päivystää 24/7. Jostain syystä pankit eivät ole pahemmin mainostaneet, että Netsin (entinen Luottokunta) hoitama numero pystyy sulkemaan myös verkkopankin.
Järjestelmässä ovat mukana S-pankki, Nordea, Säästöpankki, OmaSP, POP, Ålandsbanken ja Hypoteekkiyhdistys. OP:lla on oma numero 0100 0555 ja Danskella 0200 2585.
Kannattaa selvittää jo etukäteen, mikä on oman sekä (iso)vanhempien pankin numero. Paniikissa ja kiireessä, ehkä illalla viinilasinkin jälkeen sitä on myöhäistä kaivaa esiin. Yhteisnumeron muistamista helpottaa sääntö "kolme kolmosta".
Kiitos pikamaksun tilisiirrot liikkuvat kaikkialla EU-alueella 10 sekunnissa maasta toiseen. Jos huijari iskee, on todella kiire toimia.
Älä epäröi tarvittaessa vaikka rikkoa lasia, kunhan soitat heti!
6 kommenttia:
Ehdottomasti kannattaa aina aloittaa +358
Jostain syystä en päässyt Danske bankin asiakaspalvelunumeroonkaan ilman sitä.
Kannattaisi ehkä vielä korostaa, että tunnusten sulkeminen ei vaadi minkäänlaista tunnistautumista puhelimessa. Eli ei kannata jättää soittamatta sen takia, että ei vaikkapa muista isovanhempien osoitetta tai henkilötunnusta
Tämän jätin tietoisesti manitsematta.
Nimimerkki K:n kommentti on se, jota olisin itse myös kysynyt, ellei se olisi tullut tässä ilmi. Jotenkin näin ajattelin asian kyllä olevan, koska muutoin sulkupalvelu ei ehkä täytttäisi tarkoitustaan.
Onko siis niin, että sulkupalvelu sulkee kenen vain tilin ja kortin, jos soittaja uskottavasti esiintyy ja pyytää sulkua. Ehkä tätä jotenkin rajataan ja voiko esimerkiksi pre-paid liittymästä tehdä sulkua. Itse uskoisin, ettei sulkua sentään ihan heppoisin perustein tehdä, sillä muutoin tämä palvelu tarjoaisi loistavan välineen erittäin ikävään kiusantekoon.
Sama tuli minullekin mieleen.
Lähetä kommentti