Olen ollut tämän viikon Portugalissa. Ensimmäisenä iltana hotellissa huomasin, että Portugalin teleyhtiön wlan-palvelu kuuluu paitsi hotellin aulassa myös huoneen parvekkeella. Ostin heti käyttöoikeuden koko viikoksi 50 eurolla. Tarjolla oli myös puolen tunnin, tunnin ja päivän sopimuksia, mutta jos aikoo käyttää nettiä usein, on edullisinta ostaa se saman tien koko ajaksi.
Illalla ostamani tunnus ja salasana eivät enää toimineetkaan. Vasta silloin kiinnitin huomiota pieneen punaiseen tähteen, joka oli merkitty yhteysvaihtoehtojen perään, ja siihen liittyvään pienellä painettuun tekstiin:
Consecutive after first login. Lisätietoja löytyi operaattorin FAQ-osiosta ja toden totta: ostettu wlan-palvelu oli voimassa vain niin kauan, kuin yhteys oli käytössä. Jos yhteys katkesi tai koneen sammutti ennen kuin aika oli kulunut umpeen, oma vika -- loppuaika jäi käyttämättä. FAQ:ssa mainittiin erikseen, ettei käyttämätöntä aikaa hyvitetä.
Olen käyttänyt wlan-yhteyksiä eri maissa lukemattomia kertoja 10 vuoden ajan, enkä ole ennen törmännyt vastaavaan. Yleensä ostettu aika on sidottu kalenteriin tai sitten laskuri raksuttaa vain, kun yhteys on auki.
Heräsi epäilys, että Portugal Telecomm pyrkii tahallaan rahastamaan turisteja. Mitä järkeä on myydä viikon käyttöoikeutta, joka loppuu heti kun yhteys ensimmäisen kerran katkeaa? Kukaan ei pysty pitämään langattoman verkon yhteyttä auki yhtäjaksoisesti viikon ajan.
Tarinan opetus on, että kannattaa aina lukea käyttöehdot ja huomioida punaisella merkityt tähdet. Tästä tuli elämäni kallein langaton nettiyhteys: 50 euroa vajaan tunnin ajasta!
Tyhmyydestä sakotetaan. Oppirahat tuli maksettua, mutta silti palvelusta jäi paha maku. Etenkin, kun vahingosta viisastuneena ostin seuraavalla kerralla käyttöoikeuden vain päiväksi (20 euroa) ja varmistin, että kone oli päällä koko päivän ajan. Palvelussa oli kuitenkin iltapäivällä hetken katkos, jolloin yhteys meni poikki ja sen jälkeen olisi taas pitänyt ostaa uusi yhteysaika.
Ensimmäinen yritys ostaa yhden päivän voucher päättyi nolosti, sillä rahat menivät mutta palvelu ei antanut lainkaan käyttäjätunnusta ja salasanaa. Vasta toisella yrittämällä (taas 20 euroa, obrigado) tunnukset tulivat. Palvelu ei siis ole ainoastaan ovelasti hinnoiteltu, vaan lisäksi se toimii epävarmasti.
Ai niin, mainitsinko jo, että Internet Explorer 9:llä maksaminen kyllä onnistui mutta sen jälkeen ei tapahtunut mitään? Tämän oppimiseen kului kaksi kertaa kolme euroa. Obrigado, jälleen. Onneksi koneessani oli myös Firefox ja sillä maksaminen sujui vaikeuksitta. Perin kummallista, ettei operaattori varmista palvelunsa toimivuutta Internet Explorerin uusimmalla versiolla
Jos on kuluttajansuoja huonoa suomalaisissa 3g-datapalveluissa, Portugalissa WLAN-asiakas on todella operaattorin armoilla. Maksoin 96 euroa joko vaillinnaisesti toimivista tai kokonaan toimimattomista yhteyksistä.
Onneksi läheisessä ostoskeskuksessa oli avoin ja ilmainen WLAN asiakkaiden käyttöön. Tämäkin teksti on lähetetty sieltä.
10 kommenttia:
Itse ainakin yrittäisin reklamoida teleyhtiötä. Mikäli asia ei johtaisi mihinkään, jatkaisin asian selvittämistä luottoyhtiön kanssa, sillä ethän ole saanut yhtään sitä, mitä olet ostanut. Näinkin selvissä vedätystapauksissa luottoyhtiö voi hyvinkin olls tilittämättä rahojasi eteenpäin. Ehkä. Aina kannattaa yrittää.
Jatkossa vinkkaan ostamaan paikallisen operaattorin dataprepaid sim-kortin. Kiitos tablettien yleistymisen sellaisia alkaa olla jo mukavasti tarjolla ympäri Eurooppaa. Ei kaikilla operaattoreilla, mutta yleensä joku löytyy joka maasta. Hankintaa tietysti nopeuttaa etukäteisselvitystyö kotimaassa.
Dataprepaid voi olla toimiva ratkaisu, jos mukana on vain yksi laite ja sim siihen sopivaa kokoa. Jos laitteita on useita (älypuhelin, tabletti, läppäri), ostettava käyttäjätunnus & salasana on ainoa ratkaisu.
Ota matkalle mukaan sellainen 3G-reititin johon voi tökätä nettitikun sisään ja se sitten jakaa yhteyden eteenpäin WLANilla.
Itseasiassa Huaweilla taitaa olla sellainen akkukäyttöinen vehje kaupan johon voi laittaa SIM-kortin ja se sitten jakaa yhteyden eteenpäin wlanilla.
Luottokorttiyhtiö voisi tosiaan auttaa, kun kyse on näin selvästä kusetuksesta. Kokeile ihmeessä ja kerro tuloksista. Lähes satasen takia se jo kannattaa, vaikka tuloksista ei ole varmuutta.
Vielä tällainen lisä tuohon luottokorttiyhtiön mahdolliseen apuun: http://www.luottokunta.fi/fi/luottokunta/uutiset_ja_tiedotteet/luottokunta_/Luottokortti%20suojaa%20maksajaa%20tehokkaimmin%20%2821.4.2010
"Visa- tai MasterCard-korteilla maksaneella kuluttajalla on myös oikeus hakea korvausta korttiyhtiöltä jo maksetusta, mutta saamatta jääneestä tai virheellisestä tuotteesta tai palvelusta."
Tossa Petterin tapauksessa kyse voisi olla virheellisestä/saamatta jääneestä palvelusta.
Sen 20 euron osalta kyllä, mutta 50 euron osalta kyse on tulkinnasta, onko käyttöehto kerrottu riittävän selvästi. Se ei ole luottokorttiyhtiön asia. Asiakkaan pitäisi aina itse tutustua käyttöehtoihin ja lukea myös pienellä painettu vieraskielinen teksti.
Todella lähes ryöstämistä oikeustajun näkökulmasta. Ja eipä noinkaan härski turistien rahastaminen taida paljon ko. valtion budjettitasapainossa näkyä...ei tarvitse ihmetellä että tuolla moraalilla koko valtio on konkurssitilassa.
Minusta on ylipäänsä käsittämätöntä, että 2011 laskutetaan edelleen hotellien verkkoyhteyksistä tuolla tavalla. Minusta se on jo perusinfraa samalla tavalla kuin sähkö tai vesi. Nopeudenhan ei peruspalvelussa tarvitse olla huippua, kunhan saa sähköpostin ja perussurffauksen toimimaan. Muutama päivä sitten Saksassa olisi langattoman verkon hinta ollut 22€/vrk. Itselleni periaatteesta liikaa, kun en yhteyttä välttämättä tarvinnut.
Minulla on kerättynä kuvagalleria eri maiden ekan-palveluista. Kirjo on valtava. Pistän niitä nettiin kun ehdin.
Lähetä kommentti