Eilen saatiin yllättävä uutinen: poliisin tietoon tuli tämän vuoden tammi-syyskuussa vähiten rattijuopumuksia sitten 1990-luvun puolivälin. Sekä tavalliset että törkeät rattijuopumukset vähenivät viime vuodesta noin kymmenesosan.
Toivoisi, että myönteinen kehitys on seurausta valistuksesta ja valvonnasta, mutta selitys taitaa löytyä ihan muualta. Päivän Hesarissa liikkuvan poliisin ylikonstaapeli nimittäin epäilee, että lukuja saattaa selittää "ennemminkin rattijuopumusvalvontaan käytetyn työajan... vähentyminen". Tätä johtopäätöstä tukee havainto siitä "että liikennevirrasta tehdyissä tutkimuksissa rattijuoppojen esiintymistiheys on pysynyt suunnilleen samana".
Laatujohtamisessa tunnetaan sanonta sitä saat, mitä mittaat. Kun yrityksen toimintaa halutaan kehittää, mittarit kannattaa valita huolellisesti, sillä mittauksen kohteena olevilla asioilla on taipumus parantua. Pelkkä tieto mittauksesta saa työntekijät skarppaamaan ja tuottamaan sellaista tulosta, mihin mittaamalla pyritään.
Epälaatujohtaminen on näköjään sitä, että kun mittauskertoja harvennetaan, myös havaittujen virheiden määrä näyttää vähenevän. Nerokasta! Mitä vähemmän autoilijoita puhallutetaan, sitä vähemmän rattijuoppoja jää kiinni, ja sitä paremmilta tilastot näyttävät. Samalla logiikalla ylinopeudetkin vähenisivät nopeusvalvontaa vähentämällä ja purkamalla peltipoliisit.
Resurssien siirto oikeasta poliisityöstä kameravalvontaan johtaa tulokseen, joka näyttää hyvältä, mutta jolla ei ole mitään tekemistä todellisen liikenneturvallisuuden kanssa.
3 kommenttia:
Rattijuopumusten määrällähän ei sellaisenaan ole mitään merkitystä, vain niillä seurauksilla.
Luulen, että rattijuopumusten seurauksia vähennettäisiin parhaiten sillä, että poliisi olisi enemmän liikenteessä. Silloin kiinni jäisivät ne, jotka ovat ottaneet niin paljon, että se näkyy jo ajossa (ja ne jotka eivät osaa ajaa selvänäkään).
Ratsiat ovat varmaan ihan hyvä keino myös, mutta niissä jää kiinni paljon myös ei niin vaarallisia vaikkakin rikollisen humalassa olevia.
Pitää vielä lisätä aiheeseen liittyen. Monien esittämä promillerajan lasku tekisi todella huonoa liikenteen valvonnalle.
Muistelisin poliisin joskus puhuneen, että maistissa, mutta ei laittomasti, ajelevia on suunnilleen saman verran kuin rattijuoppoja. Ratsiat vaatisivat täten lähes tuplaresurssit, jotta voitaisiin ratsata sama määrä autoja. Kiinni jääneistä kuitenkin entistä suurempi osa olisi suht vaarattomia tapauksia. Vaarallisimpien kiinnijäämisriski pienenisi.
Tämän aamun (21.10.2010) Huomenta Suomi -ohjelmassa poliisiylijohtaja Mikko Paatero sanoi, ettei rattijuoppojen määrän vähentyminen johdu puhallutusten vähentymisestä. Hän arveli syyksi ajokilometrien määrän vähenemisen laman vuoksi (sama kai selittäisi onnettomuuksien vähentymisen, ei lisääntynyt kameravalvonta) sekä valistuksen vaikutuksen.
Lähetä kommentti