perjantai 22. heinäkuuta 2011

Käsi sydämelle, Finnairin asiakas

En varmaan ollut ainoa, josta tuntui pahalta kuulla eilisen radiouutisia Finnairin suunnitelmista. Lentokoneiden huoltotoimintaa, joka joskus oli koko firman ylpeydenaihe, vähennetään. Suuret huollot teetetään jos nyt kustannussyistä ulkomailla. Huollon henkilömäärä on puolittunut. Lentokonemekaanikoiden kouluttaminen Suomessa voidaan lopettaa, koska ammattitaitoon liittyvät työt loppuvat.

Finnairin perustelut ovat tuttuja: suomalainen työ on liian kallista. Lentoyhtiöiden kova hintakilpailu on syönyt katteita, joten työ on pakko teettää siellä mistä halvimmalla saadaan.

Finnairin asiakkaana tuntuu pahalta. Globalisaatio on taas syömässä palan kotimaista työllisyyttä ja osaamista.

Siispä käsi sydämelle, lentomatkustaja. Kun varaat lentoa, etsitkö netistä sen halvimman yhtiöstä riippumatta?

Moni tekee juuri niin, sillä on kiva lentää shoppailemaan Lontooseen (viis kestävästä kehityksestä tai hiilidioksidipäästöistä). Kun käyttää halpalentoyhtiötä, jää enemmän rahaa shoppailuun ja hyvään syömiseen. Globalisaatio on kivaa silloin, kun sen ansiosta voi ostaa enemmän vaatteita, joita ei ehdi koskaan käyttää ja enemmän tavaraa, jota ei oikeasti tarvitse.

Saamme itse olla ahneita, mutta yritysten pitäisi toimia eettisesti ja suojella kotimaisia työpaikkoja. Tässä on melkoinen ristiriita.

Globalisaatio ilmiönä ei ole uhka. Globalisaation uhka on siinä, ettemme näe miten omat valintamme ohjaavat kehitystä. Jos aina valitset sen halvimman, yritysten on pakko tehdä samoin.

PS. Varasin oman Lontoon-lentoni jo kolme päivää sitten -- Finnairilla tietenkin. Matka ei ehkä ole välttämätön, mutta en aio myöskään shoppailla mitään. Ja toivon, että Finnairin sinivalkoiset siivet kestävät jatkossakin.

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

On sulla ylimääräistä rahaa, eipä ole meillä kaikilla varaa lennellä.

Marita Kaatrala kirjoitti...

Asiakkaan lisäksi valinnan pitäisi kuulua työmarkkinajärjestöille. Kun palkat ovat kohonneet neuvotteluautomaateissa merkittävästi korkeammiksi kuin työn globaali arvo, niin asiakas tavallaan maksaa tästä lepsuilusta. Työn tuottavuus on monissa yrityksissä jo viety niin pitkälle, ettei tehostamisesta löydy ratkaisua- silloin henkilökustannusten on pakko joustaa. Hyvinvointivaltion edellyttämät henkilösivukulut ovat muita maita korkeammat, joten jousto siirtyy palkkaan tai asiakkaan kukkaroon ja jos kumpikaan ei jousta, niin yritys vaihtaa omistajaa/häviää. Tämä näin yleisellä tasolla tuntematta Finnairin tilannetta:)Sääli vaan, että tällä palkka-automaatilla suomalaisesta omistuksesta häviävät pian yritykset.

Anonyymi kirjoitti...

Viimeisimmän matkan yhtenä kriteerinä oli matkaa varattaessa se, että se ei saanut olla Finnairin. Syynä viime vuosien lakkoilut ja siitä aiheutunut epävarmuus. Ojasta kuitenkin allikkoon, sillä tilalle valittu "halpalentoyhtiö" Air Baltic veloitti matkasta normitaksan ja päälle erillismaksut matkalaukuista (30e/kpl/suunta).
:(

Jari kirjoitti...

Taustalla ei ole globalisaatio, vaan työn siirtämisestä koneille johtuva ostovoiman lasku. Koneellistuminen toki on globaali ilmiö, ja sitä voidaan hidastaa käyttämällä halpatyövoimaa.

http://akvama-ajattelua.blogspot.com/2011/01/vaalivuoden-talousteema.html

Anonyymi kirjoitti...

Lentokriteereihinini kuuluu, että lennot ovat Boeingin koneilla, yhtiö on seuraavana. Kenellähän jää lyhyt tikku käteen yhdistelmällä Finnairin ulkoistettu huolto + Airbussin täysautomatiikka.

Anonyymi kirjoitti...

En ymmärrä miksi Finnairissa roikutaan kiinni kynsin hampain. Valtion pitäisi myydä osuutensa ja päästää yhtiö kilpailemaan vapaasti muiden kanssa.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Ehkä siksi, että ilman Finnairia Suomesta tuskin olisi suoria ulkomaanlentoja kuin muutamaan maahan. Kaikki muut lennot menisivät jonkin isomman kaupungin kautta vaihtaen.

Anonyymi kirjoitti...

Tuo viimeinen vastaa omaakin näkemystäni. Suomen elinvoima perustuu siihen, että täältä pystytään liikkumaan. Täällä on maksettava palkat Suomessa sovittujen pelisääntöjen mukaan. Jos edellyttää työnantajaltaan niiden pelisääntöjen noudattamista, on ihan kohtuullista vähintään miettiä, kykenisikö valinnoillaan edesauttamaan niihin pohjautuvaa liiketoimintaa. On päivänselvä, että ulkomaan matkaan ei tarvitse säästää yhtä kauan, jos lennot tuotetaan halvemmalla työvoimalla. Finskin tekniikka on kuitenkin ollut hyvin hiljaa, kun muut lentäjistä matkatavaran käsittelijöihin ovat esittäneet toinen toistaan hullumpia vaatimuksia.