Japanin pääministeri Naoto Kan on tänään pyytänyt kansalaisia säästämään sähköä, jotta energiaa riittäisi pelastustöihin. Uutisen mukaan "pääministeri lähestyi kansalaisia tekstiviestein". Ilmaisu ei taida olla ihan oikea, sillä Japanin 3G-järjestelmässä tekstiviestit ovat pikemminkin sähköpostiviestejä.
Joka tapauksessa pääministeri lähetti vetoomuksen suoraan kansalaisille. Suomessa vastaava ei onnistuisi, sillä kuuden vuoden työstä huolimatta kriisitiedotukseen tarkoitettu järjestelmä on yhä rakenteilla.
Alunperin mukana ollut mahdollisuus kohdennettujen tekstiviestien lähettämiseen on jäämässä pois -- kustannussyistä. Lehtiuutisen mukaan ominaisuuden piti maksaa miljoona euroa, mutta todellinen kustannus olisi noussut yli kymmenen miljoonan.
Tätä on vaikea ymmärtää. Ainakaan kyse ei ole tekstiviestien hinnasta, sillä operaattorit myyvät tuhannen kappaleen tekstiviestikiintiötä jopa alle kahdeksalla eurolla. Halpaa kuin saippua - viiden miljoonan viestin lähettäminen maksaisi nopeasti laskien 40 000 euroa. Jos sillä säästettäisiin ihmishenkiä, kulu olisi mitätön.
Tamperelainen yrittäjä lähestyi minua uutisista suivaantuneena, sillä Avack SMS tarjoaisi valmiin alustan viestien lähettämiseen. Järjestelmä on jo käytössä mm. Nokian vesilaitoksella. Voi vain kuvitella, paljonko rahaa ja inhimillistä kärsimystä olisi säästynyt, jos jätevedenkäsittelyn virhe olisi saatu tiedotettua välittömästi kaikille nokialaisille.
Asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen, sillä paholainen on yksityiskohdissa. Tekstiviestien halvin hinta koskee vain operaattorien omia verkkoja. Miljoonien viestien nopea lähettäminen tukkisi verkot, eikä kuitenkaan tavoittaisi kaikkia asianosaisia.
On harvinaista, että hälytys koskisi koko maata. Yleensä kyse on kunnan tai enintään maakunnan laajuisesta asiasta. Se alentaisi viestikustannuksia, mutta luo uuden ongelman: läheskään kaikki liittymänhaltijat eivät ole kotikuntansa alueella vaan jossain muualla, osa jopa ulkomailla. Ehkä liittymistä on nettitikuissa ja m2m-käytössä, joten ne pitäisi poistaa lähetyslistalta. Operaattorit eivät ilmeisesti erottele käyttöä, vaan pitävät kaikkia liittymiä samanarvoisina.
Sitten on vielä yksi ongelma: nykyisellä verkkotekniikalla ei ole mahdollista lähettää viestejä tietyn tukiaseman alueelle operaattorista riippumatta. Osa varoituksista menisi harakoille ja piippaisi turhaan jopa lomailijoiden taskussa ulkomailla.
Vajavainenkin tekstiviestihälytysjärjestelmä olisi silti tuntuva parannus nykytilanteeseen. Todennäköisesti se säästäisi oma kustannuksensa jo ensimmäisen kriisin aikana.
Jos ongelmana tosiaan on tekstiviestien hinnoittelu, operaattorit voidaan velvoittaa lähettämään viranomaistiedotteet omalla kustannuksellaan. Ei tämä juuri poikkeaisi yleispalveluvelvoitteesta.
Hätäviestijärjestelmä saataisiin varmasti rakennettua, jos aitoa tahtoa vain olisi. Kun Thaimaan tsunami ei siihen pystynyt, ehkä Japanin opetukset saavat vihdoin vauhtia viranomaisiiin.
-- Seuraa Twitterissä: http://www.twitter.com/petterij
7 kommenttia:
Hätätiedotuksen kustannuksilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa mikä on tekstiviestin asiakashinta tai edes laskennallinen kustannus operaattorille. Ongelman ydin on siinä, että verkko ei tiedä vapaatilassa olevien liittymien sijaintia muuta kuin ns. location arean tarkkuudella, ja yhden la:n koko voi alueesta riippuen olla sadoista kymmeniin tuhansiin neliökilometreihin, ja luonnollisesti joka operaattorilla erilainen. Lisäksi tätä sijaintitietoa hallinnoivissa keskuksissa ei pääsääntöisesti ole varauduttu sen tyyppisiin kyselyihin, joissa tietyn la:n kaikki liittymät pitäisi tavoittaa samalla hetkellä. Tämä ei ole pelkästään kapasiteettiongelma, vaan tällaisia toiminnallisuuksia ei yksinkertaisesti ole olemassa nykyisissä verkoissa, koska niitä ei verkon normaalissa toiminnassa tarvita. Tilanne varmasti kehittyy tältä osin tulevaisuudessa kun laitetoimittajat kehittävät verkon ohjelmistoihin uusia ominaisuuksia, mutta investoinnit uuteen tekniikkaan tapahtuvat kaupallisissa verkoissa pikkuhiljaa liikenteen ja palveluiden vaatimusten mukaan.
Viranomaistarpeet ovat muutenkin operaattoreille välttämätön paha, joihin kuluva rahamäärä yritetään minimoida, ja mielestäni aivan oikeutetusti. Eli kriisitiedotus voi (toistaiseksi) tosiaankin kaatua kalleuteen, elleivät tiedotusta halajavat viranomaiset ole valmiita maksamaan sen operaattoreiden keskusverkkoihin vaatimia investointeja.
Olet aiemminkin selventänyt asian teknistä puolta. Totta, asia on teknisesti hankala, mutta koska tarve on maailmanlaajuinen, Suomella olisi tässä tilaisuus tehdä vaikka omaa tuotekehitystä. Toinen vaihtoehto olisi toteuttaa järjestelmä aluksi tilauspohjaisena, johon jokainen saisi itse liittyä (ja samalla kertoa, minkä alueen hälyistä on kiinnostunut).
Mainitsemasi tilauspohjainen järjestelmä voisi tosiaan olla hyvä alku. Tai ellei tuota pidetä riittävänä, niin 1. vaiheen kompromissina järjestelmä, jossa viestit lähetetään operaattorin asiakastietokannassa olevan vakituisen osoitteen perusteella. Tällä saataisiin todennäköisesti käytäntöä ajatellen riittävä väestöpeitto halutulla alueella. Jonkinlaista porrastusta viestin lähettämiseen kapasiteettiongelmien välttämiseksi jouduttaisiin ehkä myös tekemään, mutta tällä tavoin saataisiin kuitenkin rajatun alueen liittymistä valtaosa tavoitettua minuuteissa mitattavassa ajassa.
Asiaa on siis selvitetty kuusi vuotta ja nyt ilmeni, että matkapuhelinverkon teknisistä syistä se tuleekin kalliiksi...
Jos minkäänlaisena ongelmana on, että operaattorit laskuttavat liikaa tekstiviestien lähettämisestä, asian voisi korjata lailla, joka velvoittaa operaattorit lähettämään hätätekstiviestit ilmaiseksi. Ovathan hätäpuhelutkin maksuttomia.
Matkapuhelinverkko tietää aina, missä yksittäinen puhelin on, sillä tietoa luonnollisesti tarvitaan soittamisessa. Mielenkiintoista, että tiedon hyödyntäminen ikäänkuin toisinpäin ei onnistukaan helposti.
Moi, en ole varma onko uuden järjestelmän suunnittelu, rakentaminen ja kallis operointi se, jolla tämä häträtiedottaminen kuntoon tulee. Etsisin itse ennemmminkin tietä sieltä, missä kaikki jo kulkee. Koska ihan kaikkia kansalaisia ei koskaan voida tavoittaa, ei nyt eikä ennen ole voitu, niin omasta mielestäni etsisin tiedotuskanavaa aina aktiivisesti sieltä, missä kaikki on. En usko, että muutos tapahtuu siten, että rakennetaan uusi linna ja käsketään kansalaisia sitten tulemaan sinne linnanpihalle kuulemaan tiedotteita. Tieto pitää jakaa siellä missä ne kaikki jo on. Tänään se paikka on Facebook, joissain maissa Twitter. Ja ne ovat ilmaisia verrattuina paikallaan pönöttävään ja hyvin harvoin käytettyyn suljettuun ja poliittisestikin hankalaan uuteen järjestelmään.
Mutta huoli hätätiedottamisen toiminnasta on toki aiheellinen. Ne viime kesäiset piipittävät TV-tiedotteenkarhuista jossain Keski-Suomessa olivat aika surullisia.
Toivotan onnea vaalikamppailuun.
Jouni Tapiovaara
Kiitos. Twitterissä ja Facebookissa on se ongelma, että niiden toiminta on amerikkalaisten käsissä, eikä julkishallinto voi sen vuoksi rakentaa niiden varaan. Eikä Facebookissakaan ole kuin puolet suomalaisista, netissä sentään n. 80 %.
Viestintästrategian on pakko sisältää useita rinnakkaisia kanavia, niin että tieto saadaan helposti jaettua radion, teksti-tv:n, internetin ja mobiilin kautta. Kaikki eivät välttämättä edes toimi kriisitilanteessa. Oleellista ei ole tehdä huippuhienoa järjestelmää yhteen paikkaan vaan kokonaisuus, joka puskee halutun tiedon nopeasti, luotettavasti ja kohdennetusti sinne, mihin halutaan useita rinnakkaisia kanavia käyttäen.
Matkapuhelinverkkojen pitäisi olla sen verran fiksuja jo tänäpäivänä, että ne huomaavat mikä roamingin asiakas on milloinkin heidän verkossaan ja näin päättelemällä tiedettäisiin missä henkilö sijaitsee. Tämä roaming tulisi tietoon Suomessa operaattorille ja rekkautuisi automaattisesti sen maan ja alueen tiedotuksia varten Suomen ulkoministeriönkin tietoon. Jos matkalla on useita, jolla ei ole puhelinnumeroa tai matkaseuralaisella vain puhelin, tulisi ilmoittaa vain tekstiviestillä ulkoministeriön numeroon oma sotu. Näin koneet päättelee, että matkaseuralainen on tavoitettavissa tästä numerosta.
Lähetä kommentti