Iltalehdelle kävi nolosti: se julkaisi viime perjantain lehdessä loton jättipotin voittajan haastattelun. Illalla nettisivulla olikin sitten jo anteeksipyyntö: sori, menimme halpaan.
Tämän päivän Iltalehti kertoo uudesta valeammattilaisesta: MTV3:n Max-kanavalla alkavan Luonnon Lait -sarjan eräopas on vähintäänkin liioitellut pätevyytensä. Ilkeämpi saattaisi kutsua tuota jopa huijaukseksi.
Keväällä YLEn urheilutoimitus joutui hieman vastaavan pilan kohteeksi. Kun toimittaja soitti Kanadaan NHL-maalivahti Tuukka Raskille, joku toinen henkilö vastasi puhelimeen ja antoi pokkana haastattelun Tuukan puolesta. Haastattelu ajettiin ulos televisiossa ja radiossa ennen kuin asia paljastui. Sori, menimme halpaan.
Mediaa on helppo huijata, sillä toimittajilla on kiire. Jokainen saitti kilpailee siitä, kuka saa ensimmäisenä näkymään uutislinkkinsä tapahtumaan. Lisäksi alalle on tullut paljon nuoria, jotka eivät välttämättä tunne haastattelemiaan henkilöitä ennestään tai pelkän äänen perusteella. Alan konkarit ovat joutuneet tinkimään uutistuotannon pyhistä periaatteista ja ristiintarkistuksista.
Vanhaa tietoturvasta periytyvää kaavaa soveltaen voisi sanoa UUTINEN = NOPEUS * LUOTETTAVUUS.
Mutta asiassa on toinenkin, aivan uusi tekijä: nuoret ovat kasvaneet mediamaailmaan ja osaavat käyttää sitä hyväkseen. Kalajoen valevoittaja oli ilmeisesti tarkoin suunniteltu mainostemppu, joka päättyi YouTubessa julkistettuun levymainokseen. Todellinen sissimarkkinoinnin diplomityö!
Perinteinen media on tottunut pitämään omaa asemaansa ylivoimaisena ja turvallisena. On aika havaita, että maailma on muuttunut. Media ei enää sanele pelisääntöjä. Kekseliäisyydellä, röyhkeydellä ja uudella tekniikalla nuoret pystyvät valjastamaan median omiin tarkoituksiinsa ja nolaamaan sen.
Watch out, journalists!
6 kommenttia:
"Mediaa on helppo huijata, sillä toimittajilla on kiire."
... kiire, mutta onko tietyille lehdillä edes halua varmistaa tarinoiden aitoutta? Oliko tällainen lipsahdus kokonaisuudessaan kuitenkaan lehdelle vahinko?
Julkinen anteeksipyyntö lukijoilta on viimeinen, mitä yksikään iso lehti haluaa. Yksityishenkilöille ja uusille medioille kaikki julkisuus - mokatkin - voi olla eduksi, mutta tunnetuille mediabrändeille maine ja luotettavuus on arvokkainta omaisuutta.
Ja sitten on tämmöisiä;)
http://www.guardian.co.uk/news/blog/2010/sep/27/un-alien-ambassador-mazlan-othman
Brittilehdillä taitaa olla samanlainen nokittelu meneillään kuin Iltalehdellä ja -sanomilla lottovoittajasta:
"This article is the subject of a legal complaint made by Jonathan Leake, science editor of The Sunday Times."
Paras höynäytys on mielestäni tämä Yes Men Tampereella:
http://www.vaikuttava.net/article.php?sid=954
Oliko se Hesarissa vai Aamulehdessä missä komeili "WTO:n edustaja" jättipeniksellä varustetussa "tulevaisuuden vaatekappaleessa" :-).
"Paras höynäytys on mielestäni tämä Yes Men Tampereella:
http://www.vaikuttava.net/article.php?sid=954
Oliko se Hesarissa vai Aamulehdessä missä komeili "WTO:n edustaja" jättipeniksellä varustetussa "tulevaisuuden vaatekappaleessa" :-). "
Linkin mukaan Aamulehdessä. Tamperelaisten huijaaminen ei kyllä todista mitään ;)
Yes Menin tempaus oli legendaarinen - olen näyttänyt sen uutisointia puheissani ja myös kirjassani on (Yes Menin antamalla luvalla) kuva tilaisuudesta. Sehän oli elokuussa 2001 silloisen TTKK:n Festia-talossa, jos oikein muistan. Aamulehti meni retkuun ja teki siitä jutun seuraavan päivän lehteen.
Myös YK:n avaruusoliolähettiläs oli mainio esimerkki siitä, miten kansainvälistäkin mediaa voi huijata.
Lähetä kommentti