keskiviikko 27. huhtikuuta 2022

Elisa tutkii pyytämättä kotiverkkosi

Kuulin, että Elisa on alkanut tutkia oma-aloitteisesti asiakkaiden Wifi-verkkoja. En täysin ymmärrä, miksi ja miten tätä tehdään, mutta ajatus on outo. Jos osaat selittää, mistä on kyse, laita palautetta kommentteihin.

Kotinetti-asiakkaat ovat saaneet ilmoituksen otsikolla "Kodin langattoman verkon (Wifi) toimivuuden parantaminen." Siinä kerrotaan, miten operaattori haluaa "parantaa nettiliittymien toimivuutta ja ymmärtää paremmin mahdolliset ongelmatilanteet WiFi-verkossa. Tätä varten keräämme 27.4.2022 alkaen tietoa Kotinetti-palvelun WiFI-verkon toimivuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä."

Sen jälkeen ilmoitus kertoo, että tiedot kerätään nimettöminä ja niitä säilytetään enintään kolme kuukautta, tunnistetietoja ei kerätä. 

"Mikäli et halua, että WiFi-verkkoasi käsitellään mahdollisten ongelmatilanteiden tunnistamiseksi, pyydämme täyttämään lomakkeen sivulla elisa.fi/wifi-tiedonkerays."

WiFi-tutkimisen kieltolomake.

Tässä on monta erikoista asiaa. Ensinnäkin se, että operaattori oma-aloitteisesti lähtee tutkimaan kotiverkkoja mahdollisten häiriöiden varalta, on epäilyttävää. Yleinen ohje on, että jos pankki tai Microsoft ottaa oma-aloitteisesti yhteyttä sinuun, kyse on luultavasti huijarista. Tässä Elisan tapauksessa viesti on aito.

Toinen erikoisuus: tiedonhankintaan ei kysytä lupaa (opt-in), sen voi ainoastaan estää (opt-out). Lähtökohtaisesti tämän pitäisi olla toisin päin.

Kolmas erikoisuus: miksi operaattori haluaa tulla asiakkaan sisäverkkoon? Operaattorin vastuu päättyy omaan purkkiinsa, sen takana oleva sisäverkko (wifi) on asiakkaan vastuulla. Itse asiassa operaattorilla ei pitäisi olla mitään syytä tulla nuuskimaan sitä, ellei asiakas itse ilmoita häiriöistä ja pyydä apua tuesta.

Mitä kummaa Elisa kuvittelee sisäverkosta löytävänsä? Mikä siellä voi aiheuttaa häiriöitä? Tarkoitetaanko tällä esim. päällekkäisiä kanavia naapureiden kanssa? Nekään eivät ole operaattorin päänsärky, vaan naapurit sopikoot niistä keskenään, jos purkkien oma automatiikka ei riitä. Vai ovatko Elisan asiakkaille lähettämät purkit niin heikkolaatuisia, että niiden toimivuutta pitää etätestata? Silloin kyseessä on Elisan oma ongelma.

Etähallinnan mahdollistamiseksi operaattorilla on tiedossa liittymäasiakkaalle luovuttamansa purkin sarjanumero ja suojattu pääsy sen asetuksiin, mutta vähänkin osaavan asiakkaan kannattaa hankkia oma wifi-purkki, johon kukaan etähallitsija ei pääse.

Neljäs erikoisuus: lomakkeella lukee "mahdollisten verkko-ongelmien ratkaisemiseksi ja käyttökokeman parantamiseksi". Käyttökokema on ihan uusi sana, ilmeisesti Elisan itsensä keksimä? En ole ennen törmännyt.

Kotiverkon tutkinta pyytämättä, tapahtui se millä motiivilla tahansa kesken asiakkaan oman käytön, on erikoista - vähän sama kuin makkaratehtaan edustaja tulisi kesken illallisen omilla avaimillaan kotiin katsomaan, onko asiakkaan ostama makkara säilynyt riittävän hyvänä jääkaapissa.

On vaikea uskoa, että tässä olisi kyse pyyteettömästä käyttökokeman parantamisesta - taustalla on jotain muuta. Mutta mitä?

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Asiakkaathan pistävät hitaudet operaattorin syyksi vaikka vika olisi wifi-yhteydessä.

Jos pystyvät keräämään dataa siitä kuinka monessa kotitaloudessa wifi-yhteys on heikko, niin tilaston suhteuttaminen valitustilastoihin auttanee kehittämään prosesseja vaikkei yksilöintiä tehdäkään.

Anonyymi kirjoitti...

"Asiakkaathan pistävät hitaudet operaattorin syyksi vaikka vika olisi wifi-yhteydessä."

MH:
Tässä Elisan [5G] Kotinettitapauksessa on syytäkin, koska Elisa haluaa toimittaa koko verkkoinfran asiakkaalle: 5G ulkomodeemi ulkoseinään ja wifi-sisäreititin mesh-purkeilla (Googlen?)

Jos asiakkaan client-laite - vaikka laptop tai puhelin - on pullonkaula, niin Elisan pitäisi saada se todistetuksi. Väitän kyllä, että tuo wifi-tuote on itsessään pullonkaula, mikä estää yksittäisen laitteen saamasta lähellekään 1000 Mbit/s nopeuksia

Anonyymi kirjoitti...

Myöskään valtion Kanta-palvelu ei ota huomioon asiakkaan suostumusta oletuksena vaan asiakkaan pitää erikseen käydä kieltämässä terveys- ja reseptitietojen luovutukset. Sama tilanne kuin tuossa Elisan tapauksessa. Tietosuojavaltuutetun pitäisi puuttua asiaan pikaisesti.

Lanttu kirjoitti...

Epäilen vahvasti Elisan motiiveja tässä(kin) tapauksessa. Niin kuin Järvinen tuolla mainitsee, niin ei siitä Wifi-verkon toimivuudesta saa mitään tietoa tarkkailemalla langattomien purkkien statistiikkaa. Sen sijaan erittäin hyvää kaupallista materiaalia kyllä saadaan.

Nykyaikana, kun kaikki verkkoliikenne alkaa olemaan salattua, on hirveän vaikea saada tietää mitään käyttäjien tekniikasta. Tällä keinolla kuitenkin päästäisiin siihen kauapallisen tiedon kultasuoneen kiinni. Mitä laitteita verkkoon liitetään, minkä ikäisiä laitteet ovat, kuinka usein laitteet ovat kiinni, miten pitkään niitä käytetään.

Näin voitaisiin esimerkiksi sanoa, että Pentti Pitkätasku Espoon laitakyliltä ajaa kahta Apple TV:tä lähes päivittäin ja taloudessa on tämän lisäksi kolme kannettavaa, yksi Android tabletti ja kaksi isoa Sony merkkistä telivisiota. Talous on siis kunnossa näennäisesti, mutta nettiliittymä on kuitenkin vain 60% alueen maksimaalisesta voittohyötysuhteesta. Penttiin siis kohdistettaisiin nettiliittymämarkkinoinnin erikoisoperaatio.

Täysin teoreettinen väittämä, mutta... Ainoa syy, miksi tuollaista seurantaa tehtäisiin. Tässä täytyy myös huomioida, että nuo TP-Linkit joita he tarjoavat 5G ja kuituyhteyksiin on ihan ok laitteet, joten he tavallaan maksavat tästä tutkimuksesta ihan hyvän hinnan.

Anonyymi kirjoitti...

Kotinettiin toimitettiin aiemmin kaksi kappaletta TP-linkin Deco M4 mesh laitetta jotka ovat M-sarjan halvimmat ja heikoimmat purkit.
Nämä kaksi mesh yksikköä korvattiin yksittäisellä ja helpommin käyttöön otettavalla Huawei WA8021V5 mallilla ( vieläkin halvempi laite )

Anonyymi kirjoitti...

Entä jos Elisa oikeasti haluaa varmistaa hyvälaatuisen nettiyhteyden päätelaitteeseen (tietokone, TV, puhelin, jne) asti? Usein kun ongelmat nettiyhteydessä johtuvat heikkolaatuisesta Wi-Fi verkosta. Eikö ole hyvää asiakaspalvelua että pystyvät auttamaan esim wifin kanavaasetusten kanssa tai Wi-Fi laitteen sijainnin kanssa? Harva suomalainen ymmärtää näistä mitään ja useimmat olettavat että operaattori hoitaa mahdolliset ongelmat….on ne sitten mobiiliverkossa tai sisäverkossa. mielestäni vain hyvä että tähän on operaattorilla hyvät kyvykkyydet….ja jos sitten joku foliohattu ei halua näitä kyvykkyyksiä operaattorille tarjota, niin sit tuo opt-out jonka Elisa tarjoaa on hyvä juttu

Petteri Järvinen kirjoitti...

Pitäisi tietää, mitä Elisa sisäverkosta mittaa. "Heikkolaatuinen Wifi-verkko" voi tarkoittaa sitä, että seinät ovat paksut, talo liian iso, naapurin laite samalla kanavalla (yleensä vaihtavat automaattisesti) ym. "Heikkolaatuinen" on sekin vaikea termi, jollekin riittää surffaukseen 10 Mbi/s vaikka on hankkinut mainosten vuoksi 5G:n - toinen tarvitsee pelaamiseen tai etätöihin maksiminopeuden minimiviiveellä. Se, mitä kotiverkossa tapahtuu, on asiakkaan oma asia. Etämittauksella voidaan arvioida nopeutta, virhemäärää tai jos kyse on mesh-verkosta, sen lähettimien signaalivoimakkuuksia. Mielestäni mikään tieto näistä ei ole kovin hyödyllinen operaattorille, koska niistä ei voida päätellä syytä. Se selviää vasta paikan päälle tulemalla.

Tilanne on eri, jos asiakas soittaa tukeen ja kertoo ongelmasta. Silloin asiakasneuvoja voi vuorovaikutteisesti neuvoa kokeilemaan erilaisia temppuja ja katsoa, onko niillä vaikutusta. Nimenomaisesti pyytäessään virtuaalimittaajaan voi päästää myös sisäverkon puolelle tekemään etänä näitä mittauksia.

VMS kirjoitti...

Elisan yritystä, selvittää liittymänsä toimivuutta yli tarjoaja/asiakas-rajapinnan, voi tulkita. Oletetaan, että yksittäinen toimintaselvitys kertoo ongelmista, jotka voidaan jyvittää asiakkaan verkkototeutukselle.

Todennäköisesti Elisa viittaa tällöin vastuuvapauteensa, kun on todennettu (a'priori) ongelma asiakastoteutukseen. Sen sijaan, että autettaisiin asiakasta ongelmissaan, valmistellaan välinpitämätöntä suhtautumista?

Anonyymi kirjoitti...

Minulla on sellainen olo ja tunne, kuulostaa tekaistulta selitykeltä pitkälti. Pareminkin Elisa pyrkii selvittämään miten sisäistä Wi-fi verkkoa voi laskuttaa käytön mukaan. Joten Elisan selitys haisee rahastukselta vieläpä voimakkaasti. Nässä urkinnoissa on aina taustalla rahastus, muuta en uso tässä olevan taustalla.

Anonyymi kirjoitti...

WiFi-verkon tutkintaan löytyy Elisa Verkkoapuri -appi, olisikohan kyse ollut jostain vastaavasta mittailusta? https://elisa.fi/verkkoapuri/

Anonyymi kirjoitti...

Rahalla saa ja mopolla pääsee. Laitteet asennettuna 500e on monille perus pulliaiselle jo "ihan liikaa" mutta 95% käyttäjien tarpeille taas riittäviä. Jos lasketaan karkeasti että 5g ulkopömpelin sisäänosto 250e ja yksi sisäboksi 50e + 2h asentajan hommia päälle niin ihan kohtuu laitteet sillä hinnalla. Vähän parempi setti maksaa helposti kaksinkertaisen summan. Sitten taas tähän aiheeseen yleisesti että jos ette halua että muut (esim. operaattori) pääsee teidän verkkoihinne niin minkään operaattorin myymät laitteet (heille räätälöidyillä ohjelmistoilla) eivät ole luotettavia. Lue TR-069. Kukaan ei kiellä ostamasta ja hallinnoimasta itse laitteitaan. 99% valitettavasti ei vaan osaa. Kiva että Elisa edes tiedottaa aikeistaan ja antaa vaihtoehdon.