tiistai 12. huhtikuuta 2022

Elämän suuria kysymyksiä: kitkat vai nastat?

Elämä on täynnä suuria kysymyksiä, jotka varsinkin netissä aiheuttavat loputtomia väittelyitä. Windows vai Mac? iPhone vai Android? Pitääkö moottoritielle rampilta pyrkivää väistää? Maksalaatikko rusinoilla vai ilman?

Ja sitten on tietenkin jokatalvinen kysymys: kitka- vai nastarenkaat?

Olen itse kuulunut nastapuolueeseen ja suhtautunut epäillen kitkarenkaiden kehujiin. Tärkein perustelu on varmaankin ollut vanha tottumus: olen alusta lähtien oppinut, että talvella käytetään nastarenkaita.

Viime syksynä päätin rikkoa rajojani ja valitsin kitkarenkaat. Olenpa yllättynyt myönteisesti! Kitkat ovat liki äänettömät ja erittäin mukavat ajaa. Vaikka talvi oli Etelä-Suomessa poikkeuksellisen luminen, kitkoilla ei ollut mitään vaikeuksia pärjätä. Muutama liukas kohta tuli vastaan, uusin niistä tänä aamuna (12.4.!), mutta tuskin nastarengas olisi niissä ollut ratkaisevasti parempi.

Tein pikaisen laskelman läheisen kauppakeskuksen parkkihallissa. Tarkistin sata autoa ja naksuttelin laskuria aina kitkojen kohdalla. Aina sitä ei ollut ihan helppo nähdä, kun hallissa on hämärää ja nastarenkaat niin kuluneita, ettei nastoja ollut juuri jäljellä. Epäselvät tapaukset hyppäsin yli.

Ensimmäisessä laskennassa sain tulokseksi 24 % kitkoja, toisessa 21 %. Vähän myöhemmin Tapiolan Ainoa-keskuksen hallissa kitkojen osuus oli 30 %. Vaikea sanoa, onko se paljon vai vähän.

Iso auto, nastarengas ja +9 C kevätsää on kuluttava yhdistelmä.

Joka tapauksessa kitkoja saisi olla enemmän, sillä isojen katumaasturien alla paksut nastarenkaat syövät asfalttia ja nostavat ilmaan pienhiukkasia. Varsinkin tällaisena alkukevään päivänä, kun lämpötila nousi Espoossa 9 asteeseen, hirvitti ajatellakin millaista jälkeä isojen autojen nastat tekevät niin pinnoitteelle kuin ilmanlaadullekin. Puolet pienhiukkasista on peräisin nastarenkaista.

Juuri nyt on oikea hetki valita uudet talvirenkaat, sillä vaihtosesongin alkaessa talvesta ylijääneitä renkaita voisi saada edullisesti. Näin huhtikuussa syksy tuntuu vielä kaukaiselta, mutta epäilemättä se tulee - ja liukkaus yllättää jälleen kerran autoilijat.

Sitä ennen kesäkaudella yllättää, miten syvät urat joku on uurtanut maanteille. 

12 kommenttia:

KohtoKohto kirjoitti...

Molempi parempi :)

Anonyymi kirjoitti...

Itselläkin oli aikaisemmin ehdoton näkemys nastarenkaiden ylivoimaisuudesta kitkoihin nähden johtuen muutamasta huonosta kokemuksesta sen aikaisista kitkojen ominaisuuksista (pidon äkkinäiset muutokset/katoamiset). Toisaalta niistä pystyi aistimaan myös monia hyviä ja kaiken järjen mukaan ajan kanssa paranevia ominaisuuksia.

Vaihdoin sitten auton hybridimalliin ja tuli mieleen, että tähän voisi nyt kokeilla silloin nykyisiä, (v.2019 Nokia R2) kitkoja kun kerran uusien talvirenkaitten hankinta siihen oli ajankohtaista ja usko niiden ominaisuuksiin ko. auton kanssa tuntui jotenkin järkeenkäyviltä!

Siis, kitkojen ero pidon suhteen puoliksi kuluneisiin nastarenkaisiin oli merkittävästi parempi ja se talvi varmisti asian, että nastarenkaisiin ei ole paluuta enää ikinä!

Pahin keli mihin olen joutunut kitkoilla oli Kuopion lähistöllä kun satoi alijäähtynyttä vettä ja tie oli käytännössä luistinrata - puhutaan kai pääkallokelistä! Siinäkin pärjättiin kun varovasti mentiin kunnes päästiin ns. suolatulle päätielle! Eli, minä suosittelen (kunnollisia) kitkarenkaita kaikille - niillä pärjää ihan varmasti, kun pitää järjen päässä!

Sellainen huomautus vielä, että hieman vanhempi kitkarengas voi olla paksussa sohjossa tms. huonompi kuin "väljempikuvioinen" nastarengas- tiedä sitten näistä nykyisistä?

KohtoKohto kirjoitti...

Minulla on kokemusta sekä kitkoista, että nastoista. Kokemus on hieman sama kuin edellisellä kirjoittajalla. Kun vaihdoin käytetyt nastarenkaat uusiin kitkoihin, oli lumella ja karhealla jäällä pito selkeästi parempi uusilla kitkoilla kuin käytetyillä nastoilla.

Oman ja muiden kokemusten mukaan modernit kitkarenkaat ovat hyvä valinta ja nykyaikaisilla ajonhallinta järjestelmillä varustetuissa autoissa ainakin ne toimivat hyvin. Ehkä aivan luistinrata jäällä nastarengas on parempi, mutta tällaisessä kelissä ajaminen on joka tapauksessa hipsuttelua ja vaatii äärimmäistä varovaisuutta. Erityisesti ennakointi pitää olla kunnossa, kun pitoa ei juurikaan ole.

Kitkarenkaissa arveluttaa yksi asia. Ilmeisesti on niin, että kitkarenkaat saattavat kiillottaa esimerkiksi risteysalueilla olevaa jäätä entistä liukkaammaksi. Nastarenkaat sen sijaan paremmin repivät jäätä ja lunta karheaksi. Mikäli aivan kaikki ajaisivat kitkoilla, kiillottuisivatko risteykset luistinradoiksi? Meillä on kuitekin pakkasjaksoja, jolloin viikkoja voi mennä niin, että tietä ei saada sulatettua edes suolalla.

Pölyhaittaa tietenkin nastarenkaista tulee. Toinen pölyhaittaa aiheuttava tekijä on hiekoitushiekka, jota nykyään kylvetään valtavasti. Esimerkiksi oman lähimarkettini asvalttipiha on tällä hetkellä kuin sorakenttä. Asvalttia ei juuri hiekoitushiekan alta näy.

William Gallop kirjoitti...

Ex käyttää molempia, kesiä hänellä ei ole.

Kale kirjoitti...

Aikoinaan 15 vuotta sitten autonvaihdon yhteydessä uudessa autossa oli kitkat. Myyjä sanoi, että ajele muutama viikko ja jos haluan, niin voin vaihtaa nastat. Ei tullut vaihdettua. Kymmenen vuotta meni eri autoilla ja aina kitkat talvella. Sitten vaihdoin taas autoa ja siinä sattui mukana tulemaan nastarenkaat. Ajattelin, että ajellaan nyt niillä sitten. Niissä alkoi tulla eräpäivä täyteen ja ostin sitten pitkästä aikaa uudet talvirenkaat. Kitkat.

Onhan ne kehittyneet huimasti. Vaikka vanhat nastarenkaat olikin jo huonot (kovettuneet), niin olihan se melko yllätys silti, kuinka hyvin nykyaikaiset kitkat toimii. Huomioitavaa vielä, että itselläni kitkat on olleet nelivetoisissa ja etuvetoisissa (tälläkin hetkellä), enkä taida nastoihin enää palata. Ja ajelen kyllä ihan kaikenlaisilla teillä ja sääoloissa enkä ainakaan vielä ole huomannut tarvetta nastoille.

Anonyymi kirjoitti...

Ajoin talven kitkoilla ja seuraavan kesänkin, kun unohdin vaihtaa ne.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Vasta eilen 16.4. havahduin itsekin siihen, että kitkat pitää vaihtaa kesärenkaisiin. Aiempina keväinä olen odottanut innolla, milloin nastoista pääsee eroon ja suvikumit saa alle.

Anonyymi kirjoitti...

"Vasta eilen 16.4. havahduin itsekin siihen, että kitkat pitää vaihtaa kesärenkaisiin. Aiempina keväinä olen odottanut innolla, milloin nastoista pääsee eroon ja suvikumit saa alle."

Kitkarenkailla lienee keväällä järkevää ajaa pari viikkoa pidempään kuin mitä nestarenkaita pitäisi alla. Nehän kitkarenkaat kuitenkin pitävät paljon paremmin kuin kesärenkaat jos sattuu aamulla vaikka olemaan mustaa tai minkä tahansa väristä jäätä tiellä. Eikä tarvi silti sulalla tiellä kuunnella nastarenkaiden nastojen melua.

Anonyymi kirjoitti...

Taisin hankkia ensimmäiset kitkarenkaat vuonna 1996 ja olin hämmästynyt niiden pidosta (Bridgestone; sen ajan huippu renkaat). Sen jälkeen olen ajanut pääosin vain kitkarenkailla. Kokemukseni mukaan ihmisten mielikuva nastarenkaiden paremuudesta pidon suhteen on harhaluuloa (toki UUDET nastarenkaat tietyillä, jäisillä keleillä pitää paremmin; kuinka usein sitten tällaisia kelejä on...).

Siinä missä kitkarenkailla pitää opetella lähtemään liikkeelle niin että pyörä ei sudi, nastarenkailla ajavat sudittavat surutta menemään (esim liikennevaloissa) ja näin nastarenkaiden pito on yhden tai kahden talven jälkeen vain kuvitelmaa!

Tosiasia on se että sekä nasta- että kitkarenkailla paras pito ja varsinkin sivuttaispito, on parin kolmen talven jälkeen mennyt (toki kilometreistä ja ajatavasta riippuen). Suomessa vain autoilun kalleus on johtanut siihen että renkaat ajetaan käytännössä loppuun, vaikka ne pitäisi vaihtaa jo kauan ennen kuin lain määräämä kulutuspintaraja tulee vastaan!

Ja vaikka väitetään ettei kitkarenkaat ole hyvät kesärenkaina, oma kokemukseni on että ne voi ihan hyvin ajaa kesän yli "loppuun" ennen vaihtoa uusiin. Toki niissä on ollut vielä 4 - 5 mm kulutuspintaa jäljellä!

Anonyymi kirjoitti...

Kyllähän nuo talvirengastestit on tehty nastarenkaita suosien. Testiratahan on kostea peilijää. Kitkarengas toimii huonommin koska vesi pienentää kitkaa ja rengas nousee vesipatjan päälle. Nasta taasen pureutuu jäähän vesipatjan läpi. Tälläisiä testikelejä ei kovin montaa ole vuodessa. Mikäli pakkasta olisi 20 astetta niin kitkarengas olisi parempi koska lamellit pureutuisivat tehokkaammin jäähän kuin nastat.

Teknikens Värld on testannut vuonna 2010 muutaman vuoden vanhoja kitka ja nastarenkaita keskenään. Kitkarengas oli säilyttänyt ominaisuutensa paremmin kuin nastarengas. Tuo johtuu siitä, että nastat kuluvat asfaltilla ja irtoavat. Tuota artikkelia en ole netistä löytänyt pitkään aikaan ja olettaisin kitkarenkaiden tuosta kehittyneen. Samanaikaisesti nastojen määrää ja kokoa vähennetty.

Tämä debatti ei tosin tule koskaan loppumaa ja onneksi saadaan vielä sähköauto vs diesel lisäksi. Nämä ovat samaa tasoa kuin parhaat Linux vs Windows flamewarit.

Saana kirjoitti...

Kiitos tästä. Näin uutena autoilijana on ollut todella vaikea myös valita. Olen hieman tietoa näistä lukenut, mutta ennestään ei mitään mieltymystä ole. Rengasliikkeessä käyn tässä lähiaikoina, ja katson hieman noita talvirenkaita. Katsotaan, mihin päädytään.

Anonyymi kirjoitti...

"Testiratahan on kostea peilijää. Kitkarengas toimii huonommin koska vesi pienentää kitkaa ja rengas nousee vesipatjan päälle. Nasta taasen pureutuu jäähän vesipatjan läpi. Tälläisiä testikelejä ei kovin montaa ole vuodessa."

Kyllä suurin osa nykyajan talvista ajetaan nimenomaan kostealla peilijäällä jota on marraskuun alusta aina tammikuun alkuun asti, ennen kuin talvi oikeasti alkaa. Siksi nastat alla nyt ja tulevaisuudessakin.