Ensi keskiviikkona julkistetaan luonnos tulevasta tiedustelulaista. Poliitikkojen hurskastelu aiheesta on jo alkanut: aamulla radiossa särähti korvaan, kun kansanedustaja sanoi, miten tiedustelulaki olisi pitänyt panna alulle jo 2-3 vaalikautta sitten, jolloin nykyinen eduskunta voisi parhaillaan hyväksyä sen.
Niin olisi -- miksi ette tehneet mitään? Etenkin, kun olitte itse hallituksessa.
Jälkiviisaus on tunnetusti helppoa. Muistamme hyvin, millainen kohu nousi vuonna 2009 Lex Nokiasta, ja miten kohutusta laista tuli lopulta kuollut kirjain. Erityisesti muutama puolue kunnostautui lain vastustamisessa väittäen jopa talonmiehen voivan sen jälkeen laillisesti vakoilla taloyhtiön asukkaita.
Suomalaiset ministerit puolueeseen katsomatta ovat kritisoineet Ruotsin FRA-lain (hyväksytty 18.6.2008) sallimaa urkintaa ja ihmetelleet, miten länsimainen oikeusvaltio voi niin avoimesti loukata kansalaisten perusoikeutta. Esimerkiksi vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki jätti FRA-lain vaikutuksista kirjallisen kysymyksen KK 558/2008 otsikolla "Ruotsin salakuuntelulakiin liittyvät Suomen vastatoimet" ja sai siihen ministeri Lindenin vastauksen.
Nyt säädämme itse samanlaista lakia ja FRA:lle aiemmin ilkkuneet kysyvät, miksemme toimineet aikaisemmin. Onhan se aika ironista.
Ironista on sekin, ettei Suomi huomannut ulkoministeriön verkkoon pesiytynyttä vakoiluohjelmaa ennen kuin Ruotsin FRA antoi siitä vinkin. Kiitos vaan, Ruotsi, ja anteeksi että haukuimme teidän urkintalakianne.
Poliitikot sanovat havahtuneensa toimintaympäristön muutokseen, mutta ei muutos yhdessä yössä tapahtunut. Silmät olisi voinut avata jo aiemmin. Viimeinen hetki herätä oli Snowdenin paljastusten aikaan kesäkuussa 2013, mutta reaktio oli lähinnä päinvastainen: Suomesta haluttiin tehdä tietosuojan Sveitsi, jotta tänne saadaan suuria konesaleja (juuri viime viikolla Amazon päätti perustaa ison keskuksen Ruotsiin, eikä FRA-laki haittaa yhtään).
Vielä parempi olisi ollut toimia yhdessä Ruotsin kanssa joskus vuoden 2005 tienoilla ja pilkkaamisen sijaan seurata Ruotsin esimerkkiä, kun siellä aloitettiin julkinen keskustelu aiheesta. Sähköinen tiedustelu oli noussut julkisuuteen jo 1990-luvun lopussa Echelon-järjestelmän myötä, josta käytettiin muutama puheenvuoro eduskunnassakin. Sähköisestä urkinnasta, verkkovakoilusta ja terrorismista on puhuttu koko 2000-luku, eikä se ole voinut tulla yllätyksenä poliitikoille.
Täytyy ihmetellä myös pääministeri Sipilää. Mikä sai hänet vaali-iltana ehdottamaan tiedustelulain säätämistä kiireellisenä (jolloin 5/6 edustajista riittää hyväksymiseen)? Oliko tämä todella "kova uutispommi", kuten Turun Sanomat uutisoi? Pääministeri olisi aivan hyvin voinut odottaa ensi viikkoon, jolloin lakiehdotuksen sisältö julkistetaan ja kansalaiset pääsevät keskustelemaan siitä. Nyt kiireellisyysvaatimus (joka ei ollut mikään uutinen) jäi ilmaan ja herätti vain hämmennystä.
Ehkä vuosituhannen vaihteen Sonera-urkinnasta johtuen Suomessa on ehkä maailman tiukin sähköisen viestinnän suoja. Tämä perintö on estänyt poliitikkoja edes keskustelemasta verkkotiedustelun kehittämisestä. Toivottavasti ensi viikolla saamme avointa ja pragmaattista keskustelua, jossa huomioidaan asian molemmat puolet.
Sotilaallinen toiminta ja rikollisuus ovat menneet verkkoon, joten puolustuksenkin täytyy mennä. Silti on syytä muistaa, ettei edes FRA-urkinta pystynyt paljastamaan yksittäistä uzbekkimiestä ja tämän terroritekoa. Tiedustelulaki on vain yksi pala laajassa palapelissä.
Lisäys 30.4.2017: Talouselämän toimittaja kirjoittaa samasta takinkääntäjät-aiheesta: Internetin idealismi mureni – urkintalain vastustajat kääntyivät kannattajiksi.
Vuoden 2009 Piraattiliiton uutisen kopiosta näkyy, miten täydellisesti Jyrki Kasvi on muuttanut suhtautumistaan.
Niin olisi -- miksi ette tehneet mitään? Etenkin, kun olitte itse hallituksessa.
Jälkiviisaus on tunnetusti helppoa. Muistamme hyvin, millainen kohu nousi vuonna 2009 Lex Nokiasta, ja miten kohutusta laista tuli lopulta kuollut kirjain. Erityisesti muutama puolue kunnostautui lain vastustamisessa väittäen jopa talonmiehen voivan sen jälkeen laillisesti vakoilla taloyhtiön asukkaita.
Suomalaiset ministerit puolueeseen katsomatta ovat kritisoineet Ruotsin FRA-lain (hyväksytty 18.6.2008) sallimaa urkintaa ja ihmetelleet, miten länsimainen oikeusvaltio voi niin avoimesti loukata kansalaisten perusoikeutta. Esimerkiksi vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki jätti FRA-lain vaikutuksista kirjallisen kysymyksen KK 558/2008 otsikolla "Ruotsin salakuuntelulakiin liittyvät Suomen vastatoimet" ja sai siihen ministeri Lindenin vastauksen.
Nyt säädämme itse samanlaista lakia ja FRA:lle aiemmin ilkkuneet kysyvät, miksemme toimineet aikaisemmin. Onhan se aika ironista.
Ironista on sekin, ettei Suomi huomannut ulkoministeriön verkkoon pesiytynyttä vakoiluohjelmaa ennen kuin Ruotsin FRA antoi siitä vinkin. Kiitos vaan, Ruotsi, ja anteeksi että haukuimme teidän urkintalakianne.
Poliitikot sanovat havahtuneensa toimintaympäristön muutokseen, mutta ei muutos yhdessä yössä tapahtunut. Silmät olisi voinut avata jo aiemmin. Viimeinen hetki herätä oli Snowdenin paljastusten aikaan kesäkuussa 2013, mutta reaktio oli lähinnä päinvastainen: Suomesta haluttiin tehdä tietosuojan Sveitsi, jotta tänne saadaan suuria konesaleja (juuri viime viikolla Amazon päätti perustaa ison keskuksen Ruotsiin, eikä FRA-laki haittaa yhtään).
Vielä parempi olisi ollut toimia yhdessä Ruotsin kanssa joskus vuoden 2005 tienoilla ja pilkkaamisen sijaan seurata Ruotsin esimerkkiä, kun siellä aloitettiin julkinen keskustelu aiheesta. Sähköinen tiedustelu oli noussut julkisuuteen jo 1990-luvun lopussa Echelon-järjestelmän myötä, josta käytettiin muutama puheenvuoro eduskunnassakin. Sähköisestä urkinnasta, verkkovakoilusta ja terrorismista on puhuttu koko 2000-luku, eikä se ole voinut tulla yllätyksenä poliitikoille.
Täytyy ihmetellä myös pääministeri Sipilää. Mikä sai hänet vaali-iltana ehdottamaan tiedustelulain säätämistä kiireellisenä (jolloin 5/6 edustajista riittää hyväksymiseen)? Oliko tämä todella "kova uutispommi", kuten Turun Sanomat uutisoi? Pääministeri olisi aivan hyvin voinut odottaa ensi viikkoon, jolloin lakiehdotuksen sisältö julkistetaan ja kansalaiset pääsevät keskustelemaan siitä. Nyt kiireellisyysvaatimus (joka ei ollut mikään uutinen) jäi ilmaan ja herätti vain hämmennystä.
Ehkä vuosituhannen vaihteen Sonera-urkinnasta johtuen Suomessa on ehkä maailman tiukin sähköisen viestinnän suoja. Tämä perintö on estänyt poliitikkoja edes keskustelemasta verkkotiedustelun kehittämisestä. Toivottavasti ensi viikolla saamme avointa ja pragmaattista keskustelua, jossa huomioidaan asian molemmat puolet.
Sotilaallinen toiminta ja rikollisuus ovat menneet verkkoon, joten puolustuksenkin täytyy mennä. Silti on syytä muistaa, ettei edes FRA-urkinta pystynyt paljastamaan yksittäistä uzbekkimiestä ja tämän terroritekoa. Tiedustelulaki on vain yksi pala laajassa palapelissä.
Lisäys 30.4.2017: Talouselämän toimittaja kirjoittaa samasta takinkääntäjät-aiheesta: Internetin idealismi mureni – urkintalain vastustajat kääntyivät kannattajiksi.
Vuoden 2009 Piraattiliiton uutisen kopiosta näkyy, miten täydellisesti Jyrki Kasvi on muuttanut suhtautumistaan.
8 kommenttia:
Niin. Tulee tosiaan muistaa, että jokaikisessä valtiossa missä näitä terrori-iskuja on nyt tapahtunut. On ollut jo vuosikymmeniä toimineet tiedustelut ja vastaavat. Lait on ollu siis niin sanotusti "kunnossa".
Siitä huolimatta Norjassa, ukkeli ajaa volkkari golfin hallintorakennusten keskelle ja räjäyttää koko roskan tuusanpaskaksi. Tämän jälkeen menee vielä saarelle ampumaan lapsia. Poliisilla ei ole edes VENETTÄ millä päästä sinne saarelle?
Mitä auttaa lait, missä rekkakuskin käsketään ottamaan avaimet taskuun, kun samaan aikaan Ranskassa jossa siis on jopa muukalaislegioonan tasoiset militaariset joukot, kuski vain yksinkertaisesti ammutaan penkille ja sitten lähdetään rekalla liikenteeseen?...
Entäs sitten se teatteriampuminen. Iso kasa ukkeleita konetuliasein menee teatteriin ja ampuu vain sinne kaikki mitä kohdalle osuu? Niin mitä hyötyä oli tiedustelulaeista ja muukalaislegionista.
Niin Tukholmassa ja Pietarissakin on tosiaan ollut tiedustelu "kunnossa"? ei varmaan tartte jatkaa. Eikä Saksasta alkaa tässä lässyttämään.
Norjassa jäi juuri kiinni 17 vuotias turvapaikanhakija pommikassin kanssa. Ties minne oli matkalla. Jäikö tämä kiinni tiedustelujen ja poliisin hyvän työn vuoksi. Ei. Tämä jäi kiinni vain sattumalta kun sattui nyt törmäämään rivipoliisiin siinä kävellessään. Jos ei olisi törmännyt, olisi jossain todennäköisesti jysähtänyt...
Yhdysvallat nyt on ihan toivoton tapaus. Sielä saa kuka tahansa liihotella lentokoneilla SOTILASPÄÄMÄJÄN SEINÄÄN. Sekä ohessa parin pilvenpiirtäjänkin. Niin se tiedustelu. Sielä on fbitä ja nsata ja ciata ja miljoonaa kolmekirjaimista lyhennettä eikä auta maailman järein tiedustelu yhtään mitään... Päälle vielä ne jokaviikkoset kouluampumiset sun muut pikkuongelmat...
Todellisuudessa siis, meidän niin kutsutut poliisivoimat täällä länsimaissa on yllätetty tyhmyydellään niin pöksyt kintuissa kun jotkut vain voi yllättää. Ei auta Englannin jokapaikkaan viljellyt valvontakamerat eikä ruotsin FRA supertietokoneet ilmeisesti niin sanotusti kakkan vertaa... Nyt sitten koitetaan näyttää jotenkin tehokkailta vaikka ovat surkeita eivätkä mahtaneet näille iskuille yhtään mitään eivätkä tule mahtamaan tulevillekaan iskuille. Näissä kun se VOLYYMI on se juttu. Niitä iskijöitä ja yhteiskuntaan kettuuntuneita ihmisiä kun on vain niin PALJON. Tottakai nämä saavat kiinni suuren osan tekijöistä mutta sitten aina se yksi kuitenkin luikahtaa kaikkien tutkainten ohi... Myös tulevaisuudessa täällä Suomessa.
Niin pitää varmaan seuraavaksi purkaa se whatsappin salaus. Vaikkei koko whatsappia ollu edes olemassa sillon kun tuolla yhdysvalloissa lentokoneet liihotteli sinne sotilaspäämajan seinään???
Kannattaisi ehkä tehdä näistä yhteiskunnista sellaisia, ettei jokapaikassa olisi isoa kasaa nuoria ja keski-ikäsiä ukkeleita - keillä vain yksinkertaisesti ei ole mitään menetettävää. Se on meinaan se vaarallisin vihollinen numero yksi. Iso kasa joutilaita miehiä keillä ei ole uskoa tulevaisuuteen, eikä mitään liossa. Katsovat vaan kun muut vetävät ohi vasemmalta ja oikealta ja katkeroituvat. (Radikalisoituvat). Tähän ongelmaan ei auta tiedustelut yhtään mitään.
Kameroita voi viljellä nurkat täyteen ja uudet terrori-iskut tulee silti. Niin pitkään kun tuo juuri kirjoittamani ongelma on olemassa.
Näinhän se on niinkuin Markus kirjoitti, mutta tämä urkintahan onkin kehitetty omia kansalaisia vastaan. Maahanmuutto/monikulttuurivastaisuus on nykyään jo käytännössä viha tai mielipiderikos. Suurin syrjintä ja rasismi kohdistuu nykyään järkipuhetta esittäviin. EU-vastaisuus-, kansallismielisyyspuheet yms. halutaan vaientaa.
En oikein ymmärrä miksi Petteri on lähtenyt mukaan tuohon Orwellilaisen DDR:n rakentamiseen.
"Suomen tuhoa ajavilla ei ole mitään järkiperusteluja agendalleen. He tietävät sen ja siksi tuhoajat haluavat sulkea maahanmuuttokriittisten suut yhteiskunnallisella väkivallalla. On syntynyt käsite vihapuheesta, joksi katsotaan kaikki ilmaisut ja kritiikki, joissa ollaan eri mieltä Suomen tuhoa ajavien toimia vastaan."
http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2017/04/16/minua-ette-nujerra/
Markuksella oli varmasti asiaakin seassa, mutta myös aika iso logiikkavirhe. Tiedustelujärjestelmän epäonnistumisten perusteella ei voi päätellä, toimiiko järjestelmä hyvin vai ei. Pitäisi tietää, kuinka paljon on onnistuneita tapauksia ja mikä on niiden suhde epäonnistumisiin, että voitaisiin arvioida järjestelmän laatua. Noilla perusteluilla nimittäin mm. poliisin toiminnan voisi lakkauttaa kokonaan, koska se ei kykene estämään tai selvittämään kaikkia rikoksia.
Tiedustelulakien ja -järjestelmien suurin ongelma on juuri tuo täydellinen läpinäkymättömyys. Kukaan ei kykene arvioimaan niitä mitenkään. Epäilen, että kansanedustajatkaan eivät saa kaikkea mahdollista tietoa päättäessään asioista. He joutuvat siis äänestämään laeista sokeina. Se ei ole hyvä lähtökohta, eikä sellaisia lakeja tulisi tehdä, joita ei kyetä arvioimaan. Rivikansalainen joutuu tyytymään vielä huonompaan osaan ja ääenstämään päättäjiä, joiden päätöksistä ei saa tietää riittävästi. Tämä on hyvin suuri ongelma demokratian kannalta.
Tiedustelulait ovat suuria ja monimutkaisia asioita, minkä lisäksi niitä peitellään ja käsitellään salassa. Sen vuoksi niistä on hyvin vaikea sanoa yhtään mitään. En itse ainakaan suostu arvioimaan sellaista asiaa, josta en osaa sanoa kuin pintapuolisesti jotain populistista. Sen vuoksi tässäkään blogitekstissä ei varmaan ole juurikaan kommentteja.
Noilla perusteluilla nimittäin mm. poliisin toiminnan voisi lakkauttaa kokonaan, koska se ei kykene estämään tai selvittämään kaikkia rikoksia.
Juuri näin. On yleinen ajatusvirhe pitää jotain asiaa turhana, koska se ei toimi 100-prosenttisesti.
Tenetin CIA-muistelmissa on avattu hyvin sitä epävarmojen signaalien maailmaa, jonka tiedustelu valtiojohdolle tuottaa. Ehtiessäni bloggaan kirjasta lisää, tämä oli ensimmäinen kirjoitus.
Tässä taas esimerkki siitä kuinka kukaan ei uskalla tehdä yhtään mitään koska rasismi.
https://pt-media.org/2017/04/16/malmossa-tuhottiin-parisataa-autoa-kahdessa-suuressa-autokokossa/
Minä näen tämän asian niin kuin itse Petteri Järvinen kirjoitti aikoinaan iPadin nerokkuudesta kolumnin (Tietokone 12/2010).
Petteri kirjoitti, että:
"iPadissa yksinkertaisuus on hyve. Windowsista tuttua asennusta, päivitystä, varmuuskopiointia ja muuta ylläpitoa ei tarvita. Turvallisuutta ei paranneta lisäämällä tietoturvaohjelmiin yhä uusia ominaisuuksia vaan riisumalla pois kaikki ylimääräinen. Tässä iPadin filosofia on pistämätön. Vähemmän onkin enemmän."
Tässä terrorismin vastaisessa sodassa on ihan sama virhe kuin tietokoneohjelmissakin. Ohjelmista tehdään koko aika ylilihavampia, ne eivät ole enää pitkään olleet tarpeita vastaavia. Samalla sitten kilpajuoksussa myös virusten valmistajat ja torjuntaohjelmien valmistajat tekevät omista aina nerokkaampia ja suurempia (ja turhempia). Huumesota on toinen hyvä esimerkki jo kauan sitten hävitystä sodasta missä on hävinnyt molemmat osapuolet ja VAKAVASTI. Ainoa toimiva keino on ollut portugalin malli. Kaikki huumeet laillisiksi ja kaikki turhaan sotaan käytetyt varat on kohdennettu auttamiseen. Vakavat huumeongelmat on jo 10 vuodessa lähes kadonneet...
Ehkä olisi aika vain tehdä ipad... Eikä keksiä aina järeämpiä aseita. Onhan se jo newtonin laki, että jokaisella voimalla on yhtä suuri vastavoima. Mitä suurempi tiedustelujärjestelmä, sitä suuremmat iskut myös odottaa edessäpäin. Kuka haluaisi suurempia iskuja? Norja sai jo todella ison iskun. Yhdysvalloista nyt puhumattakaan. Mitä täällä pitää tapahtua että jo uskotaan? Ei näitä voi VOITTAA. Se on täysin mahdotonta. Aina on se yksi mikä luikahtaa kaikkien tutkainten läpi. Pitäisi se jo uskoa kun joka puolella eurooppaa ja yhdysvaltoja jytisee joka ikinen viikko nykyisin!
Suomi pärjäsi todella pitkään olemalla neutraali ja riippumaton. Nyt suomi sähläilee ympäri maapalloa sotimassa toisten sotia, härnätään joka suuntaan nato sitä ja yhteistyö tätä. Ei mikään ihme, että tutkain alkaa suuntautua tännekin päin.
Nämä tiedusteluasetelmat ovat ihan yhtä suuria tietoturvariskejä kuin ovat vaatimukset salauksen purkamisista yms. Se on loputon kehä mille ei missään ole vielä näkyny päätepistettä. Aina vaaditaan lisää. Hyötyjä sitten ei niinkään ole näkynyt? Vihollisista vain tulee pahempia.
Tekeillä olevasta tiedustelulaista kiinnostuneiden kannattaa ehkä katsoa/kuunnella seuraava luentovideo.
Puolustusvoimien tiedustelulaitoksen apulaisjohtaja, eversti Martti J. Kari - Tietoverkkotiedustelu ja lainsäädäntö
Videossa tulee esille käytännössä vain PVTL:n sotilastiedustelun osuus, SUPO:n tekemään siviilitiedusteluun siinä ei käytännössä mennä.
Sitä katsoessani mieleen tulleita asioita:
* Yleisesti PV pyrkii antamaan hyvin vilpittömän kuvan siitä mitä lain puitteissa ollaan tekemässä.
* Kohdasta 23:10 alkavassa kohdasta se miten tiedustelun kohteena olevan liikenteen valinta tehdään, "miten saadaan vain se tavara mitä tarvitaan eikä loukata kenenkään perusoikeuksia" - herättää kysymyksen siitä, että kuinka hyvin esityksen pitäjä käytännössä ymmärtää mitkä ovat käytännössä toteuttaa em. vaatimus.
* Myöhemmin myös viitataan siihen, että poimitaan vain liikenne koskien tiettyä maata/aluetta/kohdetta koskien viittaa siihen, että joko
a) ei täysin ymmärretä miten pakettikytkentäiset verkot kuten internet toimii ja kuinka helppoa on pestä ja häivyttää (esim. proxyilla) se mihin liikenne oikeasti on menossa.
Tästä on lukemattomia esimerkkejä bottiverkkojen komentopalvelinten piilottamisesta ja viimeisimpänä mm. WikiLeaks Vault 7 (CIA) projekteista mm. mukana ollut kuvaus HIVE palveluiden käytöstä. Liikenteen todellisen alkuperän häivyttäminen osattiin jo -90 luvun alkupuolella. Kyse ei ole uudesta asiasta.
b) tai sitten halutaan syystä tai toisesta antaa keinotekoisesti yksinkertaistettu kuva asiasta yleisölle, päättäjille lainsäätäjät mukaanlukien jotta laki saadaan nyt nopeasti lävitse ja ymmärretään että sitä on korjattava myöhemmin, että siitä olisi käytännössä oikeasti hyötyä.
Kumpikaan em. vaihtoehdoista ei ole mielestäni kovin imarteleva vaihtoehto.
Lähetä kommentti