tiistai 16. helmikuuta 2016

Tietokilpailuhuijaus (K-Kauppa ja Lidl)

Media on tänään varoittanut Zaran valesivusta Facebookissa, mutta käynnissä on muitakin huijauksia. Sähköpostilla tuleva mainos houkuttelee osallistumaan kilpailuun 750 euron lahjakortista. Uskottavuutta lisäävät K-kaupan ja Lidlin logot (vähän tietenkin epäilyttää, kun sama mainos tulee peräkkäin kummankin kauppaketjun nimissä!).

750 euron lahjakortti houkuttelee Lidlin nimellä ja logolla.
Kokeillaanpa, mistä tässä on kyse.

Jatka-linkki vie supermarket.fi-kuponki.com -sivustolle, jossa kysytään näön vuoksi pari yleistä kysymystä:

Alkuun pari taustoittavaa kysymystä. 
Huomaa, että kieli on virheetöntä suomea (myöhemmissä teksteissä on kylläkin konekäännökselle tyypillisiä virheitä).

Vain kolme korttia jäljellä, nyt on kiire!
Huijaukset pyrkivät usein kiirehtimään päätöksentekoa, niin tämäkin. Vain kolme korttia on jäljellä ja aikaa enää 49 sekuntia. Haetaan siis lahjakortti.

Nimi ja puhelinnumero
Puhelinnumerokenttä on rajoitettu niin lyhyeksi, ettei siihen mahdu edes kansainvälistä numeroa. Luultavasti koko kenttä on ihan turha.

Sitten pitää soittaa maksulliseen numeroon. Huomaa, että samalla huijaus siirtyy osoitteeseen play.quiz-fun.com.my eli Malesiaan. Paha merkki.

Monella soitto tyssää tähän.
Ensimmäinen liittymäni kielsi soittamasta tähän numeroon, koska siinä on viihde-esto. Toisessa liittymässä estoa ei ollut, joten sain selkeää suomea puhuvalta automaatilta nelinumeroisen pin-koodin.

Ja sitten kilpailu alkaa:

Onpas helppoja kysymyksiä!
Virheetön suomenkielinen naisääni lukee kysymykset ja niihin vastataan puhelimen numeronäppäimistöltä. Oikean vastauksen jälkeen ääni onnittelee ja muistuttaa "Olet lähempänä voittoa!"

Lisää helppoja kysymyksiä.
Mutta kuinka lähellä? Pieni teksti näytön alareunassa kertoo, mistä on kyse. Puhelu maksaa 2,04 euroa minuutti ja kilpailu voi kestää enintään 30 minuuttia. Kysymyksiä piisaa loputtomasti, niiden tarkoituksena on vain kuluttaa aikaa ja lisätä puhelinlaskua. Kilpailujärjestäjän yhteystiedot ovat Malesiaan.

24. kysymys
Itse lopetin 25 kysymyksen jälkeen, kun olin rikastuttanut huijareita 10 minuutin ajan eli 20 eurolla. Vihreä palkki ei muuten nouse tasaisesti, vaan välillä se myös laskee.

Ohjeen mukaan jokaisesta oikeasta vastauksesta saa 100 pistettä, jotka lisäävät voiton todennäköisyyttä. Vaikka roikkuisi mukana täydet 30 minuuttia ja lahjoittaisi niin tehdessään malesialaiselle huijarille 60 euroa, pääsee ilmeisesti vain osallistumaan kolmen kortin arvontaan.

Ei siis kannata lähteä lainkaan mukaan.

Tosin jos joku on uteliaisuuttaan käynyt koko prosessin loppuun, olisi hauska kuulla lopputuloksesta. Varoittavaksi esimerkiksi riitti jo tämä katsaus. Huvittavaa sinänsä, että yhtiö varaa itselleen oikeuden tulkita vastaukset eikä ota vastuuta niissä olevista virheistä. Tässä pelissä voi siis vain hävitä.

Kun katkaisee puhelimen, tulee vielä loppunäyttö - ilmeisesti sama kuin jos olisi suorittanut koko rumban:

Pelataanko uudelleen? NO!
Lisäys: huijauksesta on myös Skoda Octavia -versio:

Voita Skoda Octavia - tuskinpa vain!
Kotisivun www.quiz-fun.com.my mukaan malesialaisella Quizfun -yhtiöllä näyttää olevan kilpailuja muissakin maissa:

Australia, Belgia, Suomi, Hollanti, Puola, Singapore, Britannia
Maaajoukko on hieman outo poppoo: Australian ja Singaporen lisäksi maakohtaiset sivut löytyvät Hollannista, Puolasta, Hollannista, Belgiasta -- ja Suomesta.

Suomen sivu

Sivuilla annetaan yhteystiedoiksi sähköposti sekä suomalainen puhelinnumero 09 7479 0382. Lisäksi sivuilta löytyy käyttöehdot ja jopa henkilötietolain mukainen rekisteriseloste.

8 kommenttia:

Osmo kirjoitti...

Minä näen erikoisena, että tällaisia huijauksia on edes mahdollista tehdä. Siis matkapuhelinoperaattori on välillisesti sopinut tämän huijarin kanssa siitä, että asiakasta huijataan. Jos asiakas sitten kieltäytyy maksamasta laskua, niin operaattori vie asian oikeuteen ja oikeus pakottaa uhrin maksanaan rikolliselle. Missään muussa tämä ei olisi mahdollista, mutta kännykkä on Suomessa pyhä lehmä.

Tällaiset huijaria edustavan maksunvälitysfirman tulisi menettää toimilupansa. Näihin viihdenumeroihin tulisi säätää niin, että asiakkaalla olisi ehdoton oikeus kiistää maksu jälkikäteen Tosin järkevämpää olisi sulkea koko sarja, jos rikollisia ei muuten saada kuriin.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Onhan tämä harhaanjohtavaa, mutta ehdot on kerrottu selvällä suomella ja oletetaan, että täysi-ikäinen ihminen ymmärtää ne. Rikoskynnyksen ylittyminen on epävarmaa ja siksi poliisikaan ei liene kovin kiinnostunut tutkimaan näitä. Oma varovaisuus on paras ase huijareita vastaan.

SB kirjoitti...

Netissä kaikki on sallittu ellei sitä ole erikseen kielletty. Nämä menevät samaan sarjaan näiden "1€ IPhone" tarjousten kanssa. Olisi kiva myös tietää mikä yhteys verkon mainosverkostoilla (mm. Taboola) on näihin arvontoihin ja euron tuotteisiin. Varsin monet näistä petkutussivustoista kun vilahtelee noissa mainosverkoston jakelemissa mainoksissa. Facebookiin levitessään nämähän tarjoavat oivan mahdollisuuden työntää lisää sontamainoksia kyseisen arvontaprofiilisivun tykkääjille.

Oletko Petteri selvittänyt kenelle kuuluu tuo 0974790382 numero?

Anonyymi kirjoitti...

Kuinkahan tällainen bisnes suhtautuu rahapeleihin? Suomessa arpajaislaki kuitenkin säätelee tiukasti rajapelejä, ja tuollaiseen "pelaamiseen" saattaa jäädä koukkuun samalla tavalla kuin rahapeleihin.

Anonyymi kirjoitti...

60 euroa taitaa olla niin pieni summa, ettei poliisi lähde erikseen esitutkintaa tekemään. Niin ja voidaanko puhelinfirmoja syyttää, voi olla aika 'köyhää' ellei pystytä osoittamaan että puhelinfirma tietäisi huijauksesta. Tietenkin yksi mahdollisuus olisi kysellä lidlin tai keskon perään, onko niillä jotain mainosprojektia meneillään. tai Skodalla, Gigantilla, tai muilla.

SB kirjoitti...

Anonyymi Anonyymi sanoi...
60 euroa taitaa olla niin pieni summa, ettei poliisi lähde erikseen esitutkintaa tekemään. Niin ja voidaanko puhelinfirmoja syyttää, voi olla aika 'köyhää' ellei pystytä osoittamaan että puhelinfirma tietäisi huijauksesta. Tietenkin yksi mahdollisuus olisi kysellä lidlin tai keskon perään, onko niillä jotain mainosprojektia meneillään. tai Skodalla, Gigantilla, tai muilla.


No olisiko petos sitten suurempi syy lähteä tutkimaan tätä? Omasta mielestäni kyseisen rikoksen tunnusmerkistö kyllä täyttyy näiden mainosten kohdalla. Vaikkakin selvimmin kuitenkin näissä euron iphone tarjouksissa, joissa ei varsinaisessa sopimusehdoissa mainita mitään kyseisestä laitteesta. Ja miksi mainitakaan kun tarkoitus on vaan saada tilaamaan kuukausimaksullinen palvelu ja tuo euron tuote on vain sisäänheittäjänä. Samaa taktiikkaahan harjoittaa Giganttikin. Tarjouslehden 299 pesukonetta ei ole tai myyjä haukkuu sen huonoksi, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää jonkin kalliimman tuotteen osto.

Unknown kirjoitti...

subin (sub) öisellä voittostudio-ohjelmalla on samansuuntainen konsepti, että pitää vastata pariin kysymykseen ja "olet lähempänä voittoa", Kokeile, Petteri tätä hommaa ja kerro mielipiteesi. Mulla kului ainakin turhan paljon rahaa ikäänkuin esikarsintaan, mutta kerran kuitenkin pääsin läpi arvaamaan.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Tuliko voittoa?