perjantai 21. tammikuuta 2011

Yksityisyydestä varakkaiden etuoikeus

Kävin eilen Helsingin Stockmannilla ja ostin kolme paitaa. Ne olivat kanta-asiakas"tarjouksessa": kaupan omalla kortilla jokaisesta paidasta sai 10 euron alennuksen. Laitoin sanan tarjous lainausmerkkeihin siksi, että todellisuudessa tarjouksia ei ole. Normaalihintaisissa tuotteissa vain on lisähintaa, joka poistetaan kanta-asiakkailta bonuksen, ostohyvityksen tai suoran alennuksen nimissä. Asiakas maksaa itse omat bonuksensa.

Kanta-asiakaskortit ovat nerokasta psykologiaa. Olen kirjoittanut aiheesta useasti enkä voi olla ihailematta sen takana olevaa kieroa logiikkaa: alennusta lupaamalla henkilöltä saadaan suostumus sellaisen tiedon keräämiseen, joka henkilötietolain nojalla olisi muutoin kiellettyä, ja jonka selvittäminen olisi kaupalle mahdotonta. Kyse ei todellakaan ole kanta-asiakkuuden tavoittelusta -- ja molemmat osapuolet tietävät sen.

Itselläni ei ole yhtään kanta-asiakaskorttia, joten jouduin maksamaan paidoista 30 euroa ylihintaa. Tietenkin se harmitti. Yleensä vältän asiointia kaupoissa, joiden kanta-asiakasohjelmat ovat näin näkyviä (iso maininta alennuksesta tavaran vieressä), mutta tässä tapauksessa tarve oli olemassa ja kauppa osui sopivasti työmatkan varrelle. Sääli turisteja, jotka joutuvat niin ikään maksamaan kalliimpaa hintaa.

En kuitenkaan murehdi menetettyä 30 euroa, sillä se oli eilisen kurssin mukainen hinta yksityisyydestä. Jonkun mielestä yksityisyyden sai halvalla, jonkun mielestä se oli poskettoman kallista. Useimpien mielestä on tyhmää maksaa liikaa ja olla ottamatta alennuksia kotiin.

Asialla on myös laajempi ulottuvuus, sillä yksityisyydestä on tulossa varakkaiden etuoikeus. Kansalaisten enemmistö ottaa kiltisti kaikki bonuskortit ja muut "edut", joiden yhtenä tarkoituksena on rapauttaa yksityisyyttä ja tehostaa kaupan markkinointia. Enemmistö maksaa ostokset maksuaikakorteilla ja jättää muutenkin itsestään joka paikkaan sähköisiä jälkiä. Enemmistön elämää voi lukea kuin avointa kirjaa, eivätkä he välttämättä pidä sitä edes pahana.

Varakkaiden ei tarvitse juosta bonusten perässä (olkoonkin, että osa heistä on varakkaita juuri siksi, että on aina tehnyt niin). Heidän kuvansa ei tallennu keskustan valvontakameroihin, koska he liikkuvat omilla autoilla eivätkä julkisilla tai kävellen. He voivat maksaa ostoksensa käteisellä, josta ei jää jälkiä mihinkään.

Näin ei tietenkään pitäisi olla. Mutta minkäs teet? Niin kauan kuin jokainen ajattelee vain bonustaan, kauppias määrää pelin säännöt.

18 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Oletko Petteri rekisteröitynyt nettikauppoihin, siellä se yksityisyys vasta onkin mennyttä. Ei tarvitse kuin tehdä haku jostain tuotteesta niin johan kolahtelee kohdennettua mainontaa haetuista tuotteista sähköpostilaatikkoon.

Eroavatko kauppojen bonuskortit jotenkin noista nettikaupoista?
Ennemmin ovat hukkaan heitettyä rahaa, eipä ole näkynyt kohdennettua mainontaa vielä stokkan, s-marketin yms puolelta.

Harmi.

Petteri Järvinen kirjoitti...

>Eroavatko kauppojen bonuskortit
>jotenkin noista nettikaupoista?

Eroavat, sillä isot ketjut näkevät ostoksista koko elämäsi, yksittäinen verkkokauppa vain kapean siivun. Eivätkä verkkokaupat kysele lasten määrää, harrastuksia tms. taustatietoja.

>eipä ole näkynyt kohdennettua
>mainontaa vielä stokkan, s-
>marketin yms puolelta.

Mistäs tiedät? Oletko verrannut saamiasi mainoksia naapurin tai tuttavien mainoksiin?

Anonyymi kirjoitti...

"Mistäs tiedät? Oletko verrannut saamiasi mainoksia naapurin tai tuttavien mainoksiin?"

Okei, tulee kohdennettua, nimittäin Stokkan exclusive lehti joka on kohdennettu tuhlaajille. Sekin on samannäköinen kuin tuhansilla muilla. Kuukauden kanta-asiakas lehtikin on ihan samannäköinen kaikilla. Autoakaan en omista ja kuitenkin puskee automainoksia mukana. S-marketin ja K-kaupan kanta-asiakaslehdet ovat samat minulla kuin miljoonalla muulla, mainosliitteineen.

Ei toimi kohdistus ei.

Ja siitä että näkevät koko elämän: Petterikin syö ruokaa ja juomia. Käyttää vaatteita, tietokonetta, kännykkää. Terveyspalveluitakin välillä. Matkustelee jonkun verran. On kiinnostunut valokuvauksesta. Ja kaikki tämä tieto ilman bonuskortteja.

Mihin niitä oikeasti tarvitsee muuhun kuin kerätä porukkaa ovesta sisään booooonukseen kerämään?

Anonyymi kirjoitti...

No onneksi hallitus on kaventamassa myös rikkaiden yksityisyyttä. Ruuhkamaksujen varjolla autoihin asennetaan GPS-paikannin, niin johan saadaan rahakkaiden liikkeet rekisteröityä ja kerättyä talteen.
Vielä jos saisi lisättyä henkilölaskuri mukaan.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Bonuskortti ei lisää asiakasuskollisuutta, koska ihmiset ottavat kaikkien liikkeiden kortit ja käyttävät aina sitä korttia, joka sattuu kyseisessä kaupassa kelpaamaan.

Sopii miettiä, miksi kaupat ylläpitävät kallista tietojärjestelmää ja markkinointia, jos korteilla ei saavuteta asiakasuskollisuutta. Ilmeisesti hyödyt ovat kustannuksia suuremmat.

Lisäksi kortit johtavat kaupan keskittymiseen, nostavat hintoja ja vaikeuttavat ulkomaisten kilpailijoiden tuloa Suomeen.

Anonyymi kirjoitti...

"Sopii miettiä, miksi kaupat ylläpitävät kallista tietojärjestelmää ja markkinointia, jos korteilla ei saavuteta asiakasuskollisuutta. Ilmeisesti hyödyt ovat kustannuksia suuremmat."

Kauhun tasapaino. Ei uskalleta olla ilman omaa bonuskorttia koska pelätään että asiakkaat liukenevat keräilemään poonuksia naapurikaupasta.

Suomalainen ottaa mieluummin vitosen edestä bonuksia kuin kympin halvemman ruokakassin.

Tämä urpoilu pitäisi kyllä saada loppumaan pikimmin.

Zarr kirjoitti...

Miksi kortteja ylläpidetään? Siksi kun muillakin on se. Lentoyhtiöillä on sama ongelma - sillä hetkellä kun American Airlines otti AAdvantagen käyttöön 1981 niin kaikkien muittenkin piti tehdä sama.

Joka tapauksessa: Sinuna ottaisin toisenlaisen strategian. Kortillisena hukkuisit massaan, kortittomana nouset esiin harvinaisena poikkeuksena. Kun ostat kortilla maitoa, leipää ja kahvia niin teet samoin kuin 2 miljoonaa muuta suomalaista ja hukut massaan. Kun viilaat pelkkää maksukorttia niin herätät dataminingin kannalta paaaljon enemmän huomiota - "miksei tämä käyttänyt bonuskorttia"? Ajatusmaailma on sama kuin steganografiassa.

Poikkeukselliset "häveliäät" ostokset joissa tuote olisi itsessään jotain poikkeuksellista tai vastaavaa (kuten vaikka seksilelut - tosin oikeasti niitähän ostavat yhtä lailla kaikki - mikähän olisi oikeasti eikä vain kuvitellusti hyvä esimerkki) voi näin toimien edelleenkin maksaa vaikka käteisellä, ja ne eivät heilauta tilastointia vielä mihinkään suuntaan.

Anonyymi kirjoitti...

"Suomalainen ottaa mieluummin vitosen edestä bonuksia kuin kympin halvemman ruokakassin.

Tämä urpoilu pitäisi kyllä saada loppumaan pikimmin."

Ei taida olla mitenkään suomalainen ilmiö. Mutta toisin kuin kaikki muut asiat, koskee myös Suomea.

Anonyymi kirjoitti...

"Bonuskortti ei lisää asiakasuskollisuutta, koska ihmiset ottavat kaikkien liikkeiden kortit ja käyttävät aina sitä korttia, joka sattuu kyseisessä kaupassa kelpaamaan."

Näin esimerkiksi minä toimin. Mutta on paljon niitäkin jotka oikeasti keskittävät ostoksensa tiettyyn ketjuun koska bonukset kasvavat suhteellisesti mitä enemmän kysiseen ketjuun rahaa kannat. Tämän takia esimerkiksi ABC-asemien bensaakin ostetaan vaikka se on 5 senttiä kalliimpaa kuin muualla. Eli kyllä nuo bonuskortit lisäävät asiakasuskollisuutta ja itse uskon että tämä on pääsyy niiden olemassa olemiseen. Mitään merkkejä kohdistetusta mainonnasta en ole huomannut. Valitettavasti, sillä olisi siinä hyvätkin puolensa.

Anonyymi kirjoitti...

Kaupan logistiikka hyötyy bonuskorteista. He tietävät, missä myymälöissä yleensä käyt, ja että ostat kaksi kertaa viikossa tuotteen x, viikon välein tuotteen y ja kerran kuukaudessa tuotteen z.

Väittäisin että tämä on varmempi ja tehokkaampi tapa menekin arviointiin, kuin vain myymälä- tai aluekohtainen seuranta myydyistä kappaleista. Eli loppupeleissä hyllyssä/varastossa voidaan pitää tuotetta vähemmän, mutta pienemmällä riskillä, että se loppuisi yllättäen kesken.

Lisäksi kun seuranta kestää useita vuosia, voidaan myös arvioida kulutustottumusten muuttumista. Eli mihin (paremman katteen) tuotteeseen kuluttaja on helpointa saada siirtymään, tai millainen kuluttaja tarttuu minkälaiseen mainoskampanjaan?

Kyllä kuluttaja tekee bonuseurojensa puolesta ihan oikeaa työtä, sekä omien etujensa puolesta (tuotevalikoima), että niitä vastaan (mainokset, tuotesijoittelut sun muu psykologia).

Tämä ihan erillään yksityisyyskysymyksistä. En todellakaan pidä ajatuksesta, että jossain tietokannassa, johon en itse pääse, ja jonka turvallisuudesta en voi tietää, on tarkat luettelot lähes kaikesta mitä kulutan vuosien aikana.

Anonyymi kirjoitti...

Köyhällä ei ole tarvetta yksityiseen. Köyhän tulee olla aina tarkkailtavana koska köyhä on aina arveluttava.

Anonyymi kirjoitti...

Vuosi sitten pankki ilmoitti, että siirtää tiliotteet verkkopankkiin paperin ja postikulujen säästämiseksi, mikäli en toisin tahdo. Tahdoin.

Jotenkin hyvittavaa se, että yksi kirje pankilta kuussa sisältäen A4-arkin tai kaksi ihan oikeasti hyödyllistä tietoa olisi mitenkään ekologisesti merkityksellinen verrattuna kauppojen päivittäiseen postispämmiin.

Milloin joku päivittäistavarakauppa ilmoittaa lopettavansa kaiken paperimainonnan kestäviin arvoihin ja asiakkaalle rahallisestikin koituviin hyötyihin perustuen ja siirtävänsä tuotetietonsa nettiin? Sen päivän kun näkis.

Anonyymi kirjoitti...

Yleensäkin koko korttihömpötys pitäisi lailla kieltää. Sen varjolla kauppa kerää ostostietoja kansalaisista. Yleensäkin koko korttijärjestelmä on kuin Breznevin Neuvostolandiasta, jossa kansalaisia tarkkailtiin liiankin kanssa ja kansaa kustaan silmään muka edullisuuden nimissä. Se on vain hämärrettyä kiskontaa hinnassa ja asiakkaat maksaa kuitenkin kaikki kulut. Siksi keskitänkin ruokaostokset paikkaan mikä ei kerää noita tietoja ja on aidosti halpa. Vaateostoksetkin teen yleensä siellä missä nämä duopolin vaikutukset ei tunnu. Nettikaupat on ihan ok, kunhan katsoo mikä on halpa ja luotettava. Yksityisyys se on munkin aatteena.

Anonyymi kirjoitti...

[HIEMAN OT]

"Tämän takia esimerkiksi ABC-asemien bensaakin ostetaan vaikka se on 5 senttiä kalliimpaa kuin muualla."

En jaksa tätä itkemistä ABC:n hinnoista. Tervetuloa Kehä 3:n ulkopuolelle joskus jos ABC:n hinnat siellä niin ahdistavat. Monissa paikoissa ABC tarjoaa halvimpia hintoja. Esimerkiksi Kokemäellä joko ABC on halvin tai korkeintaan 1 sentin kalliimpi kuin Neste Express, lisäksi esimerkiksi Porissa on usein ollut varsinkin 98 kaupungin halvinta nimenomaan ABC:lla

[/HIEMAN OT]

Anonyymi kirjoitti...

Olet kuitenkin facebookissa...?

Anonyymi kirjoitti...

Mikset Petteri äänestänyt rahoillasi ja ostanut paitojasi bonuskortittomasta kaupasta? Miksi tukea bonuskorttikauppoja? Kulutuskäyttäytymistä muuttamalla voi vaikuttaa. Kannattaisi suosia kauppoja, joissa jokainen saa tuotteensa samalla hinnalla.

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä vanha gubbe on hiukan peloissaan. Olisit Petteri voinut antaa ton 30eur rahan johonkin fiksuun tarkiotukseen. Ei Stocka osaa käyttää tota tietoa sua vastaan.

Anonyymi kirjoitti...

Petteri, jos näin paljon vihaat marrkinointia ja digitaalista markkinointia, eikö oikea puolue Sinulle olisi Vasemmistoliitto?

Suurin osa suomalaisista hyväksyy markkinoinnin ja mainonnan osana länsimaista yhteiskuntaa, yksityisyydestä pidetään markkinoinnissa huolta enemmän kuin laki vaatii.

Tervetuloa alan järjestöihin asiasta avoimesta keskustelemaan.