Facebookissa paljon julkisuutta saanut kampanja kansanedustajien palkankorotuksia vastaan lässähti tänään pahasti, kun eduskuntatalon portaille saapui vain parikymmentä mielenosoittajaa. Netissä yli 110 000 henkilöä oli tukenut hanketta klikkaamalla tykkää-painiketta, mutta heistä vain joka viidestuhannes saapui paikalle oikeaan mielenosoitukseen.
Tällä kertaa ei voi syyttää edes huonoa tiedonkulkua, sillä kampanja on koko ajan saanut käsittämättömän paljon huomiota perinteisessä mediassa. Kahdenkymmenen mielenosoittajan joukko on tuskin koskaan saanut itsestään näin pitkää juttua Ylen pääuutisiin. Eduskuntatalon rappusilla oli tänään yhtä paljon median kuin kansanliikkeen edustajia.
Facebook-kampanjan saama huomio osoittaa, miten tavattoman kiinnostunut perinteinen media on nettidemokratiasta. Kaikesta päätellen vanhan median ei ainakaan vielä tarvitse olla huolissaan omasta tulevaisuudestaan: nettihypeä on helppo luoda ja sen merkitystä liioitella, mutta kun kyse on tuloksista, televisiolla ja lehdistöllä on yhä etulyöntiasema.
Suuret luvut hämäävät kokeneenkin toimittajan, koska lukuja katsotaan reaalimaailmaan tottuneilla silmälaseilla. Satatuhatta oikeaa marssijaa olisi ollut todella kova juttu ja saanut eduskunnan polvilleen. Nettimaailmassa luvuista voi pudottaa vähintään pari nollaa pois. Sama korjaus on tehtävä nettisaittien kävijämääriin. Miljoonalla kävijällä saa ehkä saman verran mainostuloja kuin 10 000 oikealla tilaajalla, eikä aina sitäkään. Netissä suuretkaan luvut eivät välttämättä kerro suurista merkityksistä.
Yleislakon kampanjasivulla mainostetaan, että "Jos edes joka kymmenes sadastatuhannesta saapuisi Helsinkiin..." Järjestäjien toiveisiin nähden yhden suhde viiteentuhanteen on erittäin huono tulos. Maantiede selittää siitä vain osan. Tykkäyspainiketta oli helppo painaa kaikkialla Suomessa, jopa maan rajojen ulkopuolella. Valtaosalta tykkääjistä olisi vaadittu kohtuutonta sitoutumista saapua perjantaina Helsinkiin mieltä osoittamaan, mutta tykkääjiä kehotettiin vaihtoehtoisesti kokoontumaan lähimpien kaupunkien keskustoihin. Niistä ei ole raportoitu mistään yleisöryntäyksestä.
Potkut saaneen uutisankkuri Kimmo Wilskan tukiryhmässä on tällä hetkellä 47 415 tukijaa. Samalla suhteella kymmenen henkeä tarjoaisi hänelle oluet kapakassa.
Jos nettiadressien ja Facebook-ryhmien todellinen vaikuttavuus on näin vähäistä, monia muitakin netti-ilmiöitä tulisi tarkastella uudelleen. Mikä on esimerkiksi netissä tapahtuvien piraattilevitysten, kunnianloukkausten tai hölmöjen kirjoitusten todellinen merkitys yhteiskunnalle? Johtaako niissäkin vanhojen silmälasien käyttö vääriin johtopäätöksiin ja turhiin lain kiristyksiin?
Ajatuksia ja havaintoja digitaalisesta maailmasta. Webissä Petteri Järvinen Oy. Seuraa myös Twitterissä @petterij ja Instassa petterijj.
perjantai 15. lokakuuta 2010
5000 tykkäystä vastaa yhtä tekoa
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Kahdenkymmenen hengen yleislakko. That will send a message!
On kyllä käsittämätöntä että Yle sekä radion että tv:n puolella tekee pääuutisen jostain näin pöljästä aiheesta.
Oletan että lupamaksun korotusta vastustavat kampanjat eivät saa Ylessä yhtä valtaisaa huomiota:)
Blogi-isäntä kirjoittaa: "Jos nettiadressien ja Facebook-ryhmien todellinen vaikuttavuus on näin vähäistä, monia muitakin netti-ilmiöitä tulisi tarkastella uudelleen. Mikä on esimerkiksi netissä tapahtuvien piraattilevitysten, kunnianloukkausten tai hölmöjen kirjoitusten todellinen merkitys yhteiskunnalle? Johtaako niissäkin vanhojen silmälasien käyttö vääriin johtopäätöksiin ja turhiin lain kiristyksiin?"
Olet tässä oivaltanut merkittävän asian, Petteri. Toivottavasti virtuaalia verkkoelämää tutkitaan tältäkin kannalta.
Lähetä kommentti