tiistai 26. elokuuta 2025

Oliko Eagle S sittenkään hybridivaikuttamista?

Venäjän Pietarista lähtenyt huonokuntoinen Eagle S -säiliöalus aiheutti joulupäivänä 2024 suurta vahinkoa Suomen ja Viron välisille sähkö- ja tietoliikennekaapeleille. Se raahasi ankkuria 90 kilometrin matkan pitkin merenpohjaa katkoen tärkeän Estlink 2 -sähkökaapelin ja neljä tietoliikennekaapelia, niiden joukossa Suomen tärkein C-Lion1-datakaapeli Saksaan.

Tällä kertaa Suomi ryhtyi järeisiin toimiin. Laiva pysäytettiin näyttävässä operaatiossa, joka oli kuin Remeksen kirjasta. Puolen vuoden poliisitutkinnan jälkeen kapteeni ja kaksi perämiestä vastasivat eilen Helsingin käräjäoikeudessa syytteisiin törkeästä tuhotyöstä ja tietoliikenteen häirinnästä. Vahingot nousivat 60 miljoonaan euroon.

Eagle S:n episodi sai talvella paljon julkisuutta. Asiantuntijat pitivät varmana, että teko oli tahallista hybridivaikuttamista. Ilta-Sanomien jutussa 30.12.2024 siteerattiin Lloyd's List -julkaisua, jonka mukaan "aluksella on valtavia matkalaukkuja täynnä kannettavia tietokoneita, joissa on turkin- ja venäjänkielisiä näppäimistöjä". 

Jutussa oli mukana räväköistä lausunnoistaan tunnetun Pekka Toverin twiitti, jonka mukaan Venäjä on aina käyttänyt siviilialustoja signaalitiedusteluun ja sabotaasiin, eikä siitä pidä olla yllättynyt. Toinen kansanedustaja, puolustusvoimien entinen komentaja Jarmo Lindberg, piti sentään päänsä kylmänä, eikä lähtenyt spekuloimaan tutkinnan ollessa kesken.

Poliisitutkinnassa ei vakoilulaitteita löytynyt, ei liioin Venäjän antamia toimintaohjeita. Syyttäjät päätyivät ajamaan tuomiota törkeästä tuhotyöstä, siinäkin rangaistusvaatimus asteikon alapäästä 2,5 vuotta (haarukka olisi 2-10 vuotta). Ehkä Washington Post oli sittenkin oikeassa kertoessaan tammikuussa 2025, että kyse oli vahingosta, vaikka tietoja ei Suomessa tuolloin haluttu uskoa.

Eikö Eagle S siis ollutkaan pelättyä Venäjän hybridivaikuttamista? Oliko se todella vain yhdistelmä huonoa merimiestaitoa ja huonokuntoista tankkeria? Somessa moni oli edelleen sabotaasin kannalla, vaikka poliisitutkinta ei löytänytkään siitä todisteita. Samaa viesti rivien välistä myös Hybridiosaamiskeskuksen johtaja Jukka Savolainen eilisillan A-Studiossa. Kiinalaisten alusten jälkeen tullut Eagle S ei voinut olla pelkkää huonoa tuuria.

Oliko se sittenkin tahallista?

Ehkä joskus saamme tietää totuuden. Mutta lähtökohta on, että suomalaiseen järjestelmään ja esitutkintaan voi luottaa. Jos mitään näyttöä ei ole, jäävät pelkät spekulaatiot. 

Eagle S on vain yksi tapaus monista. Kun Nordstream 2 -kaasuputki räjäytettiin syyskuussa 2022, suomalaiset asiantuntijat pitivät sitä Venäjän operaationa. Motiiviksi oman putken tuhoamiselle riitti halu aiheuttaa pelkoa ja hämmennystä lännessä. Viime viikolla teosta pidätettiin kuitenkin ukrainalainen mies. Kiinnostavaa nähdä, mitä tekijöistä vielä paljastuu.

Tällä viikolla on kohuttu Vaasaan matkaavasta HAV Dolphin -rahtialuksesta, jota Saksan ja Alankomaiden viranomaiset epäilivät venäläiseksi vakoilualukseksi ja droonitukikohdaksi. Tuoreimpien tietojen mukaan kyse on lähinnä väärinkäsityksistä. Rahtina on teräspalkkeja suomalaiselle tilaajalle.

Media uutisoi mieluusti pelottavista uutisista ja räväkät suomalaiskommentit saavat näkyvyyttä. Turha pelottelu kääntyy kuitenkin itseään vastaan. Hybridivaikuttamisen näkeminen joka puolella on jo itsessään hybridivaikuttamista. Venäjä kääntää lännen vääräksi osoittautuneet väitteet osaksi omaa narratiiviaan, joka syö lännen uskottavuutta niin sen oman maan kuin kansainvälisen yleisön silmissä.

Ei kommentteja: