tiistai 28. marraskuuta 2023

Tietävätkö nettijätit meistä liikaa - vai liian vähän?

"Amerikkalaiset nettijätit tietävät kaiken mitä teemme ja ajattelemme. Ne keräävät meistä tietoa somepalveluista ja seuraavat nettikäyttöämme. Kaikki rekisteröidään ja myydään mainostajille, jolloin yksityisyytemme on mennyttä."

Näin meitä varoitetaan, mutta asiassa on paljon spekulointia. Emme todellisuudessa tiedä, miten tarkkaan seuranta profiloi meitä. Googlen hakukone tuntuu arvaavan jo puolesta sanasta, mitä haemme, mutta nettisivuilla näkyvät mainokset eivät tunnu osuvan lainkaan.

Jos nettijätit tuntevat meidät niin hyvin, miksei tietoa käytetä markkinoinnissa paremmin? Miksi mainokset eivät näytä kiinnostavilta, vaan pikemminkin laahaavat kaukana toimintamme perässä?

Ehkä yksi selitys on valtavien datamassojen käsittelyn vaikeudessa. Miljardien datapisteiden analysointi mielekkääksi tiedoksi on edelleen äärimmäisen vaikeaa, oli tekoälyä tai ei. Luultavasti suuret yritykset eivät itsekään tiedä, mitä kaikella datalla tekisivät ja miten sitä voisi hyödyntää. Ihmisen elämä ja tarpeet ovat liian monimutkaisia tekoälyn kaavamaisuudelle.

Kerettiläisesti voisin väittää, että meistä kerätään liian vähän tietoa. Annan käytännön esimerkin.

Sunnuntai-iltana 12.11.2023 tarvitsin muuntajan vanhaan Asusin läppäriin (ei omani, mutta lähipiirissä). Googlasin aikani, mutta Suomesta ei tuntunut löytyvän juuri kyseistä mallia. Lopulta ihan oikea laturi löytyi Saksan Amazonista, mistä sen tilasin. Tilaus luvattiin toimittaa perjantaiksi ja kas - se putkahti työpaikan postilaatikkoon juuri ilmoitettuun aikaan. Logistiikka toimi siis loistavasti. 

Tänään, 28.11.2023 on kulunut yli kaksi viikkoa googlauksesta, ja silti samat perhanan muuntajat kummittelevat eri nettisivuilla - ihan Hesaria myöten.

Asus-laturien muuntajat kummittelevat yhä mainoksissa.

Tätä samaa olen katsellut jo kaksi viikkoa. Nettimainostajat katsovat peräpeiliin ja sielläkin heidän näkymänsä tuntuu lumisateen samentamalta. Pitäisi ymmärtää, ettei yli kaksi viikkoa vanhaa tuote-googlausta kannata enää käyttää mainosten valintaan. Asus-läppärimainokset sivupalkissa liittynevät samaan kohdennukseen.

Kehittyneessä valvonnassa mainostaja saisi tiedon, että tilasin jo laturin, eikä ole mitään järkeä mainostaa niitä edelleen (ei varsinkaan noita kaikkia malleja, kun hain vain tiettyä mallinumeroa). 

Selvyyden vuoksi sanottakoon, että tämä tulos on ihan peruslaitteistolla. Windows 11, siinä Chrome-selain, ei mainosten esto-ohjelmia tai poikkeuksellisia suoja-asetuksia.

Esimerkkini valossa näyttää siltä, että nettijätit eivät tiedä meistä edes tarpeeksi, vaan tykittävät mainoksiaan hehtaaripyssyllä peräpeiliin tähtäämällä. Onko se sitten osoitus yksityisyydestä, mene ja tiedä, mutta ainakaan tämän nähdessäni en ole huolissani nettiseurannasta.

Vasta kun kaikki minulle näkyvät mainokset alkavat osua liian hyvin muutan mieleni. Ja voihan olla, että yhtiöt vain hämäyksen vuoksi näyttävät epärelevantteja mainoksia, jotta eivät paljastuisi.

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Datapummi yhteisö toimii juuri näin. Haetaan mitää sattuu ja tehdään pikkukiusaa. Nyt vaan mukaan rohkeasti Datapummi toimintaan.

Markus kirjoitti...

EU saattaa tuoda asiaan lähiaikoina jo muuttosta. Konkreettisin lähiaikojen EU-aiheuttama muutos on ollut USB-C-liitin iPhoneihin.

Kuitenkin, myöskin Windows on muuttumassa. Microsoft on joutunut myös alistumaan EU-portinvartija-yhtiö lakien aiheuttamiin muutoksiin ja Windows 10 ja 11 versioista on tulossa (11 tuli jo) sellaiset EU-versiot, jota muu maailma kadehtii.

Eli muutokset ovat sellaisia, missä käyttäjä voi kieltää tietojensa antamisen microsoftille. Microsoftin pitää tarjota helppo tapa tehdä lokaali käyttäjätili ja mahdollistaa asentaminen ilman microsoft-tilin pakkokäyttöä. Samoin palataan takaisin 2010-luvulle ja microsoftin pitää tarjota oikea aito mahdollisuus valita selain. Eli EEA-versiosta Windowsista voi poistaa Edgen ihan kokonaan ja kunnolla, helposti. Samoin jos ei poista, pitää oletusselain valintaa kunnioittaa. Eli ei tule tilannetta, missä osa asioista aukeaa "firefoxilla" ja osa Edgellä. Samoin on mahdollisuus poistaa ihan kaikki muutkin oletus-appsit (xbox, cortana, kamera, kartat... kaikki). Tämän tapahtuu helposti vain poistamalla asetuksien softalistasta. Myös BING-pakotus, sekä widget-pakotus poistuu.

Tässä on hullunhauskaa se, että itse jenkitkin on kateellisia ja keksii nyt kikkailuja, miten pystyisivät huijaamaan olevansa EU-kansalaisia Windowsia asentaessaan, koska nämähän on sellaisia asioita, mitkä aikoinaan oli ihan itsestäänselviä. Mutta microsoft hieman lipui asiaassa "vanhan applemaiseen polkuun". Eli tämä "ihanne-Windows" on tarjolla vain EU (EEA) kansalaisille, mutta ei keilleen muualla maailmassa. Jenkit (ja kanadalaiset) ihan oikeasti ihmettelee, miten EU pystyy tähän, mutta jenkkien oma hallinto on täysin hampaaton näiden teknologiayhtiöiden edessä nykyisin.

Odotettavissa siis on, että tämä tulee laajeneman myös tietojen käyttöön mainostustarkoituksissa. Applehan jo joutui puoli-alistumaan tuon seurannan suhteen. Tuli valinta, jossa voit valita haluatko seurannan vai etkö.

Anonyymi kirjoitti...

ComputerWorld Steven J. Vaughan-Nichols kirjoitti hieman erilaisen näkemyksen Windowsin tulevaisuuden suunnitelmista kun Markus tuossa yllä visioi.

Windows-as-an-app is coming on oikeastaan hyvin looginen suunta Microsoftille kehittää Windowsia:

- SaaS alustana Windows työasema (Windows.app) on luonnollisesti tilauspohjainen ja sitä Microsoft tarvitsee koska perinteisen PC:n markkina alkaa olla maissa, joissa ihmisille on sen kaltaiseen laitteeseen uutena ostettuna ylipäätä rahaa jo pitkälle saturoitunut markkina.

Microsoft on ohjelmistoyhtiö, eikä raudan valmistaja. Microsoft merkkiset laitteet ovat toisten tekemiä OEM tuotteita heille, joita he sitten myyvät joko tukevat kuin olisivat itse valmistaneet ne tai ostavat tuen kolmansilta osapuolilta. Omaan käyttöönsä Microsoft valmistuttaa palvelimia lähinnä Azure palveluun, samalla tavalla kuin Google ja FB omiin konesaleihinsa.

Tilauspohjaisena jo aiemmin myydyt vanhat Windows versiot eivät jatkossa muodosta pullonkaulaa uusien versioiden myynnille. Ajan mittaan viimeistenkin vanhojen jo myytyjen PC-versioiden tuki erääntyy, niille jotka eivät ole valmiita vaihtamaan pois Windowsista vuokraavat sitä pilvestä sovelluksineen. Microsoftin ja sen kumppanien osalta se ratkaisee myös varsin pitkälle ohjelmistopiratismin ongelmien valvomista.

Windows.app voi käyttöön käyttäjä tarvitsee jonkun laitteen jossa on HTML5 -kykyinen selain.

Windowsin etäkäyttö selaimella on ollut pitkään jo mahdollista etäkäyttöohjelmilla, joihin on vajaa kymmenen vuotta ollut HTML5 edusta vaihtoehtona erillisen asiakasohjelman rinnalle.

Apache Quacamole oli jo 2010, Citrix Remote Desktop -ratkaisu ja Microsoft Remote Access Windows palvelimissa se on ollut jo pitkään käytettävissä ja niillä on ratkaistu yritysten ja julkisten toimijoiden henkilökunnan käyttöön etätyöpöydän (VDI) ja ns. rootless sovellusten ajoa etänä windowsissa rajoitetuimmin oikeuksin kuin voidaan tehdä käyttäjän nenän edessä olevalla laitteella.

Tarkemmin siitä miten Microsoft ajattelee lähinnä millä laitteilla Windows.app:ia jatkossa tullaan käyttämään, onko siitä joku heidän oma kevyempi Chrome Book kaltainen visio vai jotain muuta, kuten vetäytyä kokonaan kuluttaja PC markkinasta jollain aikavälillä en ole ainakaan vielä kuullut mitään, eikä tuo viitattu artikkeli sen enempää paljasta.

Markus kirjoitti...

Mä puhuin ihan eri asiasta. Windows räätälöidään EU:n (EEA:n) eri tavalla johtuen EU:n vaatimuksista. Muu maailma käyttää todennäköisesti entistä bloatimpaa Windowsia, josta muu maailma on vähän näreissään.

Eli EEA-alueelle microsoft on pakotettu tekemään sellaisia muutoksia, joita pitäisi olla ihan itsestäänselvästi ja olikin aikoinaan. Mutta EU on se vaatija ja siten vain EEA-alueen käyttäjät saavat "Windows 7-tyylisen" Windows 10n ja 11ta. Eli käyttäjä voi päättää aidosti mikä selain on sekä hakukone. Sekä poistaa ihan kaikki Windows appsit ilman estoja yms. Saa laitettua localin käyttäjätilin ilman microsoft-tili pakotuksia jne.

Muu maailma on siis hieman kateellisia. Sekä kärttyisiä siitä, varsinkin jenkkilässä, että miksi heidän regulaattorinsa eivät saa enää nykyisin mitään aikaiseksi (liian voimakas lobbausvoima). Myöskin on arvattavissa, että muualla maailmassa Windows menee jopa pahemmin päinvastaiseen suuntaan. Enemmän mainoksia. Enemmän päätetään käyttäjien puolesta asioita yms.

https://www.theregister.com/2023/11/17/windows_bing_edge_eu_dma/

Nämä muutokset ovat tulleet jo päivityksenä Windows 11:sta sekä ovat tulossa jopa Windows 10:n.

Zarr kirjoitti...

Pitää muistaa että Windowsilla on kaksi markkinaa:

- Enterprise, jossa Office [365] ja Active Directory pitävät homman hallussa vielä pitkään rahaa takoen (Outlook + Exchangelle ei oikeasti ole vieläkään tullut vakavasti otettavaa kilpailijaa). Tämä tulee varmasti säilymään. PK-segmentti voi ehkä käyttää jotain Google docsia.
- Peruskotikäyttäjät, jotka tekevät hieman kotitoimistojuttuja (eli Excel + nettiselaus) ja pelejä. Peruskotitoimistojutut voi hyvin korvata Chromebookilla. PC-peleihin puolestaan on nykyään Steamdeck jo ihan vaihtoehto.

=> Microsoft tulee varmasti jossain vaiheessa menettämään melkoisesti kotikäyttäjämarkkinaa ja uushankintakin on vaikeuksissa.

Markus kirjoitti...

Windows on itse asiassa menettänyt jo rajustikin markkinoita.

Tosin ei sillä tavalla, miten asiaa aikaisemmin ollaan katsottu. Windows on romahtanut 95% osuudesta luokkaa 60%. Tämä voi kuulostaa dramaattiselta, mutta eihän toista työpöytäkäyttöjärjestelmää ole olemassa joka sen olisi kaapannut. Macit on hieman asiaa vienyt ja linux on edelleen propellihattujen juttu.

Windows on menettänyt markkinaosuuksia sen vuoksi, kun PC-markkinat yleisestikin ottaen on pienentyneet rajusti verrattuna vaikka kymmenen vuoden takaiseen. Asian on siis kaapannut kokonaan erilaiset laitemuodot, kuten tabletit ja älypuhelimet. Windows ei ole näissä ollenkaan mukana, josta Satya Nadella jo valittelikin, että se oli erittäin vakava virhe, mokata Nokia-asia aikoinaan.

Se on tosiaan nähtävissä ihan suoraankin, että juuri nimenomaan yrityskäytössä Windows pysyy ennallaan. Ei tableteilla tai kännyköillä firmojen kirjanpitoja ja prosesseja pyöritetä. Ne tarvitsee oikean tietokonelaitteiston sekä oikean käyttöjärjestelmän. Näitä markkinoita Mac ja Linux ei ole koskaan uhannut. Ainoa, mikä kurittaa Windows-markkinoita yrityspuolella on lähinnä tehostaminen ja säästöt. Firmat tekee asioita tulevaisuduessa vähemmällä konemäärällä. Ihmisiä potkitaan pois niin ei ole koneillekaan käyttäjiä. Eli se ilmiö "kaksi tekee yhden työt", vähentää myös yhden Windows/office-koneen pois kuvioista.

Markus kirjoitti...

kaksi tekee yhden työt --- yksi tekee kahden työt :D

Tuo olisikin aikamoinen fantasia nykymarkkinataloudessa. Anteeksi ajatusvirheeni.

Ville O. Turunen kirjoitti...

Markkinointi somessa ei välttämättä kerro mitään siitä, miten paljon some-alustat tietävät meistä ja mikä tärkeintä: miten ne osaavat tietoaan hyödyntää. Jos vaikka fb:hen tulee mainos, niin todennäköisesti jokin yritys on sen ostanut. Kyse on enemmän siitä, miten fiksusti tämä yritys osaa tai haluaa mainostaa, toisaalta taas siitä, millaisia tuotteita fb tarjoaa mainostajille ja millä hinnalla. Moni perusmyyntiin keskittynyt verkkokauppa tai perustuotteisiin keskittynyt valmistaja voi olla täysin tyytyväinen siihen, että heidän mainokset näkyvät noin suurin piirtein oikealle kohderyhmälle. Tarkkkuden sijaan kohdentamisesa ehkä tärkeintä on riittävän iso kattavuus, jotta kiinnostuneet olisivat mukana. Tämä riippunee aika tavalla kohdennetun mainonnan hinnoittelusta.

Jos olen hahmottanut asian oikein, käytännössä tämä menee kait niin, että fb on ensin maksanut verkkokaupalle X siitä, että se saa seurata sen verkkosivujen liikennettä. Kun X sitten markkinoi tuotettaan y, se ostaa fb:ltä kohdennetun mainonnan niille käyttäjille, jotka ovat osoittaneet mielenkiintoaan siihen. Tämän ryhmän fb taas tunnistaa katsomalla, ketkä ovat käyneet esimerkiksi X:n verkkosivuilla katsomassa tuotetta y... Miksi fb tekisi tätä yhtään fiksummin, jos asiakas ei välitä paremmasta, tai ei ainakaan välitä maksaa paremmasta. Ja ehkä perusverkkokaupan ei kannata maksaakaan sen ihmeellisemmästä, varsinkin, jos itse mainokset ovat yksinkertaisia tuotemainoksia. (Ja jotta oltaisiin täydellisessä informaatiotaloudessa, pitäisi oikeastaan asiakkaan saada myös rahaa siitä, että kauppa saa myytäväkseen tiedon asiakkaan mielenkiinnosta, mielellään niin suuren summan, että sillä voisi sitten myös ostaa itse tuotteen...)

Omaan käyttöön ja ehkä osalle asiakkaista, jotka ovat valmiita maksamaan, fb ja kumppanit pystyvät hyvinkin tuottamaan ihan eri tason tietoa. Tällaiset asiakkaat tosin eivät välttämättä halua toimia kovin näkyvästi (Cambridge analytica?). Tässä voi tosin näkyä sekin, että somejätit ovat käytännössä omantyyppisten alustojensa monopoleja: jos jollain tapaa olisi kilpailua, niin kohdennetun mainonnan tarjoajat varmasti kilpailisivat sen osuvuudella. Ja jos somealustan asiakkaita olisivat käyttäjät, niin he saattaisivat hyvinkin olla kiinnostuneita oikeasti osuvasta mainonnasta. Vaikka silloin oikeastaan kyse ei olisi niinkään mainonnasta, vaan asiakkaan tilaamasta tiedonkeruusta. Tämä omalla tavallaan aika suojattu monopoliasema voi toki tietenkin tarkoittaa sitäkin, että somejätit eivät tosiaankaan edes välitä ottaa kaikkea hyötyä irti datastaan.

Markus kirjoitti...

Itsekin tarinassani tarkotin tosiaan työpöytä-käyttöjärjestelmiä. Kaikki palvelimet ja android yhteen laskettuna, suurin käyttöjärjestelmä planeettalla on siis linux.

Eli tästä voidaan päätellä, että microsoftin rahantuottokone on itse asiassa pienentynyt rajusti, jos puhutaan pelkästään käyttöjärjestelmistä. Palvelinpuolella microsoft itsekin käyttää nykysin linuxia. Palvelin Windows on jo käytännöllisesti katsoen kuollut konsepti.

Eli, jotta Windows voidaan pitää elossa, tarvitsee Microsoft jostain rahaa. Kuten jo kirjoitin, ainoa rahakone on Windows-puolella juuri lähinnä yrityskäyttäjät sekä laitevalmistajat, jotka esiasentaa windowsin koneelle. Näiden tuotto on jo kaukana kultavuosista. Kuluttaja-käyttäjien menettäminen muille käyttöjärjestelmille (Android, iOS) on ollut suuri kolhaisu.

Näin ollen Windowsista on vaivhikaa tulossa kuukausimaksullinen palvelu. Sillä saa tasaista lypsyä. Toinen konsepti, jolla saa tasaista lypsyä on itse asiassa tämän keskustelun pääaihe. Mainonta. Eli Windowsista on kovaa kyytiä tulossa samanlainen kuin nykyajan smart-televisioiden "päänäkymät" ovat, eli pelkkää mainosta, hitaita, kankeita. Verrattuna takavuosiin, ero on valtaisa.

Kuukausimaksullisuus taasen pakkosyötetään nykyisin pilvipalveluna ja officena. Asiaa muistutellaan, jos et ole tilannut. Myöhemmin ihan varmasti tulee jokin suorempi konsepti.

Tämän vuoksi aiemmin kirjoittamani Euroopan Unionin puuttuminen asioihin on enemmän kuin tervetullutta.

Kun se mainos-kyttääminen on isoa bisnestä, kaikkein vähiten ihmiset haluaa, että käyttöjärjestelmä-valmistaja jo rakentaa koneiston käyttöliittymäänsä ja myy sitä eniten tarjoavalle.

Anonyymi kirjoitti...

Silloin islanti oli päätymässä kotimaassaan digitaaliseksi vähemmistökieleksi tai jopa digitaaliseen sukupuuttoon. Islanti oli toisin sanoen jäämässä niiden kielten joukkoon, joita tekoäly- ja puheentunnistusbisneksessä ei pidetä investointien arvoisina. Sellaisia on valtaosa maailman kielistä.

https://yle.fi/a/74-20060327

Huonosti käy Suomen kielelle jos ei tekoälyt pääse sitä oppimaan. Suomalaiset itse tässä häviävät, ei voi mitään. Hölmö kansa taistelee tekoälyä vastaan, viisas omaksuu kaiken ja hyväksyy tekoälyn toiminnan.

Anonyymi kirjoitti...

En tiedä onko youtube mainokset kohdennettuja vai ei.

Jos on niin TOSI HUONOSTI toimii koska minulla on Valoon valokuitu-liittymä ja sen voi todentaa siitä IPv4 osoitteesta mitä koneeni käyttää Internetissä silti youtube puskee minulle jatkuvalla syötöllä Valoon mainoksia eli joko typerä mainos-sopimus, huonosti/väärin toteutettu tai sitten vai massa-mainostamista.