keskiviikko 15. marraskuuta 2023

Kansalaisena datatalouden aikakaudella

Datasta on tullut uusi maksuväline, eikä meillä kansalaisilla ole muuta mahdollisuutta kuin hyväksyä se. Amerikkalaiset palvelut keräävät meistä dataa, jota sitten käytetään mainosten kohdentamiseen ja palveluiden kehittämiseen - kenties johonkin muuhunkin, mitä emme osaa edes kuvitella. Cambridge Analytica -kohu osoitti, miten ulkopuolisetkin tahot voivat hyödyntää henkilötietoja uusilla, ovelilla tavoilla.

Tietojen keräämistä voi rajoittaa, mutta ei kokonaan estää. Olemme älypuhelinten ja nettipalveluiden vankeja. Sanotaan, että jos palvelu on ilmainen, sinä olet tuote, mutta ei se ihan niin yksinkertaista ole. Maksan Hesarista, ja silti se kohdistaa minulle mainoksia aivan kuten amerikkalaiset somepalvelutkin. Amazon profiloi maksavia asiakkaitaan, samoin Spotify ja Netflix, ja käyttää tietoja mainoksiin palvelun sisällä. 

Datataloudessa roolit sekoittuvat, eikä vanhan kaltaista jakoa enää ole. On pakko tunnustaa realiteetit: wanhaan maailmaan ei ole paluuta. Käyttäjän on kuitenkin syytä ymmärtää digiajan pelisäännöt: mihin luovutan tietojani ja mitä saan vastineeksi. Tarvittaessa luovutusta voi rajoittaa, kerätyt tiedot tarkistaa ja vaatia niiden poistamista.

Aihe on ajankohtainen juuri nyt, kun Facebook ja Instagram alkoivat tarjota maksullista versiota. Se ei ilmeisesti estä tietojen keräämistä, mutta poistaa kohdennetun mainonnan. Harva on valmis maksamaan tästä ilosta mobiilissa 150 euroa vuodessa, mikä voi hyvinkin olla mainosten tuotto yhtiölle ja siten maksuna kohtuullinen. Tietosi ovat ainakin sen arvoisia. Toisaalta maailmanlaajuinen palvelu ei toimi pelkällä pyhällä hengellä, joten hyödylliseksi koetusta palvelusta pitääkin maksaa.

Ihminen luopuu mieluummin tiedoistaan kuin rahoistaan. EU pyrkii suojelemaan kansalaisia, mutta viime kädessä ihmisellä on oltava oikeus myös luovuttaa tietonsa, jos itse niin haluaa. Ehkä EU yrittää sääntelyllä myös tukea kotimarkkinoiden nettipalveluita. Vaikka GDPR on ollut monella tavalla menestys, siitä ei ole tullut kilpailuvalttia eurooppalaisille yrityksille, koska muuallakin maailmassa tietojen hyödyntäminen koetaan paremmaksi vaihtoehdoksi kuin rahalla maksaminen. 

On siis opittava elämään datataloudessa. Siihen liittyen on hyvä tarkistaa, mitä tietoja palvelut meistä keräävät ja miten keräystä voi rajoittaa.

Ilmiselvien seurantamuotojen lisäksi Google ja Facebook tarkkailevat käyttäjän toimintaa ulkoisissa palveluissa, jotka sijoittavat pikselinsä (pätkä koodia) verkkosivuilleen. Kun hakee verkkokaupan sisällä tai Googlella jotain tuotetta, sen mainokset ilmestyvät Googlen myyminä muille nettisivuille tai Facebookin syötteisiin.

Facebookin asetuksissa on kohta Facebookin ulkopuolinen toiminta, joka listaa muista palveluista saatujen käyntitietojen (evästeet, seurantapikselit ym) määrän. 

Facebookin ulkopuolinen toiminta.

Seurannan voi tyhjentää tai katkaista palvelukohtaisesti. Toisaalta tiedot auttavat Facebookia mainosten lisäksi valitsemaan relevantteja päivityksiä, joten tiedoista voi olla hyötyäkin.

Yleisiä ohjeita datatalouden tietosuojan parantamiseen:

  • Käytä palveluita tietokoneen selaimella, älä mobiilisovelluksella (äppi). Sovellus pystyy lukemaan sijainnin, osoitekirjan, kuva-arkiston, wifi-verkon tiedot, laitetunnukset ym. Selain ei tähän pysty.
  • Älä luovuta osoitekirjaa palveluun, koska siinä menevät myös sellaisten henkilöiden tiedot, jotka eivät halua sosiaaliseen mediaan.
  • Kirjaudu ulos palveluista käytön jälkeen. Pelkkä Facebookin ikkunan sulkeminen ei riitä. Kun kirjautuminen on voimassa, Facebookin mainosalgoritmi näkee toiminnan muissa nettipalveluissa.
  • Kokeile eri selaimilla ja suojaohjelmilla. Chrome on luultavasti pahin, sillä Googlen bisnes perustuu juuri mainontaan.
  • Käytä mahdollisuuksien mukaan selaimen yksityistä tilaa. Se rajoittaa evästeiden käyttöä ja tallentumista.
  • Lue käyttöehdot ja rajoita palvelun asetuksia. Käytännössä nämä ovat vaikeita, sillä ehdot ovat vaikeasti tulkittavaa juristeriaa ja varaavat kaikki mahdolliset oikeudet palvelulle, vaikka niitä ei käytettäisikään. Ehdot saattavat myös muuttua. Sama pätee asetuksiin, joiden vaikutusta on hankala hahmottaa ja jotka lisääntyvät koko ajan.
  • Tarkista puhelimessa oikeudet, joita mobiilisovelluksille on annettu. Poista esim. kamera, mikrofoni ja yhteystietojen käyttö sellaisilta, jotka eivät niitä tarvitse.
  • Myös kotimaiset kivijalkakaupat tekevät keräävät tietoja bonuskorteilla ja kohdentavat mainontaa sen perusteella. Harkitse, mitä tietoja annat. Datatalous ei koske vain ulkomaisia yrityksiä, se on kilpailutekijä myös kotimaisilla yrityksillä.

SITRAn Digivalta-selvityksessä keväällä 2022 nousi esiin tieto, jonka mukaan Miapetra Kumpula-Natrin ostot kodinkoneliikkeestä olivat päätyneet Facebookin tietoon. Tämä on kiinnostava ja huolestuttavakin asia, sillä se yhdistää reaali- ja verkkomaailman. Miten paljon datatalous koskee kivijalkapalveluita?

Metalla on Yhdysvalloissa käytössä ns. offline conversion -tekniikka, jossa kauppiaat voivat lähettää Facebookiin tietoja suoraan omista asiakasjärjestelmistään. Näin selviää, miten tehokasta oma mainonta FB:ssä on, ja kuinka moni mainoksen nähnyt osti kyseisen tuotteen.

On kuitenkin epäselvää, onko tällainen ohjelma käytössä Suomessa - käsittääkseni ei. Jos tieto ostosta on mennyt Facebookille, se on saattanut siirtyä verkosta sähköisen kuitin, noutoilmoituksen tai haun seurauksena. USA:ssa tieto voi välittyä myös Google/Apple Payn -maksujen kautta.

Jos tiedät, että jokin suomalainen kivijalkakauppa välittää ostotietoja someyhtiöille, olisi kiinnostavaa kuulla asiasta. Siihen asti pidän asiaa huhuna. Ainakaan tiedot ostoista eivät siirry spontaanisti somejäteille.

Sen sijaan on varmaa, että tieto kaupassa käymisestä välittyy Googlelle sijaintitietojen perusteella, jos paikannuspalvelut on puhelimessa sallittu. Tiedoista ei kuitenkaan näe, ostettiinko jotain, eikä edes kauppa ole aina oikea.

Datatalouden aikakausi vaatii asiallista tietoa, jotta kuluttajat voivat itse tehdä valistuneita päätöksiä omasta ostokäyttäytymisestään. Data on arvokasta sekä ihmiselle että sitä hamuavalle yritykselle.

16 kommenttia:

Olavi Koskela kirjoitti...

Joo, ja vielä jos joku näppärä nörtti värkkäisi sovelluksen, joka mieluimmin estäisi kaiken luvattoman tiedonkeruun tai ainakin varoittaisi kaikista havaitsemistaan urkkimis- ja vakoiluhankkeista. Joku murhanhimoisempi kehittäisi siihen sivuun vielä urkkijoita ja vakoilijoita mahdollisimman tehokkaasti haittaavan palvelunesto- tms virityksen. Kysyntää tällaiselle sovellukselle varmasti löytyisi.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Määrittele "luvaton tiedonkeruu".

Olavi Koskela kirjoitti...

Tarkoitin (tietysti), että kaikkeen tiedon keräämiseen tulisi olla nimenomainen lupa siltä henkilöltä, jota tiedot koskevat. Utopiaa, toki. Kukapa tuollaisen luvan ainakaan vapaaehtoisesti antaisi?

Zarr kirjoitti...

Tässäkin osaaminen ratkaisee. Esimerkiksi

Kirjaudu ulos palveluista käytön jälkeen. Pelkkä Facebookin ikkunan sulkeminen ei riitä. Kun kirjautuminen on voimassa, Facebookin mainosalgoritmi näkee toiminnan muissa nettipalveluissa.

Ratkaisu:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/facebook-container/

(Jos nyt facebookkia on pakko käyttää - minä en).

Sama muuten pätee myös Android-versioon Firefoxista. Ikävä kyllä i-Luureissa selain on aina Safarin moottoria käyttävä - "Firefox" on käytännössä vain skini.

Anonyymi kirjoitti...

Taas Cittari tyrkyttää mulle Pirkka jätesäkkiä 150l, vaikken asukaan Ullanlinnassa. AI:n laatima kuluttajaprofiili vaatisi siis pientä hiomista. ;-)

Anonyymi kirjoitti...

Ei sen suurimman kansan osalla kansasta datalla ole kovin suurta arvoa. Monen datan arvo voi olla pieni kun ei sitä tavallisella tallaajalla juurikaan ole varaa mistään mitään maksaa. Halvimman mukaan mentävä ja silloin datan arvoksi tulee varsin vähän. Tässä taas rikkaat joutuvat maksamaan köyhien tietokoneilun. Yksi varakas joutuu elättämään suurta joukkoa ns. datapummeja. Datapummi on kuluttaja, jonka ostoksilla ei tehdä minkäänlaista tiliä. Datapummi vaan käyttää Facebookkia ja Youtubea ilmaiseksi, koska hänen ostoksensa ovat niin vaatimattomia. Datapummin jokainen klikkaus ja pelleilyy vain maksaa rahaa. Rikas joutuu maksamaan tällaisten datapummien leveän elämän tyylin. Tästä ei jostain syystä puhuta ollenkaan.

Itse olen sellainen varsinainen data, teen hakuja Googlella ja muilla hakukoneille. Monesti ihan piruuttani haeskelen kaikenlaisia luksusjuttuja, esim. asuntoja New Yorkista ja Lontoosta. Sillä tavalla voi elellä leveästi datapummina eikä tarvitse mistään maksaa mitään. Kannattaa tulla datapummi toimintaa mukaan sillä se on mukavaa. On kiva katsella toinen toistaan hölmömpi eli rikas tekee kaikkensa tarjotakseen kaiken maailman diilejä datapummille. Yksi datapummi ehtii tehdä vuoden aikana valtavat laskut suuryrityksille.

Anonyymi kirjoitti...

Hyviä haku sanoja on New York luxury apartmens for rentals tai muuta vastaimia. Kannattaa aika yksityiskohtaisia hakuja ja kalliita merkkituotteita. Jotkus lakimiespalvelut esim. New Yorkissa ja esim. asbestitutkimukset ovat hyviä hakukohteita. Lisäksi kannattaa mennä sellaisille internet saiteille ja siellä haku vaikka, siitä saa moni köyhät rahat rikkailta kun kaikenmaista. Se parasta huumoria. Siinä saa monet naurut naureskelee kun joku rikas odottaa kunnon diiliä ja joutunut datapummien huuomorin kohteeksi. Huumorilla eteenpäin. Itse kyllä tykkään mainoksista ja niiden klikkaaminen on kivaa. Päivän aikana sitten tehdä valtavan määrän ja klikkauksia. Siinä menee päivä, se on ns. datapummin elämää ja arkea.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä haku on myös esim. tilitoimisto ja joku paikan nimi, ihan randomisti, mitä hullumpi sitä parempi. Samoin joku mainostoimisto, asbesti purku ja tällaiset on sitä datapummin elämän arkikauraa. Päivää kuluu. Joku ravintola on myös datapummin noviiseille hyvä hakukohde. Siinä riittää koko päiväksi klikuteltavaa.

Klikkailemisiin,

Suomen Datapummi Yhdistys

Anonyymi kirjoitti...

Joo, ja vielä jos joku näppärä nörtti värkkäisi sovelluksen, joka mieluimmin estäisi kaiken luvattoman tiedonkeruun tai ainakin varoittaisi kaikista havaitsemistaan urkkimis- ja vakoiluhankkeista.
Firefoxin tehostettu seurannan suojaus tähtää juuri tähän. Seurannan torjuminen on pitkälti tasapainoilua toimivuuden kanssa, mutta työkalu näyttää antavan käyttäjälle aika vapaat kädet, jos sitä vapautta ehtii ja jaksaa käyttää: https://support.mozilla.org/fi/kb/firefox-tyopoytaversion-tehostettu-seurannan-suoja

Firefoxiin saa myös hollantilaisen startpage.com-hakukoneen kehittämän yksityisyydensuojaliitännäisen, joka torjuu toista tuhatta tunnettua kolmannen osapuolen träkkeriä: https://support.startpage.com/hc/en-us/articles/4455178071316-What-is-the-Startpage-Privacy-Protection-extension-

Muutenkin suosittelen hakukoneeksi startpage.comia. Ainakaan evästeitä se ei käytä ja tracerouten perusteella serverit ovat tosiaan Alankomaissa, joissa tietosuojapykälät ovat aika paljon tiukemmat kuin Yhdysvalloissa.

Firefoxiin on saatavilla aika mielenkiintoinen läjä muitakin yksityisyyttä suojaavia liitännäisiä: https://addons.mozilla.org/fi/firefox/collections/4757633/privacy-matters/?utm_source=addons.mozilla.org&utm_medium=referral&utm_content=homepage-secondary-hero

Täydellisiä nämä eivät ole, mutta jos nämä eivät ole saaneet sen vertaa mainetta että esim. sinä olisit niistä kuullut, olisiko täydellisellekään torjunnalle varmasti niin paljon kysyntää?

Zarr kirjoitti...

Yksi mielenkiintoinen selainlisäosa (FF, Edge, Opera, Chrome) on Adnausaneum, https://adnauseam.io/. Se blokkaa mainoksia, mutta lisäksi myös "klikkaa" jokaista mainosta.

Eli käytännössä saastuttaa kerättyä dataa.

Toinen samanlainen obfuskoija on Trackmenot, https://www.trackmenot.io/, joka tekee eri hakukoneisiin satunnaisia kyselyitä.

Anonyymi kirjoitti...

Teknisillä ratkaisuilla voi tietysti hämätä ja vääristää liikennetietoja mutta todellinen datapummi tekee sen saman käsin klikkaamalla ja hakemalla tietoja. Nyt kannattaa hakea pommin teko ohjeita muita terrorismiin liittyviä sanoja ja sanontaja. Samoin kannattaa näillä ns. vihasivustoilla ja muilla sellaisilla. Jos poliisi (FBI, CIA) sun muuttuu valvoo tätä liikennettä niin saaadaan niille hommia. Minkäs sen mukavampaa kuin jos saa vaikka SUPOn tai poliisin seuraamaan tätä Datapummi yhteisön liikennettä. Sillä on työllistävä vaikutus ja samalla seuraajilla homma. Kannattaa myös kirjoitella hölmöjä joita sitten poliisi voi seurata ja selvittää. Tässä työtä ja se yhteiskunnalle palveluksen työllistämällä poliisia ja virkamiehiä. Samalla tietokone firmat töitä servereillään. Hakusanat työllistävät.

Suomen Datapummiyhdistys
Nyt kaikki tomintaan mukaan.

Anonyymi kirjoitti...

Itsellä on unelma väärentää liikennettä niin paljon, että saadaan "viattomia" ihmisiä vankilaan ja mahdollisesti aikaan jopa sota. Toivottavasti sisarjärjestöt, jotka toimivat Israelissa ja yleensä arabimaailmassa, saavat vaikka kunnon rähinän. Mikäs sen mukavampaa historian tutkijat vaikka 1000 vuoden päästälä, että siellä oli globaali datapummiyhdistys joka saivat valtavat rähinät. Ne osas järjestelmää oikein kunnolla. Itse olen jutellut niin paljon muiden datapummilaisten kanssa että nyt on näytön paikka. Jos saadaan vaikka kauan haaveiltu 3 vai olisiko 4 tai 4 maailmansota. Siinä olisi todellisille pummeillle töitä.

Rehellisiä datapummeja toimii onneksi joka puolella maailmaa. Se on hyvä, sillä datapummeilu on jo Raamatussa ja Koraanissa todettu Jumalan siunaamaksi toimintamuodoksi. Kunnolla hämmentää puuroa niin saadaan hyvä makua aikaiseksi ja saadaan edistyttyä ns. eettistä maailmaa, jossa on menoa ja meininkiä. Mikäs sen mukavampaa kuin jos esim. Venäjä laittaisi ydinohjuksen Helsinkiin sen takia sekä Suomessa, Amerikassa ja kaikkialla toimivat datapummit saavat kunnon sodan aikaiseksi. Nykyään on helppo tuottaa sellaista synteettistä toimintaa joka vaikuttaa aijan todelta. Se on totta! Sitten on kiva televisiosta kun laitetaan sukat kulumaan tällaisen huumori toiminnan takia.

Parhain yhteistyö terveisin,

Suomen Datapummi yhdistys

Teemu kirjoitti...

"Kirjaudu ulos palveluista käytön jälkeen. Pelkkä Facebookin ikkunan sulkeminen ei riitä. Kun kirjautuminen on voimassa, Facebookin mainosalgoritmi näkee toiminnan muissa nettipalveluissa."

Tarkoitat siis, jos käytössä on FB-sovellus?

Anonyymi kirjoitti...

Teoreettisempi lähestymistapa Datapummi touhuun:

https://mitpress.mit.edu/9780262529860/

T.,
Suomen Datapummi yhdistys

Anonyymi kirjoitti...

Obfuscation
A User's Guide for Privacy and Protest


https://we.riseup.net/assets/355198/Obfuscation.pdf

Anonyymi kirjoitti...

Mukaan Datapummien toimintaan. Nyt voidaan näyttää voimamme ja luoda kaikenmaailman liikennettä ja toimintaa. Erityisesti nyt pitää olla aktiivinen näissä asioissa. Hyvällä tuurilla saadaan jopa sota aikaiseksi, ehkä jopa ydinsota. Tällainen olisi kristillisestä arvomaailmasta ponkaisevalla Datapummi yhteisölle mahtava voitto. Kunnon sota, sitä maailma kaipaa. Erityisesti jos saadaan Trumppi valtaan niin Datapummien toiminmahdollisuudet kasvavat eksponentiaalisesti. Datapummi; se parempi tie!