maanantai 30. elokuuta 2021

Miksi ihmiset jonottavat Nordeaan?

Viime viikolla näky Helsingin keskustassa oli synkkä: pitkä jono ihmisiä jonottamassa sateen keskellä Nordean konttoriin, johon koronaviruksen vuoksi otettiin sisään vain kymmenen ihmistä kerrallaan. Näinkö huonosti pankki palvelee? Mikseivät ihmiset asioi netissä?

Miksi näin moni jonottaa Nordean konttoriin?

Pikainen johtopäätös on kuitenkin väärä. Nämä eivät ole Nordean asiakkaita, vaan todennäköisesti nostamassa veronpalautuksia. Tänä vuonna Verottaja teki Nordean kanssa sopimuksen, jonka mukaan ne, joiden tilinumero ei ole Verottajan tiedossa, saavat nostaa palautuksen käteisellä Nordeasta. Ellei summaa ole kuukauden sisällä haettu, se palautuu Verottajalle, joka ilmeisesti yrittää tavoitella saajaa itse.

Järjestely tuntuu hieman oudolta näin sähköisten pankkipalveluiden aikakaudella, mutta ehkä siihen on jokin historiallinen syy. Eikö palautuksesta voisi kertoa kirjeellä ja pyytää saajaa itse ilmoittamaan oikea pankkitili?

Jonotukseen voi olla toinenkin syy. Helsingin kaupunki on lopettanut oman rahatoimistonsa ja maksaa sosiaaliavustukset tämän Nordean konttorin kautta. Sieltä saajat voivat nostaa pienen summan kerralla ja saada rahat suoraan käteen. Suurempia summia ei kerralla jaeta, koska saajien elämänhallinta saattaa olla vajavainen.

Tuntuu silti julmalta seisottaa ihmisiä jonossa ulkosalla muutaman euron vuoksi. Eikä diili ole hyvä Nordeallekaan, värjöttelevien asiakkaiden pitkä jono Helsingin keskustassa on ilmeinen mainehaitta.

Luultavasti jonossa on myös aitoja Nordean asiakkaita, varsinkin vanhempia sellaisia. Viimeksi ohi kävellessäni mummuja ja pappoja oli jonossa ulos asti. Ehkä he halusivat nostaa eläkkeensä isompina seteleinä kuin mitä pankkiautomaatista saa, tai ehkei heillä edes ollut pankkikorttia tai verkkopalvelua?

Vanhanaikaista palvelua haluaville pankeilla on etukäteen sovittavia tapaamisaikoja. Tapaamisen voi sopia puhelimessa ja Nordean ilmoituksen mukaan jonotusaika puhelinpalveluihin on keskimäärin kaksi minuuttia.

Pankit ovat tehneet kovasti töitä saadakseen asiakkaat palvelemaan itseään verkossa, mutta sekään ei ole ongelmatonta. Viikoittain saamme lukea uutisia vanhemmista ihmisistä, joilta on huijattu säästöt nettipankista. Tämän viikon uutinen kertoo Maijasta, 72 vuotta, joka menetti 23 500 euroa Microsoft-puheluhuijarille. Ei ihme, jos moni seisoo mieluummin jonossa kuin siirtyy pelottavan nettipankin asiakkaaksi.

Olipa jono Annankadulla mistä syystä tahansa se kertoo, etteivät sähköiset palvelut tavoita kaikkia kansalaisia. Meillä on vielä paljon tekemistä, ennen kuin palvelut ovat riittävän turvallisia ja kaikkien saatavilla. Vaikka kyse olisi vain muutaman kympin avustuksesta, se pitäisi saada sähköisesti. Ihmisten seisottaminen avustusjonossa ei ole kunniaksi kenellekään.

Ei varsinkaan Suomen valtiolle.

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ei liity suoraan tuohon kuvattuun jonotukseen, mutta asiaan liittyvänä kokemuksena: Olen tämän vuoden aikana tukenut vanhempia sukulaisiani pankki- ja vakuutusasioihin liittyvien asioiden selvittämisessä. Ketään et pysty pankissa tavoittamaan suoraan, soittopyynnöt tulevat jos tulevat - hirvittävällä viiveellä joka tapauksessa, keissiä ei käsittele sama henkilö, jonka kanssa asioista on sovittu, verkkoviestipingiksessä ei onnistu mikään asia, joka vähänkään edellyttää vuorovaikutusta (tai on astettakaan monimutkaisempi) jne.

Tämän "palvelukokemuksen" lopputuloksena en yhtään ihmettele miksi ihmiset haluavat mennä konttorille selvittämään asiat kasvotusten alusta loppuun ja kerralla. Näen huutavan tarpeen ja markkinaraon nimenomaan henkilökohtaiselle palvelulle. Enkä nyt siis puhu mistään private banking -palveluista, vaan ihan normaalista, asiakas huomioivasta asiakaspalvelusta, josta moni ihminen olisi valmis myös maksamaan.

Erakko Väätäinen kirjoitti...

Vaihdoin Nordeasta S-pankkiin kohta nelisen vuotta sitten ja päivääkään en ole katunut. Kehtasivat palkita syntymäpäivien johdosta 700 prosentin hinnankorotuksella. Tiedän, ettei nollasta 700 prosenttia saa, mutta on tuo aika iso korotus siitä silti, mitä S-pankista olen saanut ilmaiseksi tuonkin iän jälkeen. Pitäkööt tunkkinsa.

Nordean asiakkaana olin yli 11 vuotta.

Anonyymi kirjoitti...

Itse rakastan käteistä rahaa. Haluan että sitä on aina matkassa ja säilössä.
Valitettavasti kunnon summia ei saa kuin etukäteen tilaamalla ja pankista henkilökohtaisesti hakemalla.

Anonyymi kirjoitti...

Olisihan sitä voinut käydä kysymässä miksi jonotatte?

Anonyymi kirjoitti...

Tuo jono on tuossa ollut koko korona-ajan. Ei ole mikään uusi juttu siis.

PL kirjoitti...

Olen kerran saanut veronpalautuksen käteisenä juuri Nordeasta. Tuolloin olin kaiken lisäksi kyseisen pankin asiakas, tai olen oikeastaan yhä opintolainan muodossa.

Homma meni niin että sain kirjeellä tiedon, että voin kirjettä vastaan nostaa veronpalautuksen Nordean konttorista.

Anonyymi kirjoitti...

Toi jono on tuossa aina kun sossu maksaa. Ohi menty monta kertaa kuukaudessa. Eli ei veronpalautus, suurin osa jonottajista ei ole koskaan maksanut veroja.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Niinpä. Kaupungin pitäisi keksiä jokin parempi keino tukien jakamiseen. Fakta on, että nämä ihmiset ovat nettipalvelujen ja digiloikkien ulkopuolella.