perjantai 3. heinäkuuta 2020

Valesuomalaisia Youtube-mainoksissa

Muokattu 6.7.2020

Youtubessa on alkanut oikein valheellisten mainosten vyöry, joka ihmetyttää. Kaikki on tehty samalla konseptilla: yksi tai kaksi suomalaista asiantuntijaa on keksinyt mullistavan tuotteen, koska on kyllästynyt alansa likaiseen peliin tai salaisuuteen, jolla kuluttajia harhautetaan.

Tässä tohtori Marko Sallinen, joka oli keksinyt ultrabrush-harjan:
Tohtori Marko Sallinen (muka).
WiFiX on muka kahden suomalaisen tietoliikenneinsinöörin keksintö, joka poistaa operaattorien keinotekoisen nopeusrajoittimen (!) ja takaa vahvan signaalin koko asuntoon. Onnittelut Niko Junttila ja Taavi Jormalainen! Olisitte todellisia neroja -- mikäli systeemi vain tekisi minkä lupaa.

WiFi X muka nopeuttaa langatonta nettiä.
WiFi X näyttää kuvauksen perusteella tavalliselta wifi extenderiltä, jollaiset eivät koskaan toimi hyvin. Jos kattavuutta halutaan laajentaa, tarvitaan mesh-verkko.

Vastaavia Youtube-videoita on monia muitakin.

Samat kaksi insinööriä ovat löytäneet tiensä myös Facebook-mainoksiin ja kunnostautuneet mm. ilmastointialalla:

IdeaGadget ilmastointilaite
Sanotaan, ettei mikään ole niin viisas kuin insinööri -- paitsi kaksi insinööriä (ja majava). Nämä kaksi suomalaista ansaitsisivat Millennium-palkinnon monista keksinnöistään. Valikoimasta löytyy mm. taskukokoinen projektori:

"Fiksu projektori mullistaa televisiomarkkinat."
Tässä on selvästi kyse laajasta valheellisesta mainoskampanjasta, ei mistään pienen firman sooloilusta. Henkilöiden nimet ovat keksittyjä, joten tuskin tuotelupauksiinkaan on luottamista. Kuluttajaviranomaisten pitäisi puuttua näin räikeään toimintaan, kun asia ei näytä kiinnostavan sen paremmin Youtubea kuin Facebookia.

Alan jättiläisinä niillä olisi varaa kieltää huijausmainokset. Niillä olisi osaamista tunnistaa valheelliset kampanjat, kun mukana on useita samalla tyylillä tehtyjä ja oletettavasti saman yrityksen maksamia mainoksia.

Ainoa selitys on, ettei jättejä kiinnosta. Huijatkoon noita käyttäjiä, jotka ovat oikeastaan vain hyttysiä miljardivoittojemme meressä.

Twitter-kommenttien perusteella kyse on ilmeisesti toiminnasta, jossa yrittäjä myy tuotteita suoraan valmistajan varastosta (ns. "drop shipping", kts. esim https://woolman.fi/blogs/blogi/mista-tuotteet-verkkokauppaan-tutustu-drop-shipping-vaihtoehtoon). Wifi X näyttää olevan sama laite kuin Aliexpressin 10,02 taalalla myymä Wireless WiFi Repeater. Sitä myydään myös 49 euron tarjoushinnalla (Sparnet.fi), Wish tarjouksessa jopa 12 eurolla (norm 24 euroa).

Tohtori Marko Sallisen "mullistava" hammasharja löytyy Aliexpressistä 4,47 dollarilla.

Mainosten web-osoitteet johtavat mm. sivuille mylumibee.comgetpolaire.com ja ultrabrush360.co, jotka näyttävät sisällön suomeksi, mutta se johtuu vain siitä, että palvelin tunnistaa kävijän tulevan Suomesta. Luultavasti muiden maiden käyttäjät näkevät sisällön omalla kielellään.

Sivun lopussa on teksti "Tämä sivusto on kuluttajien tuotteita ja palveluja tarjoavien yritysten mainosmarkkina. Tämä sivusto on mainos eikä uutiskirje. Kaikki tällä sivustolla kuvatut henkilöt ovat malleja. Omistaja ei suosittele tai tue mitään tiettyä yritystä. Ehdot ja poissulkemiset voivat olla voimassa." Ota yhteyttä -linkki vie sivulle https://cscpremium.com/, joka on ilmeisesti logistiikasta huolehtiva yhtiö.

Suomalaiset viranomaiset eivät puutu kansainvälisillä sivustoilla esitettäviin mainoksiin, mutta tässä tapauksessa jäljet johtavat suomalaisiin toimijoihin. Heidät pitäisi saada vastaamaan huijauksistaan. Valheelliset lupaukset keksityillä henkilönimillä mainostaen ovat varmasti Suomessa laittomia.

Kuten Woolmanin blogitekstissä kerrotaan, drop shipping on helppo tapa perustaa verkkokauppa, vaikka itsellä ei olisi mitään myytävää. Ongelmana on lakisääteinen palautusoikeus. Yksi keino lyödä kapuloita huijarien rattaisiin olisikin tilata tavaroita ja palauttaa niitä, tai tehdä valituksia Suomen kuluttajaviranomaisille. Samalla pitäisi selvitä, mikä/kuka tämän homman takana on.

Koska tilaaminen rohkaisee vain jatkamaan toimintaa, on parasta tehdä suoraan ilmiantoja harhaanjohtavista mainoksista kuluttaja-asiamiehelle. Lomake on sivulla https://asiointi.kkv.fi/fi.

Ja jos joku valheellisesti markkinoiduista tuotteista kiinnostaa aidosti, sen saa luultavasti murto-osalla ilmoitetusta tarjoushinnasta suoraan Kiinasta tilaamalla.

Lisäys 15.7.2020 Ylen toimittaja teki asiasta jutun, minkä seurauksena Google ilmoitti estävänsä mainokset jatkossa. Meillä käyttäjillä ei ole valtaa, mutta medialla näyttää yhä olevan.

Jutun mukaan "Googlen Suomen viestintäpäällikkö Joakim Larsson kertoo Ylelle, että yhtiö toimii mahdollisimman nopeasti, jos ihmiset raportoivat valheellisista mainoksista." Salli mun nauraa! Google ei reagoi, vaikka sille ilmoittaisi miten aktiivisesti tahansa. Ja mihin osoitteeseen raportit pitäisi lähettää??

Juttu julkaistiin klo 14. Nyt illalla klo 20 Youtubessa tuli vastaan ihan uusi valemainos, jossa kaksi suomalaista (Petteri Tapper ja Tapani Utrio) kyllästyivät suuren drone-valmistajan (videolla näytetään DJI:n suosittuja malleja) poskettomiin katteisiin ja tahallisesti heikennettyyn laatuun.

Nyt suomalaiset ovat kehittäneet mullistavan dronen.
Paitsi että mainos on valheellinen, se esittää perättömiä väitteitä alan johtavan valmistajan tuotteista, mikä on sinällään laitonta.

Mainos syyttää DJI:tä valtavasta petoksesta.
Jutun mukaan Google on luvannut poistaa jutussa mainitut valemainokset -- mutta mikään ei näköjään estä tekemästä uusia. Härskiä toimintaa Googlelta, sillä sen olisi helppo estää saman mainostajan uudetkin videot. Googlella olisi siihen varaa, mutta ei halua. Tämän verran Google sitten oikeasti välittää mistään (paitsi rahoistaan).

Lisäys 27.7.2020: Steve Wozniak on kyllästynyt Googlen saamattomuuteen ja haastaa Youtuben oikeuteen, koska yhtiö ei estä hänen nimissään tehtyjä bitcoin-huijausmainoksia. Se siitä "yhtiö toimii mahdollisimman nopeasti" -roskasta. Ei edes kotimarkkinoilla Kaliforniassa. 

26 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Noihin henkilökohtaisiin jäähdyttimiin liittyy myös yleinen jäähdytystehon riittämättömyys. Jotta jäähdytysteho vastaisi 7000 BTU/h ilmastointilaitetta(näitä markkinoidaan pienen huoneen jäähdyttämiseen), pitäisi laitteen höyrystää 4 litraa vettä tunnissa. melkoinen homma tuohon kuutioon saada edes litraa vettä mathtumaan. lisäksi tämän vesimäärän höyrystymisestä seuraava ilmankosteus ei välttämättä auta viileyden tunteessa.

(Veden höyrystymislämpö 2256 kJ/kg, 7000 BTU = n. 7300 kJ -> n. 4kg vettä tunnissa. Veden lämpenemisen vaikutus aikalailla mitätön: lämpötilan nousu 5°C->20°C sitoo energiaa n. 60kJ/kg vrt 2256 kJ/kg höyrystymislämpö)

Markkinointi väki onkin keksinyt kutsua näitä henkilökohtaisiksi jäähdyttimiksi, luultavasti kertaluokkaa tehokkaamman tuulettimen ostamalla saa nauttia yhtä hyvästä jäähdytyksestä

Anonyymi kirjoitti...

Olen itsekin saanut "nauttia" näistä mainoksista. Rahaa on kyllä poltettu, kun keskimääräinen Aku Ankka on keksinyt ihmejutun -mainos pauhaa pitkään ja komealla ääniraidalla varustettuna. Mukava avata Youtube jonkun parin minuutin Studio Julmahuvi -pätkän nähdäkseen kun näitä Taavi Ankka ja Repe Sorsa, dosenttitohtori ja avaruusinsinööri, kertovat miten maailma mullistuu kun ostat kukkapenkkiisi m.ulta nimistä ihmeainetta. Ja mainoksia tuntuu tulevan nykyään sarjana.

Yst. terv. Ano Nyymi

Erakko Väätäinen kirjoitti...

uBlock etkä näe harhaanjohtavia mainoksia enää koskaan.

SB kirjoitti...

"Jyri Väätäinen sanoi...
uBlock etkä näe harhaanjohtavia mainoksia enää koskaan."

Ei asian maton alle lakaisu ole oikea ratkaisu.

Markus kirjoitti...

Mitä eroa näillä mainoksilla on kaikkien tuntemaan vuosikymmeniä televiossa?! mainostaneeseen ostostv:hen tai jokin twins vai mikä lie nykypäivänä onkin.

Esimerkiksi tuo kätevä rasia-ilmanviilennin ei eroa millään tavoin ostos-tv:ssä esitettyyn hurjan kätsyyn käänteistuotteseen handyheateriin, joka jostain kumman syystä on ihan kahvikupin kokoinen töpseliin liitettävä lämmitin, joka jotenkin sadan watin lämpöteholla saa lämmitettyä vaikka uimahallin. Ei tarvita enää olkkariin tai makkariin tuhannen watin patteria tekemään samaa asiaa jostain syystä?

Eli siis. Mitä eroa tällä roskalla on jokaiselle mummolle televiossa esitetyllä roskaan nähden? Yhtäläisesti kuluttajaviraston pitäisi ostostelevision "keraamisiin" paistinpannuihin puuttua. Tai niihin moppeihin mitkä putsaa koko huoneen lattiasta kattoon vain ottamalla se esille, ilman vettä ja pesuaineita raikas tuoksu koko taloon...

Erakko Väätäinen kirjoitti...

"Ei asian maton alle lakaisu ole oikea ratkaisu."
Eipä kyllä ole palautteen antokaan Googlelle mainonnasta.

Edelleen tullut samoja mainoksia, joita sai koko ajan merkintä sopimattomiksi, liian toistuviksi tai liian henkilökohtaisiksi (esim. panokavereita.com-mainos Gmailissa). Mainonnanestolla sitten lähti kaikki mainonta, joten jos ei muuten, niin näin.

SB kirjoitti...

Ei minulla näy Gmailissa mitään mainoksia.

William Gallop kirjoitti...

Tuli mieleen takavuosien "Andy räjäyttää liat pois"-mainos, jossa korkillinen Andyä lisättiin keskellä lattiaa olevaan vesiämpäriin, joka sitten "räjäytti" liat pois. No tarinan mukaan henkilö oli laittanut Andyä ämpärilliseen vettä, jättänyt sen keskelle lattiaa ja mennyt naapuriin siksi aikaa kun Andy räjäyttää liat pois...

Petteri Järvinen kirjoitti...

Olen kuullut saman tarinan. Voi ihan hyvin olla tosi.

Myyjä kertoi joskus, miten asiakas oli ostanut Macintosh-tietokoneen ja ihmetteli sitten, miksei se toiminutkaan itsekseen kuten demossa.

Mikko Järvinen kirjoitti...

Ei varmaankaan ole suomalainen asialla, heti googlailemalla selviää, että esim. tuota "ihmedronea" on mainostettu monillakin kielillä ja noiden mainosten kieliasuhan vaikuttaa olevan joko yllättävän kehittyneen konekääntäjän tai anglismeja viljelevän amatöörin tekoa.

Anonyymi kirjoitti...

Kivan näköisiä laitteita! Voisitko Petteri ruveta jälleenmyyjäksi ja
avata myyntipisteet jokaiseen suurkaupunkiin.

Ostin äsken Clas Ohlsonilta Minituulettimen, jossa on vesisäiliö. Ei
ole ensinnäkään tehokas ja toimii yllättäen parhaiten kääntämällä se
ympäri, eli "propelli" pyörittelee ilmat kasvoille takaa.

Takaosassahan propellin edessä on "pystypalkki", joka siis,(ilmeisesti
kuten isossa tuulettimessa on pyöreä levy propellin edessä) tarvitaan
ilman joustavamman kulun edistämiseksi. Joku aerodynaamikko osaa kait
selittää miksi.

Muuten puteli on kuin parturissa kampaajatädin suihkepullo, jolla tämä
suihkuttaa vettä asiakkaan hiuksiin. Eli tuulettimessa on aivan saman-
lainen painokahva, josta vettä ruiskutetaan, ei siis sumuna, vaan siis
vesiruiskeena.

Pyytäisin jonkun laitteen kenties hankkineen vertaistukiryhmään kuuluvan
kertomaan kokemuksiaan tästä Chindogusta.

Googlaamalla lauseen Chindogu japanilainen keksintö, saadaan välittömästi
nähtäväksi uusinta hottia teknologian saralla.

Minituuletin Tuotenumero 36-5524 Hinta 3,99 Clas Ohlson

SB kirjoitti...

Nimetön sanoi...
Kivan näköisiä laitteita!

Ei tuo nyt liity koko juttuun millään tavalla. Tulikohan kommentti väärään blogiin.
Eikä tuo edes ole mikään uusi keksintö. Kaikkihan sen nyt tietää, että kosteus haihtuessa tarvitsee energiaa ja näin ollen viilentää ihoa tai missä sitä kosteutta sitten ikinä onkaan.

Jussi Honkanen kirjoitti...

Aiheesta Ylellä: https://yle.fi/uutiset/3-11445518

Itsekin olen vähän aihetta tutkinut ja samaa tuotetta, jonka Suomessa on keksinyt Luukas Jormalainen, on Saksassa keksinyt joku saksalainen ja Britanniassa britti.

Anonyymi kirjoitti...

Itse törmäsin ensimmäisen kerran youtubessa tuohon drone mainokseen. Jäin ihmeissäni tuijottamaan mainosta, kuka mollaa entistä työnantajaansa mainoksessa julkisesti.
Katoin loppuun, kaikista huvittavin tuossa oli, emme käytä mainontaa rahaa ollenkaan tai jotain sinne päin.

Anonyymi kirjoitti...

Iltalehdessä on pari juttua myös suomalaiskeksinnöstä. Muistuttaa aliexpress laitetta, muttei liene aivan sama? Onko kysymyksessä uusi korvavalon tapainen Valkee, mutta hieman vähemmällä "tuotekehityksellä"?
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/b5c4fe82-f1cb-4b80-a37b-62b4aa336332
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/58b5c343-24cf-4f9c-8c41-69c2e614efde

Jälimmäisessä jutussa mainittu Koite Health. Heidän sivut:
https://koitehealth.com/

SB kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Anonyymi kirjoitti...

Kysymykseen siitä, mihin osoitteeseen raportit pitäisi lähettää, niin Ylen jälkimmäisen jutun tämänhetkisessä versiossa tarjotaan tuohon jotain linkkiä. Tiedä sitten, kuinka aktiivisesti oikeasti reagoivat. Tämä kyseinen mainostaja lienee heille kokonaisuutena aika tuottoisa, jos pitää paikkaansa yllä esitetty kommentti, että samoja tuotteita on Saksassa keksinyt joku saksalainen ja Britanniassa britti.

Jussi Honkanen kirjoitti...

Noita voi koettaa googlailla englanninkielisillä hakusanoilla, niinnsaa tuloksia, joissa kerrotaan näistä muiden maiden Taavi Jormalaisista. Tuossa on vanhempi kysymys mainoksista google supportissa:
https://support.google.com/youtube/thread/24315974?hl=en

Eli tämä ei ole lainkaan uusi juttu maailmalla. Englanniksi tuhoutumattoman dronen on keksinyt Arthur Bell.

Jussi Honkanen kirjoitti...

Lisään tähän vielä hakuapuja niille, jotka haluavat etsiä enemmän näitä saman sapluunan mainoksia ja niiden ulkomaisia vastineita. Hampaidenpuhdistusjärjestelmästäkin on kuulemma samanlainen mainos, mutta sitä en onnistunut tähän hätään löytämään.

Superliiman kehittäjä Luukas Jormalainen on sama henkilö kuin saksalainen hammaslääkäri Dr. Thomas Offermann

Tuhoutumattoman Dronen kehittäjä Luca Viljamaa on sama henkilö kuin Arthur Bell

Wifi-X:n kehittäjät Niko Junttila ja Taavi Jormalainen ovat Chris Hirst ja Matthew Anderson

Petteri Järvinen kirjoitti...

Tässä toukokuulta 2020 Twitter-ketju Wifi-X "keksijöistä": https://twitter.com/alexbloor/status/1257966737363996673

Anonyymi kirjoitti...

Entäs Rainer "feikki patteri" Partanen - oliko kyseessä sittenkin swedu? ;-)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rainer_Partanen

Jussi Honkanen kirjoitti...

Niko Junttila ja Taavi Jormalainen poistuivat hetkeksi, mutta tekivät juuri paluun Youtubeeni. Poistuivat kyllä hetkeksi. Googlen raportointijärjestelmä on sen verran monimutkainen, että ihmettelen jos joku tavallinen tallaaja jaksaa kahlata nuo läpi ilmoittaakseen mainoksista.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Itselläni ei ole valesuomalaisia enää näkynyt, mites teillä muilla?

Teemu kirjoitti...

Jos ne uskoi lopulta.

https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/cd13f5ba-fac1-451c-9d42-2e8070e86a59

Applen perustaja Steve Wozniak haastaa YouTuben oikeuteen
2.8.202011:03
Monien julkisuuden henkilöiden Twitter-tilit hakkeroitiin aiemmin bitcoinien toivossa. YouTubessa pyörii samankaltaisia huijauksia, joita vastaan Apple-perustaja Steve Wozniak lähtee taistelemaan oikeudessa.

Arsene kirjoitti...

Tänään taas insinöörit Niko Junttila ja Taavi Jormalainen keksivät Wifi-X 300Mbps nopeutuksen puoleen hintaan 49e Youtubeeni.
Amerikkalaiset ammattimaiset Rikollisjärjestöt kuten G-mafia eivät tee koskaan mitään - muuta kuin valehtelevat. Poistavat siis vain valittaneilta mainokset - muiden huijaus jatkuu Pisnes arse usual!
Hienoa että Petteri ja F-secure herättelevät meitä, kun Kyrpäkeskuksemme eivät tee paskaakaan. Ammattitaidottomat limnellit vaan natorunkkailevat.
Mutta miksi Petteri mainostat huumemafian omaa leikkirahan pyramidihuijausta - arvotonta Bitcoinia ???

Anonyymi kirjoitti...

"Ainoa selitys on, ettei jättejä kiinnosta."

Eipä tuo kiinnosta päättäjiäkään, kuten ei esim. polkupyörävarkaudetkaan. Huijauksista ei saa edes kummoisia rangaistuksia, joten eipä ole juuri riskiäkään, varsinkaan jos toimii ulkomailta käsin.