keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Blogeista tuli nuorten naisten media

Hesarin Nyt-liitteen otsikko herätti huomioni: "En aio äänestää, kertoo tähtibloggari". Jutun mukaan Natalia Tolmatsova on Suomen kärkipään bloggareita, jonka teksteillä on viikoittain tuhansia lukijoita.

Olen lukenut blogeja kymmenen ja pitänyt niitä lähes kahdeksan vuotta, mutta en ole kuullutkaan Natalia Tolmatsovasta. En liioin tiennyt, miten ansaitaan "tähtibloggarin" arvonimi.

Enkä näköjään tiennyt paljon muutakaan.

Blogeista on tullut naisten media, erityisesti nuorten sellaisten. Nähdäkseni kaikki blogilista.fi:n 25 suosituinta blogia ovat nuorten naisten pitämiä. Niiden sisältö pyörii vaatteiden, meikkien, kampausten ja ruuan ympärillä.

Verkkomaailma perustuu viestintään ja siinä naiset ovat aina olleet ylivoimaisia miehiin verrattuna. On kai luonnollista, että nuoret naiset, joilla on aikaa kirjoittaa, ovat blogimaailman kuningattaria.

Avaan sattumanvaraisesti muutamia blogeja. Klikkaan summamutikassa muutamia tekstejä. Esimerkiksi listan 13. sijalla oleva Annika O. on kirjoittanut eilen otsikolla Uusi viikko & uudet (hius)kujeet. Runsaat tuhat merkkiä tekstiä kampaajalla käynnistä ("Tosiaan, tuli tossa eilen käytyä kampaajalla! Ite oon taas kerran tosi tyytyväinen tulokseen"). Pisteet kahdesta hienosta valokuvasta, jotka on otettu oikealla kameralla eikä kopioitu luvatta jonkin muotilehden sivulta. Teksti on saanut 81 sydäntä ja peräti 65 kommenttia ("Ei voi sanoa muuta, kuin että ihan törkeen ihana tukka").

Näin keski-ikäisenä miehenä olen hieman hämmentynyt. Blogien on sanottu olevan kansalaisjournalismia ja täyttävän kuihtuvan valtamedian jättämää tyhjiötä, mutta suosituimmuus-listan perusteella kyse on lähinnä Cosmopolitanin ja Me Naisten väliin jäävästä aukosta.

Asiablogeja löytyy, kun osaa etsiä. Ilmeisesti niiden kirjoittajat eivät kuitenkaan kuulu bloggarien kärkipäähän eivätkä lukijamäärät yllä meikki- ja muotijuttujen tasolle. Mutta ainahan hömppä ja elämän keveys ovat kiinnostaneet asioita enemmän. Juuri siksi äänestäminenkään ei kiinnosta.

Kärkibloggareita selailtuani ymmärrän, miten kauaksi kaltaiseni keski-ikäinen mies on erkaantunut netin valtavirroista.

Mutta vieläkään en tiedä, mikä sai Hesarin poimimaan näistä nuorten naisten fiilistulvasta juuri Natalian äänestämistä vastustavan vuodatuksen.

Lisäys 31.3.2015: Tänään osui Prisman kassalla silmiin blogilehti. Aiemmin printtilehdistä on tehty nettiversioita, nyt nettisisällöstä tehdään lehtiversioita.

Blogit netistä printtiin. Vaihteeksi näin päin.

9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Toisaalta bloggaaminenkin alkaa olla jo vanhanaikaista. Esimerkiksi englantilaiset muotivideobloggaajat ovat jo aivan omassa luokassaan, esim. Zoella on julkaissut erittäin menestyneen kirjan. Mielenkiintoista nähdä koska ilmiö saapuu Suomeen.

Katleena kirjoitti...

Olen huomannut saman ilmiön kuin Petteri. Toisaalta - eihän tämä ole mikään ihme blogeissa, kun sama ilmiö näkyy myös lehdissä ja televisiossa.

Seitsemän päivää on luetumpi kuin Tietoviikko. Tanssii tähtien kanssa on katsotumpi kuin Kuningaskuluttaja. Barbara Cartland on luetumpi kuin Kjell Westö.

On media mikä tahansa, viihde ja lifestyle jyräävät *aina* asiasisällöt lukijamäärissä. (Ja tokihan viihteen kuluttaminen on sallittua. Kyllä minäkin Putousta katson.)

Itse vertaan oman blogini lukijamääriä muihin asiablogeihin. Sen sijaan muotiblogien lukijamääriä minun on turha tavoitella - ellen ryhdy esittelemään vaatekaappiani.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Olin aina kuvitellut, että naistenlehdet ovat bisneksen sivutuote -- että naisia kasvatetaan niillä kuluttajiksi ja heille luodaan keinotekoisia tarpeita.

Nyt huomaan, ettei kyse olekaan siitä. Kun naiset saavat vapaasti kirjoittaa mistä haluavat ja minkä kokevat tärkeäksi -- he kirjoittavat aivan samoista asioista ja aivan samalla tavalla.

Mutta että kaikki 25 suosituinta blogia ovat samaa sarjaa, kuin toistensa klooneja... se on itselleni yllätys.

Unknown kirjoitti...

Lähteenäsi käyttämä blogilista on lähinnä yhä vähenevän kävijämäärän suosima palvelu. Se ei siis todellakaan ole mikään kattava listaus, että mitä blogeja kaikki suomalaiset lukevat.

Blogilistaa käyttävät yleensä juuri lifestyle-, muoti-, fitness- jne blogeja seuraava yleisö. Siksi top 25-lista on muodostunut samankaltaisista blogeista.

Jos joukko nuoria naisia kirjoittavat muodista niin se ei tarkoita etteivätkö nämä naiset kirjoittaisi myös jostain muustakin. Monella suositulla bloggarilla saattaa olla useita eri aihealueiden blogeja. Myös niitä nimittämiäsi asiablogeja.

Ismo Tenkanen kirjoitti...

Näin se Petteri maailma muuttuu. 90-luvun puolivälissä vänkäsit jossain forumissa vastaan, kun Taloustutkimuksen otantatutkimus väitti, että liki puolet netin käyttäjistä on naisia. Oman ehkä hieman otannalta vinon nettikyselysi mukaan kun lähes kaikki netin käyttäjät olivat miehiä...

Ja noihin aikoihin matkapuhelimen tai läppärin markkinointia naisille pidettiin sulana hulluutena. Että Tietokonelehteen ne mainokset tulee sijoittaa - eikä naistenlehtiin!

Unknown kirjoitti...

"Olin aina kuvitellut, että naistenlehdet ovat bisneksen sivutuote -- että naisia kasvatetaan niillä kuluttajiksi ja heille luodaan keinotekoisia tarpeita."

Entäs tietotekniikkalehdet? Eivätkö nekin kasvata kuluttajiksi ja luo keinotekoisia tarpeita?

Anonyymi kirjoitti...

I.L., kyllä, varsinkin nykyaikana tietokonelehdet nimenomaan ovat kulutustuotekuvastoja. Ilmeisesti vastareaktiona sille syntyi Skrolli-lehti:

http://skrolli.fi/mik%C3%A4-skrolli

Petteri Järvinen kirjoitti...

Ismo, sinulla on hyvä muisti : -) Tosin nettikäyttäjäkysely oli nimenomaan kysely, ei tutkimus. Hesari uutinen yleisti sen koskemaan kaikkia, mutta se ei ollut tekijän tarkoitus.

Myönnän hämmästyneeni siitä miten tehokkaasti naiset omivat internetin viestintäänsä heti kun sen käyttö ei enää vaatinut moodemin asentamista, Winsockia ja Slip-yhteyttä.

Naiset ovat muutenkin tietoyhteiskunnan menestyjiä.

AaJii kirjoitti...

Petteri, et ole näköjään ainoa joka on juuri huomannut muutoksen siinä mitä blogikirjoittelulla nykyään tarkoitetaan
http://kasperstromman.com/2015/03/11/bloggaus-olemmekin-tehneet-vaarin-koko-ajan/