lauantai 19. heinäkuuta 2008

Mies kuoli asuntopalossa Helsingissä - katso video!

Teksti päivän Hesarin verkkosivulla: "Mies kuoli asuntopalossa Helsingissä - katso video!" (huomaa huutomerkki). Linkki tosin johtaa Ilta-sanomien sivulle, mutta silti huomiota kerjäävä otsikko herättää ilkeän tunteen: tätäkö on moderni online-journalismi? Mainoksia onnettomuuksista kertoviin videoleikkeisiin, joilla yritetään saada www-palveluun mahdollisimman monta sivulatausta keinoja kaihtamatta.

Otsikko kertoo myös, miksi lehdet ovat vaikeuksissa. Verkkolehti on muuttunut online-mediaksi, joka sulauttaa itseensä lehden lisäksi myös liikkuvan kuvan. Lukijoista tehdään sisältötuottajia erilaisten keskustelupalstojen, äänestysten ja kyselyjen avustuksella. Lukijat värvätään kirjeenvaihtajiksi ("Oletko paikan päällä? Ota yhteyttä") ja valokuvaajiksi ("Lähetä kuvasi meille, emme maksa mitään mutta saat minuutin ajaksi nimesi julkisuuteen").

Epäilemättä tämä on se uusi Online Media. Mutta kun muistelee runsaan kymmenen vuoden takaista aikaa ja silloisia ennustuksia verkkolehtien tulevaisuudesta tulee epämukava tunne: ei tässä näin pitänyt käydä.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Näinhän se on, jotta vähän surullista meininkiä tuo on. Online-uutiset siirtyvät jatkuvasti viihteellisempään suuntaan.

Onneksi Online-uutisointia on myös laadukkaasti toteutettu, kuten juurikin HS, Yle, tietokone.fi ja vaikka Keskisuomalainen ja Ilkka.