keskiviikko 23. huhtikuuta 2008

Illaksi kotiin Finnairilla... vieläpä turbovauhdilla


Piti oikein hieraista silmiä lentäessäni toissayönä New Yorkista Helsinkiin Finnairin MD-11:llä. Matkustamon tv-ruudut kertoivat koneen maanopeudeksi peräti 1718 km/h. Se olisi lähes Concorden vauhtia.

MD-11-koneen normaali reittinopeus on noin 880 km/h ja maksiminopeus noin 930 km/h. Vaikka korkealla puhaltavat suihkuvirtaukset voivat antaa myötätuulta suurempiinkin nopeuksiin, näin hurja lukema oli selvästi virheellinen. Jos se olisi pitänyt paikkansa, runsaan 6600 kilometrin paluulento olisi sujunut neljässä tunnissa toteutuneen runsaan seitsemän sijaan. Illaksi - tai tässä tapauksessa aamuksi - kotiin, ja vieläpä todellista turbovauhtia.

Muut tiedot (lentokorkeus, lämpötila, saapumisaika, jäljellä oleva matka) näyttivät oikeilta. Pelkästä muuntovirheestä ei ollut kyse, sillä luku näkyi väärin (loogisesti oikein) myös maileja tunnissa -arvona.

Kyseinen koneyksilö oli OH-LGA. Lempinimen Olga saanut kone oli Finnairin ensimmäinen MD-11. Se otettiin käyttöön lähes 18 vuotta sitten. Olga on vanha, mutta hyvin huollettuna sillä on vielä lukuisia työvuosia edessään.

Ilmailuharrastajien (ja ammattilentäjienkin) FlightForumilla tiedettiin kertoa, että kyse on softabugista, joka on tunnettu jo vuosia. Jostain kumman syystä matkustamoon menevä nopeustieto on poskellaan, vaikka lentäjien laitteet saavat oikean tiedon. Ilmeisesti bugi vaivaa ainoastaan vanhinta konetta, eikä sitä saada korjattua.

Sinänsä kyse on pienestä asiasta. Harva yölennolla torkkunut huomasi koko asiaa. Silti on kiusallista, että hyvän ja turvallisen yhtiön maineessa oleva Finnair ei saa asiaa korjattua. Kun MD-11:t alkavat muutoinkin näyttää varustelultaan vanhanaikaisilta (muutama iso monitori katossa, ei puhettakaan istuinkohtaisista tv-näytöistä tai muista hienouksista), väärät tiedot eivät ainakaan kirkasta yhtiön kuvaa ulkomaisten matkustajien silmissä.

Uutisista päätellen Finnairin huollossa on viime aikoina ollut niin kiire, etteivät virheelliset nopeusmittarit voi olla prioriteettilistalla kovinkaan korkealla.

Ei kommentteja: