sunnuntai 10. helmikuuta 2013

Google tietää ajatuksemmekin - ja rakastamme sitä

Keskustelu netin tietosuojasta ja yksityisyydestä on viime aikoina keskittynyt uusiin some-palveluihin, erityisesti Facebookiin. Google on jäänyt taka-alalle. Kaikessa hiljaisuudessa Googlen insinöörit ovat kuitenkin jatkuvasti kehittäneet hakukonetta ja sen osumatarkkuus alkaa olla ällistyttävä.

Tai pelottava, miten kukin sen ottaa.

Usein huomaan, että Google arvaa kysymykseni vaikka olen ehtinyt kirjoittaa siitä vasta ensimmäisen sanan. Tässä yksi neutraali esimerkki:

Google arvaa, mitä aiot hakea.
Ja ellei kysymys osukaan ihan kohdalleen, Googlen näyttämä linkkilista on selvästi relevantimpi kuin Microsoftin Bingin. Yleensä vastaus etsittävään asiaan löytyy muutamasta ensimmäisestä linkistä. Hakusana voi olla jopa väärin kirjoitettu, tulos on silti oikein. Se on kuin taikuutta.

Ilmeisesti tekoälypohjaiset algoritmit ja käyttäjien urkinta (kuka mitäkin hakee) eivät selitä aivan kaikkea. Sivujen arvioinnissa käytetään apuna älyistä vanhinta: ihmistä.

Toinen osumia selittävä tekijä on se, että Google seuraa käyttäjiään. Tulokset ovat ainakin osittain räätälöityjä. Mitähän esimerkiksi tästä pitäisi päätellä? Saatko itse samat ehdotukset?

No mutta Google! Nyt olet urkkinut minua liikaa (tarkoitan tietysti pullopostia... :-)
Facebookissa kiersi jokin aika sitten tehtävä hakea omalla etunimellä ja sanalla saa. Omalla nimellä tulee vain yksi ehdotus, muilla useampia.

Petteri saa... viestin? Ei muuta?
Melkein ajatuksia lukeva hakukone tekee elämän helpoksi, mutta herättää huolta yksityisyydestä. Mutta onko sillä oikeasti merkitystä? Enemmistö vähät välittää, miten omaa nettikäyttöä seurataan -- kunhan palvelut pysyvät ilmaisina ja haut osuvat hyvin kohdalleen.

Microsoft on joutunut nettikilpailussa altavastaajaksi. Asema on sille uusi ja hämmentävä. Näin kai voi päätellä mainosvideosta, jossa Microsoft pelottelee Gmail-sähköpostin käyttäjiä profiloinnilla. Useimmat Gmailin käyttäjät tietävät jo muutenkin, että palvelinsofta analysoi heidän postinsa koneellisesti ja valitsee sen perusteella mahdollisimman kiinnostavia mainoksia. Tämä ei kuitenkaan tunnu haittaavan ketään.

Microsoft mainostaa oman sähköpostinsa suojaavan yksityisyyttä -- toisin kuin Gmail.
Peukkujen määrästä voisi päätellä, ettei Microsoftin kampanja ole kovin onnistunut. Ihmiset valitsevat mieluummin Gmailin ja profiloinnin kuin Microsoftin ja yksityisyyden.

Kaikesta päätellen Microsoftia inhotaan edelleen, vaikkei se ole koskaan jäänyt kiinni sellaisista tietosuojamokista kuin Google tai Facebook. Käyttäjät rakastavat Applea, Google ja Facebookia, vaikka nämä urkkisivat tietojasi ja kiertäisivät kansallisen verotuksen osakkeenomaistajien iloksi. Nettibrändit ovat niin vahvoja, että ne kestävät tahriintumatta ikävätkin uutiset.

Yksityisyys painaa paljon vain juhlapuheissa.

16 kommenttia:

Mikko Talvitie kirjoitti...

Täytyy tietysti muistaa, että Google katsoo mitä muut ovat hakeneet ja tarjoaa useimmin haettuja.

Anonyymi kirjoitti...

Ei ole käyttäjärjestelmän tekeminen helppoa laajan softa- ja laitekannan puristuksessa. Pilvipalvelut toimivat paremmin, ja siksi Googlesta on helpompi pitää kuin Microsoftista. Vaikutusta on silläkin, että Microsoftin tuotteista joutuu maksamaan; Google on ilmainen.

Jarno Liimatainen kirjoitti...

Googlen ehdotukset minulle:

tekstiviestien:
siirto, siirto lumiaan, siirto tietokoneelle, esto

Kylpyammeessa:
rakastelu, pullopostia, koirat, seikkailu

Osmo kirjoitti...

Ei minua ainakaan haittaa, jos ongelmaa analysoi tekstiä ja päättää sen perusteella näyttää mainoksia. En näe tätä sen radikaalimpana kuin vaikka oikolukua. Vasta, jos linkkiä klikkaa lähtee jotain tietoa ulos.

Kun kirjoittaa "petteri jä", tulee ehdotus: "petteri järvinen windows 8".

Noissa mainoksissa mainostaja antaa sanalistan Googlelle. Kuulema, jos panee mustalta kuulostavan nimen, tulee mainoksia rikostaustojen selvittämiseksi.

jeejee kirjoitti...

Jossakin Puhujainkulman http://www.puhujainkulma.com podcastissa tiivistettiin hienosti Applen ja Googlen ero: Apple haluaa rahasi, mutta Google haluaa tietosi että saa rahansa muualta.

Applen ekosysteemi on tosiaan tehty sellaiseksi että kuluttaja huomaa ilolla vinguttavansa luottokorttia vähän joka käänteessä. Google ei huoli kuluttajan rahoja suoraan, vaan tekee bisneksensä välillisesti tarjoamalla yrityksille hyvän kanavan kuluttajien kukkarolle.

Anonyymi kirjoitti...

"kylpyammeessa rakastelu" Vai että sellaista se Puuha-Pete on googlannut...

Petteri Järvinen kirjoitti...

Se on Googlen käsitys asiasta.

Jouni Laurila kirjoitti...

Jos tuosta analysoinnista on hyötyä käyttäjälle ei sitä osaa pitää niin pahana. Eikä minua haitta vaikka manoksetkin osuvat paremmin, kun ne ovat aika vähän häiritsevästi laitettu esille.

Minä en ainakaan pidä siitä että joissakin muissa palveluissa ilman tuota profilointia hyppii esille täysin älyttömiä mainoksia jopa vilkkuen.

Jos Google jää kiinni jostain epämääräisestä, niin kyllä käyttäjät sen hylkäävät nopeasti.

Anonyymi kirjoitti...

Eikös Googlen karttojenkin tarkkuus johdu siitä, että siellä jossain on lauma ihmisiä laittamassa noita karttatietoja kohdilleen eikä koneistettuna kuten Apple on (huonolla menestyksellä) yrittänyt.

Anonyymi kirjoitti...

Pullopostia kylpyammeessa
koirat kylpyammeessa
rakastelu kylpyammeessa
villisika kylpyammeessa.

Villisika??

nyyssitunnus kirjoitti...

Vaimo katseli youtube videoita omalta koneeltaan (kirjautumatta googleen).
Myöhemmin menin itse youtubeen, myöskin kirjautumatta. Kas, minulle ehdotettiin vaimon katsomien videoiden aihepiiriin liittyviä videoita (jotka eivät muuten nappaa ensinkään). Ei voi olla sattumaa, vaan luultavasti matchattu ulkoisen IP:n tms. perusteella.

Anonyymi kirjoitti...

Kylpyammessa antoi seuraavan listan:

kylpyammeessa rakastelu
pullopostia kylpyammeessa
koirat kylpyammeessa
seikkailu kylpyammeessa

" saa" puolestaan tuotti neljä osumaa , josta "saa" oli sukunimen alkuosa.

Haut tehty koneelta, jolla ei ole tehty NSFW hakuja tai muutenkaan vierailtu NSFW-sivustoilla. Sisäänkirjautumista ei ole tehty. Koneella on tehty vain tavallisia tylsiä työasioita, luettu uutisia ja ihmetelty blogeja. IP on dynaaminen.

Petteri Järvinen kirjoitti...

IP-osoite tai kirjautuminen ei noissa paljon paina, kone tunnistetaan evästeiden avulla.

Hieman hämmentävää nähdä blogin sivupalkissa saman hotellin iso mainos, jonka tietoja on hetki aiemmin etsinyt Googlella. Joidenkin mielestä tämä on hyvää palvelua.

nyyssitunnus kirjoitti...

Oleellisin osa jäi omasta kommentistani pois: Vaimolla ja minä käyttimme eri PC:tä, ulospäin näkyy NATin takaa vain yksi IP. Tästä vedin johtopäätöksen IP:llä korrelointiin..

Anonyymi kirjoitti...

Outlook-maili kelpaa heti kun se on yhtä hyvä kuin gmail. Samaten googlen hakukoneen vaihdan bingiin kun se alkaa toimia.

Googlen palveluista tuli ylivoimaisia koska ne oli niin pitkään ylivoimaisia. MS ei MILLÄÄN suostunut tuomaan imap/activesync tukea hotmailiin, pop3 tuli sekin ihmeen myöhään.

Syyttäköön itseään.

Anonyymi kirjoitti...

Olisin onnellinen jos ei tarvitsisi nähdä enää itselleni täysin epärelevantteja mainoksia. Siis esimerkiksi: treffipalvelut, automainokset(ei ole ajokorttia), lasten tarvikkeet, kosmetiikka...Olen huono kuluttaja, joten näitä on paljon. Ruokareseptejäkään en tapaa googlailla, kuten niin moni.

-Liisa

Website Security Test