sunnuntai 27. helmikuuta 2011

Saako opettaja valvoa oppilaiden nettisurffailua?

Kysymys siitä, saako opettaja valvoa oppilaiden nettisurffausta oppituntien aikana, nousee säännöllisesti otsikoihin. Nyt asialla oli Maikkarin uutistoimitus, joka teki jutun aiheesta.

Päätin kirjoittaa aiheesta, sillä se kuvaa hyvin perusoikeuksien ja sähköisen viestinnän problematiikkaa. Samalla kun poliisi haluaa oikeuden tietomurtoihin, oppilaat vaativat täyttä yksityisyyttä surffaukseen. Tämän kauempana keskustelun ääripäät tuskin voisivat olla.

Kouluasia on yksinkertainen: opettaja saa valvoa tunnilla tapahtuvia asioita, se on suorastaan hänen velvollisuutensa. Tietokoneluokassa ollaan opiskelemassa opettajan johdolla, ei surffaamassa netissä eikä omia sähköposteja lukemassa

Pidin aikoinaan  pc-koulutuksia. Luokan opetusverkko oli mainio apuväline, koska sillä pystyi seuraamaan osallistujien toimintaa koneellaan ja neuvomaan tarvittaessa. Minkä tahansa työaseman kuvan pystyi siirtämään videotykille kaikkien katsottavaksi. Tässä ei ollut mitään epäselvää eikä erikoista -- tosin se tapahtui aikana, jolloin koneissa ei vielä ollut nettiyhteyksiä. Koneilla ei voinut tehdä muuta kuin annettuja harjoitustöitä.

Toinen syy kirjoitukseeni on se väärinkäsitys, joka Maikkarin uutiseen (ja etenkin asialle omistettuun nettisivuun koulu-urkinta.info) sisältyy. Opettaja voi seistä oppilaan selän takana ja nähdä kaiken, mitä ruudulla tapahtuu, eikä siinä ole mitään laitonta tai perusoikeuksia vaarantavaa. Asia ei muuksi muutu, vaikka opettajan silmät ovatkin opetusverkon monitorilla.

Sähköisen viestinnän tietosuojalain nojalla luottamuksellisia ovat vain surffauksesta kertyvät tunnistetiedot. Surffausta ei saa tarkkailla palomuurin lokeista eikä työaseman selainhistoriasta.

Vastaavasti matkapuhelimeen puhuminen kesken oppitunnin on kiellettyä. Jos oppilas kuitenkin puhuu kännykkään ja ympärillä olevat sen kuulevat, ei voi syyttää muita viestintäsalaisuuden loukkaamisesta. Opettajalla ei silti ole oikeutta urkkia kännykästä tunnistetietoja (numeroita, joihin on soitettu) eikä lukea tekstiviestejä.

Yksityisyyden ja julkisen rajaa on joskus vaikea hahmottaa, mutta arkijärjen käyttäminen auttaa.

Lähes jokainen koulu järjestää opiskelijoilleen mahdollisuuden surffata oppituntien ulkopuolella ja hoitaa silloin sähköposteja sekä muuta asiointeja. Näitä tilanteita opettaja ei tietenkään saa valvoa, koska ne eivät liity opetukseen. Liioin ei ole hyvin tapojen mukaista, että opettaja kertoo luokassa ääneen muiden oppilaiden nettikäytöstä.

Hyvin tapojen mukaista on lisäksi muistuttaa oppilaita siitä, että opetusverkon tai vastaavan teknisen järjestelyn kautta opettaja voi virtuaalisesti seistä kenen tahansa oppilaan selän takana oppitunnin aikana. Tämä kun ei välttämättä tule kaikille oppilaille mieleen.

5 kommenttia:

Joel kirjoitti...

On sillä eroa, onko opettaja selän takana fyysisesti vaiko vakoilemassa toimiasi omalta näytöltään. Aivan kuin on eri asia olenko tyttöystäväni kanssa samassa huoneessa kun hän on puhelimessa, vai kuuntelenko hänen puheluaan oven läpi. Toinen on vähintäänkin tahditonta, jos ehkä laillista.

Sen pitäisi riittää, että opettaja voi halutessaan tarkastaa mitä oppilas puuhaa kävelemällä tämän luokse. En näe tarvetta valvontaohjelmistoille. Jos oppilas ei noudata opettajan ohjeita tai määräyksiä, hänet voidaan poistaa luokasta tai käyttää muita normaaleja sanktioita, jotka opettajalla on käytössään muutenkin.

jaska kirjoitti...

"Sen pitäisi riittää, että opettaja voi halutessaan tarkastaa mitä oppilas puuhaa kävelemällä tämän luokse."

Äkkiähän sen selaimen sulkee, kun opettaja kävelee kohti ja taas avaa, kun opettaja on kääntää selkänsä ja teinit aivan varmasti myös tekevät näin.

Valvonnan pitää olla näkyvää ja yksityisasioiden hoito oppitunnilla selkeästi kiellettyä, jotta opettaja ei oppilaan tietämättä vahingossa näe oppilaan yksityisasioita.

Hyvä käytäntö voisi esim olla, että oppilaan pitää itse kytkeä valvontaohjelma päälle oppitunnin aluksi koneelle kirjauduttaessa. Ohjelma antaisi kirjautua sisään ilman valvonnan kytkemistä vain oppituntien ulkopuolella.

Anonyymi kirjoitti...

Toivottavasti Petterin visio edustaa kokoomuslaista koulumestarien uhoa ja totalitarismia eikä omia ajatuksia. Sillä kokemuksen mukaan luovat yksilöt ovat kautta aikojen selvinneet pedanttisten ja lahjattomien koulumestarien sorrosta huolimatta välttämällä alistajan jatkuvan terrorin. Jos yksilö lapsuudesta alkaen alistetaan ilman mitään toivoa niin tuloksena on robotteja jotka kelpaavat MacDonaldsiin, tykinruuaksi, liukuhihnalle - jaa ehkä kovapintaisimmista tulee niitä MicroSerfejä jotka maan perivät?

Petri Lopia kirjoitti...

Olen varmaankin taas poikkeus mielipiteeni kanssa mutta se mitä koulun koneilla tehdään pitäisi olla myös valvottua.

Tosin ei tietystikkään esim. sähköpostien tai chattien tms. sisältö saisi paljastua joten tässä onkin sitten heti ongelma miten valvoa toista valvomatta jälkimmäistä.

Jos luotetaan siihen, että valvonnaksi riittää opettajan kävely oppilaan selän taakse niin oppilaat oppivat ainakin alt+tab:n käytön hyvin nopeasti.

Anonyymi kirjoitti...

Mitäs Petterille muuta? Onkos Petteristä mukava tehdä töitä, kun työnantaja kyttää näyttöäsi salaa? Mielestäni opettajien tehtävä olisi ainakin ilmoittaa SELVÄSTI, kun he alkavat oppilaita seuraamaan, ja ilmottaa kun lopettavat. Eihän tuo käy laatuun, että luodaan turhia paineita oppilaille. Itse ainakin koen häpeää, kun en tiedä jotain asiaa, ja se pitää googlesta hakea.
(Netin selaaminen btw lasketaan yksityisyyssuojan piiriin.)
Onko koulussa käyminen, ja opiskelu sitten enää mukavaa, ja mielekästä, jos luodaan turhia paineita, turhaan.
Jos opiskelu ei opiskelijaa itseään kiinnosta, niin ei tarvitse opiskella. Jos kiinnostaa, niin sillon opiskellaan.
Jos loukataan työrauhaa, niin silloin heitetään ulos.
Mikään yllämainituista asioista ei oikeuta oppilaan ruudun katselemista, ja tekemisien seuraamista.
Tästä asiasta voidaan lähteä käräjille puhumaan, otan sinut Petteri, mielelläni väittelyyn mukaan, olethan sinä olevinasi niin helvetin viisas.

t. Lietolainen.