tiistai 15. joulukuuta 2009

Mikä tässä digi-tv:n kuvassa on vikana?



Tietokoneen näytöltä asia on helppo havaita: Will & Gracen kuvasuhde on väärin. Kuvaa on venytetty vaakasuunnassa, mikä tekee esimerkiksi ihmisistä luonnottoman lihavia.

Suomalainen digi-tv käyttää 16:9 kuvasuhdetta (ns. laajakuva eli widescreen) ja kaikki uudet ohjelmat kuvataan siihen formaattiin. Mainokset ja vanhat tv-ohjelmat käyttävät putkitelevisioiden 4:3 kuvasuhdetta, joka on paljon kapeampi. Oikeasti kuvan pitäisi siis näyttää tältä:



Televisiovalmistajilla on kuitenkin ongelma: miten esittää kapea 4:3 ohjelma leveällä 16:9 ruudulla? Oikeaoppinen tapa olisi keskittää kuva näytölle ja jättää reunoihin joko harmaat tai mustat palkit, siis näin:



Nyt katsoja kuitenkin luulisi, että televisio on rikki, ja soittaisi huoltoon. Olen juuri ostanut leveän kuvaruudun, miksi siis ohjelmat edelleen näkyvät kapeina? Miten rumat mustat palkit saa pois?

Tv-valmistajien pitää huijata, jotta katsojat olisivat tyytyväisiä. Useimmat taulutelevisiot levittävät 4:3 kuvan automaattisesti koko näytölle. Mallista riippuen kuvasta saatetaan nipistää myös pieni pala ala- ja yläreunasta, jolloin vaikutus ei ole yhtä selvä kuin tämän sivun esimerkeissä. Kuva suurenee, mutta katsoja pysyy tyytyväisenä lievästä vääristymästä huolimatta. Pääasia, ettei siinä ole inhottavia reunoja.

Kapean kuvasuhteen ohjelmia on yllättävän paljon. Esimerkiksi eilen illalla Nelosella esitettiin Sinkkuelämän viidennen tuotantokauden jaksoja, jotka ovat jostain 2000-luvun alussa. Ne on takuuvarmasti kuvattu 16:9 suhteella, ehkä jopa teräväpiirtona. Kuitenkin Nelonen esitti sarjasta kapean 4:3 version. Muutama vuosi sitten jopa 1990-luvun Bond-elokuva näytettiin Maikkarilla 4:3 versiona. Sitä ei kertakaikkiaan voinut katsoa.

Yle esittää kapean kuvasuhteen ohjelmia vain silloin, kun alkuperäinen materiaali on todella 4:3-suhteessa. Kaupallisilla kanavilla - ja varsinkin Jim, SubTV, Viisi ym. halpiskanavilla - uudetkin ohjelmat saattavat olla kapealla suhteella. Valtaosa katsojista ei sitä huomaa, koska kuvaa levitetään keinotekoisesti. Voi olla, että 4:3 versiot ovat halvempia, tai sitten asiaa ei ole pidetty tärkeänä. Eihän Suomen digi-tv:ssä toimi vielä tilaäänetkään. Suomeen voi huoletta ostaa kakkosluokan tavaraa, katsojat eivät sitä huomaa.

Me katsojat, jotka haluaisimme pitää kuvan oikean muotoisena ja katsoa mustia reunoja silloin kun alkuperäinen materiaali on tehty kapeaan 4:3 formaattiin, olemme hankalassa tilanteessa. Monissa televisioissa kuvasuhteen pitäminen oikeana on tehty luvattoman vaikeaksi.

Oma pari vuotta vanha Panasonic 42" plasma säilyttää kuvasuhteen vain, kun asetukseksi valitaan 4:3. Silloin 4:3 ohjelmat näkyvät mustilla reunoilla ja 16:9 ohjelmat täyttävät koko näytön. Perfect. Vaihtoehto auto aspect, jota voisi luulla oikeaksi, ei toimi vaan levittää kaiken 16:9 suhteeseen. Lisäksi on vielä vaihtoehto 16:9 (ei hajuakaan, mitä sen pitäisi tehdä, käyttöohje on hukassa) sekä Zoom1, Zoom2 ja Zoom3, jotka suurentavat kuvaa entisestään ja näyttävät kamalilta surkealla SD-tarkkuudella.

Menikö vaikeaksi? Loppuhuipennus on vielä tulossa.

Joskus myös 16:9 ohjelmia lähetetään 4:3 koossa, jolloin koko ongelma kääntyy päälaelleen. Nyt kuvan ylä- ja alareunaan jäävät mustat palkit. Kyseessä ei ole television asennusvirhe, sillä kanavalogo ja mahdolliset tekstitykset näkyvät oikeilla paikoillaan, osittain mustien vaakapalkkien päällä.

Kuva näkyy siis suunnilleen tällaisena:

16:9 kuva 4:3 formaatissa 16:9 televisiossa

Nyt niille zoom-vaihtoehdoille voisi olla käyttöä... Vielä parempi olisi, jos tv-yhtiö lähettäisi 16:9 ohjelman 16:9 formaatissa eikä pakottaisi sitä 4:3-tilaan.

Television kuvasuhteissa on vain kaksi vaihtoehtoa. Miten ihmeessä asiasta on saatu keitettyä tällainen sotku?

Kaikesta päätellen saamme odottaa tilaäänten (5.1) tuloa digi-tv:hen vielä pitkään...

20 kommenttia:

Erno kirjoitti...

Nyt iskit Petteri kultasuoneen! Tämä on sellainen asia, joka ottaa itseäkin päähän oikein rankasti. Onneksi oma Sony hoitaa hommat kotiin materiaalilla kuin materiaalilla.

Mutta on meitä muitakin. Kaverikin katsoo välillä lätkää, niin että digiboksi on asennettu muuntamaan kuva 4:3 ruudulle ja telkkari itse sitten levittämään kuvaa. Eli laajakuva lätkäpeli näkyy niin, että kuvassa on mustat palkit alhaalla ja ylhäällä. En kehdannut neuvoa, enkä nauraa, mutta monttu oli auki pitkän aikaa. Eikö se oikeasti häiritse? Olenko liian nirso/hifisti?

Toinen ongelma ovat vanhat 4:3 ruudut, joille digiboksi venyttää 16:9 kuvan koko ruudulle. ihmiset ovat laihoja kuin mitkä, mutta ei ketään näytä häiritsevän asia. Olen usein seitsemästä ihmisestä ainut joka hakee kaukosäätimestä nappulaa ja vaihtaa kuvasuhteen oikeaksi...

Välillä sitä vaan miettii, että mihin teräväpiirtoa tai 21:9 ruutuja tarvitaan, kun vääristetyllä kuvasuhteella tulevat Salkkarit tuntuvat uppoavan kuin veitsi kuumaan voihin... Toisaalta, jos ne Salkkarit tulisivat ulos 21:9 ruudulta, niin ehkä siitä jo paatuneempikin katsoja huomaisi eron... Tai sitten tokaisisi, että onpas Taalasmaa lihonut...

(Ja todettakoon vielä, etten katso Salattuja elämiä. Ties vaikka olisikin lihonut.)

Timo Suvanto kirjoitti...

Minuakin on pitkään ihmetyttänyt nimenomaan se seikka, että ainakaan minun tuttavapiirissäni ihmisiä ei tunnu häiritsevän lainkaan vääristyneet suhteet. Ihmiset kuvaruudussa voivat olla langan laihoja tai tosi läskejä, mutta kun kun mainitsen asiasta, niin yleisin toteamus on, että siihen on jo tottunut. Ei se heitä haittaa. Mihin kaikkeen ihmiset oikein tottuvat kuvan suhteen?

Petteri Järvinen kirjoitti...

Selvyyden vuoksi jätin digiboksi + putkitelevisio -yhdistelmän kokonaan pois. Siinä tilanne on vielä monimutkaisempi, koska yhtälössä on uusi muuttuja: boksi ei voi tietää, minkälaisen television perään se on liitetty, joten tämäkin asetus voi olla väärin.

Ihmisen silmä on hyvin sopeutuvainen. Moni katsoo halpaa lcd-telkkaria tyytyväisenä, vaikka kuva on ihan puuroa, täynnä alhaisen bittivirran tuottamaa pakkausvirhettä ja kuvasuhde poskellaan. Moni varmaan kuvittelee, että näin sen pitää ollakin digi-tv:ssä.

Tai sitten ihmiset eivät vain jaksa enää valittaa - toimiihan sentään tekstitys viimein.

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä oli asiaa tämä blogikirjoitus, asia on aivan kuten Petteri sanoi.
Ja terveisiä Baltiasta, ei ole suinkaan vain Suomen ongelma. No, digitv:stä ei ole paljon tietoakaan, mutta sateliitin kautta sekin onnistuu. Ja Aivan sama tilanne kanavat lähettävät mikä missäkin formaatissa ja kun on boksi ja tv niin aika tuskallista välillä kyllä on.
Toivoa vain sopii että joku tolkku joskus tähän saataisiin, vaikka epäilen että se lähiaikoina tapahtuisi.

Anonyymi kirjoitti...

"Selvyyden vuoksi jätin digiboksi + putkitelevisio -yhdistelmän kokonaan pois. Siinä tilanne on vielä monimutkaisempi, koska yhtälössä on uusi muuttuja: boksi ei voi tietää, minkälaisen television perään se on liitetty, joten tämäkin asetus voi olla väärin."

Ei voi tietää, mutta siinä riittää kun käyttäjä kerran asentaa säädön kohdalleen. Sama vaivahan koskettaa littujakin, kytkennöistä ja asetuksista riippuen.

Itse en näe asiaa ongelmallisena. Minulla on 16:9 putkitöllö ja digiboksi. Digiboksi tietää ruutuni sivusuhteet, ja kaikki kuva näkyy aivan oikeilla sivusuhteilla ruudussa - ellei broadcasteri päätä sitä mokata.

Mutta ei se ole ammattitaito välttämättä broadcastereillakaan kohdallaan, valitin subille aikanaan monen monta kertaa siitä, että Conan O'Brienien osalta homma menee aivan reisille. Materiaali nimittäin kuvattiin 16:9-sivusuhteilla, ja lähetettiin pitkään 4:3-sivusuhteella - jonka seurauksena mustat reunat kehystivät kuvaa. Eikä tietenkään voi edes zoomata kun ei näe tekstejä, ja monesti ilta-aikaan pitäisi kuunnella töllöä hiirenhiljaa, jolloin ennemmin lukisi tekstin kuin kuuntelisi.

Annoin Subille useaan kertaan palautetta asiasta, ja muutaman kerran Subin tekninen isoherra vastasi, että televisioni asetuksissa on vikaa, ja väitti että Conania ei ole koskaan 16:9-sivusuhteilla kuvattu eikä etenkään tilattu. Niin ...


Sitä olen muuten itsekin hämmästellyt, miten vähän ihmiset välittävät kuvasuhteista. Minua väärä kuvasuhde häiritsee suunnattomasti.

Anonyymi kirjoitti...

No entäs sitten kun 21:9 elokuva lähetetään 4:3-formaattiin muokattuna. Laajakulmatelevisiossa näkyy tällöin pieni raita kuvaa keskellä ruutua. Joka reunalla on paksut mustat palkit.

Petteri Järvinen kirjoitti...

valitin subille aikanaan monen monta kertaa siitä, että Conan O'Brienien osalta homma menee aivan reisille.

Viimeinen kuvaesimerkki on juuri tällaisesta tilanteesta - ja juuri Subilta. Itse en keksi mitään syytä, miksi ohjelma tarkoituksella lähetettäisiin näin, joten sen on pakko olla virhe.

Kauan sitten tv-kuuluttaja varoitti katsojia etukäteen, että "seuraava elokuva esitetään cinemascope-muodossa ja siksi kuvan ylä- ja alareunaan jää mustat palkit". Ja kyllä ne paksuja olivatkin, kun erittäin leveä kuva näytettiin 4:3 ruudussa. Mustaa oli enemmän kuin itse kuvaa.

Erno kirjoitti...

Unohdin kokonaan mainita, että olin näkevinäni, että YLE lähetti muumeja niin, että kuvaa oli hieman zoomattu. Ylä- ja alareunasta pala pois, niin muumit täyttivät vähän enemmän laajakuvaruutuakin. Eli 4:3 ruudulla mustat palkit hyppäsivät kehiin. En oikein tätäkään jaksanut ymmärtää... En nyt varmaksi tätä sano, saattoi halpis digipoksi tehdä temppujaa, ei ollut oma ruutu.

Olli Vihervuori kirjoitti...

Alkaa ihan mietityttämään, onko teräväpiirrolle oikeasti olemassa isoja markkinoita, jos ihmisten suurta joukkoa ei edes vääristynyt kuvasuhde häiritse. Se nyt ainakin on selvää, että tilaäänellä juuri kellään ei ole käyttöä. Entä 3D-televisia?

Minulla on sattumoisin videotykki, jonka voi liittää digiboksiin scartilla. Tieto kuvasuhteesta pitäisi mennä scartin 8-nastaa pitkin, mutta tykki ei reagoi siihen mitenkään. Valmistaja kertoi ystävällisesti, että "meidän laitteet toimivat näin". En sitten tiedä, miksi spekseissä minulle oli luvattu scart-liitin...

Kuvasuhteen vaihto on ilmeisesti jostain teknisestä syystä aavistuksen tahmea operaatio. Joskus ainakin huomaa, että se ei tunnu tahdistuvan siihen, kun uuden kuvasuhteen materiaalia alkaa näkyä ruudulla. Ohjelmissa, missä näytetään eri kuvasuhteiden materiaalia, lienee parasta kuitenkin pitää lähetysvirran kuvasuhde samana.

Aali kirjoitti...

Minuakin tämä ongelma on joskus ihmetyttänyt, mutta sillä ei ole enää muutamiin vuosiin ollut niin väliä: en enää nykyään katso televisiota juuri koskaan. Korkeintaan uutisia joskus ja satunnaisia ajankohtaisohjelmia. Ja nekin yleensä tästä läppäriltä joko Ylen areenasta tai Media Centeristä.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Analogisessa scart-liitännässä laajakuvan signalointi kulkee piikissä numero 8. Ilmeisesti kaikki laitteet eivät tulkitse sitä oikein. Vanhat eivät osaa ja uudet eivät välitä, koska laajakuva siirtyy nykyisin digitaalisen hdmi:n kautta.

Voisin kuvitella, että vääristynyt kuvasuhde kyllä häiritsee, mutta sitä ei osata korjata - ja kuten tästäkin keskustelusta näkee, ongelma on hankala.

Teräväpiirron hyödyn huomaa vasta, kun kuvaa on katsellut ja siihen tottunut. Tietysti jos ohjelma on huono, ei terävinkään piirto tee siitä hyvää.

Hamy kirjoitti...

Mites nuo tekijänoikeudet noihin kuviin, onko sama ongelma kuin äsken blogittamissasi uutisvideoissa?

Petteri Järvinen kirjoitti...

Mukavaa, että ihmiset ovat näin huolissaan tekijänoikeuksista :-)

Tekijänoikeuslain 22 § sallii teoksen lainaamisen silloin, kun siihen on asiallinen perustelu (ns. sitaattioikeus).

Tomppa kirjoitti...

Amerikan huippumalli haussa on muuten kuvattu Letterbox 4:3 kuvasuhteella, eli mustat palkit kuuluvat lähetykseen. Tästä johtuen kuva ei näy oikein 16:9 televisiolla. Televisio olettaa lähetyksen oleva 4:3, ja niinhän se onkin koska letterbox on 4:3 kuvaa mustine ylä- ja alapalkkeineen (ns. köyhän miehen laajakuva). Amerikassa ohjelma lähetetään täsmälleen samalla kuvasuhteella (tosin NTSC 480/60i).
Letterbox -lähetystä monesti luullaan laajakuvalähetykseksi, vaikka näin ei ole.

Anonyymi kirjoitti...

Jos ohjelma on 4:3-letterbox, voin valita TV:stäni zoom-vaihtoehdon, joka aika hyvin levittää kuvan 16:9-näytölle. Koska vastaanottimeni pystyy siihen, miksi ihmeessä he eivät voi zoomata sitä valmiiksi 16:9-muotoon jo lähettäessään kuvaa. Ei minun TV:ssäni voi olla fiksumpaa elektroniikkaa kuin TV-asemilla.

Tämä kommenttini on puoli vuotta myöhässä mutta vieläkin jurppii ihan kaikki noi samat asiat.

Anonyymi kirjoitti...

4:3-letterboksia ei voi lähetyspäässä suurentaa, koska kuvanlaatu heikkenee. (MTV3 ohjelmapäällikkö).
Tavallisen 4:3 kuvan zoomaaminen ei sitten jostain syystä olekaan ongelma eikä siinä kuvanlaatukaan heikkene(?!)

Sen verran usein, tälläkin hetkellä, vanha 4:3 kuva on zoomattu koko ruudulle, vaikka meneekin monesti pelkäksi puuroksi ja kuvakin leikkautuu piloille. Toisin kuin letterboksilla.

Tämä kommentti on puoliTOISTA vuotta myöhässä mutta vieläkin jurppii ihan kaikki noi samat asiat.

Make kirjoitti...

Pakko vielä kysyä sellasta asiaa jos se kuva pitää pakottaa 4:3 tilaan, ja TV:n ohjeissa sanotaan että sitä ei missään nimessä saa käyttää, ettei tvee hajoa tahi kuva pala ruutuun. MIKSI tälläinen vaihtoehto on kuitenkin mahdollinen jos sen käyttö voi/vaurioittaa tv:n jopa käyttökelvottomaan kuntoon?

Ps: asia ei varmaan tänne palstalle kuulu mut ongelma juurtaa juuret juuri tuolle oikealle kuvaruudun koolle.

Anonyymi kirjoitti...

Ei saamari, tämä jurrittaa minuakin. En edes katso ns. TV-lähetyksiä mitä Suomessa tulee enään. Ostan kaiken mitä katson netistä joko palveluna tai tilaamalla levyjä nykyään. Tuon kuvasuhdeongelman lisäksi on kuitenkin mainoksetkin riesana nykyään, ja yhä pahenevissa määrin.

Anonyymi kirjoitti...

Olisi mielenkiintoista jos joku "elokuvaaja" haastaisi tv-yhtiön oikeuteen tekijänoikeuksiensa moraalisen osan loukkaamisesta perustuen siihen että tv-yhtiö lähettää elokuvan väärässä kuvasuhteessa. (Tekijät luovuttavat yleensä taloudelliset oikeudet tuottajille mutta moraalisia oikeuksia ei voi pääsääntöisesti luovuttaa).

Tosin asia ei ole mitenkään uusi tai pelkästään digiteleviision ongelma. Ihan perinteiseen 4:3 analogi aikaan useimmat elokuvat olivat kuvattu kuvasuhteeseen 1:1.85 tai jopa 1:2.35.

Usein elokuvista oli kuitenkin tehty tv:lle myytävämpiä versioita nk. Pan & Scan tekniikalla jossa kuvaa rajattiin uudestaan tai esimerkiksi 1:2.35 fix kuvaa jälkituotannossa panoroitiin. Se on kuitenkin vaikea tekniikka toteuttaa hyvää jälkeä. Aina siihen ei edes jaksettu pyrkiä vaan otettiin tv-yhtiöiltä rahat pois elokuvan saamalla maineella.

En ole itse elokuva-alalla mutta muistelen että eräällä suomalaisella elokuvaajalla oli tapana ostella maailmalta mitä erityisempiä versioita Clintin Westerneistä joissa parhaimmissa kahden keskustelijan välillä näkyi juuri ja juuri kummankin nenä - toinen kuva-alan vasemmalla reunalla ja toinen oikealla.

Jos elokuva lähetetään tv:ssä "väärillä rajauksilla" en itse yleensä suostu sitä katsomaan. Joskus joutuu säätämään televisiota että saa oikean kuvasuhteen.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti tuttavien kaikenmaailman Zoom-efektit tv:ssä tai se että kuva ei ole oikeassa kuvasuhteessa.

Joskus kyllä tosin epäilen että lähetyskuvanauha on itseasiassa anamorfinen ja lähetysyksikkö sekoilee. Olette varmaan joskus aloittaneet katsomaan elokuvaa ja tuleekin "Hetkinen" kun on pitkulaisia ukkoja - ja sitten asia korjataan. Tai niin tehtiin ennen. Nykyisin harvinaisempaa.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Itseäni ärsyttää suunnattomasti tuttavien kaikenmaailman Zoom-efektit tv:ssä tai se että kuva ei ole oikeassa kuvasuhteessa.

Niinpä -- mutta suurin osa katsojista on ihan tyytyväisiä väärään suhteeseen. Pääasia, ettei ole mustia reunoja! Ja asiakas on aina oikeassa...

Ilmeisesti lähetyspään ongelmat ovat tosiaan vähentyneet siitä, kun kirjoitin tämän postauksen lähes neljä vuotta sitten. TV-yhtiöt ovat alkaneet kiinnittää asiaan huomiota. Hyvä.

Sitten voidaankin siirtyä teräväpiirtoon ja sen tuomiin ilmiöihin...

Website Security Test