tiistai 28. tammikuuta 2025

Mikä ihmeen KIVRA - mihin jatkossa tulevat viralliset viestit?

Yllätyin mennessäni Traficomin sivulle etsimään tietoa ajoneuvoverostani. Etusivulla mainittiin KIVRA-palvelu, johon jatkossa voi saada ajoneuvoverolipun. Mikä ihmeen KIVRA?

"Ajoneuvoveroliput jatkossa myös KIVRA-digipostipalveluun."

Pyrin seuraamaan työkseni digimaailman tapahtumia ja palveluita, mutta KIVRAsta en ole kuullutkaan. Selvisi, että kyseessä on alun perin ruotsalaisen yrityksen tarjoama sähköinen postilaatikko, johon voi tilata yritysten laskuja ja jatkossa siis myös viranomaisten dokumentteja.

Itse asiassa vuoden 2026 alusta digitaalinen kanava tulee olemaan oletusarvo viranomaisen lähettämille viesteille. Sääliksi käy ihmisiä, joille jo pankkiasiointi verkossa on vaikeaa ja turvatonta.

Suomessa on jo Omaposti ja Suomi.fi-viestit (johon itsekin sain Traficomin ilmoituksen, jonka perusteella sivuille menin). Onko todella tarpeen tuoda lisää rinnakkaisia kanavia? Ilmeisesti taustalla on ajatus siitä, ettei valtio voi valita kanavaa vaan asia pitää jättää avoimeksi kilpailulle.

Kansalaisten näkökulmasta tällaisessa kehityksessä on riskinsä. Ihmisten on entistä vaikeampi pysyä selvillä laskuistaan ja viranomaisten ilmoituksista. Jälleen uusi sovellus asennettavaksi puhelimeen, uusi käyttöliittymä, uudet tietoturvauhkat ja huijausmahdollisuudet. 

KIVRA on jo aiemmin ollut käytössä joillakin yrityksillä asiakaslaskujen lähettämisessä. Yritykset saavat itse valita kanavansa, mutta kun katsoo pankkitunnisteista syntyneitä ongelmia voi kysyä, onko valittu markkinaehtoinen linja järkevä? Kaupallinen kilpailu ei aina johda optimaaliseen tulokseen. 

Oletan, että jatkossakin viranomaisten pitää lähettää tiedotteensa ainakin Suomi.fi-portaaliin. Vaikka KIVRAn kaltaiset palvelut ovat kansalaiselle maksuttomia, ne ovat lähettäjälle maksullisia. Useat rinnakkaiset palvelut lisäävät lähettäjän - siis viranomaisten - kustannuksia. Lisää integraatiokustannuksia, lisää riskejä.

Digitaalisuus on tekemässä asioista entistä sekavampaa. Laskuja tulee e-laskuina suoraan pankkiin, osa sähköpostilla ja osa erilaisiin KIVRAn kaltaisiin palveluihin. Tässä on aktiivisenkin ihmisen vaikea pysyä kärryillä, mitä on maksettu ja mitä ei. Jatkossa sama sekavuus liittyy myös viranomaisten ilmoituksiin. Erityisen hankala tilanne on perikunnille ja muistisairaan vanhuksen läheisille.

Jos pelkkä Suomi.fi tai Omaposti eivät riitä, eivätkö pankit voisi tarjota yleiskäyttöistä ilmoitusten vastaanotto- ja säilytyspalvelua? Digimaailmassa hyöty ei tule siitä, että on mahdollisimman monta palvelua rinnakkain vaan siitä, että kaikki on keskitetysti yhdessä paikassa. Pankkipalvelu meillä kaikilla jo on.

Huom: saamani palautteen mukaan Kivra aktivoituu automaattisesti, jos sen rekisteröi esimerkiksi konserttilipun toimitusta varten (miksei sitä ota vain sähköpostiin ja puhelimeen, tai puhelimen omaan lompakkosovellukseen?). Tämän jälkeen laskuja ja viranomaisilmoituksia voi alkaa tulla pyytämättä ja yllätyksenä Kivraan, jolloin niitä ei edes huomaa. 

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ihmettelin itsekin vuosi pari sitten, että kuka on antanut luvan jakaa minun yhteystietoja tuonne kivraan.

Siellä on jotain "postia" tms, mutta itse en sinne mene luomaan tiliä.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Mistä tiedät, että siellä on postia sinulle?

Mikko kirjoitti...

Vastaus kysymykseesi "miksei sitä [konserttilippua] ota vain sähköpostiin ja puhelimeen, tai puhelimen omaan lompakkosovellukseen?"

Ostin kerran jonkin tapahtumalipun, ja myyjällä oli ilmainen toimitus vain Kivran kautta. Kaikki muut vaihtoehdot, ml. PDF sähköpostiin, olivat maksullisia. Noh, eihän se ollut kuin euron, mutta tarkan markan miehenä tuli silloin tutustuttua Kivraan. :-)

Petteri Järvinen kirjoitti...

Näin helppo meitä ihmisiä on manipuloida eri palveluihin : -) Itse olisin maksanut sen euron ihan periaatteen vuoksi.

Heikki kirjoitti...

Ei hyvältä näytä! Ei ole kokonaisuus hallussa taaskaan.
Miten nämäkin hankinnat tyritään nìin usein. Julkisen puolen minimiin riisuttu asiantuntemus ei riitä järkeviin hankintoihin, eikä edes sopimusten toteumisen valvontaan.

Mikko kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Mikko kirjoitti...

Mielenkiintoista. Itse nimittäin säästin sen euron myös "ihan periaatteen vuoksi". Minun periaatteeni oli se, että toimitus sähköpostitse ei aiheuta lähettäjälle kuluja, joten siitä ei kuulu maksaa toimituskulua.

Jarmo Laakso kirjoitti...

Ainakin salibandyn Fliigan lippuja tuputetaan euroa halvemmalla Kivran kautta. Markkinaosuutta haetaan näin ja jos sen käyttö aktivoi ko palvelun monelle muullekin toimittajalle niin hyvä, että ei ole tullut käytetyksi. Posti kai tulee silti vielä paperisena? Kuten Omapostissa oletusarvona

Markus kirjoitti...

Silti kuitenkin tismalleen samassa euroopan unionissa oleva virokin on viitannut kinttaalla millekään kilpailuhömpötyksille ja kaikki kansalaisten asiointi on kätevästi xroadissa siinä yhdessä valtion ylläpitämässä palvelussa. Tai sairaustietokanta on koko maan kattava yksi tietokanta jota kaikki sairaalat ja lääkäriasemat käyttää. Vähän kuin samassa EU:Ssa oleva ruotsikin omistaa omat sähköverkkonsa yms. Tosin junaverkko on avattu kilpailulle. Se on kumma tämä Suomen EU kun tämä toimii ihan eri tavalla kuin kaikkien muiden maiden EU:t vai onko kenties niin, että Suomessa kansalaisia pidetään vähän yksinkertaisina ja niille vain höpötetään palturia siitä että pitää mukamas kaikki myydä ja kilpailuttaa yksityissektorille.

Anonyymi kirjoitti...

Meillä viranomaiset selittää ainakin, ettei muka voi hylätä vanhaa tietokantaa. Siksi ei voi uusiutua. Kyllä tässä korruptio haisee!.

Jv kirjoitti...

Kyse on varmaan eri periaatteista, periaatteellinen nuukuus vs. periaatteellinen halu suojata yksityisyyttään.

Itse myös lähden useimmiten siitä, että maksan mieluummin tietojani ja yksityisyyttäni suojaavasta vaihtoehdosta kuin käytän sitä "ilmaista", jossa pitää antaa palveluntarjoajille ties mitä oikeuksia suhteessa minuun.