keskiviikko 24. tammikuuta 2024

Macintosh tänään 40 vuotta

Applen Macintosh-koneen julkistamisesta tulee tänään 24.1.2024 kuluneeksi 40 vuotta. Mac toi graafisen käyttöliittymän kaikkien tietoisuuteen, mutta koneen alkuhistoria oli erikoinen.

Tammikuu 1984 oli kiinnostavaa aikaa, koska Orwellin 1984-kirjan visiot olivat kaikkien tiedossa. Apple valjasti vuoden Macin markkinointiin. Super Bowlin väliajalla 22.1.1984 se esitti minuutin pituisen mainoksen, jonka oli ohjannut kuuluisa elokuva-ohjaaja Ridley Scott (mm. Alien). Mainoksessa ihmiset seuraavat hypnoottisesti massaa ja päätyvät isoveljen luennolle, kunnes nuori nainen saapuu paikalle lekan kanssa ja murskaa isoveljen näytön. Mainos päättyy iskulauseeseen: Apple esittelee Macintoshin ja näet, miksi 1984 ei tule olemaan kuten "1984".

Mac-mainoksen lopputeksti.

Mainos maksoi Applelle miljoonia taaloja, eikä sitä koskaan esitetty uudelleen. Nyt sen voi katsoa keinotekoisesti 4K-tasolle paranneltuna Youtubesta.

Näin 40 vuotta myöhemmin mainos näyttää ironiselta. Hypnoottisesti marssivat käyttäjät edustivat ison ja pahan IBM:n asiakkaita, Apple edusti vapautta ja individualismia. Tänään Apple on itse paljon suurempi kuin IBM koskaan. Individualismi on jossain määrin säilynyt, mutta monien mielestä Apple itse kahlitsee hyväntahtoisesti käyttäjiään omaan ekosysteemiin. Tietoturva ehkä paranee mutta hinnat pysyvät vähintään vanhan IBM:n tasolla.

Jotain muutakin on muuttunut. Tämän päivän versiossa orjat tuijottaisivat älypuhelimiaan, eivätkä luultavasti marssisi mihinkään. iPhone pani alkuun kehityksen, joka teki älypuhelimista vakoilulaitteita ja orjuutti käyttäjänsä ruudun vangiksi. iPhone loi infrastruktuurin, jota Android seurasi, ja jota nettipalvelut lähtivät innolla hyödyntämään omassa urkinnassaan.

Nyt tarvittaisiin uusi lekan heiluttaja, joka murskaisi nykyisen valtavirran orjuutuksen. Pingviinistä ei siihen ollut, liekö sitten mistään muustakaan.

40 vuotta sitten Macintosh otettiin vastaan uteliaasti, mutta mikään menestys se ei ollut. Apple oli noussut autotallista suureksi laitevalmistajaksi Apple II -tietokoneen ansiosta, mutta sen jälkeen alkoivat ongelmat. Apple III (julk. 19.5.1980) ei enää menestynyt ja vielä huonommin kävi Lisalle (julk. 19.1.1983). Se oli ensimmäinen mikrotietokone, jossa oli hiiri ja graafinen käyttöliittymä. Kone oli kuitenkin erittäin kallis, eikä niitä myyty Suomeen kuin muutama kappale.

MikroPC-lehti 3/1985 kertoo Macin hinnaksi 21 330 markkaa, 512 kilotavun muistilla varustettu versio ("FatMac") oli 29 650 markkaa. Vuoden 2024 hinnoissa ne vastaavat 8 297 ja 11 533 euroa. Huh! Lehti kertoo Macin myyntimääräksi loka-joulukuussa 1984 yhteensä 350 kappaletta. Apple Lisan ("Macintosh XL") hinta perusversiossa oli 42 000 markkaa eli 16 337 euroa. 

Kahden flopin jälkeen Apple oli yhtiönä kaaoksessa. Steve Jobs lähti kehittämään Lisan pienempää versiota ja tuloksena oli "kottaraispöntöksi" ristitty Macintosh, jonka alkuperäisessä versiossa oli 128 kt muistia ja yksi levykeasema. Graafinen käyttöliittymä oli näyttävä, mutta pienen muistin vuoksi levykkeitä joutui vaihtelemaan koko ajan. Vaikka Apple II oli ollut menestys juuri sen avoimuuden vuoksi, Jobs halusi tehdä Macista täysin suljetun. Edes muistia ei voinut laajentaa.

Myös Macistä tuli floppi. Myynti sakkasi, koska sovellusten kehittäminen graafiseen ympäristöön oli uutta ja siksi hidasta. Lopulta Jobs sai potkut perustamastaan yhtiöstä. Applen taival oli pitkään lumihangessa tarpomista, sillä yhtiötä piti pystyssä lähinnä Apple II:n tekohengitetyt uudet versiot. Desktop publishing ja lasertulostus olivat Macin valtteja.

Kaikki muuttui vasta 1990-luvun lopussa, kun yhtiöt sopivat kiistansa graafisen käyttöliittymän oikeuksista, Microsoft sijoitti yhtiöön rahaa ja sovitti menestyneet toimisto-ohjelmansa siihen. Todellinen menestys alkoi Jobsin palattua Appleen 1997 ja internet-yhteyden ansiosta iMacistä (15.8.1998) tuli vihdoin menestys.

Mac on tänään yksi tunnetuimmista brändeistä. Nimi tuli alun perin kanadalaiselta McIntosh-omenalajikkeelta, onhan Piilaakso tunnettua hedelmien viljelysseutua. Wikipedian mukaan skotti John McIntosh kasvattaa puutarhassaan kasvaneita villiomenapuita ja nimesi lajikkeen itsensä mukaan. 

Macin etunimi on siten... John!

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"Tietoturva ehkä paranee mutta hinnat pysyvät vähintään vanhan IBM:n tasolla."

niinpä, minkälainen painajainen se avoimempana olisikaan, kun nyt suljettunakin on painajainen

https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-49/Apple.html

Anonyymi kirjoitti...

Tässä tuli eräänä päivänä mieleen, että nykyhetken GPT hype on toistaiseksi jäänyt Applelta hyödyntämättä. Microsoftilla on ainakin jonkinlainen, eniten julkisuutta tuonut, etulyöntiasema OpenAI:n kautta, Metalla on Llama jne.

Joutuuko Apple hakemaan kumppanuutta jonkun toisen kanssa vai "keksivätkö" parin vuoden päästä tämän hypen uudestaan?

Zarr kirjoitti...

Tässä tuli eräänä päivänä mieleen, että nykyhetken GPT hype on toistaiseksi jäänyt Applelta hyödyntämättä

Huhut vellovat että seuraava iOS-versio (tulossa kesällä) korvaisi Sirin LLM-mallisella AI:lla.

Anonyymi kirjoitti...

Apple avaa sovelluskaupan

https://www.apple.com/newsroom/2024/01/apple-announces-changes-to-ios-safari-and-the-app-store-in-the-european-union/

Markus kirjoitti...

Harvemmin se niin menee, että jokin olemassaoleva firma keksii sen uuden "next big thing". Päinvastoin. Kautta historian se on mennyt niin päin, että olemassaolevat firmat on yllättynyt ja loppujenlopuksi jopa romahtaneet ja "uusi tulokas", joka markkinat mullistaa vie potin. Tietysti "uudella tulokkaalla" on sama kohtalo tulevaisuudessa.

Yhdysvaltalaisen pörssiyhtiön (jopa jättiläismäisen ison) keskimääräinen elinikä on 24 vuotta. Se tikittää jo mittarissa kaikilla näillä meidän tuntemilla isoilla jättiläisfirmoilla. Niin tikittää myös se innovaatiokuolleisuus. Tietysti ovat paniikissa, ja yrittävät etsiä kuumeisesti sitä next big thingiä. Ei nämä Googlet ja Applet ole yhtään sen kuolemattomampia kuin muinainen "Voittamaton iso sininenkään", eli IBM. Japanilaisista kuolleista jos katsotaan, voidaan laskea jo kaikki panasonicit, kodakit, canonit, sonyt ihan kaikki. Vain varjoja entisestään. Eurooppalaiset philipsit sun muut on saman kohtalon omanneita. Ovat olemassa, mutta kukaan ei enää edes muista. Kaikki tekee "Nokiamaisesti" jotain, mutta suuruudenpäivät on pysyvästi kaukana takanapäin. Uudet vikkelät innokkaat vie sen potin.

Kaikissa näissä kuvioissa pitää muistaa myös sekin, että peli ei ole edes reilua. Väärillä päätöksillä ja valinnoilla jopa valtio voi tuhoutua. Puhumattakaan firmasta. Se on yleensä hyvin nopea "kuolemanspiraali"-prosessi jos alkuun pääsee. Yleensä se perustuu niihin kuuluisaan seitsemään kuolemansyntiin. Lihavuuteen, ahneuteen, ylimielisyyteen, kateuteen...Katsotaanpa miten Suomen käy...