perjantai 4. kesäkuuta 2010

Vaihda autoturvaan, saat plussaa

Vakuutusyhtiö Pohjola lähetti maksulapun seuraavan vuoden autovakuutuksesta. Mukana oli saate, jossa asiakasta neuvottiin vaihtamaan uuteen Autoturvaan. Siinä sopimukselle voi räätälöidä erilaisille ajoneuvoille omat turvakokonaisuudet - ja ennen kaikkea: vakuutusmaksuja voi maksaa OP-bonuksilla ja vakuutusmaksuista saa K-plus-pisteitä.

Saman sivun lopussa oli taulukko uusista vakuutusmaksujen korotuksista. "Tarkistimme autovakuutusmaksujen maksuja alla olevien taulukoiden mukaisesti..." Korotukset olivat 3-10 prosenttia.

Kiitos vain. Maksut nousevat, jotta asiakkaille voitaisiin antaa plus-pisteitä?

Miksi ihmeessä autovakuutuksesta pitäisi saada K-ryhmän plussaa? Ja miksi tarjotaan niille, jotka jo ovat ko. yhtiön kanta-asiakkaita?

Onko tarkoituksena vain laajentaa plussa-järjestelmän tiedonkeruuta? Tietokonetta (ja sitä hyödyntäviä kauppiaita) varmaan kiinnostaa, millaisia autoja asiakkailla on, kuinka usein niitä vaihdetaan ja ketkä asiakkaat kolaroivat niillä eniten.

Minulla ei ole yhtään plussakorttia enkä aio aloittaa pisteiden keruuta nytkään. Suosittelen muitakin harkitsemaan, mitä tietoja itsestänne myytte ja mikä on bonusjärjestelmien todellinen hyöty asiakkaan näkökulmasta. Väitän, että se on olematon: asiakkaat maksavat itse omat bonuksensa, mutta kauppa saa luvan henkilö- ja kulutustietojen keräämiseen.

Kuka perustaisi boikotoi bonuskortteja -liikkeen?

12 kommenttia:

Markus kirjoitti...

Tämä on tällanen tyypillinen välistävetäjien maailma nykyisin. Joka paikassa tuntuu nykyisin olevan hinnat järkyttävän korkealla ja palvelut surkealla tolalla sen vuoksi kun joka asiassa rahaa ei anneta vain yritykselle X vaan siinä ohessa annetaan 20 muullekkin. Asiakkaat on tyhmiä kun kuvittelee että SAAVAT jotain jostain ... ihan kuin yritys maksaisi siitä että saa asiakkaita ...

Ostin uuden hienon kännykän, samsung omnia II... ensin etsin kännykkäliikettä että jostain puhelimen löytyisi. Ainoat "liikkeet" joita löytyi oli kauppakeskusten keskellä olevat lastulevytiskit joissa halpatyövoima-pojat pyöritteli silmiänsä että "eihän me kännyköitä..." sitten kun kännykkä löytyi ja sain sen hyppysiin huomasin että olisi kiva jos siihen saisi jonkinsortin kotelon. MISTÄÄN ei löytyny koteloa ei minkäänsorttista ei vaaka ei pysty ei vino ... Noh netistä sitten pongasin KIINASSA paikan mistä sai tilata kuoret kännykkään... Noh maksoin paypalilla kuoret ja mietin että on tämä nyt hitto surkuhupaisaa. Kuoret tuli postilaatikkoon KIINASTA!

Muistelin kaiholla 10-15 vuoden takaisia aikoja kun joka korttelissa tuntui olevan mäkitorppaa ja teleringiä, ja kussakin näissä oli seinät täynnä vitriinejä missä oli kännyköihin mm. nahkakuoria...

Tietokoneen osissa aivan sama trendi, kaiken saa tilata vk.com kun missää kaupungissa ei tunnu enää olevan asiantuntevia tietokonemyymälöitä :E

Sitten ihmetellään kun tässä maassa on 500 000 työtöntä (oikeasti, ei virallisesti). Kun mistään ei saa enää rahalla uhkailemallakaan tuotteita eikä palvelua ja ne vähätkin mitä täältä löytyy, on hinnoiteltu pihalle juuri näiden välistävetäjien vuoksi...

Eihän läppärinakku oikeasti maksa 250 euroa, eihän ... Suomessa maksaa, Saksasta kun tilaa samaisella paypalilla, tulee sama akku 70 euroon ...

Romahdusta odotellessa ... Jos sitten tähän palveluyhteiskuntaan sen jälkeen viimeinkin saataisiin niitä PALVELUITA ja TUOTTEITA ...

Anonyymi kirjoitti...

Meinaatko, että vakuutusyhtiöt eivät jo muuten saa tietoja siitä "vaihdetaan ja ketkä asiakkaat kolaroivat niillä eniten."? Ei kai siihen mitään bonuksia tarvita.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Vakuutusyhtiöillä on omat bonukset, vähän eri asia tietenkin.

Uutta on se, että plussapisteet menevät K-ryhmän tietokoneelle. Siellä ne yhdistetään kaikkeen muuhun tietoon, mitä samasta henkilöstä on jo bonuksia vastaan kerätty. Lähes kaikesta saa nykyään "bonusta": sähköstä, matkoista, bensasta...

@Markus: Ennen oli palvelua ja tavaraa varastossa, mutta hinnatkin olivat korkeammat. Peruskäynnykkä maksoi satoja euroja. Palvelua ja varastoja olisi, jos ihmiset haluaisivat maksaa niistä. Eivät halua - tilaavat aina sieltä, mistä halvimmalla saa (=verkosta). Kyllä tämä ilmiö on mieluummin ahneiden asiakkaiden kuin ahneiden kauppiaiden syytä. Asiakkailla on kaikki valta, kauppiailla ei juuri mitään.

Anonyymi kirjoitti...

Vakuutusmaksujen nouseminen ei ole mikään uusi ilmiö, tapahtuu yleensä joka vuosi.

Luottokortteja käyttävien kannattaa huomata että nyt suomalaisiin kortteihin on tulossa lisämaksu muiden valuuttojen käytöstä, eli kun vingutat sitä visaa Ruotsissa pesoissa, tulee 2-4% lisämaksu.

Onko kukaan koskaan nähnyt että näitä ostotietoja ja muita käytettäisiin oikeasti jonnekin, varsinkaan isommassa mittakaavassa?

Kauppa pystyy kyllä halutessaan kohdentamaan ostokset ilman mitään bonus-järjestelmiäkin, varsinkin jos maksaa luotto- tai pankkikortilla. Jos oikein vainoharhaiseksi mennään, niin pelkkä kasvojen tunnistuskin toimii ja monella ostoskorin sisältö pysyy niin paljon samana että jo pelkästään sillä pystyisi identifioimaan osan ostajista.

Anonyymi kirjoitti...

Jep - ei K (tai S, tai mikään muukaan) ryhmä bonusjärjestelmäänsä tartte ihmisten seuraamiseen jos nämä maksavat luotto/pankkikorteilla. Joten miksi vältellä - ainoastaan jos alkaa harrastaa käteisellä maksamista AINA ja kaikkialla niin voi saada yksityisyyttä.

Suomessa ja pohjoismaissa on ylipäänsä ihmisistä niin paljon tietoja tallessa että jos haluat anonymisoitua niin turha toivo.

Itse asiassa olen joskus miettinyt että miten voisin generoida itselleni henkilötietojärjestelmiin virtuaalisen kaksoisveljen, jonka nimissä voisi joskus liikkua....

Anonyymi kirjoitti...

http://abstrusegoose.com/250

Jani kirjoitti...

Nii-in...

Bonukset varmaan hinnoissa jollain tavalla näkyy, mutta silti oli mukava tulevasta ulkomaanreissusta maksaa S-bonuksilla 400 e. Bonukset on kertyneet lähes 100% samasta paikasta (S-ryhmän ruokakauppa ja tankkaukset ABC). Hankintoja, jotka olisi jokatapauksessa pakko tehdä ns. normihinnoilla ilman korttia.

Tero Lehto kirjoitti...

Totta kai asiakkaat maksavat ne bonukset tai plussat. Minusta nyt vain näyttää niltä, että ne joilla ei korttia ole, maksavat niidenkin bonukset ja pisteet, joilla kortti on, ja jotka myös alennukset keräävät.

Minä olen valinnut kerätä bonukset, mutta en keskitä ostoksiani yhdellekään kauppaketjulle, vaan lompakossani on kolmen suurimman kortit. Näin ostokori hajautuu sen verran, ettei täydellistä profiilia pysty rakentamaan.

Ja jos ostan jotain mitä pidän arkaluontoisena, voin jättää korttini vilauttamatta. En ole seurannut, saako esmes yksityisillä lääkäriasemilla tai apteekissa bonusta, mutta niissä en korttia koskaan käyttäisi.

Kun tänään lauantaina ostin Prismasta WC-paperia täydennyksenä ja eilen hain CityMarketista kalaa ja leipää sun muuta isomman satsin, en usko kovin kattavaa profiilia jäävän kummallekaan.

Anonyymi kirjoitti...

Oletko Tero varma ettei kaikki kauppaketjut ole ulkoistanut data mining -toimintaa ja jostain Tiedon uumenista löytyy Suuri Sininen Tietokone, josta syöttämällä sosiaaliturvatunnuksesi (jonka voi helposti dyykata roskisestasi) saa ulos sinusta täydellisen profiilin? ;-)

Toki bonus-kortit ja muut edut maksetaan kaikkien tuotteiden hinnoissa. Lisäksi yksineläjä maksaa, vaikka käyttäisikin korttia, suurperheen etuja kun monella bonus-järjestelmällä ostojen koko kasvattaa bonusta.

Mutta sama on tietysti monessa muussakin asiassa. Nesteen huoltamolla tankkaaminen Espoossa maksaa epäsuorasti uuden aseman rakentamista Ylitornioon. Lehden kestotilaaja maksaa uusien tilaajien tarjouksia. Kännykkäkäyttäjä maksaa uusien liittymien etuja.

Loppuen lopuksi on vaikea löytää liiketoimintaa, jossa ns. normaali asiakas voittaisi ilman että käyttää erilaisia bonus-, uusasiakas- tai muita etuja. Useimmat jatkuvat palvelut kannattaa kilpailuttaa parin vuoden välein, lehtitilaukset hoitaa tarjouksilla, jne.

Tero Lehto kirjoitti...

Varma voi olla vain kuolemasta, mutta ei, en usko Keskon luovuttavan asiakastietojaan HOK:lle, tai HOK:n Stockmannille, tai minkään näistä Tradekalle.

Ja uskoisin, että nämä suuryhtiöt pitävät tietojärjestelmistään siinä määrin huolta, ettreivät tietokannat mene ristiin.

Jos emme voi luottaa Tiedon, Logican ja muiden it-palvelutalojen tietoturvaan, sitten on kyllä kansallisesti vaarassa paljon isompiakin tietoja kuin se, ostinko Embo- tai Serla-vessapaperia.

Mitä tulee bonusjärjestelmien hyötyihin, minulle on kertynyt viime vuosina muutamia satoja euroja HOK:n tilille, joten kyllä se kortin vinguttaminen kassalla tuntuu kannattavan.

Tämän maksavat osin puolestani ne, jotka eivät korttia käytä.

Olen kyllä sitä mieltä, että mieluummin olisi jääty ilman tätä korttishow'ta ja annettu alennukset suoraan hintoihin. Sitä on enää myöhäistä toivoa.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Mitä tulee bonusjärjestelmien hyötyihin, minulle on kertynyt viime vuosina muutamia satoja euroja HOK:n tilille, joten kyllä se kortin vinguttaminen kassalla tuntuu kannattavan.

Tämän maksavat osin puolestani ne, jotka eivät korttia käytä.


Koska suurin osa asiakkaista on mukana bonusjärjestelmässä (meitä kortittomia on vain muutamia), käytännössä asiakkaat itse maksavat omat bonuksensa. Tietenkin - kuka muukaan ne voisi maksaa?

Asiakas ei pysty arvioimaan maksamaansa ylihintaa, mutta kaupalta takaisin saadut rahat kyllä muistetaan. Hienoa psykologiaa! Mutta kauppias voittaa silti, ei asiakas.

yason kirjoitti...

Mitenkä kauppias voittaa esim. S-ryhmässä? Osuuskauppatoiminnassahan mahdollinen voitto tilitetään osuuskunnan jäsenille. Tästä syystä S-bonuslaisille aina joskus tipahtaa ilmainen osuuspääoman korotus. Osa tuotoista maksetaan bonuksina, ja vaikka toki liiketoiminnan tuotoilla voidaan rakentaa pääasiassa uusia Prismoja ja ABC-asemia, mutta sitäkään ei loputtomiin voi jatkaa.