lauantai 18. joulukuuta 2010

Vessaan vain bonuskortilla

Kanta-asiakaskorttien käyttö on mennyt naurettavuuksiin, mutta tämä on silti ennätys: Sokosten ja Prismojen vessoihin pääsee vain S-etukortilla. Käytäntö on kuulemma kohentanut vessojen siisteyttä.

Kuten aina, nytkin kärsivät ne, jotka kilpailu-, vapaus- tai tietosuojasyistä eivät halua ottaa kauppojen vakoilukorttia. Sekä tietenkin ulkomaiset turistit, jotka ihmettelevät, mikä kortti vessan käyttöön vaaditaan. Joskus oli viinakortteja, onko nyt siis vessakortteja?

Lehtijutussa kaupan edustaja kertoo, ettei vessassakäynnistä saa kuitenkaan bonusta, eikä käyntejä rekisteröidä.

Ehkä ei, mutta se kertoo, mitä kaikkea kortilla voidaan tehdä. Jos ei nyt niin jatkossa ainakin. Kansalaiset totutetaan kortin käyttöön vaivihkaa, jolloin yhä uusia elämänalueita saadaan kaupan seurantaan.

Kun seuraavan kerran istut pytyllä Sokoksessa muista, että isoveli tietää.

8 kommenttia:

PSA kirjoitti...

Jahas, onkin sitten Oy Suomen Urologikeskus Ab:lta lähiaikoina tulossa kutsu kontrolliin. Tullut sen verran usein poikettua Sokkarin veskissä ;)

Anonyymi kirjoitti...

Saanko Petteri tulla teillä käymään vessassa anonyymisti? Vai kannatatko sellaista sosialismia, jossa omistaja - ilmeisesti kunhan se on iso ja kasvoton keskusliike? - ei itse saa asettaa ehtoja omaisuutensa käytölle?

Anonyymi kirjoitti...

Luitko edes sitä koko juttua?

Kassalta saa kortin jolla pääsee sisään. Raivostuttavaa että Hesari otsikoi uutisen julkisuushakuisesti ja jätti tämän kertomatta.

Anonyymi kirjoitti...

Kannattaa muistaa että kortin voi myös hankkia vaikka sitä ei käyttäisikään ostosten yhteydessä. Käyttää sitä korttia sitten vain vessakäynteihin tai jos oikein haluaa höveliksi tietosuojan suhteen, ostaa kerran kuussa jonkun Pirkka/Bonus/Whatnot-tarjoustuotteen.

JJ75 kirjoitti...

Kakkakortin voi hakea kuulemma info tiskiltä... miksi kortit ei ole ovensuussa ja miksi infotiskit on kaukana kakkaamispaikasta. Vähemmästäkin eksyy ja kohtahan se on jo housussa.

katchu kirjoitti...

Mitäs ideaa tuossa vessakortissa on jos vessaan pääsee kuitenkin kaikki halukkaat? Miksei vain lisätä siivousta jos asiakastyytyväisyys on tärkeää? Eihän kortin vilauttaminen itsessään pidä vessaa sen siistimpänä, jos ihmiset käyttäytyy kuin idiootit.

Anonyymi kirjoitti...

Tämä koko uutinen oli taas osoitus kuinka huonoa uutisointia nykyään tehdään. Otsikko valehtelee. Vessaan pääsee myös ilman korttia, mutta kun ihmiset on laiskoja niin he lukevat vain otsikon ja sen jälkeen kiroavat, että on se €%&KELEEN Sokos paska firma. Mielestäni tuon kortin vilauttaminen on parempi vaihtoehto kuin 1€ vessamaksu asiakkaalle. Pienestä sitä pitää nykyään ihmisten valittaa. Hyvä, että sokos edes tarjoaa vessoja asiakkaille käyttönsä.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Totta, otsikointi ei tee oikeutta itse asialle. Lehtiuutisissa otsikon tarkoitus onkin vain houkutella lukija klikkaamaan linkkiä, jotta palvelimelle saadaan lisää liikennettä ja näin mainostajille voidaan näyttää parempia lukuja.

Blogissa ei ole vastaavaa tarvetta. Silti koko asian kertominen otsikossa on mahdotonta, koska käytettävissä on vain muutama sana.

Alkuperäisen lehtijutun otsikko Hesarissa oli "Sokosten ja Prismojen vessoihin vain S-etukortilla", mikä ei anna koko kuvaa asiasta. Itse jutussa kerrotaan, että '"Neljännen kerroksen kassoilta saa avaimen eli kortin, jolla ovi aukenee. Informaatio tästä onkin jo esillä suomenkielisenä sekä tulee vielä kolmella muulla kielellä piakkoin", Neuvonen kertoo.'

Oleellista ja kiinnostavaa tässä jutussa on se, että asiakkaat totutetaan näyttämään bonuskorttinsa yhä useammin. Niistä tulee eräänlainen avain, kuin toinen pankkikortti. Kun tällainen tottumus on luotu, tietojen kerääminen on helppoa ja automaattista, siihen ei kiinnitä edes huomiota. Ja juuri se on vaarallista.

Vaarallista on myös se, että vaikka avaimen saisikin neljännen kerroksen kassalta, kuinka moni turisti a) ymmärtää b) viitsii vaivautua. Kaupat hienovaraisesti painostavat kaikkia henkilöitä ottamaan kortin, vaikka ei edes haluaisi sitä virtuaalista ostohyvitystä, mikä käytöstä luvataan. Kaupat luovat vaikutelman, että on "me" ja sitten on "ne". Kai sinäkin haluat kuulua "meihin"?

Website Security Test