torstai 8. huhtikuuta 2010

Facebook-tietosi ovat kohta julkisia, halusit tai et

Tällä viikolla on kerrottu Facebookin muutoksista, jotka toisivat aiempaa enemmän käyttäjien itsestään kirjoittamia tietoja julkiseksi. Facebook mm. suunnittelee jakavansa käyttäjätietoja eräille muille nettipalveluille. Facebook voisi esimerkiksi vuotaa käyttäjän syntymäajan, harrastukset tai kaveripiirin verkkokaupalle, joka voisi sen jälkeen lähettää tarkoin kohdennettuja mainoksia.

Onko joku yllättynyt? Ei pitäisi olla.

Facebook ei ole mikään harmiton ajanviete vaan sen takana on yritys, joka pyrkii tekemään voittoa. Ihmisten itsestään kirjoittamat henkilötiedot ovat yrityksen arvokkainta omaisuutta. Mainonta Facebookin omilla sivuilla on mitättömän vähäistä, asiakkaiden myynti eteenpäin olisi paljon tuottoisampi bisnes.

Google toimii samalla periaatteella. Käyttäjät ovat Googlelle karjaa, jota se myy maksaville asiakkaille -- siis yrityksille. Googlen tarkoitus ei ole palvella ilmaiseksi käyttäjiä vaan myydä heitä eteenpäin ja jakaa näin saadut rahat osakkeenomistajille.

Joka ei tätä vielä ole ymmärtänyt tai hyväksy pelin sääntöjä, voi saman tien lopettaa "ilmaisten" nettipalvelujen käytön. Sillä niitä ei ole.

Facebook pyrkii haalimaan mahdollisimman paljon käyttäjiä, jotta sillä olisi enemmän myytävää. Oletko koskaan ihmetellyt, miksi Facebook houkuttelee kutsumaan kavereita mukaan palveluun tai suosittelemaan kavereita heille, joiden listalla on vasta muutama nimi? Puhtaasti kaupallisista syistä. Mitä enemmän käyttäjiä ja mitä enemmän tietoja, sitä enemmän Facebookilla on myytävää.

Facebookin kannalta yksityisyysasetukset ovat välttämätön paha. Niitä tullaan nakertamaan jatkossakin pala palalta, kunnes käyttäjien kaikki tiedot ovat julkisia. Nimellisesti asetukset säilytetään, mutta niiden käyttämisestä tehdään tarkoituksella yhä vaikeampaa. Lopulta käyttäjä sallii joko vahingossa tai asetusten monimutkaisuuteen kyllästyneenä tietojensa avoimen näyttämisen. Silloin Facebook on saavuttanut tavoitteensa.

Johtopäätös on yksinkertainen: jos haluat jatkaa Facebookin käyttämistä, älä kirjoita sinne mitään, jonka et haluaisi näkyvän julkisesti kaikille. Ennen pitkää se näkyy joka tapauksessa.

Ethän ehtinyt vielä laittaa Facebookiin mitään sellaista, jonka et haluaisi leviävän eteenpäin -- ethän?

14 kommenttia:

Kake kirjoitti...

Nii-in. Mutta kuka ja mikä taho Facebook-loruista maksaa ja uskoo FB-loruihin.

Taasen Google SW on eria asia, kun katunänäkymän katsojan silmiin voidaan työntää mitä vaan, kunhan vaan silmiintyöntäjä on mainoksestaan Googleelle maksanut.

jaska kirjoitti...

"Facebookin kannalta yksityisyysasetukset ovat välttämätön paha. Niitä tullaan nakertamaan jatkossakin pala palalta, kunnes käyttäjien kaikki tiedot ovat julkisia. Nimellisesti asetukset säilytetään, mutta niiden käyttämisestä tehdään tarkoituksella yhä vaikeampaa. Lopulta käyttäjä sallii joko vahingossa tai asetusten monimutkaisuuteen kyllästyneenä tietojensa avoimen näyttämisen. Silloin Facebook on saavuttanut tavoitteensa."

En usko, että ihan näin pahasti pääsee käymään.

Facebook haluaa varmaan tehdä rahaa pitkään tulevaisuudessa. Tämän onnistumiseksi facebookin pitää säilyttää nykyiset käyttäjänsä ja saada jatkuvasti lisää.

Facebook haluaa säilyttää maineensa ja on varmasti jo huomannut, että yksityisyyden suojan loukkaukset vahingoittavat sen mainetta. Näitähän on jopa HS uutisoinut.

Veikkaan, että ennen pitkään tulee (taas?) julkisuuteen aiheuttamaan närkästystä, että moni on antanut tietojaan vahingossa facebookin kautta ja facebook joutuu ainakin harkitsemaan yksityisyyden suojan parantamista.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Facebook joutuu tasapainoilemaan kiusallisen julkisuuden ja tuotto-odotusten välillä. Mutta onko sillä vaihtoehtoja? Palvelu on suosittu, mutta ihmiset eivät kuitenkaan maksaisi siitä. Mainosten myynti omille sivuille ei ole tarpeeksi tuottavaa.

Toisaalta Facebook on oman alansa Microsoft, jolla ei ole kilpailijaa. Sillä on varaa jopa ärsyttää asiakkaitaan jokin verran ilman pelkoa siitä, että nämä vaihtavat kilpailijalle. Facebook-käyttäjät ovat koukussa palveluun, joten eivät malta luopua siitä.

Ja lopulta vastassa ovat tietenkin kylmät bisneksen lait. Suositun palvelun tarjoaminen 400 miljoonalle käyttäjälle ei todellakaan ole ilmaista. Kun orgaaninen kasvu on saavuttanut rajansa, sijoittajille ei enää riitä lupaus tulevasta, vaan palvelun on alettava tuottaa rahaa. Miten se onnistuu, jos oma mainonta ei kannata ja käytöstä ei voi periä maksua?

Salo kirjoitti...

Uskon, että jos Facebook säilyttää nykyiset asetukset ihmisille, jotka ovat niistä kiinnostuneet, samalla kun pyrkii houkuttelemaan (tai huijaamaan) käyttäjien tietoja julkisiksi erillaisilla lisäominaisuuksilla.

Facebookin ei tarvitse saada kaikkia ihmisiä julkisiksi - riittää että enemmistö näin tekee (ja nekin, jotka piilottavat, tuovat kuitenkin lisäarvoa julkisille käyttäjille). Tällä tavalla vältetään huono julkisuus lehdistössä, saadaan myytävää materiaalia ja käyttäjätkin pidettyä tyytyväisinä.

The Interweb kirjoitti...

Facebook-tietosi ovat kohta julkisia, halusit tai et

Kannattaa laittaa vähän jäitä hattuun tämän asian kanssa. En ole Facebookin käyttäjäjä, mutta intouduin hieman lukemaan sen käyttösääntöjä ja ne vaikuttivat melko kohtuullisilta: Tietoa ei jaeta ilman käyttäjän lupaa, käyttäjille annetaan aikaa reagoida muutoksiin ja poistettu data poistetaan oikeasti. Jos säännöissä on jokin arveluttava kohta, antakaa tarkka viite siihen.

Yhteisöpalveluiden yksityisyydestä puhuttaessa pitäisi erottaa toisistaan kaksi asiaa: tietojen antaminen muille käyttäjille ja tietojen antaminen yrityksille. Kuten Hesarin kirjoitus osoittaa, suurin huolenaihe koskee erityisesti tuota ensimmäistä. Kohdennettujen mainosten pelko on taas suurelta osin irrationaalista ja perustuu siihen intuitioon, että jonkun ihmisen on täytynyt tutustua prifiiliini suunnatakseen mainontaa. Tosiasiassa kohdentaminen on täysin automatisoitu, eikä yrityksillä ole aikaa naureskella profiilillesi.

Toisaalta kaikenlaiset yksityistä tietoa sisältävät tietokannat ovat oikein käyttettyinäkin riski, koska ne sisältävät väärinkäytön mahdollisuuden. Facebook voinee kuitenkin jakaa käyttäjien tietoja kolmansille osapuolille tavalla, joka ei mahdollista tiedon kumuloimista esimerkiksi eri istuntojen tietoja yhdistelemällä.

Johtopäätös on yksinkertainen: jos haluat jatkaa Facebookin käyttämistä, älä kirjoita sinne mitään, jonka et haluaisi näkyvän julkisesti kaikille. Ennen pitkää se näkyy joka tapauksessa.

Ei varmasti! Käyttäjän tietojen täydellinen julkistaminen sotii täysin koko Facebookin liikeideaa vastaan. Anonyymien tirkistelijöiden määrä varmasti hieman kasvaa, mutta samalla katoavat sisältöä tuottavat käyttäjät, joiden olemassaoloon koko palvelu perustuu.

Käyttäjät ovat Facebookin suurin voimavara, ja uskon, että käyttäjiä huijaamalla saatu hyöty kostautuu kaksinkerroin luottamuksen rapautuessa.

Googlen tarkoitus ei ole palvella ilmaiseksi käyttäjiä vaan myydä heitä eteenpäin ja jakaa näin saadut rahat osakkeenomistajille.

Joka ei tätä vielä ole ymmärtänyt tai hyväksy pelin sääntöjä, voi saman tien lopettaa "ilmaisten" nettipalvelujen käytön. Sillä niitä ei ole.


Totta, mutta kuluttajat maksavat "ilmaiset" palvelut rahana kassalla, eivätkä menetettynä yksityisyytenä internetissä. Jälkimmäinen on vain lieveilmiö, joka ei ole arvoketjun kannalta välttämätön.

Joku voisi kyllä hieman valottaa kaikkien tietojen julkistamisen bisneslogiikka.

Anonyymi kirjoitti...

Taas uusi tapaus:

http://varusteleka.fi/news.php

Anonyymi kirjoitti...

"...ja poistettu data poistetaan oikeasti."

Vaimoni jätti fb:n, eli antoi sille rukkaset. Varmennustulvan jälkeen viimeisenä tuli tiedote, joka kuului jotenkin näin: "..jos joskus haluat alkaa uudelleen käyttämään fb:ia, voit vain kirjautua omilla tunnuksillasi sisään." Kuinka tämä on mahdollista, jos tiedot oikeasti poistetaan?

Anonyymi kirjoitti...

FB on vähän sama kuin erilaiset puhelimitse tehtävät gallupit ja muut: sinne laitetaan sopivan virheellistä tietoa.

The Interweb kirjoitti...

Kuinka tämä on mahdollista, jos tiedot oikeasti poistetaan?

Käyttösäännöt ovat ehkä muuttuneet. Säännöissä lukee:

"When you delete IP [Intellectual Property] content, it is deleted in a manner similar to emptying the recycle bin on a computer."

Varmuuskopioita tosin säilytetään vielä "kohtuullisen" ajan tämän jälkeen.

Voi toki pohtia mitä kaikkea tuo "IP"-sisältö kattaa. Sääntöjen mukaan siihen kuuluu esimerkiksi valokuvat ja videot. Paljon luottamuksellista on tietenkin myös tekstinä.

Anonyymi kirjoitti...

Anonyymi: "Kuinka tämä on mahdollista, jos tiedot oikeasti poistetaan?"

The Interweb: "Voi toki pohtia mitä kaikkea tuo "IP"-sisältö kattaa"

Käyttäjätili siis ainakin jää järjestelmään. Sitä ei ehkä katsota IP-sisällöksi.

Mr.P kirjoitti...

Tämänpäiväisen uutisen mukaan kaikki Twitter-viestit tullaan arkistoimaan Yhdysvaltain kongressin kirjastoon, "pyrkimyksenä säilyttää digitaalisia sisältöjä tuleville sukupolville".

Arkistoidaanko seuraavaksi Facebookin statuspäivitykset?

Petteri Järvinen kirjoitti...

Kaupalliset yritykset seulovat jo nyt kaikki Twitter-viestit ja blogimerkinnät. Niillä on luultavasti omat arkistonsa, tiedustelupalveluista puhumattakaan. Tuskin CIA:n rahoitusyhtiö muuten olisi mukana esim. Visible Technologies tyyppisissä yrityksissä.

Anonyymi kirjoitti...

No voi voi...

Eiköhän se nyt oo jo niin, että jos on facebookissa kertonut myös poliittiset ja yhteiskunnalliset mielipiteensä niin on niiden asioiden kanssa tullut jo täydellisesti kaapista ulos.

Itse olen tullut facebookissa kaapista ulos ufojen, salaliittojen jne. johdosta ja ei mua olla aikanaan vielä puukotettu kadulla.

Paula kirjoitti...

Ja yksi asia sitten jälleen kerran huomioitavaksi... http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/90394-50-suomalaistyttoa-raivostui-kuvat-facebookista-pornosivuille

Kuvia nettimainoksiin (myös tämäntapaisiin) saa hyvin poimittua mm. facebookista. Harmitonta ainakaan identiteettivarkaus ei ainakaan ole, jos parin kuvan pölliminen mainokseen ei sitä sitten olekaan.

Lisäharminsa sitten tulee siitäkin, että maine saattaa helposti mennä kun naamataulu komeilee seuralaispalvelun mainoksessa, vaikka olisi ilman lupaakin siihen pöllitty. Siksikin tästä tapauksesta noussut kohu on ihan paikallaan.

Älkää kuitenkaan syyllistäkö uhreja (kuten Uuden Suomen uutisen aivokääpiökommenteissa), mutta olkaa jatkossa entistä tarkempia. Facebook on todella suuri palvelu. Siksi se on erityisen mielenkiintoinen myös erilaisten puliveivarien silmissä.