torstai 12. maaliskuuta 2009

Onko tämä Hesari vai 7 päivää?

Alan olla todella huolissani suomalaisen verkkojournalismin tulevaisuudesta.

Hesarin verkkoversion kansisivulla on tukku uutisia: "Ex-missi Hanna Ek vaihtoi Ahomaan Poulseniin", "Laura Pyrrö ja Kari Heiskanen erosivat", "Renny Harlin erosi Satu Vuorelasta".

Uutiset ovat kuin 7 päivää lehdestä -- ja niinhän ne ovatkin. Jokaisessa uutisessa kerrotaan, että tämän "uutisen" on kertonut 7 päivää -lehti. Hesari siis uutisoi 7 päivää -lehden juoru... öh, uutisia.

Verkkolehdet uutisoivat tavan takaa toistensa uutisia, mikä jo sinällään on kummallista journalismia. Ellei lehdellä ole mahdollisuutta tehdä aiheesta omaa uutista, lukija kyllä löytää uutiset muistakin verkkolehdistä. Kas kun me lukijat emme enää ole yhden lehden vankeja, vaikka toimitukset niin näyttävätkin uskovan.

Voisiko joku perustaa Facebookiin ryhmän "Ei 7 päivää -juoruja Hesarin uutisiin". On niitä turhempiakin ryhmiä olemassa. Jos valtakunnan ykköslehti joutuu kilpailemaan lukijoista juorulehtiä lainaamalla, mitä se kertoo online-median tulevaisuudesta?

13 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Jos valtakunnan ykköslehti joutuu kilpailemaan lukijoista juorulehtiä lainaamalla, mitä se kertoo online-median tulevaisuudesta?

Hesarin on pakko panostaa myös noihin viiteellisimpiini uutisiin. Keskivertosurffaaja ei halua lukea Hesarin toimittajan syväluotaavaa artikkelia vuoden 2010 maatalouspoliittisista linjauksista, vaan nimenomaan noita kevyempiä uutisia. Hesarin tehtävä taas on kertoa ihmisiä kiinnostavista asioista, ja jos viide kiinnostaa, niin sitä pitää sitten tarjota.

Lisäksi nuo paheksumasi uutiset ovat tällä hetkellä verkko-Hesarin suosituimpien uutisten listalla, joten niiden julkaiseminen on Hesarin kannalta ollut ihan hyvä veto.

Ampparit.comissa on ihan fiksu ominaisuus tähän liittyen. Siellä pystyy valitsemaan ne uutismediat, joiden uutiset tulevat näkyville, ja lisäksi siellä pystyy blokkaamaan uutiset, joissa esiintyy joku tietty sana. Näin vaikkapa Johanna Tukiaisesta tai BigBrotherista kertovat "uutiset" lentävät heti virtuaaliseen roskapönttöön. Näppärää.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Ehkä samanlainen ominaisuus pitäisi lisätä myös verkko-Hesariin.

Se tässä onkin huolestuttavaa, jos valtakunnan ykköslehden on elettävä klikkausten ehdoilla. Ihan varmasti noilla uutisilla saa klikkauksia, mutta vielä enemmän saisi vaikka tissikuvilla. Jossain kai on raja, jonka yli lehden ei kannata mennä?

Jos viihde on Hesarille tärkeää, niin sitten kannattaisi perustaa oma viihdetoimitus eikä tehdä uutisia 7 päivää -lehden juoruista.

Hyviä ehdotuksia nimeksi? Viihde-Sanomat? Viihde-Sari? Viisari??

toimittaja kirjoitti...

Petteri kirjoitti:

"Verkkolehdet uutisoivat tavan takaa toistensa uutisia, mikä jo sinällään on kummallista journalismia."

Ei tuossa ole mitään outoa. Sitä kutsutaan kreditoinniksi. Kun yhdellä medialla on oma skuuppi eli uutispaljastus, alan kirjoittamattomiin sääntöihin kuuluu antaa siitä tunnustus (krediitti).

Ihan sama käytäntö on ollut iät ja ajat lehdissä ja televisiossakin. TV-uutisissa sanotaan, että asiasta kertoi lehti X tai asiasta kertoo Ylen TV-uutiset.

Kyse ei ole siitä, ettei kirjoitettaisi omaa juttua, vaan siitä, että alkuperäinen lähde on juuri tietty media.

Netti eroaa lehdistä ja TV.stä siinä, että aika usein kreittiä annetaan turhaan, vaikka uutinen perustuisi julkiseen tiedotteeseen tmv. Tämä johtuu juttujen nopeasta tahdista.

Tai sitten tulee näitä, että Helsingin Sanomat kertoo, että Kaleva kirjoittaa, että New York Times sanoo, että poliitikko kertoo....

Anonyymi kirjoitti...

Se tässä onkin huolestuttavaa, jos valtakunnan ykköslehden on elettävä klikkausten ehdoilla.

Tervetuloa markkinatalouteen Petteri.

Jos Hesari ei saa klikkauksia, se tarkoittaa, ettei sen uutisilla ole lukijoita.

Jos lukijoita ei ole, ei ole myöskään mainostajia.

Jos mainostajia ei ole, Hesari ei saa mainostuloja.

Jos Hesari ei saa mainostuloja, tilausten hintoja on nostettava.

Jos tilausten hintoja nostetaan, tilaajien määrä pienenee.

Jos tilaajien määrä pienenee, Hesarin saamat tulot pienenevät.

Jos Hesarin saamat tulot pienenevät, sen on karsittava kuluissa.

Jos Hesari karsii kuluissa, se näkyy lehden laadussa.

Jos lehden laatu laskee, tilaajamäärät pienenevät entisestään.

Jos tilaajamäärät pienenevät entisestään, koko Hesarin tulevaisuus on vaakalaudalla.

Mikäli Hesari ei mielestäsi saisi elää klikkausten (eli lukijoiden) ehdoilla, niin minkä ihmeen ehdoilla sen pitäisi sitten elää..?

Petteri Järvinen kirjoitti...

Mikäli Hesari ei mielestäsi saisi elää klikkausten (eli lukijoiden) ehdoilla, niin minkä ihmeen ehdoilla sen pitäisi sitten elää..?

No, ei se nyt ihan näin yksinkertaista ole. Lukijoitakin on monta sorttia - kaikki eivät halua lukea juoruja Hesarinsa etusivulta.

Voi olla, että juoru-uutisia haluavia on enemmän, mutta toisten lehtien juoru-uutisten julkaisu on kyseenalainen keino klikkausten hankkimiseksi. Yhtä hyvin nämä "uutiset" voi lukea 7 Päivää -lehden sivulta alkuperäisinä ja kokonaisina.

Markkinatalous oli käytössä jo paperilehtien aikakaudella. Silloin lukijoista kilpailtiin osaamisella ja asiajutuilla. Jos markkinatalous netissä pakottaa valtalehdetkin kilpailemaan juoruilla tai tissikuvilla, olen pahasti pettynyt internetin vaikutuksiin.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Ei tuossa ole mitään outoa. Sitä kutsutaan kreditoinniksi. Kun yhdellä medialla on oma skuuppi eli uutispaljastus, alan kirjoittamattomiin sääntöihin kuuluu antaa siitä tunnustus (krediitti).

Niinpä - silloin kun on tosiaan kyse skuupista. Nykyään on tapana täyttää online-version sisältö kopioimalla ihan tavallisetkin uutiset muista online-lehdistä. Näin saadaan tuotettua sisältöä mahdollisimman halvalla.

Janne Pirinen kirjoitti...

Höh. Eivätkö kaikki olekaan kiinnostuneita BB-terojen päivittäisistä eroamisista?

toimittaja kirjoitti...

Petteri kirjoitti:
"Nykyään on tapana täyttää online-version sisältö kopioimalla ihan tavallisetkin uutiset muista online-lehdistä."

Kuinka tarkkaan olet seurannut tätä? Minun vaikutelmani uutistoimittajana on, että varsinkin kilpailijan kreditointi on melkein viimeinen asia, jota halutaan tehdä. Kreditointi on siksi aito tunnustus kilpailijan saamalle uutisvoitolle.

Myös turhia kreditointeja näkee, mutten ole mitenkään laskenut näiden määriä.

toimittaja kirjoitti...

Anonyymi kirjoitti:
"Jos Hesari ei saa klikkauksia, se tarkoittaa, ettei sen uutisilla ole lukijoita.

Jos lukijoita ei ole, ei ole myöskään mainostajia."


Tekee mieli kysyä Anonyymiltä, onko sinulla jotain näyttöä siitä, että mainostulot ja lukijamäärät korreloivat 1:1:een toistensa kanssa? Eikö mainostuloihin vaikuta tiedotusvälineen arvostus?

Minulle ovat digimedian asiantuntijat väittäneet, että on merkkejä siitä, että hyvän brändin pienempi saitti voi tuottaa enemmän mainostuloja kuin lukijamäärältään isompi sivusto.

Minusta HS.fi voisi helposti tarjota sivustosatan version, jossa viihdeuutiset olisi suodatettu pois.

Nykyisin on outoa, että HS.fi:ssä viihdeuutiset kilpailevat etusivusta isojen uutisten kanssa. Se on aivan erilainen profiili kuin painetulla lehdellä.

Anonyymi kirjoitti...

Ryhmä on pystyssä:

http://www.facebook.com/group.php?gid=69095601933

Petteri Järvinen kirjoitti...

Kuinka tarkkaan olet seurannut tätä? Minun vaikutelmani uutistoimittajana on, että varsinkin kilpailijan kreditointi on melkein viimeinen asia, jota halutaan tehdä. Kreditointi on siksi aito tunnustus kilpailijan saamalle uutisvoitolle.

Myönnän, että olen seurannut asiaa vain "rukkastuntumalla". Mitään laskennallista näyttöä minulla ei ole.

Uskoakseni kilpailijan kreditointiin oli ennen korkeampi kynnys. Nyt kaikki tekevät sitä jatkuvasti. Ennen lehti ilmestyi kerran päivässä (tai kerran viikossa), jolloin toimituksella oli uutisen nähtyään aikaa tehdä omakin selvitys asiasta. Nyt online-mediassa joudutaan toistamaan uutinen saman tien, eikä aikaa omiin selvityksiin ole.

Tämän päivän (=lauantai 14.3.) painetussa Hesarissa kerrotaan äidin ja lapsen kuolemasta synnytyksen yhteydessä. Uutisen lopussa on teksti "Tapauksesta kertoi ensimmäisenä Österbottens Tidning". Onko kreditointi tässä tarpeellista? Eikö kyse ole sen luokan tapauksesta, joka olisi tullut ilmi muutenkin? Vai onko mahdollista, että äitejä ja lapsia kuolee sairaaloissa eikä mikään lehti saa tietoa tapahtuneesta?

Onko kreditointi paperilehdissä mennyt liiallisuuksiin?

Petteri Järvinen kirjoitti...

No nyt on muutakin kuin rukkastuntuma asiaan:

http://pjarvinen.blogspot.com/2009/03/asiasta-kertoi-ensimmaisena.html

Hannu Tanskanen kirjoitti...

Olisiko mainostuloilla mitään tekemistä asiassa ?

Website Security Test