tiistai 24. kesäkuuta 2008

Tv-mainosaika myy liian hyvin?

Mainosala pelkäsi tv:n digitalisoinnin vähentävän tv-mainosten tehoa, kun katsojat pirstoutuvat yhä useammalle kanavalle. Ruotsissa näin tapahtuikin, meillä Suomessa kävi päinvastoin. Mainostajia olisi niin paljon, että tv-yhtiöillä on vaikea saada kaikki mainokset mahtumaan ohjelmiin. Eu-säädökset kun rajoittavat ohjelman sisäisten mainoskatkojen määrää ja pituutta.

Ällistyttävin esimerkki kysynnästä oli 31.5. lauantai-iltana Mtv3-kanavalla esitetty Columbon jakso. Yhteensä 12 minuutin 14 sekunnin jaksoon mahtui kaksi mainoskatkoa ja niiden väliin jäi kokonaista 2 minuuttia 24 sekuntia itse Columboa!

Tämän täytyi olla jokin moka Maikkarilta. Mahtoiko tekniikan puolella olla kesäharjoittelijoiden ensimmäinen työpäivä?

Jokseenkin huvittavaa, että 25 vuotta vanhat ja televisiossa moneen kertaan pyöritetyt Columbon jaksot keräävät yhä mainostajia tungokseen asti.

Lisäys 27.6.2008: Tähän se sitten johtaa, kun katsojat kelaavat tallentavalta digiboksilta mainokset yli.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Erikoiselta tuo mainosajan kysyntä tosiaankin kuulostaa ja saa nähdä, kauanko trendi jatkuu, sillä tuttavieni keskuudessa on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus, että ohjelma katsotaan viivästettynä tai tallennettuna, jolloin mainoksia ei tarvitse katsoa. Nuorten tavoittamisesta tullee entistä haasteellisempaa, kun opitaan katsomaan ohjelmat silloin kun halutaan, eikä silloin kun TV-yhtiö haluaa.

Anonyymi kirjoitti...

Joo, mä huomasin tuon saman hyvin lyhyen pätkäin itse Columboa parin mainoskatkon välillä. Saattaa olla, että kyseessä oli todellakin jokin virhe, koska Suomessa näin tiuha tahti ei ainakaan ole normaalia.

Mikäli mainostajista on jopa ylitarjontaa, se tietänee sitä että ohjelmaan varattu aika pitenee (eli periaatteessa vähemmän ohjelmaa samaan aikaan) ja mainoskatkot pitenevät (mikä olisi parempi kuin katkojen määrän lisääminen). Ja mikäli mainostajia riittää, se on toki maksuttoman kanavan katsojan etu koska huippuohjelmia siirtyisi silloin vähemmän maksukanavien puolelle. Columboa varmasti katsotaan, vaikka se onkin vanha sarja ja uusintakierroksella, nuoremmat eivät varmaan paljonkaan muista tuosta ja sarja kuitenkin toimii erittäin hyvin. Katsojia varmasti riittää.

Ja kuten toinen anonyymi kirjoitti, nykyboksiaikana mainoskatkot on helppo kelata yli tai jopa leikata kokonaan pois ennen katsomista.

Anonyymi kirjoitti...

No-joo. Tuntuu nykyisin olevan trendi noiden tv-kanavien omituisuudet. Vähän aikaa sitten kävi niin, että viimeinen mainoskatko leffan aikana alkoi, kun lopputekstit alkoivat. Ei voinut muuta kuin nauraa. Sitä en sitten tiedä, oliko vartin mittaiset lopputekstit. :)

Petteri Järvinen kirjoitti...

Laki televisio- ja radiotoiminnasta (http://www.finlex.fi/fi/laki/
ajantasa/1998/19980744) säätelee mainoskatkojen määrää.

22 pykälässä sanotaan:

"Pitkän elokuvan ja televisiota varten tehdyn elokuvan sekä muun audiovisuaalisen teoksen lähetyksen saa keskeyttää kerran kutakin 45 minuutin jaksoa kohti, jos teoksen suunniteltu kesto on yli 45 minuuttia. Lisäkeskeytys on sallittu, jos teoksen suunniteltu kesto on vähintään 20 minuuttia pidempi kuin kaksi tai useampi kokonaista 45 minuutin jaksoa.

Kun mainoksilla tai teleostoksilla keskeytetään muita kuin 2 momentissa tarkoitettuja televisio-ohjelmia, peräkkäisten mainoskatkojen välillä on oltava vähintään 20 minuuttia yhden ohjelman aikana."

Näitä raja-arvoja rikotaan nykyoloissa selkeästi. Mainoskatko lopputekstien alkaessa kuulostaa jo lähes koomiselta.

Petteri Järvinen kirjoitti...

>Erikoiselta tuo mainosajan
>kysyntä tosiaankin kuulostaa ja
>saa nähdä, kauanko trendi jatkuu,

Asiaan on toinenkin mahdollinen selitys: mainostajille on myyty katsojamääriin perustuvia paketteja. Mainoksia on jouduttu esittämään odotettua useampia kertoja luvatun katsojapeiton saavuttamiseksi.

Website Security Test