maanantai 21. joulukuuta 2009

Sähköisten joulukorttien aika

Joulun alla yrityksillä on tapana muistaa toisiaan joulukortteja lähettämällä. Tänä jouluna kortteja on tullut vain muutama, sillä valtaosa yrityksistä näyttää siirtyneen sähköpostin käyttöön. Joulutervehdys sisältää jouluisen valokuvan, korulauseita ja usein vielä maininnan tyyliin (poimittu 15 minuuttia sitten tulleesta kortista):

Lahjoitimme tämän vuoden joulukorttirahat tukemaan Unicefin toimintaa -
- This year we are supporting Unicef with our Christmas card budget


Perinteisiä kortteja säilytettiin yrityksen aulassa tai toimitusjohtajan pöydällä seuraavan vuoden alkuun asti, ja sitten ne heitettiin paperinkeräykseen. Uusi tapa on ekologisempi ja kaikin puolin käytännöllisempi. Ajatus siitä, että yritykset muistaisivat toisiaan jouluna, on muutoinkin keinotekoinen. Ihmiset muistavat, eivät yritykset. Jos kortteihin ja postimaksuihin ennen kulutettu raha menee nyt hyväntekeväisyyteen, aina parempi.

Todennäköisesti myös ihmisten toisilleen lähettämien joulukorttien määrä on tänä vuonna laskussa. Niissäkin sähköposti valtaa alaa. Postin jouluruuhka jää tietoyhteiskunnan myötä historiaan. Vain pakettiosastolla riittää jatkossa säpinää.

On helppo ymmärtää, miksi Posti halusi ajoissa vaihtaa nimensä Itellaksi. Suomalaisempi vaihtoehto olisi ollut Pakettila.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kunpa nuo säästyneet varat laitettaisiinkin hyväntekeväisyyteen. Usein kuitenkin käy niin että summa joka lahjoitetaan järjestöille, on murto-osa säästyneistä kustannuksista. Suurin hyötyjä on siis yritys itse. Laman ilmiöitä tämäkin.

Anonyymi kirjoitti...

Yhtaikaa firmat lähettävät sähköisiä joulukortteja ja samalla ohjeistavat työntekijöitään varomaan avaamasta linkkejä sähköisiin tervehdyksiin.

:-P

Website Security Test