Linkit

perjantai 1. helmikuuta 2019

Onneksi emme ole robottiautojen varassa

Jos robottiautot olisivat yleistyneet, Suomi olisi pysähtynyt tällä viikolla. Lunta on satanut enemmän kuin moneen vuoteen ja aura-autot ovat kasanneet kinoksia vähän joka puolelle. Monilla pienemmillä teillä lumikinos vie puolet toisesta kaistasta, mikä vaatii tarkkaa yhteispeliä vastaantulijoiden kanssa ja liikennesääntöjen vapaata soveltamista. Robottiauto ei sellaiseen pystyisi. Myös lumituiskun aikana olisi pakko jäädä kotiin (mutta entä jos sellainen yllättäisi kesken matkan?).

Onneksi meillä on vielä autoja, joita ihmiset ajavat itse. Uudehkojen autojen vikavalot vilkkuvat vähän väliä, kun vakionopeuden etäisyysanturi, kaistavahti ja törmäystutkien anturit sokaistuvat paakkuuntuneesta lumesta. On pakko ajaa vanhaan tapaan, ihan manuaalisesti.

Se, mikä toimii Arizonassa, ei toimi Suomen talvessa. Tutkien ja anturien kehittäminen talvenkestäviksi tulee olemaan iso tehtävä. Auto ei voi navigoida pelkän kartan varassa, kun puolet kaistasta onkin pois käytöstä tai kaistan täyttää valtava lumikasa. Lumi saartaa autot ja tukkii jalkakäytävät, kirjoittaa Hesari tänään online.

Talviajo vaatii ihmisen kokemusta. Karttaan ja gps-tietoon ei voi yksin luottaa.
Robottiautoihin liittyy suuria odotuksia, kuten uuteen tekniikkaan aina. Uskotaan, että liikenneonnettomuudet loppuvat, koska robotti ei tee virheitä. Saadaanpa nähdä.

Toinen optimismi liittyy ruuhkiin: ihmiset voivat luopua omista autoistaan ja tilata paikalle robottitaksin, kun haluavat paikasta toiseen. Pikemminkin käy päinvastoin. Madaltuva liikkumisen kynnys lisää liikenteen määrää, vähentää nykymuotoisen joukkoliikenteen suosiota ja lisää työmatkaruuhkat ainakin kaksinkertaiseksi.

Nyt ihminen ajaa aamulla töihin ja illalla kotiin. Palveluliikennemallissa robotti ajaa hakemaan ihmisen kotoa, ajaa hänet töihin ja palaa sen jälkeen takaisin odottamaan uutta kyytiä. Matkojen määrä siis kaksin- tai jopa kolminkertaistuu laskutavasta riippuen. Jos ruuhkia halutaan vähentää, ratkaisu ei ole robottiautoissa vaan työaikojen porrastamisessa ja etätyön lisäämisessä.

Suhtaudun epäilevästi siihen, että robottiautot jonain päivänä korvaisivat yksityisautot kokonaan, ja että liikkuminen muuttuisi auton omistamisesta kuljetuspalvelun käyttämiseksi. Trendi on selvä, mutta aikataulu tulee olemaan todella pitkä ja lopputulos erilainen kuin mitä nyt kuvittelemme.

Sähköautojen tilanne on ihan toinen. Niiden yleistyminen on selvää, koska sähköautoilla on käyttäjän näkökulmasta monia selkeitä etuja.

Eniten sähköautot houkuttavat kaupunkilaisia, joilla tahtotila hämärtää joskus realiteetteja. Helsingin Sanomat kertoi VTT:n raportista, jonka mukaan sähköautot voivat yleistyä odottamattoman nopeasti. Sähkön hinta oli arvioitu alakanttiin, energiatehokkuus yläkanttiin ja epävarmuustekijät sivuutettu. Tarkkaavaiset (=realistiset) lukijat toivat ne kuitenkin esiin omissa kommenteissaan.

Sähköauto on edullinen ja näppärä nyt, kun valtio haluaa saada hankinnat alulle. Parkkihalleissa niille on varattu parhaat paikat. Tämä on tietenkin petollista. Valtion on jatkossakin kerättävä miljardinsa liikenteeltä. Polttoaineveron tuoton vähentyessä verotusta on pakko siirtää sähköautoihin.

Turha siis toivoa, että sähköautoilu tulisi jatkossakin olemaan edullisempaa kuin bensa-autoilu nyt. Sähköautojen myötä tulevat luultavasti myös tiemaksut ja ehkä gps-seuranta.

Sähköauton ympäristöystävällisyys on vähintäänkin kyseenalaista, sillä akkuteknologia pilaa hienolta näyttävän yhtälön. Kun sähköautobuumi maailmalla todella alkaa, volyymit laskevat autojen hintaa, mutta samalla litiumin kysyntä lisääntyy, mikä puolestaan nostaa hintoja. Litium-akkujen kierrättäminen on ymmärtääkseni hyvin hankalaa ja siksi uusia akkuteknologioita kaivataan kipeästi. Kemiaa ei voi kuitenkaan kiirehtiä eikä lahjoa.

Hesarin jutussa käsiteltiin sähköauton "tankkausta". Puolen tunnin odotus huoltoasemalla ei kirjoittajan mielestä ole kohtuutonta, sen aikana perhe voi syödä vaikka lounaan. Niinpä - mutta entä kun sata autoa haluaa tehdä saman?

Nykyisin tankkaus kestää pari minuuttia. Saman volyymin saavuttamiseksi pikalatauspisteitä pitäisi olla siis 15-kertainen määrä. Siinä loppuu tila huoltoaseman pihasta, ehkä myös kahvilan puolelta.

Teslan ratkaisu on vaihtaa akkuja. Tyhjä akku jää asemalle ja robotti vaihtaa täyden akun auton pohjaan. Näin "tankkaus" sujuisi jopa nykyistä nopeammin. Akkujen varauskyky heikkenee iän myötä, joten uusi akku olisi ehkä huonompi kuin vanha. Tämä voitaisiin huomioida "tankkauksen" hinnassa, mutta se vaatisi sähköautojen standardointia niin pitkälle, että saman kokoinen akkupaketti kävisi kaikkiin autoihin.

Tekniikan ennustamisessa tehdään aina virheitä aikatauluissa (asiat tapahtuvat paljon hitaammin kuin odotetaan), nykytilan jatkamisessa (tulevaisuus ei ole ekstrapoloitua nykyisyyttä) sekä skaalautumisen unohtamisessa (kun volyymi ja käyttö kasvaa, pelisäännöt muuttuvat - vrt. litiumin hinta ja latausajat).

Joka tapauksessa niin sähkö- kuin robottiautojenkin kehityksessä tullaan näkemään lähivuosina kiinnostavia asioita. Kannattaa seurata kehitystä!

PS. Ennustan, että tästä tulee vielä melkoinen hässäkkä, kun kannustimet ja etuoikeudet poistuvat, ja sähköautoja aletaan sekä seurata että verottaa. Näin kävi diesel-autoille. Valtio kannusti ostamaan vähäpäästöisiksi väitettyjä autoja ja peri siitä hyvästä lisäveroa. Kysynnän myötä dieselin hinta nousi bensan tasolle ja totuus dieselin päästöistä pudotti jälleenmyyntiarvoja. Valtion neuvoja seuranneet joutuivat maksumiehiksi ja -naisiksi, ja tunsivat valtion tempoilevan politiikan pettäneen heidät. Toivottavasti sama ei toistu sähköautojen kanssa.

26 kommenttia:

  1. Meillä taloyhtiön asukkailla talli johon 40 autoa. Toiset 60 autoa kadulla ja pihassa. Millaiset kustannukset kun koko Helsingin taloyhtiöt asennuttavat sähkötolpat kaikille autoille.

    VastaaPoista
  2. Ne taloyhtiön kustannukset on kevyttä kauraa verrattuna siihen että sähkönjakeluverkko vaihdetaans sellaiseen että kestää kasvaneen kuorman. Siinä saa ihmetellä 5-6 vuotta kun mihinkään ei pääse kun katu on kaivettu auki

    VastaaPoista
  3. Totta. Lyhytkestoiset suuret kuormat (pikalataus) on myrkkyä sähkönjakeluverkolle. Kaikki on mitoitettava ja rakennettava kulutushuippujen mukaan uudelleen. Ja tietysti se lisäsähkökin on tuotettava jostain. Kokonaisuutena monimutkainen yhtälö - ei ollenkaan niin helppoa, että vaihdetaan vain nykyiset saastuttavat bensa-autot käyttökustannuksiltaan edullisiin ja päästöttömiin sähköautoihin.

    VastaaPoista
  4. "Siinä saa ihmetellä 5-6 vuotta kun mihinkään ei pääse kun katu on kaivettu auki"

    Samaa mietin itsekin Tässä keskustassa saman kadun varrella 50 asunto-osakeyhtiötä. Ja korttelit päälle. Kaipa tuohon on pakko tulla jonkinlainen kaupungin ukaasi kuinka sähkön kanssa toimitaan. Muutoin kaupunki on tukossa täysin.

    VastaaPoista
  5. Toi sähköverkon kulutushuippu ei ole ongelma. Jos akkuja joka tapauksessa on, niin Teslahan tekee myös näitä kuormantasausakustoja.

    https://www.theguardian.com/technology/2018/sep/27/south-australias-tesla-battery-on-track-to-make-back-a-third-of-cost-in-a-year

    Norjassa käytössä olevassa sähkölautassa on juurikin se idea että reitin molemmissa päissä on laitureilla akustot, jotka latautuvat kaikessa rauhassa. Kun lautta sitten saapuu laituriin, sähkövaraus siirretään akusta toiseen, eikä sähköverkkoon tule piikkiä.

    https://gcaptain.com/ship-photos-of-the-day-worlds-first-battery-powered-ferry/

    Eli tuo sähköverkon kuorma on pieni ongelma, jos akkuja joka tapauksessa laitetaan joka autoon niin voidaan niitä laittaa jokaiselle latauskentällekin.

    VastaaPoista
  6. Keskustelu sähköautoista käy nyt kuumana kun poliitikot vaalikiimassaan vaativat milloin mitäkin aikatauluja Suomen siirtämiseksi sähköautoiluun. Huippuna vihreiden Emma Kari, joka esitti että polttomoottorikäyttöisten autojen myynnin olisi päätyttävä 31.12.2020. No, eiköhän tilanne rauhoitu kun vaalit on käyty ja hallituspaikat jaettu niin realismi astunee mukaan kuvaan.

    Robottiautouluun en jaksa oikein uskoa nykyisen kaltaisella tie-infralla, ei täällä eikä arizonan auringon allakaan. Ongelma on ja tulee olemaan äkilliset liikennetilanteet jotka ihminen pystyy ratkaisemaan mutta robotti ei. Esimerkiksi edellä ajava auto sammuu liikenne valoihin eikä lähde enää käyntiin. Ihminen ymmärtäisi, vaihtaisi kaistaa ja ohittaisi, entä robotti? Ohjaaminen on robotti-tekniikalle suuri haaste. Kiskoja myöten kulkevilla ajoneuvoilla tilanne on toinen, niitä ei tarvitse ohjata eikä tehdä väistöliikkeitä. Maailmalla on runsaasti toimivia robottikäyttöisiä metro-linjoja. Miksei rautatieliikenne voisi myös toimia samanlailla? Liikenteen ohjaajat pitävät nykyäänkin siitä huolen että reitti on selvä. Tai vaikka niin että yksi henkilö ohjaisi kahta tai useampaa junaa etänä, näyttöjen kautta. Siinähän se koko idea totutusi, eli kulut laskisivat. Mihinkäs muuhun robotti teknologiaa koskaan aiemminkaan on tarvittu kuin kulujen karsimiseen?

    VastaaPoista
  7. Kysymys:
    SDP ehdotti/vaati, että liikenteeseen tarvitaan 750.000:tta sähköautoa. Mistä saadaan näiden tarvitsema sähkö? Poltetaan hiiltä ja turvetta vai rakennetaan pari ydinvoimalaa?

    VastaaPoista
  8. Nämä lumikasaongelmat ovat harvinainen erikoistapaus. Hyvä vertailukohta tässä olisi junaverkosto tai lentoliikenne. Vaikka vuodessa on muutamia päiviä jolloin sääolojen vuoksi on ongelmia, kokonaisuudessaan liikennöinti toimii melko hyvin. Huonolla kelillä vähennetään liikennöintiä ja panostetaan enemmän kunnossapitoon, ja hetken päästä palataan normaaliin. En näe syytä miksei sama käytäntö toimisi myös robottiautojen kohdalla. Täysin ongelmista vapaata ratkaisua ei ole realistista odottaa tai vaatia.

    Joka vuosi autopilotit hoitavat suuremman osan tehtävistä ja löytävät uusia ratkaisuja ongelmiin. Mielenkiintoisempaa on seurata ja pohtia miten saadaan autopilotin osuus ajamisesta nousemaan 30% -> 90% kuin miettiä miksi viimeinen prosentti tilanteista olisi nykyosaamisella mahdotonta ratkaista.

    Eilen julkaistu MIT:n luento avaa hyvin 'robottiautojen' nykytilannetta ja kehitystä:
    Lex Fridman - MIT Self-Driving Cars: State of the Art (2019)
    https://www.youtube.com/watch?v=sRxaMDDMWQQ

    Muutamia poimintoja videolta:

    - Kilometriperusteisella vertailulla Teslan Autopilot on jo nyt 3x turvallisempi kuin muu autokanta, tosin vertailuja voi tehdä eri tavoin. Jokaisesta ajetusta kilometristä kertyy paljon dataa, jota analysoimalla tekoäly parantaa autopilotin laatua.

    - Autonvalmistajien ilmoituksia milloin voivat toimittaa "fully autonomous vehiclejä": Tesla 2019, Nissan, Honda, Toyota, Renault-Nissan, Hyunday 2020, Volvo, BMW, Ford ja Fiat-Chrysler 2021, Daimler 2020-2025. Termistössä ja automatisoinnin laajuudessa on kuitenkin selvää vaihtelua.

    - Täysin automaattisissa hisseissäkin on edelleen nappi, jolla voi hälyttää ihmisen paikalle. Ihmisen poistaminen ketjusta kokonaan robottiautojenkin kohdalla on vielä hyvin kaukana.

    - Rodney Brooks ennustaa, että vuonna 2031 jokin USAn suurkaupunki kieltää manuaalisesti ajettavat autot merkittävässä osassa kaupunkia, ja vuoden 2045 jälkeen suurin osa USAn kaupungeista on tehnyt saman.

    - Pienen tutkimuksen mukaan Teslan kuljettajista käyttää autopilottia tällä hetkellä 34.4% ajetuista kilometreista.

    VastaaPoista
  9. Entä ne kaupunkilaiset, joilla ei ole omaa pihaa ja auto parkkeerataan tienvarteen? Puolen kilsan jatkojohto kodista autolle?

    Entä latausinfra? Puhutaan vain, että pitää rakentaa jne. "joku" rakentaa. Tai ehkä kaupunki, tai ehkä valtio. Kuka ne maksaa? Vinkki: Joskus on sanottu ironisesti, että miksei pistetä veroja valtion maksettavaksi.

    Ei siis voida lähteä oletuksesta, että joo, ostetaan sähköauto, joka on aluksi hieman kalliimpi, mutta sitten halvempi ajaa. Ei. Pitää laskea auto, pitää laskea latausinfra, pitää laskea sähköverkon kapasiteetin kasvattaminen, lisävoimalat tai teslan ihmeakut. Nuo kaikki tarvitaan, että laajamittainen sähköautoilu onnistuu. Noihin kaikkiin tarvitaan rahaa. Maksajan näet kun katsot peiliin.
    Lisäksi Petterin mainitsema, oleellinen asia: Kun sähköautoilijoita on tarpeeksi, pitää heitä alkaa verottamaan, jotta saadaan polttomoottoriautoilijoiden vähenemisestä johtuva veroaukko umpeen.
    Odotan mielenkiinnolla, millä niitä veroja aikanaan tullaan perustelemaan. Nykyisin kun korotuksia perustellaan aina vihreydellä. Ohjataan ihmisiä vähemmän saastuttaviin autoihin jne.
    Sähköautoiluun ja muuhin hiilineutraaliuskiihkoiluun hurahtaneilta haluaisin kysyä: Kuinka monta sataa euroa kuukaudessa olet valmis laskemaan nykyistä elintasoasi? Ei ne muut, vaan juuri sinä, kuinka paljon?

    VastaaPoista
  10. "Huippuna vihreiden Emma Kari, joka esitti että polttomoottorikäyttöisten autojen myynnin olisi päätyttävä 31.12.2020. "

    Hän sanoi 2020-luvun lopulla. Mahdoton ehdotus joka tapauksessa koska ei yksittäinen EU-maa voi soveltaa omia myyntikieltojaan. Tässä ei ole mitään tulkinnanvaraa, toisin kuin monissa muissa kansainvälisissä sopimuksissa.

    Jos joku ehdottaa kiristyksiä pakolaispolitiikkaan media ja varsinkin vihreät ovat ensimmäisinä vetoamassa - hyvin epämääräisesti - kansainvälisiin sopimuksiin. Nyt media näyttää kokonaan unohtaneen että Suomi on EU:n jäsen ja vihervasemmiston polttomoottorikiellot eivät ole mahdollisia.

    VastaaPoista
  11. "Teslan ratkaisu on vaihtaa akkuja."

    Teslan aikaisemmat akunvaihtoyritykset päättyivät surkeasti. Parempi ratkaisu olisi range extender -tekniikka. Jos tankki on enintään 15 litraa, auto luokitellaan edelleen sähköautoksi. Ja siitä pikkumoottorista saa lämpöä Suomen talveen.

    VastaaPoista
  12. https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/pienet-sahkoautot-hyytyivat/
    Aika onnettomia ovat toimintasäteet vielä.

    VastaaPoista
  13. Nämä lumikasaongelmat ovat harvinainen erikoistapaus.

    Ehkä, mutta nyt lumikasat ovat haitanneet autoilijoita jo parin viikon ajan. On helpompi aurata joukkoliikenteen kiitoradat ja raiteet kuin kaikki tiet.

    Se ei kuitenkaan ole ongelman ydin. Todellinen ongelma on siinä, että huonot ajo-olosuhteet voivat yllättää kesken ajon. Jos kuljettaja on unessa, humalassa tai keskittynyt television katseluun (kuten Uber-testaaja Tempessä), matka katkeaa siihen.

    Eilen julkaistu MIT:n luento avaa hyvin 'robottiautojen' nykytilannetta ja kehitystä:

    Kiinnostava esitys, mutta yhtä kiinnostavia olivat Youtube-videon kommentit. Esimerkiksi se, yritämmekö ratkaista väärää ongelmaa laittamalla autot ajamaan itsenäisesti. Sehän on vain vanhan paradigman keinotekoista jatkamista, joka ei yleensä toimi. Uusi paradigma on vähentää liikkumisen tarvetta ja lisätä verkko/VR-palveluita.

    Idea maanalaisesta tieverkostosta oli vielä utopistisempi kuin robottiautot.

    VastaaPoista
  14. Onneksi emme ole myöskään kryptovaluutoiden varassa. On ihan käsittämätön juttu, jos kryptovaluuttapörssin 115 000 asiakkaan varat ovat olleet yhden pörssin perustajajäsenen hallussa olevan salasanan takana - jonka kuoltua kukaan ei saa varoja ulos:
    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mies-vei-165-miljoonan-euron-salaisuuden-mukanaan-hautaan/1487043a-05bc-4869-896e-c29e38596377
    Kryptovaluutoissa on monenlaisia riskejä, mutta tuollainen henkilöriski ei silti liene tullut monella sijoittajalla mieleenkään.

    Robottiautoissa on sama juttu. Ne toimivat hienosti mm. halleissa logistiikkaa hoitamassa. Mutta ei taida ihmisten mielikuvitus edes riittää keksimään kaikkia riskejä, mitä niihin liikenteessä voi lopulta liittyä. Joidenkin riskien pitää tulla reaalielämässä vastaan ennen kuin ne tulevat edes mieleen. Lumi on helposti tunnistettava riski, jonka toteutuessa robottiautot voisi jo etukäteen ohjelmoida siirtymään manuaaliohjausta edellyttäväksi, kun taas vaikkapa joku autoa päin lentävä lintu on paljon hankalampi asia hallittavaksi - ettei robottiauto tee vääriä liikkeitä reagoidessaan nopeasti liikkuvaan eliöön.

    VastaaPoista
  15. Hups!

    https://www.foxnews.com/tech/cryptocurrency-exchange-chief-dies-with-passwords-needed-to-unlock-customers-190m-reports-say

    Noivvoi käyä joskus.

    VastaaPoista
  16. Sähköstä tulee pula --> sähkön hinta nousee, siirtoverkkokaan ei varmaan riitä --> sähkönsiirto hinta nousee. Valtio menettää verotuloja esim. polttoainevero --> sähkövero nousee.

    Joku aivopieru voi ajatella että no sähköautoilijathan ne maksaa mutta kun sähkölämmitteisten talojen omistajat joutuvat myös maksumieheksi, ei ole reilua.
    Oikeastihin jokainen käyttää sähköä joten kaikki maksaa mutta valtion ohjaushan on ollut esim. pois öljylämmityksestä.

    Eli tehdäänkö taas varainsiirto ulkomaille (tuontisähkö)?


    VastaaPoista
  17. Todellinen ongelma on siinä, että huonot ajo-olosuhteet voivat yllättää kesken ajon. Jos kuljettaja on unessa, humalassa tai keskittynyt television katseluun (kuten Uber-testaaja Tempessä), matka katkeaa siihen.

    Etäohjaus kuten droneilla olisi luonnollisin ratkaisu hätätilanteissa. Kysymys kuuluukin, että missä ajassa pitäisi ihmisen olla valmis tarttumaan rattiin tai joystickiin, jotta ei synny onnettomuutta tai kaaosta?

    VastaaPoista
  18. Tarvitaan todellista tekoälyä.

    https://singularityhub.com/2019/02/04/neuroscientists-just-found-a-way-to-image-the-brain-1000-times-faster-than-ever-before/#sm.000008svcya885fg7x5yqgqf5lrjd

    VastaaPoista
  19. Juuri kun pääsin sanomasta :) Ehkä Hesarikin pian huomaa asian.

    https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/polttomoottoriautojen-kielto-ei-onnistukaan-eu-maalta-noin-vain-tarkeinta-olisi-miettia-se-mita-autoihin-tankataan-6756720

    VastaaPoista
  20. Polttomoottorien kieltäminen olisi hölmö ratkaisu, siihen tuskin mennään ennen kuin osuus on muutenkin pudonnut esim. alle 10 prosentin. Sähköautoilla on riittävästi etuja, jotta ihmiset kyllä ostavat niitä ilman kieltojakin, kunhan tekniikka on riittävällä tasolla ja verotus pysyy ennustettavalla tasolla.

    VastaaPoista
  21. Ennen sähköautojen autuutta kannattaisi varmaan lukea uutisia jenkkilästä. Olikos kauppalehdessä uutinen eilen, missä teslojen sun muiden omistajat kirosivat moiset alimpaan manalaan. Käyttötehoista tipahtaa puolet pois. Starttaaminen imee 17% tehosta kertarytinällä. Täysin kelvottomia kapineita talvipakkasilla. Niinkuin tämä nykyinen litium-akkutekniikka on vähän laitteessa kuin laitteessa aina ollut. Sähköautoista ei suomen oloissa tule siis yhtään mitään niin kauan kun akkuteknologia on tätä nykyistä.

    VastaaPoista
  22. Kannattaa lukea kommentteja ennen kuin kirjoittaa itse : -)

    VastaaPoista


  23. Kait sähkäautoissa on oma käynnistysakkunsa. Onkohan akkuteknologia niin tehokasta, että -30 asteessa akut latautuvat yhtä tehokkaasti kuin + 30 asteen pakkasessa.

    VastaaPoista
  24. Muutaman vuoden vanha artikkeli, mutta kirjoittaja ei ilmeisesti ole kuullut Israelilaisesta Mobileye yrityksestä? He ovat johtavia itseohjautuvien autojen kehityksessä ja voin sanoa, että aika moni asia mikä tässä on esitetty ei pidä paikkaansa. Ihan jo se, että jos väitetään että robottitaksit tulee syrjäyttämään joukkoliikenteen? Se pikimminkin tukee joukkoliikennettä muiden liikkumismuotojen ohella. Itseohjautuvissa autoissa on enemmän potentiaalia kun te vanhemmat sukupolvet edes uskallatte ajatella.

    VastaaPoista
  25. Potentiaalia on varmasti, mutta robottiauton toteuttaminen on osoittautunut paljon odotettua vaikeammaksi. Muuten Tesla ja Google olisivat jo tehneet siitä ison bisneksen. Osaamista on heilläkin.

    VastaaPoista