Myytyään matkapuhelimet Microsoftille Nokian uusi strategia piti rakentaa mobiiliverkkojen, patenttien ja HERE-paikannuspalvelujen varaan. Yhtiö on myös vihjannut etsivänsä kokonaan uusia liiketoiminta-alueita ja harkitsevan paluuta kuluttajamarkkinoille.
Eilen sanat muuttuivat todeksi ja uunista putkahti esiin... Android-tabletti. Pettymys oli melkoinen. Aikoinaan yhtiö totesi, ettei sen kannata lähteä kilpailemaan halpojen Android-puhelinten markkinoille, missä tuotedifferentiointi on vaikeaa, Sen vuoksi Nokia valitsi Microsoftin, ja loppu on historiaa -- surullista sellaista.
On vaikea ymmärtää, miksi Nokia nyt lähtisi kilpailemaan aivan yhtä hankalille tablet-koneiden markkinoille. Eilen julkistettu N1 on teknisesti kelpo tabletti, mutta siinä ei ole mitään omaperäistä. Ainoa linkki Nokiaan on yhtiön nimi (ja Z-launcher ohjelma), kaikki muu tulee aasialaiselta Foxconnilta. Hinta on halpa juuri siksi, ettei Nokia ole itse tehnyt siihen mitään. Ja kun laite saadaan joskus Suomeen, hinta tuskin on enää yhtä edullinen.
"Joskus" saattaa tarkoittaa ensi kevättä tai alkukesää. Toimitukset ensimmäisellä markkina-alueella Kiinassa alkavat vasta helmikuun puolivälissä. Miksi julkistaa tablet näin paljon etuajassa?
Mieleen tulee aivan Nokian miniläppäri, jonka yhtiö esitteli vaikeuksiensa jo alettua syksyllä 2009. Booklet 3G:n piti olla paluu yhtiön juurille ja esimerkki uudesta tulemisesta. Toisin kävi.
Olisipa Nokia lähtenyt vaikka terveysranneke-bisnekseen! Siinä markkinat ovat vielä jakamatta, innovaatioille on tilaa eivätkä aasialaiset ole heränneet. Mutta tabletti... vaikea ymmärtää. Patenttien lisensointibisneksen rinnalle ollaan näköjään nostamassa brändin myyntibisnestä. Yleensä brändin myynti muiden käyttöön on merkki omien ideoiden loppumisesta, ja monelle yhtiölle se tarkoittaa alamäen alkua.
Kaiken lisäksi Nokia myy brändinsä todella halpaan laitteeseen, joka kävisi kaupaksi millä tahansa nimellä. Minkä viestin se lähettää markkinoille? Jos hinta olisi tuplasti kalliimpi (500 dollaria), se kertoisi brändin arvosta. Applen ei tarvitse kilpailla hinnalla, Nokian täytyy.
Jotta konseptissa olisi mitään järkeä, pitäisi julkistaa muitakin Nokia-merkkisiä kuluttajatuotteita. Jos kerran tablet niin miksei myös Android-puhelinta? Ehkä sellainen nähdään jo ensi syksynä?
Eilen sanat muuttuivat todeksi ja uunista putkahti esiin... Android-tabletti. Pettymys oli melkoinen. Aikoinaan yhtiö totesi, ettei sen kannata lähteä kilpailemaan halpojen Android-puhelinten markkinoille, missä tuotedifferentiointi on vaikeaa, Sen vuoksi Nokia valitsi Microsoftin, ja loppu on historiaa -- surullista sellaista.
On vaikea ymmärtää, miksi Nokia nyt lähtisi kilpailemaan aivan yhtä hankalille tablet-koneiden markkinoille. Eilen julkistettu N1 on teknisesti kelpo tabletti, mutta siinä ei ole mitään omaperäistä. Ainoa linkki Nokiaan on yhtiön nimi (ja Z-launcher ohjelma), kaikki muu tulee aasialaiselta Foxconnilta. Hinta on halpa juuri siksi, ettei Nokia ole itse tehnyt siihen mitään. Ja kun laite saadaan joskus Suomeen, hinta tuskin on enää yhtä edullinen.
"Joskus" saattaa tarkoittaa ensi kevättä tai alkukesää. Toimitukset ensimmäisellä markkina-alueella Kiinassa alkavat vasta helmikuun puolivälissä. Miksi julkistaa tablet näin paljon etuajassa?
Mieleen tulee aivan Nokian miniläppäri, jonka yhtiö esitteli vaikeuksiensa jo alettua syksyllä 2009. Booklet 3G:n piti olla paluu yhtiön juurille ja esimerkki uudesta tulemisesta. Toisin kävi.
Olisipa Nokia lähtenyt vaikka terveysranneke-bisnekseen! Siinä markkinat ovat vielä jakamatta, innovaatioille on tilaa eivätkä aasialaiset ole heränneet. Mutta tabletti... vaikea ymmärtää. Patenttien lisensointibisneksen rinnalle ollaan näköjään nostamassa brändin myyntibisnestä. Yleensä brändin myynti muiden käyttöön on merkki omien ideoiden loppumisesta, ja monelle yhtiölle se tarkoittaa alamäen alkua.
Kaiken lisäksi Nokia myy brändinsä todella halpaan laitteeseen, joka kävisi kaupaksi millä tahansa nimellä. Minkä viestin se lähettää markkinoille? Jos hinta olisi tuplasti kalliimpi (500 dollaria), se kertoisi brändin arvosta. Applen ei tarvitse kilpailla hinnalla, Nokian täytyy.
Jotta konseptissa olisi mitään järkeä, pitäisi julkistaa muitakin Nokia-merkkisiä kuluttajatuotteita. Jos kerran tablet niin miksei myös Android-puhelinta? Ehkä sellainen nähdään jo ensi syksynä?
Ja hetiperään toinen uutinen Jollalta:
VastaaPoistahttp://www.digitoday.fi/vimpaimet/2014/11/19/jolla-kehittaa-tablet-laitteen/201415968/66
No, voihan sitä yrittää ja oikeastaan pitääkin yrittää...
Itselle tuli lähinnä mieleen että tablet on Nokialle kätevä tapa pysytellä merkkinä ihmisten mielissä ja varovasti tutustua Android -ekosysteemiin.
VastaaPoistaTuskin uhmaa Ipadien tai edes Samsungien markkinaosuuksia, mutta veikkaan että myydään kuitenkin enemmän Windows -tabletteja.
Kapine näyttää keskimääräistä Android-tablettia sirommalta ja tyylikkäämmältä, ja maailmalla on edelleen paljon kuluttajia joissa Nokian tarra herättää luottamusta.
Ihmettelen Petteri Järvisen negatiivisuutta tässä asiassa. Lieneeköhän kyseessä taktinen huomion haku blogille?
VastaaPoistaNykyinen Nokia ei sisällä enää vanhoja puhelinkehittäjiä. Toki heitä on voinut vuosien myötä siirtyä jonkin verran NSN:lle ja sitä kautta Nokialle, mutta periaatteessa mitään isompaan puhelin, tabletti tai kuluttajalaite puolta ei nyky Nokialla ole. YT-neuvotteluilta pelastuneet kehittäjät ovat nykyisin Microsoftin palveluksessa.
Kannattaa myös muistaa, ettei nyky-Nokialla ole enää matkapuhelintehtaitakaan. Ne on kaikki myyty Microsoftille.
Tämä tabletti on tietenkin pään avaus Nokialta, jolla pyritään lähinnä pitämään Nokia nimi ihmisten mielessä. Luulenpa Nokialta tulevan vielä paljon kuluttaja laitteita, tabletteja, puhelimia, phabletteja vuoden 2015 jälkeen, jolloin Microsoftin oikeus Nokia-nimen käyttöön loppuu ja toisaalta Nokia itse voi ottaa sen käyttöön myös puhelimissa.
Aikooko Nokia siis palkata kasan insinöörejä suunnittelemaan tablet- ja älypuhelinlaitteita, vai tyytykö se jatkossakin brändäämään aasialaista tavaraa omalle nimelleen ja kilpailemaan hinnalla? No, aika näyttää.
VastaaPoista"Aikoinaan yhtiö totesi, ettei sen kannata lähteä kilpailemaan halpojen Android-puhelinten markkinoille, missä tuotedifferentiointi on vaikeaa, Sen vuoksi Nokia valitsi Microsoftin, ja loppu on historiaa -- surullista sellaista.
VastaaPoistaOn vaikea ymmärtää, miksi Nokia nyt lähtisi kilpailemaan aivan yhtä hankalille tablet-koneiden markkinoille. "
Kun yhtiö totesi tuon, oltiin Nokian matkapuhelimet jo käytännössä päätetty myydä Microsoftille. Tuo perustelu on täysin pähkäuhllu, mutta kun jotain piti keksiä, kun varmaan kaikki ihmetteli tuota Windows-vetoa silloin. No tämä aihe lienee jo aika koluttu.
Nyt sitten yritetään tehdä bisnestä sillä mitä on. Nokian brändi on vahva ja tällä tavoin saadaan jotain rahaa tehtyä omistajille. Markkinoille ei lähdetä varsinaisesti kilpailemaan, vaan ottamaan pientä siivua pois nolla-riskillä.
Tivin uutisen mukaan:
VastaaPoista”Olemme johdonmukaisesti todenneet, ettei liiketoimintamme enää perustu tällaisten laitteiden valmistamiseen tai myymiseen”, Nokian tuotejohtaja Sebastian Nyström totesi Slushissa.
Foxconn vastaa laitteen valmistuksesta, jakelusta ja myynnistä. Nokiaa on lähinnä viisi kirjainta laitteen logossa.
Uskoisin että Nokia on tuohon tehnyt hiukan enemmän kuin antanut nimensä nimenomaan suunnittelun puitteissa. Foxconn olisi tuskin itsenäisesti lähtenyt kopioimaan Applea niin rankasti ja tuohon on kuitenkin valittu varsin kelvot sisuskalut, alkaen näytöstä (mm. zero air-gap, joka Applellakin on vasta isommissa malleissa) aina tuoreeseen type-C USB-liitäntään.
VastaaPoistaProjekti on Nokialle halpa ja näiltä osin hyvä työkalu nähdä onko markkinoilla minkälainen vastaanotto Nokian nimelle jäljellä ja miten kauppa käy. Nokia on kuitenkin aina ollut halvemman hintasegmentin toimija ja kilpailu kalliiden laitteiden segmentissä on rankkaa. Halpoja leluja vastaan voi kilpailla paremmin jos pystyy tekemään paremman tuotteen.
Mitään miljardimenestystä tuosta ei tietenkään kannata odottaa.
Terveysrannekkeiden suhteen olen eri mieltä, niitä on markkinoilla jo saturaatioon saakka ja itse olen ainakin omani ns. pitänyt. Jos jotain ranteeseen laitan, sen pitää oikeasti tehdä jotain. Apple on jo osoittanut että taskussa toimiva puhelin korvaa hyvin Fitbitit ja vastaavat yksinkertaiset laitteet. Sinällään healthtech voisi olla Nokialle hyvä kuluttajasegmentti, voisivat ostaa esimerkiksi Scanadun pois. Perässäjuoksijaksi ei kuitenkaan kannata ryhtyä.