Linkit

tiistai 5. maaliskuuta 2013

Kanta-asiakkaalle kalliimmalla

Boikotoin sekä periaatteellisista että käytännön syistä bonuskortteja, mutta joillekin kanta-asiakasohjelmille on pakko antaa periksi. Yksi sellainen on Hertz-autonvuokraus. Riittävän pitkän asiakassuhteen jälkeen saa kultakortin, jonka ansiosta ei tarvitse mennä jonottamaan tiskille vaan voi kävellä suoraan autolle ja ajaa ulos.

Varsinkin jos takana on pitkä lento USA:han ja 7-10 tunnin aikaero, vaivaton lähtö kentältä on enemmän kuin rahanarvoinen etu. Itse asiassa kultakortilla ei taida mitään alennuksia saadakaan, pikemminkin päinvastoin.

Yllätyin varatessani autoa Dubain lentokentälle. Kuvassa oikealla kultakorttiasiakkaana tehty varaus, vasemmalla sama varaus toisella selaimella ilman kirjautumista:

Hinta kultakortilla kaksinkertainen satunnaiseen asiakkaaseen verrattuna?
Ällistyttävää kyllä, satunnainen asiakas saisi auton lähes puoleen hintaan kultakorttiasiakkaaseen verrattuna! (Huomaa myös, että CDW sisältyy satunnaisen mutta ei kanta-asiakkaan näkemään hintaan).

Lopulta syy selvisi. Olin merkinnyt kanta-asiakastietojeni profiiliin, etten tarvitse kaikkia Hertzin tarjoamia vakuutuksia. Lisäturvat, omavastuun poistot ja erilaiset ekstrat ovat autovuokraamon tapa rahastaa ylimääräistä. Auton vuokraus ulkomailla on muutenkin salatiedettä, joka avautuu vasta kokemuksen myötä. Käytännöt ja hinnat vaihtelevat maasta (ja USA:n tapauksessa osavaltiosta) riippuen.

Koska en halunnut ostaa turhina pitämiäni vakuutuksia, auton hinta pomppasi lähes kaksinkertaiseksi. Hinta ilman lisävakuutuksia oli siis kalliimpi kuin niiden kanssa. Muokkasin profiiliani hyväksymään lisävakuutukset Hertziltä ja kas, tarjoushinta oli enää sata dirhamia kalliimpi kuin kenen tahansa saama hinta. Tosin lopulta varausta tehdessäni sekin satanen putosi hinnasta pois, mutta tarjouksessa se oli vielä mukana.

Luulisi, että kanta-asiakkaalla on lupa odottaa reilua kohtelua yritykseltä. On ihan OK myydä tarpeettomia ja kalliita lisäoptioita ensikertalaiselle, mutta kanta-asiakkaat ovat kokeneita ja tietävät metkut. Silti Hertz tyrkyttää kanta-asiakkaille vielä lähtöportilla refill-optiota, jossa auton saa palauttaa vaikka tyhjällä tankilla. Se voi olla hyödyksi kokemattomalle vuokraajalle, mutta laskutus menee aina täyden tankin mukaan vaikka bensaa olisi jäljellä yli puolet. Isojen lentokenttien liepeillä on lukuisia huoltoasemia, joilla auton saa tankattua helposti ja paljon edullisemmin.

Yritys myydä turhia palveluita kanta-asiakkaalle jättää suuhun ikävän, joskin hyvin todentuntuisen maun: kanta-asiakas ei ole satunnaista asiakasta arvokkaampi. Pikemminkin päinvastoin: kanta-asiakas tulee uudelleen, mutta satunnaisen asiakkaan muuttaminen kanta-asiakkaaksi vaatii työtä ja edullisempaa hintaa. Siksi satunnaista asiakasta kannattaa palvella, kanta-asiakasta ei. Tilanne on vähän sama kuin lehtien kestotilaajilla. He maksavat lehdistään enemmän kuin jatkuvasti uuden tilauksen tekevät.

Monissa tapauksissa kannattaa olla mieluummin satunnainen kuin uskollinen asiakas. Itse tarkistan jatkossa aina Hertzin hinnat sekä kanta-asiakkaana että vieraalta koneelta ikään kuin uutena asiakkaana.

Voin muuten suositella autoilua Arabiemiraateissa. Dubai on kuin moderni versio New Yorkista ja nähtävää riittää. Emiirikuntien välillä leveät moottoritiet kulkevat erämaassa viivasuoraan. Vuokraus on halpaa: 1400 dirhamia on noin 280 euroa.

Parasta on kuitenkin bensan hinta: kuvan auton tankkaus maksoi kokonaista 14,50 euroa -- ja senkin teki bensa-aseman henkilökunta. Itse ei tarvinnut edes autosta nousta, riitti että ojensi rahan ikkunasta.

PS. Roskapostittajien vallattua blogini kommentit olen kiristänyt kommenttien valvontaa. Jos roska ei lopu, joudun poistamaan anonyymikäytön kokonaan. Se ei kuitenkaan johdu mielipiteistä vaan spämmistä.

6 kommenttia:

  1. No vähän samanlaista meinasi käydä minulle tänään. Ostin netistä erään tarjouksessa olleen amerikkalaisen netistä ladattavan ohjelman. Alennushinta oli dollareissa 9,95 mutta kun vaihdoin valuutan euroiksi nousi hinta yli 19 euroksi. Omituinen valuuttakurssi. Eikä valuuttaa enää voinut muuttaa takaisin dollareiksi. Poistin kyseisen yrityksen keksin ja sen jälkeen tein tilauksen dollareina ja vahvistuksessa se oli tuon 9,95 $ + suomalainen ALV. Pitää katsoa että se näkyy Visa-laskussakin oikein. Avangate on maksuliikenteen hoitava yritys. Heillä on aikaisemminkin ollut tuollaisia omituisia kursseja.

    VastaaPoista
  2. Oikein hyvä huomio Hertzistä.

    Onkohan meillä Suomessa mitään http://www.which.co.uk/ vastaavaa. Paikkaa jossa juuri tämmöisiä asioita selvitettäisin kuluttajan kannalta.

    Tuosta maksamisen valuutasta. En ole vielä koskaan nähnyt paikkaa jossa kannattaa hyväksyä maksun muutos Euroiksi. Kurssi on ollut aina selvästi kalliimpi kuin luottokortin vaihtokurssi.

    Tosiaan toivoisin spämmin vähenevän tällä palstalla. Olen käytännössä ohjannut kaikki kommentit roskapostiin, koska sitä tulee niin paljon.

    VastaaPoista
  3. Lentokentällä itse tankkaamisesta:

    Kannattaa olla jättämättä sitä vuokra-auton tankkausta sille ihan viimeiselle, lentokentän yhteydessä olevalle bensa-asemalle.

    Sillä asemalla eivät tankkaa muut kuin vuokra-autojaan pakosta täyteen tankkaavat turistit, ja bensan hinta on sen mukainen kun menekki on taattu.

    Vähän kauempaa kentältä löytää varmasti reilusti halvempaa bensaa.

    VastaaPoista
  4. Se on tietty totta: viimeinen asema juuri ennen lentokenttää rahastaa bensasta saman kuin autonvuokrausfirma.

    Mutta muutama kilometri ennen kenttää hinnat ovat ihan normitasolla. Isojen kenttien ympäristössä ei ole mikään ongelma löytää huoltoasemaa.

    Eri asia on, jos tietää palauttavansa auton niin kiireellä, ettei ehdi tankata lainkaan.

    VastaaPoista
  5. Kanta-asiakastahan kusetetaan myös puhelinliittymissä. Jos olet asiakkaana vuosikausia, ennemmin tai myöhemmin alat maksamaan liittymistä törkeää ylihintaa, samalla kun uusia asiakkaita kosiskellaan mitä tyrmäävimmillä tarjouksilla.

    Parasta kai olisi jos sopimukset tehtäisiin vuodeksi kerrallaan (ilman sitovuutta) ja sitten neuvoteltaisiin uusi tarjous.

    VastaaPoista
  6. Kanta-asiakas järjestelmien tarkoitus on nimenomaan sitoa kuluttaja käyttämään tietyn yrityksen tuotteita. Yritykset siis tietävät että he voivat kusta asiakkaitaan silmiin, koska 99% kanta-asiakkaista ei vertaile muita vaihtoehtoja.

    Suomessa räikeimpänä esiintyy vähittäiskaupan bonus-järjestelmät, jotka ovat pahasti vääristävät kilpailua. Kun kolme-neljä miljoonaa sopulia juoksee pää kolmantena jalkana bonuksiensa perässä niin ei ole mitään toivoa terveestä kilpailusta.

    VastaaPoista